"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Dessa fotlycktor fanns förr i alla fall.

Solit och fint här idag. Bara 4 grade ute. Perfekt höstväder. Klurar på att åka till Hööks och köpa ytterligare ett termotäcke. De har rea på alla täcken och jag spanade in ett sååå snyggt sist. Visst behöver man två täcken att altenera med när man har en jättefrusen häst? ;)

Ridninge i eftermidag får ske i paddockan där det är garanterat grenfritt. Att hänga som en fladdermus i grenar vill jag inte göra för ofta.


Brimmis- Det är helt ok att garva åt mig. Jag skrattade själv där jag joggade bakom min döva häst. Insåg ju hur djäkla dumt det såg ut allt ihop:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Där skulle man suttit och lurat bakom en buske, bara för att få höra dig :D

Ja, herregud vad det måste låtit illa...:D:D

Men VOFF: Hur underbar var inte din lilla ridhistoria då.... :love: Måste verkligen vart en syn för gudarna.... men skönt att du inte gjorde dig illa på något vis...

Här ska det hämtas hö nu på dagen å sen har jag vigt min eftermiddag åt Kamel å alla "björnar" i Roliga Skogen:D
Hoppas självklart på en lika fantastiskt timme som igår men med Kamel vet man ju aldrig:angel: Han är ju lite si å så och ibland så blir det kortslutning i lilla nöten...:rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ser er framför mej:)
Ja men hon var ju lite snäll i alla fall som höll sej till skritt;)
Japp har man en frusen dam så är man förlåten att shoppa täcken,tänk om nått går sönder då är det ju bra att ha ngr i reserv,det skyller alltid jag på:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Japp dessa hästar vad man sliter o bär för deras skull:)
Hoppas du får en härlig tur efteråt,ska själv ut på en förhoppningsvis liten mystur då hon gick en ganska tuff hopplektion igår.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag är Leo och jag på blaskans förstasida, och en helsida inne i tidningen. Jamen herregud! Nu är vi KÄNDISAR, herr Köttbulle och jag :D Visserligen bara i lilla Enköping men halååå-ååå

I övrigt står hovslagaren på programmet och ridningen får stå över, det blåser ändå alldeles för mycket för att det ska vara kul. Fy, vad jag tycker illa om blåsväder!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmm du får allt lägga ut bilderna här så vi alla kan se dem,går ju tydligen inte att läsa tidningen på nätet om man inte prenumererar på den:cry:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sol och fint, men shit, vad det blåser! Rena stormen.

Blev ingen ridning igår för sonen blev sen och jag hade ingen ork att skynda ner själv. Nu måste man ju bestämma sig snabbt innan det blir mörkt.

Förra vintern red jag knappt. Både för att det var så mkt snö, och pga av min rädsla. Men i år ska jag iaf försöka.
Lite synd att vi inte har nån belysning alls på vägarna. Funderar på att sätta lampan fram på hästens brösta, så man slipper det som nån beskrev att hästen går efter var man själv tittar.

I helgen ska vi fylla på halmförrådet och slå lite staket i vinterhagen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ok, nu har jag fraga som kanske ar simple men vet man inte sa vet man inte.. Mina pallar behover tacken, i alla fall froken madeira som stod och skakade i morse.. hon ar en fryslort tydligen... men jag vet bara hur man mater i inches.. alltsa fran mitten av bogen till kanten av svansen efter sidan pa pallen..
hur i hela friden mater man svenska tacken??? jag maste hitta ngt som passar henne, hon har 68 inches i usa tacken.. provade zibbers 125cm tacke och det var stort... sa maste mata henne.. all hjalp mottages tacksamt
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Där Winnie stog förut finns inga väglysen så jag och Sandra har kört mörkerkörning hela vintrarna och det går kanonbra, hon bor flera mil rätt ut i urskogen. Bäst är det naturligtvis när snön har kommit och det är månljust men det går bra i totalt mörker oxå. Hästarna ser mycket bättre än vad vi gör i mörker, och bara man vant sej så ser man riktigt bra i mörkret så var inte rädd för mörkerridning det är faktiskt riktigt mysigt :laugh:

Appropå det här med täcken till kusarna. I vintras när det var som kallast här så hade vi runt 30-35 grader i flera veckor och det blev som varmast -27 på dagarna. Iaf så hade jag total panik, jag var grinfärdig för jag hade inget täcke till Winnie :eek:. Beställde ett och tog expresspaket så det skulle komma fortare än kvickt och svindyrt blev det men det var de värt. Skyndade mej upp till stallet och fick på madamen täcket var vid hästen totalt löpte amok i hagen! Hon var helt galen i 2 dagar sen fick hon gå utan täcke på sej och gissa om hon var nöjd! Så i min sadelkammare hänger det ett nästan oanvänt gosigt vintertäcke och samlar damm men det får vara kvar, man vet aldrig när det behövs nästa gång. OM jag hinner ikapp dom vill säja :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du mäter från manken till svansen.ex är måttet 135 cm så bör 135 cm täcke passa.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo, man vänjer sig säkert vid mörkret :)
Kanske det känns bättre nu när jag inte är så rädd. Månljus och snö funkar ju bra :)

Jag har inte använt några täcken på mina alls. Har regntäcken, men de ligger och dammar.
Sambons häst får inte vinterpälsen lika snabbt som min, så han kan se frusen ut i början av vintern, men det går över direkt när vi tar in och ger hö.
Sen blir han oxå en teddybjörn.
Fördelen vi har, är ju att det inte regnar så mkt som vid kusterna.

Funderar på att köpa varsitt nytt regtäcke från Börjes utifall. De kostar 399 och är snygga nog att ha liggande i en påse :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jodå det blev ett nytt termotäcke. Silvergrått med rutor. Har en liten svaghet för rutiga täcken. Ett horse Power Titan med alla finneser för 549 kr. Det var 15% på det. Sen "råkade" det slinka med 4 benreflexer, ett extralångt grimmskaft och ett ländtäcke i reflex. Nu får jag väl hoppa över hårfrissan denna månad :crazy:

Moholmarabs- 125 kan väl inte vara för stort till en arab? Det är ju c-ponnystorlek. Trodde nog att dina pållar på ca 140 cm + lite till drog 135 t.o.m. Men det är klart att de är väl ganska näpna i kroppen. Kelly är en blobb jusst nu :o Kelly drar 145 och då är det nästan lite tajt på vissa täcken men det får hon finna sig i. Nästa häst ska bli lite mindre och slankare i modellen och då vill jag inte köpa allt nytt igen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du får ta med täckena och testa, istället för att provrida :)

Tror grannens arab drar 135 och även deras tjocka C eller D-ponny.

Jag köpte insektstäcke till Trullan i 135, men det satt för tight fram, så ska nog testa Lasses 145 innan jag köper. Drar de större storlek när de har hög manke, tro? Eller kan det vara att hon e lite "satt" ? :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tror det har mycket med hur runda de är i kroppen. Sen kan man ju ha ett humm om storleken beroende på mankhöjden. Preston, mitt förra halvblod var 162 i mankhöjd och 135 på honom var perfekt. Kelly är mycket grövre i modellen än han men bara en cm högre och 145 är på gränsen....

Ska ta ett kort på Kelly i sitt fina täcke idag. Efter två veckor på den grisen ser alla täcken lika dana ut. Fast detta ska i.o.f.s bara användas när det är riktigt kallt och då brukar smuts och lera vara djupfryst.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

31582905.jpg



Detta är min "gamla" Häst Preston. På bilden är han 7 år. Han blev bara nio år och en del här känner väl till den tragiska historian om fodervärden som hade honom. Nåväl....han var i alla fall mitt livs kärlek här i hästvärlden. Min drömhäst.:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jag har inte matt annu, men tror mirr ar 115 och madeira ocksa, hon ar ganska napen och liten 142cm hog som hon ar.. zahib som ar 153cm tar 125 och fjanta tanten 135.. det far bli 145 till valdemar..han ar ju errrmm ganska korpulent.. sa se mitt problem.. mirri kanske aven tar 120 nar han ar fullvuxen.. de ar ju inte sa langa i kroppen precis.. men skall mata madame i afton.. i natt far hon val vara i zibbers krympta fleectackesak.. den ar for stor over bringan sa maste sy sana dar sprund (vik tyg och gor mindre saker).men for att gora det maste man ha nal och trad, det har jag inte. lol.. jo jag har men var????
ja jag mater och ser vad jag kan hitta.. billigt maste det vara i alla fall.. jag ar snal ocksa..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nope har missat storyn om preston.. maste varit trakigt vad som an hande.. han ser ganska bastant ut for att vara en arab dock.. men det ar val de polska linjerna....... madeira har ju photoalbum pa facebook hon ar min avatar forresten.. sa jag att jag alltid maste kopa tva trans at henne och satta cob pannband pa ponnytranset?? hon ar sa liten i bade munnen och huvudet.. hon tar ponny grimma.. allting annat ar for stort.. Mirri ar mer i storlek, men inte stor han heller.. dock jag vill inte ha gigants, dom kommer man inte upp pa lol..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Preston var ingen arab utan ett halvblod. Dock med 25 % Connemara i sig.

E: Muscot Ee:Robin Z Ue. Elfenspuk

Han var min första häst och jag köpte honom som 3-åring. När jag fick mina ryggproblem skickade jag iväg honom till en fodervärd med förhoppningen att jag skulle bli bättre efter vilan och kunna ta hem honom igen. Jag blev bara sämre :(

Tyvärr råkade jag ut för en av de fodervärdar som skiter i avtal och ansvar. På 8 månader blev han mer eller mindre förstörd. Jag förstod inte då hur illa det var ställt med honom. Det gick upp för mig när nästa ägare tvingades ta bort honom p.g.a hälta och spatt. Är övertygad att det som hände hos fodervärden låg till grund för detta. Han hade förväxta hovar som var felverkade ( ej autoriserad hovis såklart)så han hade belastat benen fel, han hade vargtänder så han kunde inte stödja på bettet, han var felmusklad antagligen p.g.a att han burit upp sig fel när han inte kunnat stödja på bettet och en massa småsaker. Det fanns inte många klausuler i fodervärdskontraktet hon INTE hade brutit emot. Tack och lov kom han till en helt underbar tjej som lade ner hela sin själ tror jag i att få ordning på honom. Tyvärr blev han alltid halt såfort han började komma igång efter en konvalicetperiod.

Det mest magstarka var att fodervärden hade mage att skicka mig ett sms flera år efteråt där hon undrade om jag kom i håg henne och hon undrade hur Preston mådde :eek: Då var han redan borta. Förstår inte att hon bara kunde med efter allt tjabbel i telefon vi hade efteråt när han skulle lämnas tillbaka. Hon viste så väl att jag var heligt irreterad på hennes kontraktsbrott och hästens skick. Funderade många gånger under säkert två års tid på att dra henne inför rätta. Alla tyckte jag skulle göra det. Men sånt tar både kraft och pengar och skadan var redan skedd så jag lät det bero. Idag ågrar jag det lite.

Jag har verkligen aldrig varken före eller efter Preston träffat en häst med ett så fantastiskt psyke och hjärta. Verkligen en såndär one of the kind- häst.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så, då var äntligen första ridpasset avklarat!
Det var jättekul att sitta upp, för upp kom jag allt!:laugh:
Jag brukade rida hästar med mycket motor och som var väldigt lyhörda för hjälper, så det var inte riktigt min typ av häst som jag red igår. Han hade ingen egen motor alls. Det blev väldigt stor fokus på drivning, vilket "förstörde" lite av upplevelsen. Förstår ni hur jag menar?
Jag är ändå riktigt förvånad över balansen.. Någonstanns fanns den allt.
Jag tycker att jag var rellativt följsam i skritt och trav men när vi skulle galoppera så kunde jag inte "hålla ihop" honom. DET tyckte jag inte om alls.
Det var en liten grupp, vi var bara 5 stycken.
Fokus på lektionen var att rida över bommar på volt och få hästen att länga/korta steget.

Nästa måndag ska vi hoppa, hur sjutton ska det gå? Jag ska ha samma häst..

Slutsumman av det hela; det var jättekul att komma tillbaka men jag hade velat ha en häst med mer energi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 212
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp