”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Summering av dagen:

Slö start, är ju söndag:cool:
En kortis på lång töm för Rocket, han har taskigt minne den där hästen. Men, efter en liten stund trillade poletten ner och han blev styrbar. Fick då ledigt igen:p
Maken och jag håller på i stallet i några timmar. Fått ut det sista av hönsreden m.m. Två fodringsspiltor är snart klara där.
Studerat lagar, förordningar och föreskrifter samt gjort uppgiften från förra veckan.
Gjort middag och ätit den...och sen läst lite till.

Nu blir det tv och lat kväll:angel:

Skor alltid med snösulor, men är inte van att snön kommer så tidigt:laugh:

Hovis kommer på fredag och då är det snösulor på, broddar kör vi redan, en massa skruvande i och ur bara, men å andra sidan, prinsessan lär sig "tålamod är en dygd" vilket jag säger till henne ofta :p

*KL
Idag var hon på ett extremt tittigt humör igen, undrar om det är någon slags söndags sjuka:o I alla fall så var saker som hon passerat 100 ggr helt plötsligt livsfarliga. T ex en garageport, en soptunna, något vid sidan av vägen osv. Min ridkompis fick sig ett antal garv, vi brukar turas om att gå först. Nu gick jag först, och helt plötsligt så rider jag istället mot henne:eek: Prinsessan är snabbare än blixten när det gäller att göra en 180 graders, men hon är så mjuk att man bara helt plötsligt upptäcker att man är på väg åt fel håll:cool:

Första gången hon gjorde det med mig så fattade jag inte vad som hände! Nästa gång var jag lite mer uppmärksam och hon skruvar runt på ena frambenet, skjuter ifrån med motsatta bakbenet, och kommer runt utan att ryggen ändrar läge:rofl: Haflingers kan:banana::banana:

:angel: såger inget men:laugh:

fy faabian för korta hundhår, de sitter ju som spikar i mattorna , nä tacka vet jag långhåriga hundar , deras hår blir bollar o är lätta att dammsuga upp .

Dessutom blir de väldigt varmt om fötterna med allt hundhår på sockorna :D

måste fråga , varför skruva i o ur brodden:confused: Jag skruvar aldrig ur någon brodd om de inte är dags o byta någon . Har aldrig blivit klok på de där :o

är de butta de gäller så tar jag en spruta tex en gammal rengjord avmaskningsspruta häller i buttan o inte så mycket vatten för då löser sig inte buttan så bra . Sedan är de bara o ta tag i tungan o in med sprutan , klart :laugh: går snabbt o smärtfritt :laugh:

De som skruvar ur gör det nog pga risken av sparlskador.
Personligen låter jag också broddaqrna sitta kvar. Gäller inte grädbrodd, men med vinterbrodd har de fyra i varje dojja, gräsbrodd bara två.

Har fyrbrodd på vintern, då skruvar jag ur tåbrodden när jag inte rider, och ersätter med blindbrodd. Pålle får lätt otäcka kronrands tramp annars. Utöver det håller jag dig, skruvar aldrig ur om jag inte ska byta brodd.

KL
här har eftermiddagen ägnats åt att rida ett dressyrpass i ridhuset och sen klippa två hästar, varav en min egen. Oj vojne vad ful han blir :eek: Är ju rödfux, så där man klipper blir han citrongul,med resultat att minsta lilla ojämnhet mot det oklippta, syns, samt ev. ränder också.
Men men, funktion är väl det primära antar jag...... :angel:

kan du förklara för en okunnig yngling:)

varför bara brodd i trakten ,? jag får inte ihop de med rörelsemönstret , tån lämnar ju sist ,

jädrans tur du skrev de där:laugh: Har ju funderat på o klippa Ädle springaren , men citrongul häst:eek: en får ju skämmas då ju:laugh:

då skippar vi de , bugar o bockar så manen släpar :)

:angel: såger inget men:laugh:

fy faabian för korta hundhår, de sitter ju som spikar i mattorna , nä tacka vet jag långhåriga hundar , deras hår blir bollar o är lätta att dammsuga upp .

Dessutom blir de väldigt varmt om fötterna med allt hundhår på sockorna :D

Ha ha...ja vi har alltid extra raggisar på fötterna här:angel:...

...och jo, jag är fullt medveten om att korta hår är värre. Har haft dobermann tidigare:cool:

Nä, det blir slut med hundar när dom här lämnat in. :o

jädrans tur du skrev de där:laugh: Har ju funderat på o klippa Ädle springaren , men citrongul häst:eek: en får ju skämmas då ju:laugh:

då skippar vi de , bugar o bockar så manen släpar :)

Haha. nyansen beror på vilken typ av fux du har. Rödfux: oftast citrongul vid klippning. Den mörkare leverfux varianten brukar bli grådaskig på det klippta.
du bör kunna få en bra koll om du kikar ner i pälsbottnen på pålle och se hur den ser ut ner mot huden. :D ett annat trix är att kolla i hårbotten på svansrot/mankam. är de ljusa där blir de gula.... : )

rusade upp till stalet o till pålles stora förtrytelse vid noggrannt studium av svanbotten , :eek: konstaterades de att Springaren drar åt de citrongula :crazy:

jaja blir ingen klippning , Springaren är ju en känslig häst o skulle få ett trauma ju :o kan jag icke ta på mitt samvete icke heller tråkningarna av mig själv:laugh:

:rofl:

Å andra sidan kan ju upplevelsen av det citrongula ge dig en aha upplevelse.

själv väljer jag att se pålle åt det sportigare hållet, just i denna skrud. det SER himla aktivit och sportigt ut, bara man tänker på det på rätt sätt! :D. Signalerar ju att ni ligger i TRÄNING : )

Min Herre tycker det är rätt skönt att bli klippt. S--r-en brukar börja dingla :o.
Fast nacken tycker han är otäck, där får man vara coach.

rent allmänt blir han väldigt pigg och glad av att vara klippt - trots att jag inte klipper särskilt mycket. hals, plus undersidan av magen och lite lågt upp på sidorna. I år är han minimalt klippt upp på sidorna......

fartränder. :cool:

Senast ändrad:

För min del så använder jag ganska sällan gräsbrodd överhuvudtaget. Då skor jag med de något billigare skorna som bara är gängade i trakten.
Behöver inte vinterdäck på sommarväg liksom.
Har jag gräsbrodd så skuttas det och i mitt fall vill jag vara säkrast i landningen efter hindret sas. Då räcker det om det biter i trakterna.
Gammelpållen behöver dessutom ett visst gliiid;) för att inte fresta lederna för mycket, vilket det kan bli tvärstoppande brodd.

hmm ja nu är de där med att tänka varken Springarens eller min starka sida :o

Men du har en poäng erkännes:) och den klippningen du beskriver var ine dum , har ingen erfarenhet av dylika arrangemang , men får kaske krypa till korset , tål att tänka på:D

uthängande av diverse kroppsliga bihang infaller vis Osteopatens ömma händers omsorg av Springaren. :angel:

Själv erhåller jag mestadels arga utfall av huggtänder:o skall tydligen vara kvinnor till sådant :o

ahaaaaaa tack för den:) vid hoppning således o med den förklaringen begriper til o med jag.:)

Har sett traktbroddning vid vinterföre o då fick jag inte ihop de , men vid hoppning okey.

bugar o bockar o noterar :laugh:

hmm ja nu är de där med att tänka varken Springarens eller min starka sida :o

Men du har en poäng erkännes:) och den klippningen du beskriver var ine dum , har ingen erfarenhet av dylika arrangemang , men får kaske krypa till korset , tål att tänka på:D

uthängande av diverse kroppsliga bihang infaller vis Osteopatens ömma händers omsorg av Springaren. :angel:

Själv erhåller jag mestadels arga utfall av huggtänder:o skall tydligen vara kvinnor till sådant :o

Ngnstans kan jag inte släppa bilden av dig, lyckligt ovetandes ang. citron risken på fux, när du , om det inte vore för mig, tog det första taget med saxen, varpå det ej längre finns återvändo, och ser det citrongula faktumet.:rofl:

Nu är du ju invigd och kan betänka det hela! Låt oss veta beslutet : )

nej, men en tysk tränare som heter Petra, vet dock inte efternamn, kom aldrig till det:o I alla fall var hon kanon. Sedan red vi för en portugis och en fransman, som var bra på sitt sätt men inte som Petra:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka