”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag provade hönät till Prinsessan, små hål för för att förlänga tuggperioden. En natt i stallet och hönätet fanns inte mer:crazy: Hon åt alltså upp delar av hönätet också:confused:

Skall jag kunna få en begränsning till min mycket matglada dam så handlar det om att göra det i superstål:p Nu när det är kallt så blir jag lite (mycket) nojig, de skall ju inte få för lite, men de få heller inte bli feta (risk för fång återfall). Foder, hovar och temperatur, mer behövs inte för att jag skall få stora nojan:o

Jag kladdade på kortet för att förklara bättre :)
Vet ju inte vad allt heter

Det röda är ju gjorden som bara hänger nu för den är för lång.
Det blåa ska sitta över den där jag målat blått, men det finns inget att fästa den med. den satte jag vid sidan om bara för att jag såg att den andra hängde så löst. Jag vet att den inte ska sitta där :)
Det gula är en metallögla så jag antog att den var för svanskappan då det inte finns nåt annat att fästa i.
Bakselet har jag inte justerat alls då jag inte ser hur den hamnar förräns jag satt fast den på skakeln.
Att däckeln lutar lite kan bero på att sambon tryckte ut den lite för att den var för smal så kanske den går att justera bättre

31891291.jpg

Senast ändrad:

tack tack och det var ingen olyckshandelse vilket det kunde lika val varit da de har herren har vid 3 olika tillfallen dragit flocken ut pa e45.. ca 1 1/2 km ner for berget.. just for att han kunde gora det..

i alla fall, zibbers hade en otack uppvaxt, stod pa losdrift utan mer an rudimental skotsel, ingen handling alls etc..
sa han blir till slut och hamnar hos den har hovslagaren/travtranaren som har ung dotter som ville ha en vit arabhingst!!! hon var 10 eller sa..
papa skall kora in hast, vilket betydde att man inte kunde ens tomkora pallen numer. han blev slagen han blev svulten och till slut red de in honom, av sort. hasten var jattelydig tex nar det var hovslagardags lyfte han upp fotterna sjalv, men stod samtidigt och bara darrade, radd att inte gora ratt.. det slutade med att palle skenade med bade dotter och mamma flera ganger och han hade 3 fotter pa slaktbilen nar anna fick honom. hon jobbade och gjorde toppen job med honom, men stackars zibbers var forstord mentalt. han blev sa bra han kunde bli men han var inte mentalt stabil.. som example, en dag haller jag ho over boxdorren fran bla pase och hasten reagerar inte.. nasta morgon, samma pase med ho, hasten sitter klistrad pa bakvaggen och bara darrar. han krop nastan ur skinnet en dag har i somras nar en fjaril flog upp fran graset.. ja ni kan sakert forestalla er..
zibbers kom till mig, anna flyttade och det gick bra. jag red honom och allt var frid och frojd. tills den dag han "flippade" i skallen och slangde av mig med skador pa mig.. vilket gjorde mig radd forstas.. hofter var skadade och aven svansen.. 6 manader med kryckor och 400gr tradolan om dagen 3 av dessa manader.. prata om att svava i det bla..
sen forra hosten hjalpte han mig bryta tummen nar han gick igenom traden.. for att inte tala om de tidigare namnda turer pa e45 OCH pa golfbanana/utslagsbanan..
Vi levde med hans knappskallesaker, upp till forra veckan nar hanbestamde sig for att INTE ha grimman pa men tankte en mumsbit ur mammas hand /arm vore trevligt, for att sen gora en 180 och lyfter pa bakbenet for spark, ja han sparkade ut och det sjon i dorren. tack och lov var jag pa andra sidan dorr.
Det blev bestamt att han har forandrat sig sa pass mkt att risken for allvarlig skada fanns. sa fick tid pa ATg i karlstad och ham blev bultad i gar morse..
forlat for langt inlagg.. nu skall jag sova..

de du kan göra o jag tycker man ska göra till matglada hästar är att lägga energi på att köpa ett hö som passar till hästen , I ditt fall ett hö med lite energi så kan hon äta mycket mer o ändå inte bli tjock.

din häst behöver i runda slängar ca 55 mj i underhåll

har du ett hö med 7 mj / kilo så fyller hon sin giva med 8 kilo

haar du ett hö med säg 5 mj så fylle hon sin giva med 11 kilo o blir mycket gladare

mitt tips .

halm innehåller ca 5 mj enbart alltså bara energi .

ett bra hö är altid värt pengarna oavsett va de kostar nästna.

min häst äter 21 kilo med höga värden :laugh:

jamen då så :) se där du fixar ju de här bara du inte far iväg :laugh:

men låter lite märkligt att de inte ska gå att fästa den blå på däckeln , då kommer den att glida omkring , dukanske hittar något när du får koll på allt ,

går ju bra de här ju :laugh:

Jag kom på att under gjorden ( röda) så sitter det en ögla som man drar igenom den blå remmen, men jag gjorde aldrig det iom att jag inte kunde dra åt den ändå. Kanske det hjälper lite.
Sambon tror att skakeln kommer att hålla den på plats.
Vi får se. Jag har ett däckelunderlag till tömkörningsgjorden med öglor, kanske det kan hjälpa till om den passar.
Ska den blå och den röda sitta med 2 fingrar emellan?

Idag är första dagen på snart en vecka som det inte snöat, om det inte börjat nu igen. Vi har skottat utanför huset, i 2 backar och utanför stallplan.
Fint, men det behöver inte komma så mkt mer nu :)
Snart dags att ta in isbjörnarna.

den röda drar du åt den blåa skall du kunna få två fingrar mellan hästen o den.

Åh Kat. Vilken sorglig historia. Så du kämpat med den hästen. Men du har absolut tagit rätt beslut. När det börjar bli farligt, då är det dags. Han har det bra där han är nu. Stor kram!

vet inte om det var ratt beslut, men han skulle aldrig bli bra, och nar hjarnan inte fungerar ar det inte mkt man kan gora.. tyvarr ar jag inte "independent wealthy" och kan ha en palle som bara gar och skrotar och ater har. ok tant fjanta gor det men hon ar ocksa 29 och har varit i familjen 26 ar.. Zibbers var bara 13.. man maste prioritera saker.. och som sagt, han har det battre nu.

nu ar det sonday, tittade ut och sag sma vita saker flyga genom luften, jaha sno av sort, och nu en timme senare ar det fullt med flingor. stora s.k Disney flingor som kommer rakt ner.. vet inte om jag skall vara glad for detta da det betyder skottning.. MEN hellre sno an regn det ar helt klart..pallar ater frukost och jag forsoker fa eld i spisen. maste hugga ved ocksa idag, sen far vi se om det blir bulletur.. inget skoj att rida i full snostorm heller..

Tess: hur mar din kropp idag? och ngn chans att skaffa ny bil? ngt som du maste ha jag vet, jag hoppas det loser sig pa ngt satt.
hoppas alla har en underbar forsta advent.. jag skall till kyrkan.. toots

KL

Här är det en kallt 1:a Advent... -21 så myggen håller sig borta.... Blir nog inte många knop idag... lite stalltjänst men sen blir det nog bara stugvärmen...:D Hoppas ni alla å en härlig 1:a Advent... Kram till er allihopa:love:

Här är det en kall, blåsig och snöig 1: advent. Allt vi skottade igår kväll är översnöat.
Nu skulle vi åka och storhandla och då startar inte bilen :(
Den andra bilen står utan nyckel då sonen glömde lämna den hemma när han åkte till tjejen i Sthlm.
Den tredke bilen är utlånad då vi skulle vara lite snälla mot killen som hjälpt oss.
Suck!

Tjoho! Nu startade den! Bäst att åka snabbt
Ha en bra advent, hör ni inte av mej under eminnan kvällen, så har vi fastnat i Nyköping :grin:

En kall och snöig 1a advent, precis som det ska vara! I natt har isen lagt sej i viken neranför oss och det har inte hänt på dom 10 åren som vi bott här att isen lagt sej till 1a advent. Men jag antar väl att den bryts upp nu när det börjat blåsa lite igen.

Nu sitter jag och Mathilda i värmen från kaminen och tittar på hästhoppning. Spännande tycker Mathilda som pratar om när hon blir stor och hon får rida på Winnie och Ina. "Dina och mina hästar mormor" som hon säjer :laugh:

Tack så mycket för att du orkar svara på mina dumma frågor och inte gör det nåt att det blev ett långt svar inte :laugh: jag vill ju lära mej så mycket som möjligt och frågar man inte så lära man sej aldrig, så är det.

hahaha karind, bra svar dar.. har borjar det se ut som hast och vagn/slade vader.. blir val att spanna bullen for och ta mig ner for backen. bara 4 km till stan sa skall val klara det pa en timme eller sa.. problemet ar parkering utanfor coop.. de har endast cykelstall dar... ja ja, hopase att mumsa pa sa kan jag nog stalla honom i en parkeringsruta.. och han stannar..
vore kul om det blev sa mkt sno att folk inte kan kora sina bilar utan man far verkligen lita pa hast och vagn..eller slade ...det gick ju forr, varfor inte nu...
nu skall jag ut i stallet.. toots

Vid ICA-affären i grannbyn finns det faktiskt en hästparkering med skylt och allt :D Jag ska ta ett kort nån dag när jag är dit och handlar. Fortfarande kallt och blåsigt men just nu är det iaf uppehåll i snöandet.

McMarco - viken sötis ni fått ta hand om:)

Kat - grattis i efterskott, hoppas du hade en bra dag. Och vilket elände med hästen, men ibland måste man ta de där obekväma besluten...

Och ni andra, ha en skön söndag, det är fin dressyr på TV och jag pysslar advent för fullt, efter en kall helg i Gbg. Men trevlig. Goood mat på Dinner 22, och en ok show på lördagkvällen. Inte Wow, men ok;)

Idag rider dottern, så inga snöiga hästäventyr för min del.

KL
Här kommer en Julehaflinger!!

DSC_0218.jpg

en reindeerflinga.. vad sott ar inte det??

sag de hade tomte utstyr pa hooks, men holl i planboken, behover inte mer stuff.. och jag glomde bort att gora julkort i ar.. sorry folks, allt ni far ar online..

har huggit ved, gjort ett stall och skiter i resten.. petra hasttjej kom 130pm, hon skulle ha varit har 9am, sa jag sande faktiskt hem henne med orden, min dag ar planerad, tyvarr sedan du inte var har finns det inget att gora for dig, sa ta mopeden du och ak hem. och tank pa det har om att vara sen.. hon akte..jag far val ta ett prat med henne i morgon eller sa, OM hon visar sig..

har kvalls foder kvar att ge men eldar, det var ner till 15C har och var bara tvungen att lagga in brasa..

har inte gjort ngt adventaktikt, skall val fa upp stjarnan i fonstret... toots

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd