”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jahaja...början till dom grå håren har startat:crazy:...Har jobbat bägge hästarna på lina (repgrimma). Lilly gör alltid som jag ber henne, lilla hjärtat där:love:...

...MEN, så var det då Rockets tur. Jag tror han har glömt minst hälften av vad han kunnat tidigare...press betydde plötsligt "gå emot" i hans värld. Stundom höll vi på med nåt som liknade wrestling, eller nåt :o ...bara att bita ihop och kämpa på och jag tror jag gick vinnande ur det här till slut...men det var ingalunda gratis på nåt vis alls:cool: ...vi skiljdes som det bästa vänner trots allt:D

Så har jag alltså äntligen kommit igång. Det gick bra, var inte tufft i luftrören alls och jag hade energi hela tiden. Kan det vara så att flunsan nu äntligen gett med sig? Ok, jag hostade lite väl när jag kom in i värmen men det händer ju även utan flunsa...

Önskar alla en härlig helg nu! Den ska bli kall och snöig har jag förstått...vi väntar temperaturer kring -18 C. Härligt!!!

Jag förstår din frustration, verkligen!!! Jag skulle ha sagt "tack och hej" rätt omgående. Klurigt det där med moppen men ett allvarligt ord med henne angående den och hur mycket hon fortfarande är skyldig kanske kan få henne att rycka upp sig lite?

Kram, önskar dig en bra helg ändå :)

Jobbigt, alltid tråkigt när folk inte håller det man bestämt.
Jag skulle nog tagit ett snack och sagt att om hon inte håller tiderna , så blir du tvungen att ha moppen hemma hos dig istället.
Antar att hon använder den mer än att ta sig till dej. Det kanske svider.
Eller se dej om efter nån annan, vilket oxå är jobbigt då man ska börja om från början med allt.

Ha en trevlig Fredag alla! Ska fortsätta kolla vidare efter hur jag ska mäta, för att veta vilken storlek rockarden ska vara till Trullan. Har fått en massa tips från Gubbtjyv, men jag är nog ovanligt trög :)

Var den 330cm lång i skalmarna ska den passa.
De flesta rockard har ett standardmått och din häst är ju inte den största.
Däremot bör du kolla vad det är för rockard. Är det en travrockard? Kolla fästene isfall.
Bäst är om den är för remsele. Om du inte redan äger en sele med QH fästen vill säga.

KL

Så då har man landat hemma igen... känner mig mer än lovligt sliten faktiskt...kan ju bero på den dåliga sömnen under ett par nätter... men men, nu är 2 av 4 hödagar avslutade, vi har även haft möjlighet å fått några julklppar avklarat och sen gjort den största av de alla prövningarna.....:eek: nämligen shoppat nya kläder....:crazy:vilket jag hatar,avskyr och fruktar....

För att göra en lång historia kort, den 8 december firar jag å maken 20-årig bröllopsdag... eftersom vi endast murvlar på i gårds/stallkläder behövde vi ekipera oss inför den inplanerade tu man hand-middagen:love: därav klev vi med bestämda steg in i klädbutikerna...med oss hade vi 2 stilpoliser(de tonåriga döttrarna) som totalt HÄNGAV sig åt sitt uppdrag.... jag svettades, frustade och försökte komma undan med blåjeans men si den löken dök inte:eek: det hela slutade dock med en kompromiss.... svarta byxor a la modell finare vardag och en enkel överdel och nya örhängen...maken fick sig ny skjorta med slips och svarta jeans.... vi båda är nämligen ganska bekväma av oss...vill inte gärna köpa kläder man bara kan ha 1 eller 2 specifika gånger:o
Dom ska lixom tåla en sväng ut i hästhage eller stall:angel:

Imorgon ska det adventpysslas... käre maken gav med sig...jag får en utegran fast på den sidan av kåken El Camelo inte har nått att göra....:angel:

Så, med lite tur och effektivitet kanske jag hinner gränsla vilddjuret (KAMEL);) en sväng imorgon em och se om alla björnar verkligen gått å lagt sig i Roliga Skogen...

KL

Heeelt OT nu men slänger ut en fråga här nu med insperation från Senior. Känner att åldern här är rätt för den....

Hur många här har haft det svarta bowlingklotet som kallades Boeri-hjälm? :D

Jag är en av dem som riskerade att bryta min 10-åriga lilla nacke om jag råkade lägga huvudet på sne. Guud så tung den var och inte ett skit hörde man i den heller...

Kikade in i tråden av gud vet vad anledning och ve och fasa, :rofl: jag råkar scrolla via detta inlägg. Inser då att jag indeed måste klassas som en av dessa tanter i tråden för JA - jag red också omkring som 10 åring i den . :eek:

KL
Trevligt ni verkar ha i denna tråd :)

Är 38 år, har ridit hela livet och haft ponny och egen häst, tävlat en massa i både dressyr och hoppning, med undantag för 10 år i USA då jag tog paus. Eller ja.... iallafall 6 år av dessa tog jag paus. Första 2 åren red jag som en tok trots att jag egentligen inte hade tid och sista 3 åren var jag så oerhört sugen igen att jag red då med fast inte i likastor omfattning... När jag kom hem igen tog jag en foderhäst på helfoder omedelbums i ett år, och när den skulle säljas och jag inte ville köpa just den så var det dax för egen häst igen. står här nu 38 år gammal och inne på åttonde året med min nuvarande Herre, en rödfux på 170 av rasen fullblod som rids och tränas i dressy, nivå LA, samt för trevnads skull och för min egen avkoppling och lugnande av stressade jobbnerver och annat, i skog och mark i övrigt :)

Jag scrollade även Ponnytants tidigaste inlägg i tråden och Portugal bilderna. Jag var i spanien i september och red PRE och lite andra härliga hästar! Vill tillbaks SNART, det var underbart!

Det var en liten kort presentation för min del, nu ska jag vänja mig vid tanken att jag är en Tant. : )

Senast ändrad:

Nja " tant " vete fåglarna :) snarare något bedagad ungdom men petitesser

får lyfta på kepsen då o torkar av våfflan , hälsar välkommen :laugh:

Har du läst i tråden vet du ju vilka figurer o stolleprov vi hålls med , en hel del markkontroller och närstudier i terräng utförs med olika framgång:eek:

Var den 330cm lång i skalmarna ska den passa.
De flesta rockard har ett standardmått och din häst är ju inte den största.
Däremot bör du kolla vad det är för rockard. Är det en travrockard? Kolla fästene isfall.
Bäst är om den är för remsele. Om du inte redan äger en sele med QH fästen vill säga.

Hm, vilka skalmar? :)
Jag har fått dessa mått:
skakelbredd fram 60 cm
Skakellängd 2.45

Gubbtjyv har sett bild på den och tror den är ok.
Kan skicka till dej med. Hon håller den åt mej om jag vill ha den, så måste mäta ikväll hur bred hon är fram.
Jag har hittat ett beg bröstsele som jag ska få bild och ev märke på imorgon.
Jag ska provköra den, och om jag tycker det är kul ska sambon sätta på svängel. (eller vad det nu heter )

Välkommen Tant Mackan.... smält faktumet och njut... det är bara gilla läget som vi alla andra=)

Rödfux....!?! Visst är dom bara UNDERBARA:love: Kamel tillhör ju den kategorin och med sina buffliga 175 är han en uppseendeväckande, stilig, härlig uppenbarelse...:love: FAST, det finns faktiskt elaka människor som hävdar att han är både ful och över/under/bygd utan direkt harmoni, form och flärd:eek: fast dom har ju inte en aning om vad dom pratar om:grin:

Helena, jag har ångest över alla mått nu :(
Kan du mäta den rockard ni använder till er bredaste häst, så jag får en hum iaf ? Kanske jag sitter och hoppas på en modell till shettis, typ.
Måtten är alltså 60 cm mellan det smalaste fram på skaklarna och 2,45 långa.
Jag ska ner och mäta hästpruttis senare.

haha, tack! Och till Gubbtjyv också som kallar mig ungdom ;)

Ja rödfuxar är härliga! På alla sätt och vis, både till färg och integritet!

Trevlig tråd som sagt, jag fortsätter kika in och dela den om jag får!

torkar ocksa av labben och sager valkommen till tant och en sur gubbe traden.. ok ok han ar inte sur, jag lovar.. faktiskt ganska trevlig nar han inte har varit i chlorophyllen for mkt..vilket inte har hant pa sista tiden tror jag..
vi har en bra trad, vi har lyckats undga att ha bukestil pa den har stallet, ingen anmarker och inga harda ord.. bara lite latt teasing med varandra och mkt mkt karlek.. det bara strommar ut karlek fran oss.. hahaoch manga bananer anvands for upp piggande syfte och berom.. vilket vi alla kraver titt som tatt.. och det delas ut okonditionerligt..sa valkommen och njut av den skona stamningen..

jag ar pa vag till sangen, jag snabbstadade 5 stall i afton och blev trott och fick ont igen dangit.. men pallar mar bra och det ar det viktigaste..
sa mer ved i brasan och natti natti till alla..ha en bra weekend..

Välkommen Mackan :)

Jag har sett vissa inlägg av dig och lärt mig enormt mycket som funkar perfekt på min unghäst :bow: framförallt när det gäller tömkörning:)

Kikade in i tråden av gud vet vad anledning och ve och fasa, :rofl: jag råkar scrolla via detta inlägg. Inser då att jag indeed måste klassas som en av dessa tanter...//

Ta't lugnt - har du haft en sådan hjälm är det ingen som helst ko på isen. Vi som är - hmmm - 50+ hade illa-sittande, kassa sammentshjälmar med uttöjt resårband (+ Wahlströmsmärke). Totalt utan funktion! Boeri kom med säkerhetstänk. Men jag tror de var få av oss som använde dem.

PRE :love: Var var du i Spanien och vilken typ av ridresa? Vi är några här som tycker om sån't.

Men Cizma, i vissa lägen får man acceptera klädköp för "nöjes" skull :p

Stilpoliser är inte bara av ondo, även om man muttrar lite:cool:

Idavallen - jag tror att Cizma är typen som tycker att ett par capes (i olika material - en för sommar och en för vinter) skulle kunna räcka i klädväg! Så'na som hobbitarna och Aragorn har...
Det bor en Niemi i henne!

Jag tycker att Petra antingen får betala dig det som är kvar på moppen, eller så används den enbart till det behövs för att hon skall komma fram och tillbaka för att sköta det som hon lovat att göra för dig.

Om hon inte sköter det jobb ni kommit överens om så skulle jag ditt läge försöka hitta en annan medhjälpare, vet att det är jätte tungt med nytt folk, både för dig och hästarna. Men det är ju också så att både du och hästarna blir negativt påverkade av att överenskommelser inte följs.

Synd att du inte bor i krokarna, då hade det löst sig :)

Jag känner igen mig :p

Men har två söner som är stilpoliser och terrar mig. Fast jag helst skulle gå omkring i mina fleecebyxor och fleece jacka bara för att det är skönt och bekvämt (och varmt):crazy:

haha, okej, jag hade i och för sig en Whalströms hjälm sen också - fast då var jag äldre hur nu det går ihop i ekvationen,antagligen fick jag den begagnad av ngn :angel: :eek:

ang. spanien: Jag var i Toledo, och det är en vän till mig i släkten som bor där och är dressyrdomare, som har en massa lokala kontakter, så jag red i ett av hennes vänners stall. Helt fantastiska hästar, och helt otrolig upplevelse. :love: måste åka dit igen och inte låta det gå alltför länge, har ju ingen ursäkt i och med att boende och upplägg är klappat och klart :o

Idavallen: vad smickrande om du haft utbyte av tömkörningstråden där jag härjat. Tömarbete är magi! Jag älskar det.

:o glömde att säga att fleece, detta underbara material, funkar både vinter och sommar :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka