"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Där skulle man suttit och lurat bakom en buske, bara för att få höra dig :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har ju anmält mitt intresse och tycker det verkar skitskoj!Men en fundering har infunnit sig.Hur långt i förväg måste man boka och binda sig vad gäller nattlogi och annat?Ska allt betalas i förväg?

Man kan ju inte vara säker på att ha en frisk häst har jag märkt sista tiden.(och man vet ju inte med sig själv heller förresten).

Du kanske redan informerat om detta men det har jag i så fall missat.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

om anmalan har jag ingen aning annu. har inte tittat mer pa saker och skall val ringa har ngn dag och prata med stugagarna.. men om vi skall vara ute sista weekend i maj bor vi ju ha allt klart i slutet av march tycker jag.. skall fa reda pa sant nar jag pratar med dem.. sen maste jag ju veta vem som vill sova i sang och vem som campar.. jag kommer att ha talt med mig, tvaman och anne pratadeom att ocksa talta. men vem mer? det ar mkt kvar och som sagt hastar och folk kan ju ga sonder...tankte ta ordentligt tag i saken efter jul. Da kan jag svara pa mer fragor.. men for att halla traden ren (ja just det haha) kanske email mellan oss och cc allt sa alla far lasa.. Har inte fatt upp ngn websida annu, eller blogsida, fragan om time och ork har..
Och pa den notan gar jag nu tillbaka till stallet och gor klart sista boxen.. nya span kommer dit woohoo for madeira.. kanske tillbaka senare..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det har blivit lite si och så med ridningen sista månaden.

Började jobba efter 4 mån sjukskrivning (stelopererade handleden), så man var öm i både kropp och arm efter jobbet, så hästen fick lite vila.

Passade då på att vaccinera pållen.

När det var dags att ta tag i ridningen, så blev hunden dålig, och det slutade med avlivning av vovven.

Men nu har vi kommit igång med skritturer, och det är inte fel när solen skiner och träden skiftar i färg.

Så när vi väl är igång om en vecka eller två..vad börjar då??? Jo, älgjakten och då törs fan inte vara i skogen...haha
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja men då tar vi det lungt och kollar läget framåt våren:).Roligt att ha något att se fram emot.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

En helt fantastiskt fin kväll. Perfekt för en ridtur i skogen innan jakten nästa vecka. Och vad händer....jo jag åker av!

Kom travande på en stig och plötsligt är det en gren över stigen. För tjock för att böja undan och det går inte att komma under den ( den var i midjehöjd och så vig är inte jag)

Jag han och få ner Kelly i skritt men inte att få stopp. Så i nästa ögonblick lunkar hon vidare hemmåt på andra sidan grenen och kvar över grenen hänger jag :D

Hoppade ner och då ser jag att på backen ligger stigbyglarna och lädren. Plockar upp dem och börja ropa på Kelly som luffsar hemmåt. Dock ser hon till att jag hålls på 10 m avstånd. Så hon skrittar energiskt hemmåt mot maten och jag får nöjja mig med att jogga 10 m bakom i full ridmundering :o

Provade alla longeringsord som "saaakta aaav" och "göööör haaaalt" och "staaaannna" även några bestämda "Nej" men hon var stendöv. Verkade som om hon inte märkt att jag varken satt i sadeln eller joggade bakom.

Efter ca 400 m kom ett nytt träd och medans hon funderade i ett par sekunder hur hon skulle komma förbi så han jag ikapp. Nu fanns det ont om IKEA-pallar i skogen så jag fick väl gå minst lika långt igen innan jag hittade en hygglig sten. Sen fick jag änligen åka häst hem!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hahaha, forlat att jag skrattar, har en san gren over stigen har med.. och den skall kapas av lol...men glad att hora din motionsrunda for dagen ar avklarad och du kan nu vila LOL, get pallan en extra mojot
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har inte joggat på tjugo år så nu ska detta firas med ett glas rött och smörgåstårta från igår. Ska bara duscha bort hästhår, lerdamm, kvistar och löv från kroppen först.

Men jösses så löjligt det kändes att jogga bakom en skrittande häst och försöka locka henne till att stanna....i ridhjälm och ridstövlar och lädren i ena näven :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så tråkigt! Men nu har du väl haft otur så det räcker för några år.
Jag har skaffat reflex väst, flera lyktor, reflex till hästens ben, reflex och blinkande lyktor i hjälmen. Nu kan jag f..f.. inte bli skjuten för att någon misstar mig för att vara en älg. Jag har även funderat på en siren.:idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nästa gång får du ta med nån som filmar dej :)

Grenar e inte kul.
Förra veckan red jag från skogen och skulle gena över vår tomt. Man får rida under ett par träd och sen kommer man till huset.
Precis när jag höjer handen för att ta undan en stor gren, så slänger sambon upp dörren, och Trullan började galoppera. :eek:
Så där satt jag med tyglarna i ena handen och andra armen i luften och blundade och skrek : WOOOW!
Sambon tyckte det var konstigt att jag inte ramlade av.

Numera lägger jag mej ner på hennes hals när jag ser en gren.

Häromdan tappade sonen ena tygeln när vi red i skogen. :)
Hästen bara gick och gick. Och för att försöka få upp den så lade han sig på hans hals vilket gjorde att han bara gick snabbare o snabbare.
Jag fick säga till honom att luta sig tillbaka och säga WOOOW, då stannade han.
Tur man övat lite på att få dom att stanna utan tyglar :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Själv funderar jag på att måla Kelly vit och blå som en polisbil och sen pynta henne i mängder med reflex, julgransglitter och bjällror. Själv ska jag nog ha såna där chockrosa och illgula kläder med lite neongrönt på a´la 80-tal. Sen är det väl bara att sjunga för full hals så man hörs också? :banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag såg reflexspray häromdan. Funderar på att spraya våra. Vi har ju ingen gatbelysning här.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja en kamera där och jag hade varit några tusenlappar rikare (eller utskämd på youtube)

Det var ganska många sådana grenar i skogen efter denna snörika vinter. Blev piskad i regnbågens alla färger medans vi försökte ta oss under dem. Denna missbedömde jag dock. Håller mig nog till paddocken ett tag nu. Synd på en annars helt fantastisk ridtur. Så här långt bort har jag inte ridit förrut. Hittade en härlig galoppväg och en lååång travstig. Synd bara att nästa gång jag vill ut så blockeras vägen av det här attans trädet :devil: Det gick verkligen inte att rida runt. Red under första gången men grenen hade kasat ner och gick inte att rubba.....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hej igen! :)

Har inte skrivit på ett tag men det har inte blivit så mycket med ridningen på sistone - mycket regn och mycket blåst som inte precis inbjuder till sådana övningar..... i alla fall inte hos mig ;)

Men idag var en rolig dag för både jag och dottern var lediga samtidigt och vädret var visserligen gråmulet med lite lövprassel i vinden men lite ridning blev det allt!

Har ju köpt nytt bett dvs ett oledat jaktkandar i stället för det oledade pelhamet och detta testades idag.

Hästen verkar gilla det jätte mycket och min dotter som även hon tog sig en liten ridstund tyckte faktiskt att han gick kanon. Hon sa att hon inte hade något alls i händerna och han var avslappnad och fin.

Sen har jag ju även köpt sådana där "kåpor" till stigbyglarna som hindrar fötterna att åka för långt in och det var verkligen ett bra köp för mig.

Jag spände mig nog lite innan och tänkte sådana där dumma "katastrof"-tankar: "Tänk om jag fastnar och släpas efter hästen" :eek:

Nu kändes det mycket bättre och även jag var faktiskt relativt avslappnad. :D

Uppsittningen skedde förstås genom att klättra från gödselstacks-muren som vanligt och avsittningen genom en spark i r*ven på stackars pållen ha ha :rofl:

Jag kan helt enkelt inte kliva av på ett trevligt och graciöst sätt!

Jag släpper stigbyglarna, gungar lite med benen fram å bak och sedan är ju meningen att jag vigt som en katt ska slunga högerbenet bakåt och över rumpan på pålle men det slutar alltid med att jag inte når över och ger honom en spark i baken :o :crazy: :)

Tur att pålle är snäll!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

För en herrans massa år sen köpte jag pannlampa när jag hade min första foderhäst. Var sådär superenusiastisk på den tiden och red 6 dagar i veckan oavsett väder och tid på dygnet :grin:

Nåväl...gammla Estelle hade aldrig upplevt det här med pannlampa och själv var jag mörkrädd. På vår första tur i skogen med lampan insåg jag snabbt att detta aldrig skulle gå. Estelle blev som en hare i strålkastarljus...hon följde ljuset. Vred jag på huvudet, vilket jag hela tiden gjorde för det knakade i buskarna, så vek hon av stigen och gick dit ljuset pekade. Jag fick tillslut stålsätta mig för att inte titta i knakande buskar och prasslande träd för annars försvann hon från stigen direkt. Det blev den mest zick zack ridna turen nånsin. Lampan glappade i traven och vi hade varit nere i var enda dike och trampade runt bland buskar och ris längs hela turen. Pannlampan låg sen i stallådan tills den dagen den började läcka batterisyra. En väldigt bortkastad hästpryl som verkade supernödvändig. Precis som reflexspray verkar...

Nu finns säkert 1000 gånger bättre lampor. Eller så är man hemma i den belysta paddocken:cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du får ta en sväng till Ikea och inhandla en Bekväm du med. Jag måste åka nån dag jag med och köpa mej en innan dom tar slut :D. Va skönt att du kunde slappna av och njuta av turen det är baske mej värt två bananas :banana: :banana:.

Va härligt kallt och stjärnklart det var nu när vi var ner och nattade hästarna. Det gnistrade i gruset utanför ligghallen och det fanns inte en endaste knottjävel :bump: så om vi har tur så blir det frost i natt och ett antal knottkräk fryser ihjäl. Pållarna sprang fram och tillbaka och Ina blåste som en galning men det var nog bara hundarna som skrämde dom :laugh:.


Voff, du får väl ta med en sån där liten såg nästa gång du ska ut och rida. Måste skamset erkänna att jag skrattade jag med men det lät så himla roligt när jag läste!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hahaha, förra hösten var jag och jobbarkompisen ute och red en kväll när det var absolut alldeles becksvart ute, man såg inte ens dikeskanterna så det var lite otäckt faktiskt. Rätt som det var så säjer Sandra "Jaha, är det så här det känns att rida när man är blind" men hon tordes inte testa pannlampa. "Tänk om jag tittar in i skogen och det glimmar i vargögon överallt. Nej då är det bättre att inte veta att dom är där" sa hon :rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag kan helt enkelt inte kliva av på ett trevligt och graciöst sätt!

Jag släpper stigbyglarna, gungar lite med benen fram å bak och sedan är ju meningen att jag vigt som en katt ska slunga högerbenet bakåt och över rumpan på pålle men det slutar alltid med att jag inte når över och ger honom en spark i baken :o :crazy: :)

Tur att pålle är snäll!

Nu har jag ju westernsadel, men går av såhär:
Tar ur höger stigbygel.
Håller vänster hand fram i sadeln och drar höger ben rakt över hästen bak.
Står kvar i vänster stigbygel och lägger maj rakt över sadeln.
Tar ur vänster fot och hoppar ner.
Kanske inte så jättegraciöst :) men absolut bättre än när jag ramlar ur sadeln som jag annars gör.

Detta funkar hyfsat även om hästen går iväg oxå, har jag märkt :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

vet inte om det finns i sverige, men jag har en lampa med vitt framat och rott bakat som man satter pa stigbygeln/runt ankeln. och med en pa var sida ser man ut som en bil..haha.. i amish country maste alla buggies ha lampor som bilar ocksa.. tanda nar det ar morkt forstas..
sjalv kor jag med pannlampa har i stallet da jag inte har ngn elektrik dar.. fungerar ocksa nar man mockar, en av stallen ar lite pa den morka sidan..
dock haller jag pa att vanja pallarna (de sma) att jag har lampa pa huvet och sant.. skall bli kul nar det ar dags for morker ridning pa dem....
skall hamta ho idag, och en hylla for sadelkammare som passar perfekt att lagga tacken pa. nu letar jag efter pasar/plasig bags som jag kan stoppa dem in. Hyllan har nog med hyllor sa jag kan faktiskt ha olika storlekar sorterade.. bara skriva lappar sa man vet och behover inte leta..
kompis var i ullared igar och kopte nya grimmor och skaft till pallar, skall bli skoj att se vad hon kopte.. och jag skall dit, kom hell or high water.. med bank konto fyllt...
solen skiner, kanske ridtur senare.. ha en bra dag..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 217
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp