”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Välkommer hit Mackan och jag beklagar att även du utsattes för Boerihjälmen ;)

För övrigt så blev jag väckt ur min goa sovmorrgon som så väl behövdes för förkyningens skull av stallkompanjonen. Hon hade magsjuka och kom inte ur sängen så utsläppet hamnade på mig. Eftersom klockan redan var "hagetid" sen länge blev frukosten ett glas smaskit vatten och sen iväg i snöyran 1,4 mil för att göra stallet.

De kom ju in tidigare igår p.g.a hovis och ut senare idag så det var grisit och kul i boxarna. Det tog mig två timmar att täcka, släppa ut, mocka, fodra, vattna, göra mat och vatten i hagen och förbereda för tre hästar... :crazy:

Frukost blev det först klockan 11.20. Sen des har jag larvat runt här i långkalsongerna resten av dagen. Ska försöka klättra ur dem snart.

Om inte magsjukan ger med sig får jag åka de tre milen en gång till idag och ta in dem med :( Inte vad jag är sugen på en lördagkväll...

Kram Voff

Här händer inte mkt idag. Har mockat och fixat höt.
Trullan har tappat broddar, så ska se om hovis kan komma tidigare och sätta på skor, sulor och brodd på alla 4 nästa vecka.

Vi har fått lite snö under natten, men inte överdrivet mkt, men det börjar ju likna lite vinter iaf.
Hoppas vi hinner hämta halm och hö innan det drar igång på riktigt.

Funderar på om jag ska börja dra fram alla julgrejer som jag spridit ut i hela husets garderober. Att man aldrig lär sig att lägga allt på samma ställe. :crazy:

*Äntligen lite tid i sadeln* :D

Idag fick fröken avbryta sin semester och så gav vi oss iväg ner mot nedre täkten. Tog först en uppvärmningsrunda i skogen, där gjorde hon ett bra jobb. Lyhörd och samarbetsvillig. Lyssnade fint på neckreiningen, kul!

Sen körde jag lite finlir på täkten...plötsligt var det mesta "emot" och Rödhättan blev lite extremt mycket Rödhätta...Var på väg upp ett par gånger, började skria efter Rocket:eek:...det har inte hänt på flera år!!! Koncentration på uppgiften "fanns inte" och så höll hon på ett bra tag. Fick påminna på skarpen att det finns vissa saker man måste förhålla sig till...:cool:. Nu är hon ju inte dum på nåt sätt så hon insåg rätt snabbt att hon inte skulle komma undan allvaret förrän hon samarbetade. Där har hon ju helt rätt. Så fort jag kände att hon var med mig och inget "var emot" längre så skrittade vi hemåt. Total ridtid ca 40 minuter men det kändes lagom så här efter 3 veckors vila. Blev alltså bara skritt och trav.

Vi har ju rätt mycket snö här, ok snödjupet på backen är väl ca 20-40 cm men det hänger tungt i träden...det är KALL snö så det faller lätt av grenarna och då hamnar det så klart innanför kragen:crazy:...brrr!!! Nu är jag åter inne och ska torka upp lite. Är plaskblöt i nacken...

Visst hade det varit skönt om de hade sånna där "smalspeglar" som de har i spegelhuset på liseberg?

Undra om man kan köpa hem en sån? :idea:

Tack, ja det känns traumatiskt :D

Piraja: haha, så jag hade ingen tantstämpel i ditt huvud? :) Fast du är väl inte heller tant, är vi inte lika gamla?

KL
Idag har det varit snöblandat regn och ca 2 plus här hos oss. Har spenderat massa tid istallet och "vinterbonat" inför vintern, dvs vi har kastat ner halmbalar och byggt en vägg för en bortre del av stallet som är tomt (4 boxar tomma, 7 st bebodda), så att värmen skall stanna kvar i stallet när det blir kallare framöver. Känns skönt att ha det fixat!
sen har jag varit ute och ridit 50 minuter på grusvägarna med reflexer i skymningen. Pålle var glad och pigg att komma ut vilket jag försöker göra helgerna den här tiden på året. Blir mycket ridhus vardagarna då jag jobbar fram tills kvällen och då är det kolmörkt och går inte att göra så mycket om man rider ut annat än skritta. skrittade och travade mest i dag.

KL
Skit Skit Skit
Denna helg är "Portugal-tränaren" här. Snön föll vackert! Piss! Inte en chans att vi skulle våga oss på att köra Ville i såphala backar för att komma dit!
Så jag och dottern var där som fotfolk :( Fast visst var det kul att träffa de som kom och man har stort utbyte av att uppleva de andra ekipagen. Två lusitanos.... :love:

kL*

Nu behöver jag lite hjälp av de som kan lite om körning.
Vill kunna lämna besked snabbt till säljaren av rockarden, då flera är intresserade och hon håller den åt mej om jag säger ja.

Trullans mått är:
Från manken där däckeln ska ligga till rumpans slut : 113 cm
Bredden över manken, där däckeln ska ligga är 51,5 cm

Skackelbredd på det smalaste längst fram är 60 cm
Skackellängd 245 cm
Bredd med däck, frågade för transporterings skull) 230 cm

31874389.jpg

31874387.jpg

Hon borde ju få plats i den. Men det låter hemskt brett med 2.30? Normal spårvidd brukar ju vara 1,25.
Sen skulle jag personligen köpa en mer uppbyggd rockard, annars kommer du inte se någonting över ryggen på hästen. Helst också en med svängel.
Men det beror ju på hur mkt du hade tänkt köra..
Den kommer nog bli hemskt stum också....ingen fjädring, vad man ser

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det låter lite brett. Jag ville veta totalbredden med hjul då jag ska hämta den på kärra.
Kanske hon mätt fel? hon har skrivit från hjul till hjul 230 cm.
Fast då skulle min sambo som är 195 kunna ligga på bänken och det tror jag knappast..

Jag har tänkt köra ett par gånger i veckan här hemma i skogen.
Går det att fixa dit en svängel? så fixar sambon det sen.

Svängel är inte svårt att få dit.
Men, som sagt, det kommer att bli stötigt utan stötdämpning, och du kommer att sitta i hashöjd...
Ang. bredden så måste hon ju tagit fel på en meter........?

Piraja: haha, så jag hade ingen tantstämpel i ditt huvud? Fast du är väl inte heller tant, är vi inte lika gamla?

He he he, jag är liiiite äldre, född 1962:D

Åh va drygt :crazy: Kan skicka lite "tröstbilder" från spanien i september här:

Toledosept2010087.jpg

Toledosept2010093-1.jpg

Toledosept2010080.jpg

Toledosept2010089.jpg

Toledosept2010092.jpg

Toledosept2010095.jpg

haha, allvar? ja du ser, jag har inte sett dig som tant för fem öre! :D

ja, det slog mej nu att om den är 230 bred så borde den ju vara i stort lika bred som lång vilket skulle se skumt ut :)

Går det att fixa till den senare tror du? Med stötdämpning och höja upp den?
Gubben är ju händig.
Ska ge 1400 kr för den.

haha, allvar? ja du ser, jag har inte sett dig som tant för fem öre! :D

:D Där ser man. Jo, jag är nog i ålder "tant" men i skallen är jag fortfarande den där stalltjejen om än med lite mer erfarenhet;)

Ja så lär det vara för oss alla : )

själv var jag ju den, som trots 10 år minus på dig,som sagt red omkring i Boeri hjälmen och även Wahlströms hjälmen senare :o

Det går att höja den, man måste bara kolla så man inte flyttar balansen på rockarden. Kolla fö att den är någorlunda välbalanserad nu när man sitter i den! Så inte hästen får massor av vikt på ryggen.

Stötdämpning går säkert att få dit om man är händig, det är dock ett större ingrepp. Då måste man skära o svetsa.

Nu är ju 1400 inga pengar i sammanhanget, be "någon som kan" lägga ner lite jobb på den, så är den väl helt ok. Om inte annat får du säkert ut samma pengar för den om du kommer på att du vill ha något annat.

Vad har du för sele?

Har inget sele, men ska köpa ett bröstsele.

Sambon kan svetsa, han har jobbat som smed, så han kan ju fixa den, är mest fråga om tid bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 472
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka