”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Repris från igår...jepp...Raketelände:mad:...och den rackarns typen klarade även dagens staketforcering utan skador som det ser ut så här långt...:cool:

Jag ska tillbringa kvällen med att bygga på stängslet så jag försvinner ut igen...dock med skoteroverall och snökängor på:cool:

I morse var jag elak och väckte jäntan och skicka ut henne med kameran :devil:. Här är resultatet:

Ina
31865680.jpg

Winnie
31865683.jpg

Båda
31865682.jpg

fantastiska bilder, va fint ni har det:)

Åhh Jag tycker ni alla verkar ha det underbart med era hästar. Man blir lite avundsjuk minst sagt.
Jag har varit på ett stall och tagit in ett gäng hästar i dag.
Och nu ska jag i väg och ha en ridlektion .... på ridskola, som jag åker på en gång i veckan. Mycket nyttigt för mig.
Men i morgon blir det en tur i skogen med en kompis som behöver hjälp att motionera sina hästar.

marias: visst har vi skoj, de flesta av oss har lyckan att ha hastarna hemma pa garn, dar vi kan sitta vid koksbordet och se dem ute i hagen.. en underbar kansla som inte ar att forakta..
och i samband med detta, jag holl pa att ta in pallar har, och sa hor jag klockan.. varje kvall klockan 1800h ringer kyrk klockan i sunne kyrka.. folk som bor pa andra sidan sjon (fryken) hor den ocksa och i kvall var extra speciellt tyckte jag.. det var alldeles tyst, granarna ar vita av frost och NGT ar flygandes genom luften, det sag ut som silver "pieces" som kom ner.. och sa hor jag klockorna... Mirri som jag holl stannade nar jag stannade och aven han horde klockorna.. vande huvudet mot kyrkan och bara lyssnade.. it var en av de dar wow moments man kan fa ibland. Inga ljus kunde bli sedda, bortsett fran stearin varianten, och det kandes som det skulle vara 1810.... enorm kanska... sa ville bara dela med mig. nu ar det sovestund.. natti natti

Ja han gör i alla fall skäl för namnet :) kolla om han tänder efterbrännkmmaren o lyfter över stängslet :laugh:

Lyfter på Stetsonen o skakar på manen , hälsar de nya :)

Fenomenet med flingor fortsätter ser jag . Funderar om den rasen har någon särskild attraktionskraft på " tanter " och om alla fling-tanter är lokaliserade på västra sidan av Sverige:eek:

Förresten verkar de som att 90 % minst av Tanterna finns på västra sidan :laugh:

Ja då har man tjänat ihop till några havresäckar o har ledigt några veckor.

Ädle Springaren har varit ledig 3 dagar när husse jobbat , så är nu allmänt grinig :) Lär bli livat i morgon :laugh: Tänkte vi skulle ta järnvägen och gasa ur lite energi ur kroppen , kan behövas tror jag.

Nu ska jag ta kattan med mig o falla i coma , varit igång sedan tisdagsmorse , så de drar lite i ögonen,:o

Hahahahaha, ja vet du i somras var jag på haflingerriksen och majoriteten av flingägarna var i min ålder eller äldre så jag kände mej i gott sällskap :rofl: :rofl:.

En orsak till att tanter gillar flingor kan vara att rida barbacka är som att sitta i favoritfåtöljen :bow:

Vad tror du om fotboja?
Ha ha ha...ja, det vore kanske nåt ;)
Ja han gör i alla fall skäl för namnet :) kolla om han tänder efterbrännkmmaren o lyfter över stängslet :laugh:
:rofl:Jag fick höra av en bekant: Är man så dum att man döper en häst till "Raket" så får man ju skylla sig själv......
090725Rocketeer14.png

Så här kunde det ju se ut i rundcorallen när han var 2,5 år...

2 år, hos syrran...Rocket takes off...
HotRocket_1.png

Rocket går ner för landning:
HotRocket_5.png

Ja, flingor är runda och goa om ryggen:laugh:

Vad kul med fler "tanter" välkommna hit:p önskas de nya

I dag har jag också lyckats med "skit kontakt":crazy: Vi skulle rida lite på en äng som vi brukar använda för dressyrträning, väl där så var det mycket mörkt och lamp batteriet borde ha bytts insåg jag:o

I alla fall upp på ängen, prinsessan gick mycket försiktigt och lyfte fötterna högt för varje steg, men hon gick i alla fall med viss tvekan. Efter ett tag så känner jag hur dofterna börjar stiga, bonden har gödslat ängen med koskit:eek: Insåg att vi hade ridit runt på en volt mitt i smeten, och värmt upp den så att det vart riktigt gosigt - vi tog oss fort därifrån och flyttade till ett säkert kort, hagen:laugh:

Men att göra rent prinsessan efter det var inte kul, och hon var rätt förnärmad:cool:

Senast ändrad:

He, he, jag hade en Boeri hjälm. Var väl 30 år sen nu. Kände mig som världens tönt när alla andra hade lättare kask på huvudet. Den var verkligen skitful!

BTW har jag nu lagt dubbla trådar med el där Raketen tagit sig ut och så har jag hängt en hel radda med "flags" på densamma. Tog även av honom täcket :devil: ...

Vad bra att du är tillbaka!
Nu behöver jag hjälp! Tänkte satsa på en rockard, och vill nu veta ALLT, så jag tittar efter rätt grejer.
Vilket sele?
Kan man köra i snö och ska man då dubba?
Finns det nån sida där man ser hur allt ska sitta?
osv osv

Kan en travsulky vara nåt eller är rockard roligare?

Ska du köra för skojs skull, så rekomenderar jag rockard. Den tar två personer så man kan stoppa med ev barn eller en kompis=roligare

Sulkyn är byggd för en person och högre farter. Lämpar sig inte alls på skogsvägar.

Sele. Funkar med bröstsele elelr travsele med ev dragbrösta.
Har du travsele? Isf kan jag ev ha en dragbrösta skräpandes. Skänkes mot frakt. (om jag hittar den först vill säga)
Vill du åka fort kan du få en sulky. Men du får hämta den själv..:p

Eller ännu bättre..du skickar hit kusen så tar vi släden..
Inte det, nehepp:)

Vi skaffade rockard i somras och köpte bröstsele och baksele till. Fasligt massa remmar o grejer... Till shettisen har vi bara en enkel bröstsele. Det beror ju på vad de ska dra osv. Här är en hel del backar i området o då ville jag ha baksele till min ponny.
http://www.pixbox.se/pic_show_id31857342.html

Tror denna varianten av vagn går att köpa medar till om man ska köra i snö.

Sa sot din ponny ar.. och sa ren..lol. mina ser ut som lortgrisar jamt..
Och sa var det morgon igen efter en jobbig natt, men skall satta full fart har medans jag har inspirationen. Valdemar bulle var lite confused i gar kvall och gick och stallde sig i Mirris box..Fick leda ut honom och han var velig.. Borjar han bli gammal tro?? Resten ar som vanligt.. hungriga jamt lol.. De pratar om snoflingor idag, hoppas de inte har 4 ben och svans... ha en bra dag alla..

Vi har vanliga rockarder och bröstselar...funkar kanon...dubbar behöver man inte ha eftersom det inte är nån drivande kraft.... Beror ju lite på vart man vill köra också och vad syftet med turen är.... som älgen skrev så är det ju lite skillnad på kärrorna och deras kapacitet....

Iaf... här är det riktigt grinigt idag... har fått ca 2 timmars sömn så jag är en tvättäkta:devil:

Fick dock hjälp av dottern igår i stallet... dessutom av den som jag bytt med... hon var så söt...kom ut strax efter mig med motiveringen "Tänkte du behöver hjälp när det är så kallt":love::love: Snacka underbar omtänksam kärlek...

Idag blir det staden å höhämtning...blir väl som vanligt borta hela dagen... känner inte alls för det eftersom jag ligger minus på sömnkontot men hästarna måste ju ha hö...:grin:

Skönt att Raketen inte fick några skador vid sitt utbrytaräventyr....

El Camelo får då stå å muffla hö idag och imorgon eftersom vi ska ner en sväng till imorgon... tar hela jäkla dagen innan vi är tbx...men men, han lär ju inte klaga.... han älskar sin hage som är full med hö.... tills dom spridit ut det alltför mkt... då börjar han flukta på de oöppnade utanför hagen istället...:crazy:

Jaja, ha en riktigt braig dag nu allihopa...dyker väl in här senare ikväll å kollar läget....

oj.. de var mycket på en gång de:) vi tar de lite pö om pö va.

Sele . skall du enbart köra rockard , så går de med bröstsele.
skall du tex dra hem några vedpinnar , loksele.

jag anser att vilken sele man än har så är baksele obligatorisk för att hästen ska slippa få allt på manken.

travsulky håller jag med Tant Älg , skippa den är inget för nöje.

Rockard , ja du de finns nog lika många modeller av dem som de finns hästar :laugh:

Men kolla att du kan få eller att den har fästen får en våg , så du kan köra med linor och att den är någprlunda balanserad.

ta med dig någon när du kollar på den o sätt en i rockarden o håll själv fraqmme i skaklarna o väg den i ungefär den höjd den har på hästen o känn hur mycket tyngd du har där.

en välbalanserad rockard kan du hålla med knappast någon tyngd alls i de läget.

Dubba hmm menar du rockarden eller hästen. :laugh: Rockarden har jag aldrig dubbat någonsin däremot hästen skall ha minst fyra brodd runt om.

Du kan köra med en rockard där du kommer fram någorlunda bekvämt. :)

börja där du tror de räcker så nu så tar vi frågorna som de dyker upp.

selar o vagnar är som med sadlar ju bättre de passar o ju bättre kvalitet ju mer nöje får du ut av de .,

ok jag ar ingen kor person men sen vi har korning pa gang i traden... jag blev erbjuden en NY loksele storlek fjordis/arab MED baksele for 10 000 av en person. Den ar alltsa helt ny och svenskt lader. Nu undrar jag om det ar ett vettigt pris.. Selen jag har nu ar en brostsele fran Borjes vioken har anvants pa Tant Fjanta i skogen men ar inte ideal..
Eller har ngn har en fjordis/arab storlek de vill bli av med?? Manga fragor igen men vill verkligen komma in till korning, det ar ju fragan hur lange jag kan rida....
Ha en bra torsdag alla.. har skall stadas stall..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 475
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka