”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Får jag vara med?
Jag heter Katharina är 47 år (tror jag) och har i princip ridit hela mitt liv, med ett kort uppehåll när dottern var nyfödd.
Har alltid drömt om att få satsa på hästarna och ridningen men när jag utbildade mej så räknades inte hästyrket, utan det fick jag hålla på med på fritiden (förresten så skulle jag ju ändå tappa intresset när jag blev 15 och började med killar). Så det blev ett yrke inom sjukvården och jag ångrar mej djupt att jag inte stod på mej.
Har haft en väldig massa hästar, de flesta ponny, men även en Lipizzaner och ett antal Islandshästar.
Vi bor på en liten gård och har för närvarande 3 hästar. Min egen superfina Connemara Non Stop, dotterns korsningsponny Jane och så min andra "stora" häst någonsin Idun som är Knabstrupper.
Min dotter är nu 17 och funderar på att söka Hippologen efter gymnasiet, känns som hon förverkligar mina drömmar på något sätt, men jag har verkligen inte påverkat henne med vad hon ska söka.
Började fundera på att ge upp min egen ridning och satsa allt på henne, när jag hittade den här tråden. Jag och Non Stop i somras:
39786_1359874196493_1220693618_30843696_5616410_n.jpg

Hej och varmt välkommen in i "vår" tokroliga värld där det inte finns ett spår av elakheter och spydigheter bara en massa bananer när man gör nåt bra :D.

Självklart får du vara med! Varmt välkommen till tråden. Nya hästar och ägare blir nya äventyr att läsa om. Och det är kul.

Om du är för dålig-då får du inte skäll här, då aplåderar vi ditt mod att våga och hyllar dina framgångar.

Om du är världsbäst- Då är vi inte avundsjuka men vill gärna att du delar med dig av din kunskap.

Andvänder du pall vid uppsittning vill vi veta vad den heter (IKAS Bekväm är poppis här men pinnstolar och rullatorer duger gott ;) )

Använder du inte pall finns viss risk för avundsjuka :D

Mvh Voff

Det var då för väl du hann hit innan det tokat till sig rejält :)

Sluta rida :eek: det är ju nu de börjar , då ska du inte ens tänka tanken på å lägga av .

Dottern klarar sig nog lika bra även om du rider och hon måste ju ha någon o sparra med o som kan visa henne hur de ska gå till:laugh:

Har du nu kommit hit så får du banne mig hålla rätt på tyglarna o berätta för oss allt som händer med folk o fä. :laugh:

Ikeas bekväm är de ett annat namn för haflinger eller fulllblod tro :angel:

3 spånbalar 10 hö balar , räcker 14 dagar :eek: är de säkert du har en häst :)

var hittar man så billiga i maten hästar . 10 hö balar hmm väger de 12 kilo å räcker de 6 dagar här suck .:(

herr gubbe, jag vet inte varfor men det verkar som hobalar ar mkt lattare pa din sida an har, dar balarna vager mellan 17 och 23 kilo pa snitt. visst ar det bekvam (haha dar ar det ordet igen och NEJ, det betyder inte flinga eller fullblod, men BULLE!!!!) nar balen inte ar mer an 12 kg. dock vill bonderna har inte sta och pressa sa sma da de tar mer plats etc i holadan.. DET var den forklaringen jag fick till det..

Hi chine, valkommen valkommen till landet av "lustiga" personer. som tant voffie sa, och tant brimmis, vi ar har for att ha skoj, kanske (formodligen) lara av varandra och formodligen ar detta denenda buketraden dar ingen trycker ner. Utan det ar mkt stottande, manga bananer och prat om allt fran stallet till huset och emellan.. Och som tant voffie sa, anvander du pall for situp, da ar ju bekvam fran IKEA den absoluta, vi vill se pic av pallen hahaha..Nagonstans finns den forsta traden, las om du hittar den och las hela den har nar du har tid, vi har roligt.. sa valkommen igen, enjoy en cup med java och om han ar pa bra humor kanske herr gubbe tar fram den potenta torpdrickat..

Forresten, jag ar uppe och eldar i mina -18\C ute. Huset ar varmt dock, de gjorde ett underbart isolerings jobb nar det var renoverat har.. tempen haller hela natten.. Men forstas man maste up och elda direkt pa mora...
Nu ar det tebaks till snarkmashinen..natti natti

Så klart du ska vara med. Det här är Bukes absolut trevligaste tråd. Totalt prestigelös, bara full av uppmuntran, skön humor och stöttande kramar till dem som behöver. Vi svävar ofta ut från hästvärlden och här är alla ämnen ok. Det är det som ger tråden sådan värme.

Välkommen! Vilken fin ponny du har! Hur stor är den? Ser härlig ut:)

Får jag vara med?
Jag heter Katharina är 47 år..[/IMG]

Du är varmt välkommen:bump:

:eek: Idag är det -20 i dom smålänska skogarna, Brrr...
Som som fuskat lite med ridningen då jag tyckte det var så kallt redan vid -10.
Det får jag igen idag :rofl: För nu måste han motioneras..
:idea:Funderar på att rida i sovsäck.. Funkar det tror ni?

Wow vilken fin connemara!!!!! Underbar färg! Jag brukar försöka besöka "connemara-eventen" när de hålls i närheten - dottern hade en älskad foderponny några år. Finns en och annan mara-fantast här i tråden också). Som nicket antyder ÄLSKAR jag ponnisar (även om jag drömer om en lusitano) - men jag är nyfiken på din andra häst också. Håller du på med AR?

Välkommen!

KL
Tajger: In med film! :)
Voff: Funderar på vad jag kan tänkas vara världsbäst på.......

Det FINNS faktiskt en typ av sovsäck som har "ärmar och ben". Alltså, man kan dela dragkedjan och knäppa längs resp ben också.... Men att rida med den är väl inte att rekommendera :)

Mitt bästa tips är att rida barbacka. Med chaps. Jag är ganskar frusen av mig - särskilt i början av sässongen, men jag KAN klä mig så att jag inte fryser och utan att det blir otympligt. När jag tänker efter så är det något jag kanske är världsbäst på.... (se ovan :)). Kanske återkommer med "ponnytantens bästa tips för att hålla värmen"....... :)

Tack så mycket för det varma välkomnandet.
Ha...ha..det är nog dottern som sporrar mej, inte jag henne längre. Hon är mycket duktigare än jag nu. Tränar hoppning, men även massor av trick och NH. Nu har hon insett att hon måste ta tag i dressyren om hon ska in på Hippologen, så till våren blir det en del dressyr för hennes del.
Själv tränar jag mest åt det akademiska/klassiska hållet. Jag vågar ff hoppa (faktiskt fniss...)

Hej å varmt välkommen till vår lilla "värld"... Hoppas du ska trivas...:D

Här är det nyvaket, oladdat och fullkomligt omotiverat...blir säkert bättre efter min dagliga morgondos av java..
Planerna för idag borde iaf se ut som följande, stalltjänst, El Camelo-tur i Roliga Skogen och sen bingen.... men som det känns just nu blir det förmodligen bingen igen, soffan,middag stalltjänst å bingen:cool:

samma har, har varit tillbaka till bingen 2 ggr redan, hastar star och munchar, och ar snart klara sa jag far val dra pa mig lite klader, wait, MKT klader och ta mig ut med vatten och halm..
brasa i spisen redan, skall diska och sen kanske baka lussekatter.. ar inte i julmood alls, har inte satt upp ngt alls.. men maste tvatta sommargardiner sa lika bra att fa upp de roda... jo mer ved maste in men det ar nastan en av de rutin sakerna nu..
tur med bulle valdemar star ocksa pa agendan.

OCH sen maste jag gnalla pa er.. Vissa har varit duktiga och sant bilder pa sig sjalva och deras andor.. var ar resten?? ta bilder nu och sand sa vi kan fa kalendern gjord och utskickad till nyar. Note: den blir bara sand till de som har bidragit med Bild. Resten far bara gissa hur det ser ut nar vi sitter har och har roligt..
SEN ar det Skagern igen, jag har ju fatt nagra namn och email addresser. Har borjat ringa runt till folk (overnattningsstallen) och det verkar att fungera ganska bra allt Dock skall handpenning vara inne vid ett visst datum och jag aterkommer mer om det. En ekonomi budget kommer att goras, val tilltagen forstas, sa alla kan planera. De som planerar att sova i talt kommer att ha billigare an de som sover i sang/stuga. Men battre ha for mkt an for lite. Totalt finns 6 platser, so far ar 3 bokade for sakert. OM det finns intresse for mer an 6 folk ar det OK ocksa, Och vi behover fortfarande ngn som kanske inte har hast men vill vara med i alla fall. Ngn som kan kora riggen fran plats till plats. Och vara matperson. Nagon frivillig??
Jag vill garna ha in forslag till menue fran folk, alltsa vad ni normalt ater eller skulle kunna tanka er att ata under denna trip. Personligen ater jag nog ganska sa annorlunda an svenskar i allmanhet (inte smorgas tex) och mer american trail cooking.. Sa ni maste tala om vad som smakar palaten.
OK, refill av java och sen dags att starta dagen.. toots yall

Men dra åt skogen va sviit det var i dag! Minus 20 var det i morse när vi klev upp, huvva! Har utfodrat folk och fä, mockningen spar jag till em för då har nog temperaturen stigit någon grad. (Sviit = kallt, svider i skinnet)

Hästarna gick nere vid sjön i morse och gnagde på det lilla gräs som sticker upp genom snön och såg ut att ha det huuur bra som helst trots kylan och dom var så varma och gosiga när jag gav dom frukost så nu ska jag nog snart kunna släppa mitt liiiite dåliga samvete som jag har över att dom inte har nåt stall att stå i på nätterna. Men vad då, dom har ju faktiskt en skön ligghall att vara i om dom vill.

Chine: va modig du är som törs hoppa, helt klart värt en banana :banana:

Hejsan tant Kat (som jag vill ha en bild på barbackasadel av :)) och ni andra.
Jag tror det är bra om någon berättar lite om vad som planeras om tillkommande tanter/gubbar vill hänga på. Planeringen började i förra tråden.

Och jag som inte kan leva utan smörgåsar;)!Soppa och mackor tycker jag går utmärkt om man ska äta lätt.

Här var tempen nere på -24 i morse,alldeles för kallt för mig.På senare år har jag fått problem med luftrören när det blir kallt.På mina ca 800 m till brevlådan för att hämta tidningen fick jag ha en halsduk över näsa och mun och då immar glasögonen igen,tur man kan vägen;).Jag hade gärna väntat på lite mildare temp men hunden behöver ut och röra på sig.

Jag hade ju planerat att hämta gran ,får se om det blir av i em.

Ändå rätt nöjd att vara ledig,slipper cykla omkring.Gillar friheten i jobbet och tycker det är underbart att cykla året runt,på vintern har vi dubbdäck men som sagt,kylan ställer till det:(.

Måste försöka starta upp bilen som stått några dagar,har försenade böcker till biblo och tänkte träffa särbon och få min snösläde.

Hästarna mår bra.D fick sista medicinen i förrgår och det verkar inte smärta när han går.Hans skor sitter fint också.

De får mycket ensilage nu när det är så kallt.När jag är hemma tar jag ut efterhand.De äter mycket men går till soliga delen av hagen och gräver i snön då och då och tar sina vilopausar där också.
På kvällarna har de fått stå inne några timmar för att tina hovarna lite,de måste mutas med lite musli för att komma in:).

Chine: va modig du är som törs hoppa, helt klart värt en banana :banana:

Eller hur? ska på hopplektion ikväll, håller hårt i manen.;) önskar förtvivlat att jag kunnat låna dotterns häst, men vi kommer nog inte upp på vägen med transporten, så jag får nog låna en häst på ridskolan (hjälp!!!).

Roligt att så många gillade Non Stop, busen! :)

Bild på min uppsättning pallar kommer ikväll, om de ställer upp på bild.:p

Håll i dej hårt i kväll :D Själv trillade jag av min oinridna Ina när jag skulle provsitta henne. Hade dragit åt sadelgjorden flera gånger men på någe vis så drog hon in magen så mycket hon kunde och sadeln snurrade och jag for i backen och bröt handleden. Efter komplikationer är jag sjukskriven till 15 februari.

Din pålle är allt bra söt! Har alltid trott att Connemaror är små ponnies men din ser ju stor ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka