”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Här singlar det nåt vitt genom luften. Stalljobbet är klart, och frukosten intagen och jag ska ut och rida! :) Tjingeling!

ingen sno har, -7C och hastar ater fortfarande frukost. jag har inte gjort ngt annu idag, och funderar starkt pa en nap igen.. jobbig dag men skall inte lata mig ga ner. kanske tar mig ut pa bullen i eftermiddag..
alla ha en bra dag..

Tycker han ser hel läcker ut:p

Tack, jo han är rätt läcker :) ... Är även oerhört cool, vilket man kanske måste vara när man går genom fårstängsel som halvligger utan att fastna eller skada sig:crazy:...och så gillar han fyrverkerier. Jepp...cool är rätt namn för honom...och det ska väl förhindra att mina hår blir gråa, förhoppningsvis:angel:

Här är en rätt talande bild på grabben. Taget 2009 i Småland!
090531Rocket_12.jpg

Sommarkänsla:
090531Rocket_3.jpg

Vad fin han är :)

Här har det snöat lite inatt. Det är blå himmel och lite sol :)
Ska snart gå ut och ge hö.
Varannan vecka får våra stackare gå ut kl 5 på morgonen när sambon jobbar tidigt.
Lasse ligger alltid ner och sover när han kommer in i stallet.
Han reser sig motvilligt, och står och sträcker sig och gäspar och sambon får nästan slita ut honom ur boxen. Trullan är alltid alert för man får ju mat när man går ut. :d

Ni som har hästarna inne, hur länge har ni dem inne på nätterna?
För oss blir det lite olika beroende på hur sambon jobbar. Är hans och sonens jobb att ta ut dem, då jag ju mockar.
Varannan vecka är de inne mellan ca 22-05, och andra mellan ca 23- 07.
Är de inne längre äter de upp all halm och står och slänger runt vattenbaljor och härjar.

ok sa jag skall skammas har,mina gar in mellan 18 0ch 20 och kommer ut mellan 7 och 11. de far ganska mkt ho och vill inte ga ut, speciellt om det blaser.. Sommar tid gar de ut runt 5 och kommer in runt 22. Men da far de ocksa morgon mat i hagen... nej jag har inte bete till dem.. utan fodrar aret om. maste dock saga att nar de ar inne langre sa aker en ut i taget och jag arbetar palle ocksa. tex, tar mirri pa promenad medans de andra ar inne.. eller rider valdemar medans de andra star inne..
annorlunda men ar van att ha hastar i box dygnet runt med ca 30 min turnout om dagen (showbarn). hade jag mer mark skulle jag nog ha dem ute mer....

Hjälp mig att hålla tummarna att det inte är för halt imorgon! Det ser oroväckande ut.... Tränarn' från Portugal kommer och vi har några mil att köra. Vore synd om vi inte kan åka!
Har knappt hunnit träffar några pållar (utom Nappe & Co då förstås). Jobb - Jobb - Jobb.

Trivs hästarna, ska du väl inte skämmas?
Men du har uteboxar va?
Vad dyrt det måste bli att inte ha gräs på sommaren? Jag längtar alltid efter sommaren när man slipper köpa en massa hö och halm. Sen tar jag ju in dem om det är mkt mygg och knott osv, så i somras blev det ju nästan lika mkt mockning som nu.

Alla hästar är ju olika. Mina vill gärna komma in , men de vill inte stanna inne så länge. Då vänder de ut och in på boxarna :)
Ibland när sambon tar sovmorgon, så får jag mocka tills armarna går av.

Första hästen jag hade fick man jaga i hagen på kvällarna. Han ville inte in. Så ibland fick han och shettisen vara ute ändå, de hade ju skog, men inte helt lagligt :o

Ni som har hästarna inne, hur länge har ni dem inne på nätterna?
För oss blir det lite olika beroende på hur sambon jobbar. Är hans och sonens jobb att ta ut dem, då jag ju mockar.
Varannan vecka är de inne mellan ca 22-05, och andra mellan ca 23- 07.
Är de inne längre äter de upp all halm och står och slänger runt vattenbaljor och härjar.

Mina går ut kl 7 på vardagar och 8 på helgerna. De kommer in när det blir mörkt. De verkar trivas bra med det...Slutet av maj till september (beroende på väder och bete) är de ute dygnet runt.

Hejsan alla tanter o gubbar o ni andra ;)
I djupaste Småland är det nollgradigt idag, och snön vräker ner. Helt underbart.
Jag ska åka till stallet om en liten stund. Får se om jag får med min flinga från kompisarna i hagen.
Det skulle vara så härligt att få en uteritt i skogen.
Tyvärr är han så himla ranglåg, och fruktansvärt beroende av sina flockkompisar..
Har ni några tips?
Hur jag ska hjälpa honom att bli lite mer självständig?

en välmående filur de där men rasande söt o fin :laugh: Men kolla den där blicken , :laugh: vore jag du skulle ja börja kolla lite på hårfärgningsmedel :angel:

tja du får helt enkelt göra dig själv mer attraktiv för honom än kompisarna,:laugh:

umgås mycket med den , o då inte bara rida , gör de helt enkelt roligt o trevligt att vara med dig än hagpolarna .

jobba han från marken . , tömköra , gå ut o gå , etc etc , du måste förtjäna hans respekt , anars blir de bökigt o tex rida ut sjölv. sätt i gång o jobba , går säkert bra med tiden. lycka till:laugh:

Men de där låter ju inget vidare alls ju :eek: Hur har du lyckats ställa till de så :confused:

kanske vore dags o rensa lite i almanackan om de går o organisera om en aning, lätt sagt värre o göra :)

Men de dagar man missat går inte i repris o klockjäkeln tickar fortare o fortare tyvärr.

vi får hoppas på bättre tider :)

strålande perfekt väder idag :) -3 grader och 5 cm snö . sadlade upp Springaren vid 10 och sen tog vi oss en tur på 3 timmar.

finns en nedlagd järnvägsbank en halvmil hemmifrån som går hur lånt som helst nästan , så vi skrittade dit o Springaren var pigg o alert så vi låg o galoppade o rullade på i allsköns ro.

Springaren var väldigt nöjd o frustade o var gåvillig till tusen.:laugh:

Så nu får han vila två dagar medans husse jobbar ihop till gröten och havren.

står sig vädret nästa vecka så blir de hårdköring när husse är ledig:laugh:

en välmående filur de där men rasande söt o fin :laugh: Men kolla den där blicken , :laugh: vore jag du skulle ja börja kolla lite på hårfärgningsmedel :angel:

*Vägrar se det du ser* ... Vore väl sjutton om han skulle lyckas med nåt som ingen annan lyckats med. Har fortfarande kvar mina guldfärgade lockar ju...:crazy:

ärligt så tror jag risken är liten för att inte säga obefintlig:) Du har nog uppfostrat han som sig bör , men gillar hans blick , den är finurlig men på ett gott sätt.:laugh:

Du kan nog fortsätta glädja dig åt hårsvallet , måste ju bara reta dig lite ju:angel:

Du skräms...:mad: ...

Närå...ingen fara här ;)

Faktum är att skulle han bidra med gråa hår skulle jag uppskatta det. Älskar hästar med lite egensinnighet och tar utmaningen :D ...fast det skulle vara snopet eftersom inga andra av spökhästarna jag jobbat med lyckats med den bedriften:p

KL
Suttit instängd med två sjuka barn. Men nu är sambon hemma från jobb och då "rymmer" jag.
Hästskiten hägrar:banana: (om inte hovkratsaren har snott den, den händer ibland)

sajag hade tagit inbulle valdemar och borstat honom och sadlat upp honom och bara vantade for petra hasttjej som skulle komma klockan 3. klockan 255 ringer telefonen och dar ar hon och sager, jag ar sa trott kan jag komma i morgon i stallet.. jag blev hysterisk.. sa nej och la pa.. ok fel av mig, men detta ar andra fredag i rad som hon gor detta.. jag fragade henne specifikt i gar kvall, ok skall du komma i morgon eller ta dagen ledig och komma pa lordag i stallet.. nej hon skulle komma sakert.. vi aven fuskade med mockningen for att det kunde goras idag.. jag ar arg.. visst kunde jag har ridit ut i alla fall, men ja det ar ju den dar radslan.. jag arbetar pa den dock..
anyways, det ser ut som jag maste hitta ny stalltjej ELLER ta ett snack med henne. Jag kollade varifran hon ringde idag, och det var en kompis telefon.. om hon ar sa trott ja da skall hon ju inte vara hos kompisar..
Jag skulle inte ha sagt ngt egentligen, men det ar sa har att jag har salt henne min moped och hon arbetar av den, sa hon ar skyldig mig en massa pengar ocksa.. (flera tusen). Jag vet inte hur jag skall hantera det har egentligen, men sedan hon far anvanda moppen nu, och betalar for den over en 5 manaders period mer eller mindre, ja man tycker att hon skulle vilja ha den i sitt namn..
alla forslag hur jag skall ta henne om detta, tackar och bugar, ar inte bra pa det har med folk, men jag far nu istallet for att ga ut och rida sta dar ute och mocka stall som var hennes jobb idag, och gora i ordning allt ihopa.. visst det ar mina hastar, men hade jag vetat kunde jag planerat dagen och haft det gjort tidigare.. grrrrr.. jag ar riktigt grrr nu.. sorry...

Kl

Denna dag har varit fylld av aktivitet,gäller att passa på när man är ledig:).

Började med veterinärbesök.Sista dagarna har D knappt kunnat gå i den upptrampade tillfrysta hagen.Han har gått barfota en skoperiod och det har ställt till det rejält.Tanken var ju att hans besvärliga fötter skulle må bra av att slippa skorna när han ändå inte reds(hans hovar har varit en sorglig historia sedan i våras:cry:)men i stället har bitar av hovväggen på två hovar brutits av och vanliga hovslagaren vill inte sko,han har inte tillräckligt att slå fast sömmen i.
Nu konstaterades ev.belastningsfång,något ökad puls i hoven, så han har fått medicin mot det.
Har också beställt tid på hästkliniken så deras hovslagare får ta sig an honom.

Då blev det ju också akut med dubbdäcken till transporten så de är inköpta men inte på än.

Sedan in till apoteket för att hämta ut medicinen.

Nästa måstegrej var att sätta på H broddar.Detta har alltid hovslageren gjort tidigare och jag har gruvat mig ganska mycket för detta.
Var ju hur lätt som helst:) vilket jag kanske borde förstått,finns ju de som gör detta ständigt och inte låter dom sitta kvar.

Har även beställt ett lass grus,ska lägga på där det är som värst i hagen.

Slutligen öppnat upp ett stängsel till en mindre hage(min sk. paddock)där det inte är söndertrampat,blir bättre för dom att gå där.De måste visserligen fortfarande ta sig över ojämn mark för att komma till o från stallet men nästa vecka kan jag grusa där.

Så nöjd med mina hästar idag:),D var lätt att undersöka och H lät mig hålla fötterna så länge jag behövde vid broddningen utan att streta alls.

Så kvar att göra idag är att ge D sin kvällsmedicin sedan kan jag lägga mig i badet med en bok;)!

KL

Då var Kelly vinterskodd. Gott. Hon var bossig och tuff mot hovis som nog blev lite förvånad. Denna sida har han inte sett hos henne förut:D
Men idag visade hon upp sitt berömda humör.

Jag tror hon börjar bli uttråkad av att inte ridas. Det märktes så hur kul hon tyckte det var med att komma igång igen förut. Men hon får vänta tills flytten. Jag har ingen lust att trassla mig fram och tillbaka (med risk att få jogga bakom hästen hem igen..) på våran urtråkiga skogsväg. Paddocken är historia. Den är för liten för henne (byggd för ponnyer) och jag vill inte nöta volter på en gammal omusklad häst. Kanske var därför hon var halt förut? Men den hältan är ett minne blott i alla fall.

5 veckor och 6 dagar ska hon väl kunna vänta? ;)

Fölis premiärverkades idag. Jag lär nog ha träningsverk i morgon...phu för att hålla ett föl. De kan vara nog så starka.

Den andra hästen hade hovböld (vilket vi misstänkte) och det slutade med gips på den stackarn. Led med hennes ägare som hade bokat tid för inridning om 11 dagar. Nu blir hästen kvar hemma.

Så nu har jag stått i ett -3 grader kallt stall i några timmar och är helt bottenfrusen. Hoppas mina baciller frös ihjäl. Snö har vi börjat få också så det känns jätteskönt att fått på snösulor.

Kung Bore kom idag...

För övrigt så har vi släppt hästarna i sommarhagen nu. Bakvänt va? Det är ju fruset så de trampar inte sönder nu. Rätt skönt eftersom vinterhagen är rätt knölig av den frusna leran på ett par ställen. Vår förhoppning är att detta ska minska risken för vrickningar när de busar. Våra hästar blir ju de sista här på mååånga år, kanske för alltid så vi behöver inte vara så rädda om sommarhagen. Känns fint att de har så stort och slätt att gå på de sista veckorna de är här. De vill inte ens in när jag kommer på kvällarna. Kelly vänder röven till och går iväg hihi..

Fredagskramar Voff

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka