Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2
Hej och tack för välkomnandet.
Varmbloden.. är travare
Jag har ridit till och från sen jag var 12år och haft ett vanligt halvblod innan som jag tävlade lite på klubbnivå med i hoppning. Han var en riktig läromästare, jag.. var ingen tuffing alls, men lite priser blev det emellanåt.
Därefter har jag hjälpt till med och lånat andras hästar, och sen
fick jag en travare (Summer) som jag skulle rida på.. Hon var bara 6 år men benen höll inte för travet. Varför en travhäst då..
Jo vi köpte ett ställe med en granne som var travintresserad, och som hade både ponny och varmblod som familjen tränade.
Då blev maken minsann intresserad och skulle börja träna travhästar och tog B-licens.
Ja du milde jesus..han ville köra upp inför licensen med egen häst (Summer)
hon var ju så lugn och snäll hemma på gården att köra..
HA !! När hon kom till banan så var hon som en furie..
bara stod och darrade inför "loppet" och var allmänt het.. ja gisses vad det gick. Inte blev det på den tiden som var tänkt...liiite fortare blev det.. men hua vad kul maken tyckte det var ! Han blev inte godkänd den gången. Nästa försök blev med en skolhäst.. lunka på.. men då vart det godkänt iaf.
Ja, sen började vi lite smått med fler travhästar..bara för att det var roligt. Ingen rikedom där..tvärtom
Avvecklade vartefter men en livserfarenhet rikare
Betäckte Summer och vår russponny Cia, och det föddes 2 hingstföl dagarna efter varandra, som hade en underbar barndom tillsammans..trots storleksskillnaden. Vad dom busade. Det är enda gången vi fött upp eget..hittills iaf. De är sju år nu.
Russet såldes och går nu på ponnytravet,med framgång.
Dandee var lovande men ville inte, trots proffsträning, så han blev ridhäst. Hemma.
Nu utleasad som travare igen till sommaren .. är med russägaren på Wången, får se om han mognat..
Dandelion Field, (Dandee) egenfödd varmblodstravare
Summer Coat, mamma varmblodstravare
Här är då bägge, "Sommarkappan" och "Maskrosfält"