”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hej alla!
Börjar bli riktigt mörkt och kallt nu på kvällarna.
Någon av er som har en superduper bra pannlampa får gärna tipsa om den:D
Lite jobbigt att krocka med träd i full galopp..

kopte en ny pa Coop Extra har i stan som fungerar jattebra, 69 kronor tror jag.. eller runt dar.. sen har ju Hooks ocksa.. men vet inte hur den ar..

Kl.
OK jag ringde till Selma spa, och priset var 895 istallet.. sa vad jag ville ha, massage, etc etc och mat och sant.. men se det gick inte.. de har bara dagspa med traningspass och bastu och sant.. ingen massage pa helgen om det inte var grupp som kom. tyckte det var konstigt.. men oh well, och det ar alltsa tva traningspass med aerobics och sen yoga.. hahaha, jag som nastan inte kan rora mig, vore ngt att se det.. Plus da maste jag ocksa ga och inhandla mig en baddrakt av sort.. vilket de inte saljer.. Sa jag sa, ok om jag kommer pa fredagen i stallet har ni massage etc da? Joda det gick bra.. sa jag sager ok, det far bli fredag.. MEN. tyvarr det ar fullbokat da de har nastan hela stallet bokat for en konferens.!!!
Sa efter allt detta kunde hon inte ha sagt att tyvarr fullbokat.. Sa det sket sig, jaja, tanken var bra..
Tant brimmis, movies och theatre klarar jag inte att ga pa, jag somnar sa varfor spendera pengar och sova lol...
Satt och tankte om de som bor nara, vill mota mig i Gbg, och vi kunde ha en mini buketraff och sen ga och ata tarta pa ngt stalle.. Checkade tagen och skulle komma ner vid 10 och sen aka hem vid 5 sa det blev ju nagra timmar.. OM ngn var intresserad forstas.. Vi kunde ju gora det till en shoppingdag heheh...lat mig veta..

De flesta av oss rekommenderade russ vill jag minnas...... :)

Jag förstår vad du menade med tanthäst - jag bara tramsar!

Om du vill ha tips och sån't när ni nu ska "tillridas" så är detta en bra plats. Finns ju en del fling-ägare också. Bra att ha en plats där man kan ställa de där frågorna som man drar sig för att ställa på andra håll om man ex vis är osäker eller t o m rädd. Ibland är svaren givna: "skaffa en bra tränare", "visa vem det är som bestämmer", "var en god ledare".... bla bla bla. Pepp och bananer är det som gäller här! Kan vara p g a att man blir mer ödmjuk med åren och inser att många kan har "rätt" - även när de tycker olika!

När det gäller att få hästen att stå stilla brevid pallen så är det bra att få till tidigt (f ö att den står still när man vill). Mitt tips är någon form av positiv inlärning (typ "klicker"). Min förebild när det gäller hantering är f ö Ellen Ofstad som jag uppskattar jättemycket!

Tant Kat - jag ska resa några dagar nästa vecka och helgerna går inte - men ex vis skulle jag kunna ta en semesterdag på torsdag (25/11) för lite fika och shopping i stan'.
Skulle det kunna va nåt?

Japp är ju ingen morgonmänniska så natt är perfekt att jobba,jodå hade en skaplilg natt,sovit ngr timmar nu och är pigg igen.Oh hade det inte varit denna helgen så hade jag nappat,ska nämligen jobba 30 timmar så jag har inte ngn möjlighet tyvärr.Hoppas du kommer på ngt skojigt att göra,Göteborg är mysigt, och ett stort grattis i förskott.

Så så nu tar du det lugnt ,drick lite mer kaffe o vakna till liv.Ja men efter stalljobbet så har du ju ångan uppe så då är det bara att ta ut pållen på en skogstur:idea:

Vilka härliga bilder,din dotter tog ju så fina bilder så att det får hon gärna upprepa,ut med henne på morgonen bara:D

Älgen. Det var visst inte igår! Eller har jag missat?

Jag tycker inte att det är jättelätt med pannlampor. De ljusstarka är klumpigare och betydligt dyrare - de nättare är hyfsat billiga, men lyser ju inte så jättebra (men man syns).

Jag hörde just med "mamman till dotterns kompis" (=riktig skogsmulle som rider ute jämt!). Hon rekommenderar Lucido TX "light" eller "lite" (?). Fast den har ingen rem "ovanpå" och en sådan är bra att ha om man har lampan på hjälmen (så att den inte glider upp). Men man kan säkert sätta dit en rem.

KL

Heeelt OT nu men slänger ut en fråga här nu med insperation från Senior. Känner att åldern här är rätt för den....

Hur många här har haft det svarta bowlingklotet som kallades Boeri-hjälm? :D

Jag är en av dem som riskerade att bryta min 10-åriga lilla nacke om jag råkade lägga huvudet på sne. Guud så tung den var och inte ett skit hörde man i den heller...

Kram voff ( som nu mår liiite bättre i halsen :banana: )

Hej och tack för välkomnandet.

Varmbloden.. är travare ;)
Jag har ridit till och från sen jag var 12år och haft ett vanligt halvblod innan som jag tävlade lite på klubbnivå med i hoppning. Han var en riktig läromästare, jag.. var ingen tuffing alls, men lite priser blev det emellanåt.

Därefter har jag hjälpt till med och lånat andras hästar, och sen fick jag en travare (Summer) som jag skulle rida på.. Hon var bara 6 år men benen höll inte för travet. Varför en travhäst då..
Jo vi köpte ett ställe med en granne som var travintresserad, och som hade både ponny och varmblod som familjen tränade.
Då blev maken minsann intresserad och skulle börja träna travhästar och tog B-licens.
Ja du milde jesus..han ville köra upp inför licensen med egen häst (Summer):idea: hon var ju så lugn och snäll hemma på gården att köra..

HA !! När hon kom till banan så var hon som en furie.. :devil: bara stod och darrade inför "loppet" och var allmänt het.. ja gisses vad det gick. Inte blev det på den tiden som var tänkt...liiite fortare blev det.. men hua vad kul maken tyckte det var ! Han blev inte godkänd den gången. Nästa försök blev med en skolhäst.. lunka på.. men då vart det godkänt iaf.

Ja, sen började vi lite smått med fler travhästar..bara för att det var roligt. Ingen rikedom där..tvärtom :D
Avvecklade vartefter men en livserfarenhet rikare :)

Betäckte Summer och vår russponny Cia, och det föddes 2 hingstföl dagarna efter varandra, som hade en underbar barndom tillsammans..trots storleksskillnaden. Vad dom busade. Det är enda gången vi fött upp eget..hittills iaf. De är sju år nu.
Russet såldes och går nu på ponnytravet,med framgång.
Dandee var lovande men ville inte, trots proffsträning, så han blev ridhäst. Hemma.
Nu utleasad som travare igen till sommaren .. är med russägaren på Wången, får se om han mognat..

SNIFF013.jpg

Dandelion Field, (Dandee) egenfödd varmblodstravare

Bild030.jpg

Summer Coat, mamma varmblodstravare

20080511.jpg

Här är då bägge, "Sommarkappan" och "Maskrosfält"

Vad fina dom är !
Har oxå 2 st travare, ett varm och ett kallblod.
Varmblodet på 13 år ,tävlade fram till 2006. Vi köpte honom 08.
Kalllbodet 17 år, har bara gått 19 lopp och var sen ridhäst åt dottern i familjen. Jag köpte henne för 1,5 år sen.
Hästen jag hade innan var ett varmblod, som gjort hyfsade placeringar, men skadades sen.

Jag är inte intresserad av trav, men tycker om hästarna då de ofta är välhanterade.

Ohhhh, så bländande vackert! Här hade vi också rimfrost, men dimman lättade aldrig och himlen har varit grå hela dagen så det blev aldrig något gnister.

Åh Brimmis, jag tackar för bananerna. Precis sådär känner jag mig :laugh:

Idag blev jag glad på min lilla arab också, han hade lagt det mesta bajset på nästan samma ställe i boxen. :banana: Det tog säkert inte mer än en kvart att mocka hans box idag. Annars brukar det vara minst tio minuter mer. Att jämföras med boxen dotterns ponny står i, det brukar ta cirkus åtta minuter totalt. leo är en första klassens dyngspridare och dessutom väldigt förtjust i att gräva över bollarna så att man får stå och sila torven över hela boxytan för att hitta allt.

Var håller vår Gubbtjyv till? Jag har inte sett honom här på ett par dagar, tror jag ..

Hej!
Nää, inte varit med i tråden på ett tag. Mycket att göra.
tack för tipset om lampan. Jag vill ha en som lyser stark och med bred ljuskägla om du förstår?
De flesta jag hittat har lyst ungefär som en ficklampa men jag vill ha strålkastare..ungefär.

Jag har:D
När jag började fanns det inga hjälmar alls. Kanske man hade en sk kask om man tävlade mycket eller så. Hakbandet skulle enligt tidens mode vara fästat uppe på hjälmen oc inte under hakan.:p

Sedan kom detta under av modernitet. Boerihjälmen:rofl:
Omöjlig att sitta skönt. Men betydligt säkrare var den, det kan inte förnekas.

tant ponny, det skulle kunna ga, men jag aterkommer till dig om det.. jag har doctor 24e och vet inte vad de skall gora med mig.. men visst vore det skoj. jag vill veta innan den har veckan ar slut for sure..

det ar dags att ta in odjuren och natta dem. sen skall jag koka ris, med chickie och curry.. om chickie har tinat nog lol.. annars far det bli ris endast.. och chickie i morgon..

Diskusionen om Boerihjälmen dök upp på senior under "Flickorna på klitteholm" och där finns även en bild på en livs levand stackars människa som bär detta klot.

Jag vet en ridskola osm förtfarande har sådana som "lånehjälmar"

Uppdatering, vad är det? Ha,ha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 475
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka