Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2
Kl
Denna dag har varit fylld av aktivitet,gäller att passa på när man är ledig
.
Började med veterinärbesök.Sista dagarna har D knappt kunnat gå i den upptrampade tillfrysta hagen.Han har gått barfota en skoperiod och det har ställt till det rejält.Tanken var ju att hans besvärliga fötter skulle må bra av att slippa skorna när han ändå inte reds(hans hovar har varit en sorglig historia sedan i våras
)men i stället har bitar av hovväggen på två hovar brutits av och vanliga hovslagaren vill inte sko,han har inte tillräckligt att slå fast sömmen i.
Nu konstaterades ev.belastningsfång,något ökad puls i hoven, så han har fått medicin mot det.
Har också beställt tid på hästkliniken så deras hovslagare får ta sig an honom.
Då blev det ju också akut med dubbdäcken till transporten så de är inköpta men inte på än.
Sedan in till apoteket för att hämta ut medicinen.
Nästa måstegrej var att sätta på H broddar.Detta har alltid hovslageren gjort tidigare och jag har gruvat mig ganska mycket för detta.
Var ju hur lätt som helst
vilket jag kanske borde förstått,finns ju de som gör detta ständigt och inte låter dom sitta kvar.
Har även beställt ett lass grus,ska lägga på där det är som värst i hagen.
Slutligen öppnat upp ett stängsel till en mindre hage(min sk. paddock)där det inte är söndertrampat,blir bättre för dom att gå där.De måste visserligen fortfarande ta sig över ojämn mark för att komma till o från stallet men nästa vecka kan jag grusa där.
Så nöjd med mina hästar idag
,D var lätt att undersöka och H lät mig hålla fötterna så länge jag behövde vid broddningen utan att streta alls.
Så kvar att göra idag är att ge D sin kvällsmedicin sedan kan jag lägga mig i badet med en bok
!