Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2
tack tack och det var ingen olyckshandelse vilket det kunde lika val varit da de har herren har vid 3 olika tillfallen dragit flocken ut pa e45.. ca 1 1/2 km ner for berget.. just for att han kunde gora det..
i alla fall, zibbers hade en otack uppvaxt, stod pa losdrift utan mer an rudimental skotsel, ingen handling alls etc..
sa han blir till slut och hamnar hos den har hovslagaren/travtranaren som har ung dotter som ville ha en vit arabhingst!!! hon var 10 eller sa..
papa skall kora in hast, vilket betydde att man inte kunde ens tomkora pallen numer. han blev slagen han blev svulten och till slut red de in honom, av sort. hasten var jattelydig tex nar det var hovslagardags lyfte han upp fotterna sjalv, men stod samtidigt och bara darrade, radd att inte gora ratt.. det slutade med att palle skenade med bade dotter och mamma flera ganger och han hade 3 fotter pa slaktbilen nar anna fick honom. hon jobbade och gjorde toppen job med honom, men stackars zibbers var forstord mentalt. han blev sa bra han kunde bli men han var inte mentalt stabil.. som example, en dag haller jag ho over boxdorren fran bla pase och hasten reagerar inte.. nasta morgon, samma pase med ho, hasten sitter klistrad pa bakvaggen och bara darrar. han krop nastan ur skinnet en dag har i somras nar en fjaril flog upp fran graset.. ja ni kan sakert forestalla er..
zibbers kom till mig, anna flyttade och det gick bra. jag red honom och allt var frid och frojd. tills den dag han "flippade" i skallen och slangde av mig med skador pa mig.. vilket gjorde mig radd forstas.. hofter var skadade och aven svansen.. 6 manader med kryckor och 400gr tradolan om dagen 3 av dessa manader.. prata om att svava i det bla..
sen forra hosten hjalpte han mig bryta tummen nar han gick igenom traden.. for att inte tala om de tidigare namnda turer pa e45 OCH pa golfbanana/utslagsbanan..
Vi levde med hans knappskallesaker, upp till forra veckan nar hanbestamde sig for att INTE ha grimman pa men tankte en mumsbit ur mammas hand /arm vore trevligt, for att sen gora en 180 och lyfter pa bakbenet for spark, ja han sparkade ut och det sjon i dorren. tack och lov var jag pa andra sidan dorr.
Det blev bestamt att han har forandrat sig sa pass mkt att risken for allvarlig skada fanns. sa fick tid pa ATg i karlstad och ham blev bultad i gar morse..
forlat for langt inlagg.. nu skall jag sova..