”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Så, nu är morronpysslet avklarat hos hästarna. Du skulle prova på att ha lösdrift Cizma :D. Nu ska jag stjälpa i mej en kaffekopp sen bär det av mot Borlänge för att lämna in bilen på verkstan sen iväg till Ludvika med gubben på ögonmot. sen tillbaks till Borlänge med gubben och sen hem. Efter det ska jag åka och hälsa på hos Winnies uppfödare och titta på alla hästarna :love: Få se om man drabbas av akut fölsjuka :angel:

Ha en bra dag allihopa:laugh:

Tack för alla svar :)
Svarar lite allmänt.

Jag vill nog ha en rockard. Har sett en på annons inte alltför långt härifrån.
Sambon kan nog avgöra om den är i hyfsat skick, men jag vet ju inte hur storleken ska vara.
Den är 330 cm lång, vilket inte säger mej nåt :)

Så då köper jag alltså brösta och baksele. Vilken storlek kan tanten, ( inte jag utan hästen,) tänkas dra? Full?
Hon är 1.55 och ganska bred framtiill.

Ska bara övertyga sambon att vi behöver en NU. :)

Priset om de är riktigt läder o ny är inget opris , sedan är de ju som vanligt , har den ställbara dragläder tex , är ju en sak som gör att den kan passa flera hästar , men jag tror inte du kan ha samma sele till både fjord o arab , lokstaden blir så olika , o att lokorna passar o sitter som de skaa är minst lika viktigt som att en sadel passar.

så bogvinklar o bogar o halsbredd är för olika på de raserna misstänker jag .

Tänker du dra lite tyngre med araberna då annars skulle jag använda en bra bröstsele med baksele till den o loksele till fjorden.

Arab med loksele är inte snyggt i mina ögon o araba är till nöjes o finkörning inte arbetskörning , men enbart min åsikt :)

De måttet säger ju ingentin g.. :) för mig , de måttet som är viktigt är att hästen får plarts i skaklarna o har så gott om plats till vagnen från bakbenen att den i alla gångarter inte går i vagnen. då blir de inte kul:laugh:

selstorlek , ja de beror ju som du begriper på hästen , svårt o säga så här men enklast är ju att prova , borde inte vara något problem tycker jag .

Köp inte utan att du är säker på att grejorna passar ordentligt ,

Finns de ingen körsektion i någon klubb därikring dig , de tror ja , för då kan du få hjälp av dem o prova o få se hur saker o ting ska sitta. testa o kolla

De är så viktigt att sakerna passar o sitter som de ska , de fodras ju en del av en körhäst och där har du ju inte någon sätes inverkan eller skänklar att hjälpa till med .

Vet du med säkerhet att Trullan gillar att bli körd med vagn ???

KL

I morgon ska vinterdäcken på Kelly. Om hovis kommer men det tror jag. Har pratat nyss med honom och han var väl medveten om tiden. Kanske jag lyckades läxa upp honom sist ;)

Men nu ska alla hästar även fölis få lite fotvård så det kanske vässar till det.

Till min stora glädje skulle jag få skor i år med fyra broddhål i stället för två :banana:

Snösulor blir det också. Så sen är hon vinterskodd. Passar bra för idag har minusgraderna stannat kvar efter natten och 5 stycken små snöflingor har rammlat ner.

F.r.o.m i morgon kan kung Bore komma.

Sambon sa ja till att köpa den, men nu har han förstås börjat sin långa arbetsvecka , så vi får hoppas att den finns kvar tills nästa ons-torsdag. Men annonsen har varit inne ett tag, så kanske vi har tur.
Kan jag skicka länken i ett PM Gubbtjyv, så kan du se hur den ser ut?

Förra ägaren går ju på travgymnasium och hon körde henne med rockard ofta, då hon gillade det mer än att bli riden.
Så Trullan kan det bättre än mej iaf :)

Senast ändrad:

Nja kan vi inte säga att han kommer på onsdag,då kommer min hovis.Då blir det vintermundering:laugh:
Men vart liite duktig idag och fått på vinterdäck på transporten i alla fall.
Sen på måndag kommer klippmaskinen fram för nu ska de inte se ut som ullbollar mera:D

Jag skulle vilja inhandla ett par lättare läderremmar för tömkörning. Tips?

Men oj, vad ni skriver!:)¤ sidor sen jag var inne sist, men det är kul att läsa om era äventyr, höga och låga.

Välkommen till nya tanterna! Kul att ni hittat hit!

Men fler såna där små gula?! I min träningsgrupp har mina två väninnor med sina flingor, och min pålle tycker det är såååå jobbigt när de galopperar bakom honom - flås, flås, dunketidunk:D Jag har ju en sån där smal brun som kan galoppera långsamt och fiint, men då har vi ofelbart en gul sak i rumpan...

Jaja, de är ju otroligt söta iaf:)

Men vet ni - idag har jag och pållen blivit filmade av Västnytt, för de ville göra ett reportage om årets vackraste Kalender! Spännande att se hur det blir när de får klippt ihop det:o

Kommer förmodligen på måndag. Hjälp...

:banana::bump::bow::bump::banana:...Weehoooo, det funkade!!!!!!!!!!!!!! Rocket var kvar i hagen idag!!!!

Men oj, vilken kändis du håller på att bli! Snart duger väl väl inte tant-och gubb-tråden, utan du vill ha en " vi som är kända och berömda"-tråd :)

Här är ingen risk att nån filmar, och tur är nog det ;)

Nu börjar det bli lite kallare här och jag såg några flingor förut, alltså snö, inte haflingers. Det får gärna lugna sig lite tills hovis kommer och skor alla 4 hovar om några veckor.
Sen ska jag köpa tolksele och pulka.

Hmm, tror jag stannar här, där det är så trevligt och mysigt!

Kändis, blaha. Är bara glad om det kan hjälpa oss att sälja kalendrarna så flickorna i Etiopien kan få hjälp:)

Hmm förmodligen på måndag ,du får se till att kolla upp det och meddela oss alla här i tråden,sånt vill man ju bara inte missa:)
Pust tillbaka hemma nu från stallet ,dottern var tvungen att jobba över så pållarna föll på min lott.
Ganska mysigt,satt och red dressyr med båda samtidigt som det föll små snöflingor:)

Hålle med du :) vi som inte har flingor är ju i minoritet :o

Fenomenet ger mig huvudvärk:eek: Begriper ju inte varför tanter o flingor är något slags gyllene mix ju:laugh:

Jaja huvudsaken att alla är nöjda , men de är likadant när man har en Nordis i bakändan , Ädle Springaren får spunk när han måste vänta på dem:angel:

skicka på du :laugh: titta kan jag alltid göra ,

ahh så hon är körd va bra , då kan du j u få lite hjälp av henne kanske, kan vara lite marigt i början med alla remmar o att draglinjen blir rätt.

LUGN o fin nu :laugh: han bara tar en fundilerar dag o kollar över alternativen :angel:

yihaaaaaaaaaaaa idag har Ädle Springaren hoppat minst 30 cm kullfallen tall :bump:

Han var på ett strålande humör efter 3 dagaras vila och tänkte lätta lite på trycket idag.

Tog stigen genom skogen och Springaren pigg som en pelikan så jag lättade lite på tyglarna o sen brakade de till bland gran o fur , jisses anåda:devil:

Kom i en sväng bakom några granar o där tvärs över stigen låg den och Springaren liksom hickade till en gång sen laddade han o kastade sig över :devil:

så nu kan vi med säga vi har hoppat pillutanlej :rofl:

::::tons av bananer:::: antligen, han har blivit en hoppehast hahaha, och hoppas att hora mer aventyr dar stockar ar i vagen.. Vad bra, skall du anmala dig till hoppkurs snart herrgubbe? Det vore val ngt att visa upp?
Har har jag varit pa min gula bulle, som INTE ar en flinga.. men han ar gul i alla fall. har blivit mer gul nar vinterpalsen kom.. En 10 minutes ritt och han var trott, det var halt och kanske det blir skor.. 600 span ar ju lite mkt for pengapungen.. Vi far se hur fort flingorna, de fran ovan alltsa, kommer och packar sig.
Gamla Tant Fjanta hade inte atit upp sitt ho i morse. Sa nu skall har vagas och matas och se om hon tappar hull, kanske maste kora med ngt annat sa hon kan slorpa i sig Hoet istallet.. eller rattare sagt hosubstitue.. jag ar INTE redo att lata henne ga. Hon mar jubra annars.. och gar har pa garn och lullar.. Och ater gor hon, men sakta..
Allt fran torpet idag, har mat och vatten kvar sen skall de in.. vi hores

ha ha de är bara för att lugna mattes samvete de där med att jobba :laugh:

Han är en filur o kommer att skänka dig en del gråa håstrån i manen :laugh:
med sina hyss , men han är charmig , vänta du bara :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka