”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL

Vidrig helg! Igår hade jag utsläppet på hästarna så jag körde i snöstorm i svinottan till stallet. Sen skulle det bära av de 8 milen till Mamma. Vi kom sju av de milen sen fick jag ett kasst på bilen, kom över på mötande vägbana som tack och lov var tom. Fick en ny sladd och bilen kanade ett halvt varv på vägen tillbaka i rätt fil, dök ner i diket där en stor stock låg. På den gjorde bilen ett undreredsglid där jag kunde höra hur det mesta under den vreds sönder. Sen slungades vi ur diket och upp på en busshållplats. Där, 5 cm från en stolpe blev vi tillslut ståendes. Bilen pyste, fräste, alla lampor tändes och sen hackade motorn till och dog! Mängder av lösa plastbitar låg lite här och där och det hängde grästuvor och grenar i öppningar som tidigare jag inte visste fanns på bilen.

Fick ringa min bror som kom och hämtade oss. När han klev ur sin bil höll han på att göra en rumpsittning på vägbanan så halt var det. Två bilar förutom mig körde av på samma sträcka men de hamnade på taket. Så vi hade änglavakt.

Så idag skulle hö hämtas. Har 3 balar i stallet. Men ingen bil att dra hem höet med :cry: Snöstorm är det också och helt oplogat över allt. Höhämtning var bara att glöma. Hoppas på ett mirakel innom fyra dagar nu. Fick vrida om armen på sambon som körde mig till stallet. Tog in hästarna vid 14-tiden i stället för 19 tiden som vi brukar. Tur var det för sen kunde vi med nöd och näppe komma där ifrån. Tror inte någon av oss kommer att kunna ta sig till stallet i morgon för att släppa ut dem. Då får de stå inne hela dagen så fodrar de som bor på gården.

Hästarna såg knappt ut som hästar. Där det inte fanns täcken var de täckta med is-snö så de såg ut som snögubbar stackrarna.

Nu ska jag fundera på hur jag ska lösa mitt bilproblem. Finns inte pengar till en vettig bil. Hö måste hem men hur? Jag måste köra till mamma innan det är för sent. Hur ska jag ta mig de 3 milen dagligen till stallet? Om några veckor ska vi flytta hästen..vad göra? Måste ha en stark och dragsäker bil med krok.

PANIK!! :mad:

och det värsta av allt är att sambon skulle ändra försäkringen från halv till hel men glömt så där försvann en bil för 47 000 :cry:

Nu vill jag ha lite tur......

Senast ändrad av en moderator:

Men vilken otur du har! Fast tur att ni inte skadade er.

Tyvärr är man ju så beroende av bil när man bor i bushen.
Vi har 3 bilar varav 2 haft en massa småproblem sista tiden och den 3:e har dåligt batteri. Och allt händer nu när det snöat i en vecka i sträck.
Hade du bott närmare hade du fått låna en bil av oss.
Kanske nån snäll i tråden som bor närmare har en reservbil att låna ut ett tag?

Finns det ingen bonde som kan köra hem hö mot ersättning?

Ska nog inte peta på andras bilar heller eftersom de tenderar att skadas :o

Det är så löjligt för vi har tre bilar till. Fullt fungerande men jag kan inte ta dem.

Nr 1 är sambons Ford Connect som är hanns jobbarbil så den kör han hela dagarna i och den är ju bara hemma sent på kvällen. Den är så tungt lastad så den kommer inte fram i snön i alla backar mm på skogsvägen till stallet. Har kört fast två gånger med den i bra underlag så den är bara att glömma.

Nr 2 är en sprillans ny Caddy som ska in i firman nu. Nr 1 bilen ska deras nyanställda ha och sambon ska ha den nya. Men först ska den inredas och det håller de på med jusst nu så därför kan jag inte ta den heller. Sen är det automat som jag kör så dåligt så gubben kommer aldrig låta mig röra den dyra bilen.

Nr 3 är den 940 som är sambons tävlingsbil. Här är det meckat och trimmat och fan å hans moster så bilen är ett nervvrak. Ingenting man ger sig ut med i detta väglag. Dessutom bakhjuldrivet. Huuu.....Sen finns det ingen fläkt i bilen så den är iskall och immar igen. Efter 1 km ser man inte ett svatt.

Men fy 17! Vilken änglavakt ni ändå hade, det där kunde ha gått hur illa som helst. Nu är det ju illa nog ändå, man är så beroende av sin bil och vilken soppa du verkar ha hamnat i. Stackare! Jag känner med dig.

Men stackare, vilken tur att det inte gick värre och att ni inte skadade er! :crazy::eek:

Jag bor i götaland och jag vet precis vad du pratar om ang. vädret..... Jag tog mig ut till stallet vid 13.00, då gick det med ett nödrop, hade tur och hamnade bakom en plogbil som jag tacksamt låg och drog efter i 50 km i timman max. Våra bönder vid stallet är duktiga och kör skytteltraffik och plogar 1 km väg upp till stallet från stora vägen, som driver igen på nolltid då det är öppna fält, så även den biten gick bra.

våra hästar såg precis ut som dina. 1 dm ackumulerad snö över ryggarna och hela halsarna samt is på sidorna av täckena.... de fick också komma in tidigt idag och fick extra givor hö.

sen lugnade det sig och blev totalt vindstilla och uppehåll vid 15.30. så jag red ut, och har galopperat i pudersnö på ett fält. :love: I övrigt var det svinkallt, isande vindpustar här och där, och ganska halt på vägarna.

jag hade kvällsfodringen och oroade mig för att ta mig ut till stallet igen då plogningen helt enkelt inte hinner med, men vi har en tjej som hade häst i stallet tidigare, som bor 200 meter från stallet så hon tog kvällsfodringen åt mig :bow:

Trevlig 1:a advent Alla!

Idag har jag varit mormor på heltid. Min dotter skulle jobba, barnets andra förälder (de är separerade) befann sig på skidresa och dagis är inte öppet på söndagar. Så Vincent 1½ år har varit hos oss sedan kvart över sex i morse. Vi har haft så mysigt och kul. Lille mannen fick till och med följa med till stallet och släppa ut hästarna. Eller rättare, morbror (10 år) fick rejsa runt med barnvagnen i snön medan moster (15) och mormor fixade hästarna. Men han fick titta nära på dem och hälsa, med skräckblandad förtjusning ;)

I morgon kommer hovslagaren med snösulor :banana::banana::banana:

gudarna håller sin hand över somliga:)

fasen , du bor ju på fel sida av sverige , annars hade Hulda o jag tuffat över o fixat de där höet , är ju ändå ledig .

i yttersta nödafall får du hyra en dragbil en dag m nen va fasen någon måste väl kunna ställa upp å hjälpa dig :eek:

Inte en chans i hela stora världen. Vilda hästar och rytande tigrar skulle inte kunna få mig till att vilja ha fler bejbisar!!! Men ett barnbarn på besök en eller annan dag är rätt trevligt. De åker ju hem igen ;)

en dag utan snöskottning:D men istället blev de kallt , efter vi kommit hem på eftermiddagen vis 15 tiden , kollade o de var -10 , vid insläpp vid 18 var de - 18, 5 :eek:

och de är minst 3 månader vinter kvar , vojne vojne :crazy:

misstänkte de men måste ju reta dig lite :laugh:

är bättre med barnbarn , för som du säger de kan man lämna tillbaka när man fått nog :laugh:

man kan plocka de små guldkornen

dangit tess, du har ju ett garage fullt med MOPEDER hahaha, forlat jag kunde inte lata bli.. Men var ar Johanna? har hon slutat att ta hand om sina pallar eller vad? varfor skall du gora allt arbete, kan inte hon hamta ho at dig ocksa..
Jag har bara en bil men om jag tors och far hjalp med gaspengar kanske och det ar med stort fragetecken efter kan jag ta mig ner.. Dock hoppas jag att du kan fa hjalp narmare.. Fraga hopersonen om han kan leverera at dig..
Under tiden, dina kompisar i nya stallet kanske kan hjalpa dig flytta? ingen chans att du kan flytta in tidigare? och nya stallagaren kan inte flytta kelly mot betalning? Jag kan ocksa fraga min bilkille om han vet ngt som ar korbart och till salu.. Han ar bra, jag ringer honom i morgon.. Hur mkt pengar kan du spendera tror du? aven om det ar en "rent a wreck" typ bil ar det battre an ingenting och om du kan ta dig till smogen och stallet spelar det val ingen roll om den ser ut som en rishog?? Jag undersoker..
Under tiden far du och Filip (och P om han ar hemma) ata en lussebulle och se att saker och ting har en anledning till att handa.. aven om det kanns som shit just nu. Men jag lider med dig, dock kan det endast bli battre.. ring om du vill

Usch va otäckt :eek:! Vilken tur ni hade!! Men kan förstå att det känns hopplöst det mesta nu men ändå, ryyys!

Har ju ranson i alla fall för fyra dagar till. Om det inte lättat på väglag och bilproblemet kommer sambon att ta lilla släpet här hemma och hämta 10 nödbalar i lla fall med tävlingsbilen. Hästkrafter finns i den i alla fall ;) och tur nog finns drag. Han kan ju köra eländet dessutom. Då står jag mig nästan två veckor till så får vi hoppas att turen har vänt sedan.

Det jag oroar mig mest för nu är att sambon ska vara 20 mil bort och jobba och så ringer de från Mamma och säger "nu är det dax" och så har jag ingen bil att åka dit i :( Buss och sånt kan man bara glömma här!

Det bästa med barnbarn är ju att man får lämna tillbaka dom :rofl:.

Lugnet har lagt sej över Wikasgården, Mathilda for hem på sena em. Kira (schäfer) gick raka spåret in och la sej på min säng om snarkade som en hel karl :D.

Vilket väder ni har neröver!! Jag hoppas att det inte kommer hit

du har inte sådan där stop grej på försäkringen då , de har jag på min halvförsäkring , kolla om du kan få en hyrbil där

Oj, vilken tur ni hade ändå. Bilar är materiella ting, även om man är nog så beroende av dem. Men ingen skadad är värt mer:)
Vi har kört Göteborg-Halmstad idag, och vägarna var helt ok. Men nu snöar det för fullt och ligger på nollan. Spännande till i morgon.

Höproblemet löser vi nog. bara väglaget blir bättre. Vi har slut på hö båda två i stallet och skulle båda hämta idag. Den som får hem först lånar givetvis ut.

Höpersonen är en jobbarkompis och är nog inte helt omöjlig om pengarna är rätt. Men det handlar nog mest om tidsproblem. De jobbar heltid båda två och har bondgård och småbarn. men höet kommer att lösa sig på något vis. Vi får hämta småååå omgångar sålänge det är besvärligt på vägen.

Skulle det krisa sig vid flytten kan jag säkert be mina nya stallisar om hjälp. Ska ändå använda deras transport. De har en stadsjeep att dra med och är underbart hjäpsamma. Det löser vi med om det krisar.

Men jag har ju så himmla svårt att be om hjälp. Känns så mycket skönare att göra det själv.

Pengar till bil är väll Noll ören jusst nu. Har ju legat sjuk i två veckor och suttit vid mammas sängkant länge så det blir en mycket fattig lön. Pållan har ätit på mitt sparkont det sista och jag räknar dagar tills av-vänjning då mat och strökontot återgår till det normala. Julen kommer och så har jag kört upp en förmögenhet i bensin med alla resor till mamma. Inga extrapengar nu inte :cry:

Vi köpte ju vår förrförra bil för alla våra sparpengar. Hade gnetat ihop duktigt och betalade hela bilen kontant. Efter 8 månader rasade motorn och den var bara värd 10 000. Gick inte att laga. Tog de 10 000 plus lån och köpte passaten. Nu är den också historia kanske. Dock nästan helt betald. Låna pengar till bil ogillas men vi har inte hunnit spara ihop till en ny.

I värsta fall får vi väl gå till banken, men billån är så tråkiga lån. Bilen tappar ju värde fortare än man hinner betala:mad:

Så de ända pengar jag egentligen kan undvara är min kära skagernresa och det vill jag inte!!!

Men men...det ordar sig alltid...

Bra idé! det hade vi ju på den förra. Ska genast be sambon kolla. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka