”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

tck tack tant ida.. och alla andra.. det har verkligen varmt hjarteroten att se era halsningar har och pa buke..
Och sen det inte blev ngt firande har over huvud taget, far jag val fira nar jag kan.. kompis anne vill ta mig till stan (karlstad)nu till veckan for lunch sa det blir skoj..

morkret faller, dags att gora klart i stallet..

KL

SÅ, då är det gjort!!!!!!:eek:

Premiärtur som chaufför på rockard.....:eek: det blev snälla Göte som fick äran.... :love: Var hur kul som helst, gick hur bra som helst och ska verkligen köra igen:love::love:

Nu har jag äntligen fått ett verktyg att hålla igång flickornas pållar när dom är borta lite längre tid...har varit i litet bekymmer för mig eftersom den ena av dessa travargrabbar inte går att rida för min del.... men NU har det löst sig:banana: Jag är riktigt sjungande glad....

El Camelo gnäggade lite uppfodrande när vi kom hem men si han får vänta tills imorgon.... nu blir det middag och sen stalltjänst å sen goa värmen.... :laugh:

det var ingen kritik på något vis , jag tyckte de var de jag skrev o utan att fråga om lov snodde jag förklaringen , har användning av den '

så jag tackar o bugar :laugh:

nja de där ser lite konstigt ut Lobell :)

den smala remmen som sitter alldeles bakom däckeln , skall sitta på däckeln tycker jag

finns de inga läderöglor å¨däckeln du kan trä den igenom??

hindertyget den delen som sitter över hästen skall ligga mitt på korset ., brukar vara en läderögla på den som svanskappan skall igenom .

skall däckeln verkligen sitta på de hållet den gör , ser lite märkligt ut faktiskt.

bukgjorden skall inte vara åtdragen så hårt , minst två karlfingrar skall gå emellan gjorden o hästen , den är bara till för att inte selen skall kunna slå upp.

kolla de här grejorna :laugh:

jamen de är bara o köra näven ju o ta upp den lilla sötnöten:)

nyfiken som jag är :) anledningen till att du använder korn som kraftfoder:)

Grattis Kat!
Jag har varit hemma från jobb idag, har kört in hösilage och ridit en häst.
Jag undrar hur man kan göra så lite på en dag, utan att sitta inne!:confused:

vaknade med 1 dm snö i morse så efter frukost o hästar så famnade jag min numera käre vän snöskyffeln:mad:

3 timmars jobb o mycket svärande var de klart igen , å den :devil: som släpper ner en endaste liten snöflinga till den gör jag valack av utan bedövning o med en slö kniv:devil:

eftermiddagen ägnade Ädle Springaren o jag åt att följa john i skogen med rådjuren .:)

en vilsen räv höll på och ge Springaren hjärtsnörp när den helt plötsligt kravla sig genom en nsövall o förskräckt upptäckte en stor röd sak mitt framför sig:laugh:

svårt o avgöra vem som blev mest skrajsen men till min stora förvåning höll jag mig kvar på något så när rätt ställe för ryttare:)

nåja händelsen var snabbt överstökad , räven blev ett rött streck i snön o Springaren blev alert så vi drog en galopprepa i snön .

Nu ska jag smörja in min arma kropp så stor den är tror jag i Voltaren :laugh:

Jag ville bara visa att jag fått ihop alla remmar på rätt ställe. Tror jag .

Bukgjorden är ca 20 cm för lång så därför sitter den inte alls fast på bilden.
Den smala remmen ska sitta över gjorden men jag satte bara fast den så för att få undan den. Eftersom bukgjorden är så lös så blev det knöligt.
Det finns inga öglor på däckeln förutom fästet där den sitter fast så kanske jag får fixa nåt själv.
Svanskappan sitter fast i en metallögla. Antar att den var till för det, finns inget annat.
Ska gjorden sitta längre bak än den gör nu? Det sitter en metallskena i så man kan justera den och jag fick ingen riktig ordning på den. Klockan var för mkt för att finjustera igår :)

den smala remmen är väl bukgjorden ???

remmarna till bakselen som gör över hästen skall sitta mitt på korset .

på bilden ser de ut som lädersäljor på däckeln där den smala remmen skall sitta , visserligen lite svårt o se , men som den sitter nu skall de inte sitta i mitt tycke:)

skall verkligen däckeln sitta åt de hållet den gör , jag skule vilja se den sitta åt andra hållet faktiskt

den delen som går ner på sidorna är ju liksom böjd framåt , verkar mystiskt

Jasså du har roat dej i dag du med snöskyffeln :D. Här blåser snön i väg.

Tja varför jag ger korn, det är väl för att i stallet jag "bodde" i förut där fick hästarna kornkross men här hemma blandar jag med havrekross. Winnie är jättefin i hullet på den blandningen så vi fortsätter som vi börjat så länge hon mår bra. Ina är ff för tjock så hon får nöja sej med mineraler blandat med lite betfor. Sen har dom ju "begränsad fri tillgång" med hö och halm har dom i ligghallen. Ina har faktiskt blivit smalare sen vi började med höburen men till nästa vinter ska jag skaffa hönät och rundbalar så jag bara behöver höa var 14de dag istället för varje dag, så lat är jag :angel:

Du förresten som har lite koll på det mesta, halkade in på nån sida där det stog att man kunde ge protein (soja) för att öka förbränningen på tjocka hästar så att dom går ner i vikt, är det nåt du har kläm på?

jag ger mina kornkross ocksa. darfor att de inte gar bra pa havre, och korn ger dem varme/energi pa annat satt an havre. manga arabfolk som anvander det..

hemma fick mina pallar krossat majs blandat med soyabean mjol och mineraler, soybean ger dem fatt utan att gora dem feta sa att saga. majs ar ju normalt ngt man ger till grisar men det fungerar bra till hastar ocksa..har dock aldrig hort att man ger det for diet till tjocka hastar.. hmm..

nu skall pallar in, och jag gar sedan till sangs, dagen har varit jobbig och vill bara ha den slut..

ah ja då fick jag de förklarat:) ja hönät är bra åt mulliga hästar:) helst med små rutor , för hästar blir mätta av tuggnadet inte mängden de får . Hästar har inga streckreceptorer som vi har i magen utan tuggandet säger dem att de är mätta .

Protein o banta häst är jäkligt svårt och inget jag tror på efter testande.

Sant är att de åtgår energi för att bränna protein , men protein kan hästen även omvandla till fett , dock inte tvärtom

kvoten proyein o energi är dessutom väldigt individuell , så den metoden fodrar att du exact vet vilken kvot just den hästen har .

har haft hästar som legat på en kvot av 5, 8 o varit fina medans den jag har nu måste ligga på en kvot av inst 7, 5 för att hålla sig snygg.

vill du banta den mulliga så de bästa är ju ett hö med lagom kvot för henne med mindre enrgi i , men de går ju inte med flera hästar.

testa dumed hö nät med lagom rutor i o snart kan du ju börja jobba henne lite , så går hon nig ner sakta o fint. inte ha för bråttom.

har du hö nät till bägge så kan du få ge den som idag är bra lite mer tex kraftfoder , men de där ser du ju .

ursäkte de blev långt , men jag är ju lite foderfobiker:laugh:

nu skall pallar in, och jag gar sedan till sangs, dagen har varit jobbig och vill bara ha den slut..

Massor av kramar till dig tant Kat. Känns lite vemodigt att tänka på dig. Hoppas du har en varm och gosig filt att svepa in dig i. Så kan du nynna på Sommar. Sommar. Sommar........ (som du skrev på FB).

KL. Tittar in, säger hej till alla och drar vidare........ Hoppas ni har en bra helg.

hehe, Gubbtjuv, jag tar aldrig saker som kritik:laugh: Om det inte är uppenbart:D (och då vet man oftast med sig är det finns fog för kritik;) )

Och jag vet inte ens vad du "norpade", för min del är allt fritt här :bump:

*kl

Idag kunde vi köra snörace :banana: Prinsessan fick köra full galopp på skogsstigar i snön och i mörkret, hon tyckte verkligen det var skitkul:rofl: Det blidde några riktigt häftiga bockningar innan hon förstod att hon fick ösa:love:

-10 grader, ca 30 cm snö överallt, mörkt, bra pannlampa, det var nästan magiskt, såna ridturer kan verkligen få en att känna att man lever

Körning är perfekt för att motionera "odjuren" ;) Kan man alltid ta till om man själv är lite justerad för tillfället:o eller trött:p

Grattis Kat!

Hoppas att din dag har varit den bästa av alla.

Beklagar olycklig händelse, vet inte vad som har hänt. Försökte läsa mig till det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat