”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

För en smed är det nog inga problem!
Köp en bröstsele med 2 gjordar, eller en med lös brösta. De med bara en gjord är inge å ha!
Och använd draglinor o baksele.

:crazy:*kl*
Sicken dag.... började med kanin begravning och efterföljande begravningskaffe :cry: Lille Bimbim var stendöd när vi kom hem från jobbet igår :crazy:

Sen var det stallskötsel och sen kom kompis med döttrar o vi skulle ut med alla hästarn i stallet. Men snö-styltor var ingen höjdare, tur vi hade lite barmark. Min 1½ åriga sto var med på sin första runda ( vi har gått lite korta promenader, men det har varit väldigt lite....) över plåt-bron och runt i byn och över träbron o fotbollsplan etc. Hon var jätteduktig, trodde hon skulle stå på bakbenen emellanåt, men ikke. Alla våra 5 hästar, ja en häst o resten ponnyer, i stallet var med så hon skulle känna sig trygg :idea: Tyvärr är hon bakskygg så hon snurrar runt när bilar kommer för fort och går ut i vägen :grin:, inte så kul. Vad gör man åt det?

Sen hade jag privatlektion i hoppning med ridskolehästen jag hade i måndags. Det blev en massa hopp o galopp, det var jättekul!!! Inga jättehöjder, 70 cm, men det var flyt översprång och galopp emellan, är såå nöjd!:bump:

Nu blir det mys och "Så mycket bättre".:love:

jag är avis :laugh:

Det var 1,5 år sedan jag var i Portugal och red "drömhästar", och de var så läckra, vill dit igen:love:

*KL

Idag hade vi konditionsträning och jag får lov att säga att prinsessan gör allt man ber om utan knot, och hon fortsätter bara även när hon blir trött. Jag har aldrig träffat en mer samarbetsvillig häst:love: (så länge det inte är dressyr:o)

Fast även dressyren funkar jättebra just nu, bara att använda det positiva skov vi är i nu:rofl:

Och jag har handlat, en ny pannlampa:p Vill inte hamna i skiten igen:cool:

Ja så lär det vara för oss alla : )

själv var jag ju den, som trots 10 år minus på dig,som sagt red omkring i Boeri hjälmen och även Wahlströms hjälmen senare :o

Jag klarade mig från denna tingest...men å andra sidan hade jag en sån där gammal sak utan någon stoppning. Bara en liten duk som man knöt till med ett litet snöre...och gummiband under hakan:cool:...en gren lyckades slinka in vid det där bandet så det blev uttöjt så jag fick knyta några knutar för att det skulle sitta...:O ...Jisses, vilket säkerhetstänk:rofl:

Hon var jätteduktig, trodde hon skulle stå på bakbenen emellanåt, men ikke. Alla våra 5 hästar, ja en häst o resten ponnyer, i stallet var med så hon skulle känna sig trygg :idea: Tyvärr är hon bakskygg så hon snurrar runt när bilar kommer för fort och går ut i vägen :grin:, inte så kul. Vad gör man åt det?

Jag är ju ny i det här med hästar och rider där det ytterst sällan kommer några bilar.
Men när dom kommer försöker jag vända upp hästen mot bilen med bakdelen mot skogen, ner i diket. På så sätt trampar hästen inte ut i vägen..
Har ni några fler tips, så vill jag gärna oxå höra dom! ;)

Förresten kom på ett tips mot snöstyltor :bump:
Ta flytande grönsåpa på en tuss och smörj in under hovarna.
Det ska hålla en ridtur iaf.
Skölj av med vatten efter ridningen.

Själv kom jag tyvärr inte ut i naturen idag...
Tog en tur i ridhuset istället. Men det gick inte helt smärtfritt, han ville inte stå still så jag kunde ta pallen och hoppa upp:mad:
Men jag tänkte...skam den som ger sig...tråkade ut honom i nästan en timma..han var så irriterad att han stampade med bakbenen så det dånade i ridhuset.. Men tillslut insåg han att jag inte skulle ge mig, och stod snällt stilla jämte pallen :) Skötte sig sen väldigt bra under ridningen!

God kväll på er, från en som tycker sig vara jäkligt bra idag :angel:

När Winnie kom hem hit på gården så var hon inte van att vara i trafiken. Där hon stog innan jag tog hem henne kom det inte många bilar per dag och vi lyckades bara pricka in ett (!) endaste bilmöte eller rättare sagt det var en halvstor taxibuss, jätteläskigt tyckte hon att det var. Då må du tro damen trippade på tå och hon hade nog inte riktigt markkontakt hela tiden :p.

Men här hemma åker det mycket bilar på våran lilla grusväg, det finns huuur mycket sommarstugor som helst längre ut på udden och vår väg är enda vägen så det är ganska tät trafik. I början steppade hon lite väl mycket när det kom bilar bakifrån men jag började stanna och lät henne titta bakåt så hon hade koll på vad det var och då gick det mycket bättre.

Dom är allt bra envisa våra flingor men ack så mysiga :love:. Det gäller att vara uthållig som ingen annan när dom sätter den sidan till.

Har varit ute och nattat mina pållar och provat nya pannlampan och jäklar vad bra jag såg, fast hästarna såg ut som om dom såg ett ufo :D Men nu slipper jag gå runt i lösdriften på kvällarna och leta efter skithögarna, jag kollar alltid efter så det är rent och fint i ligghallen på kvällen så dom slipper ligga i skiten.

Ja herre gud, jag hade oxå en svart sammetshjälm med ett antal knutar på gummibandet under hakan och det såååå fina Wahlströmsmärket :laugh:.

Japp snacka om säkerhetstänk,kom att tänka på när man red fälttävlan i sammetskask med gummiband och t-shirt:o

Hmm de kanske har fått blodad tand så vänta bara tills de drar med dej nästa gång.Då kanske de inte godkänner byxor:D

Förresten kom på ett tips mot snöstyltor
Ta flytande grönsåpa på en tuss och smörj in under hovarna.
Det ska hålla en ridtur iaf.
Skölj av med vatten efter ridningen.

:bow:

Kanon bra !! Det ska testas.
Idag åkte skorna av, stackars pållan höll på att hamna uppe i himlen pga snöstyltorna :eek:

12 timmar efter... barmark, allt har regnat bort :(

Får invänta hovis, då får det bli vinterskoning, guldskor med brodd, ska ev testa med sula i år. Gillar inte styltor..

Nu får hon gå barfota till dess, samkör nämligen skoning med grannen.

Ha en bra söndag alla :)

Senast ändrad:

God morgon på er när ni vaknar.Hoppas ni får en bra dag.
Nu är det snart sovdags för mej:D

oj Pinto.. det var inte riktat till dig enbart :o
Skulle skicka snabbsvar, hmm
Blev lite fel..
Lär mig väl :crazy:

hihi..samma här.
Kanske därför ögonen går i kors :laugh:

Japp blir väl att veva ner rutan o vrida upp stereon för att hålla sej vaken hem:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat