"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nä. Så här ser det ut i motvind ;)
24786_1339848371150_1079388511_2529722_7503334_n.jpg

Det kortet känner jag ju igen. jättefin !

Min prutt i motvind :)

30802029.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är sugen på nya ridbyxor.
Men kan inte välja. Antingen:
Ridjeans för 600 kr eller
2 par ridbyxor, helskodda, för 300 st. Ett par moccabruna och ett par vinröda. Matchar paden, hihi.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Alltså - jag är rätt duktig på att sy, egentligen;) Men när man kan saker blir man lätt lite nonchalant, eller hur?!

Någon här som aldrig tagit två hästar samtidigt, lett genom dörren med stigbyglarna nere . ja, ni vet:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo - där ligger vi i lä. He He. Som i skolan. Längst hår vinner. Typ. Fast sedan skulle man ju PERMANENTA sig, och då sabbade man alltihop! Du vet att jag gillar din pålle.

Måste snart aktivera mig här hemma. Vi har köpt hem en TV och en massa svarta små lådor som ska de bra ljud. Jag gick snart vilse bland alla sladdar och små nippedutter. Jag tror att jag ska starta eget och göra instruktioner for dummies. Jag är hyggligt haj på maskiner - men jag höll på att bryta ihop! God afton folks!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Pållen och jag har just överlevt vår första lokaltävling i dressyr! Fy vad tafflig man är!
Pållen har varit extremt osamarbetsvillig hela veckan, men på framridningen blev han jättefin - för att sedan komma ut på en mycket blöt och tung bana. "hade du tänkt att JAG ska gå i det där?" verkade han tycka. Man blir ju smutsig om tassarna! Resultatet blev en katastrof men han var så super på framridningen så jag kan faktiskt leva med poängen. All vår början bliver svår...

Jag tycker du är duktig som bara ger dig på det!!! Du får leva på att det kändes bra på framridningen, och när ni får mer rutin, så jäklar:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Då var stall bokat! Hittade ett knappt 2 km från ytterdörren så nu kan jag nästan ha Kelly betandes i trädgården :idea:

Tog tid när jag körde dit. Tog en och en halv minut. Bättre än 15 min som jag har idag. Paddock fanns och ägaren verkade väldigt trevlig och behaglig. Hagarna var kuperade och hästarna är ute mycket. Utsläpp/ insläpp och 4 fodringar per dag ingick. Ökar stallhyran med 200 i månaden vilket jag lätt tjänar in på bensinen.

Det känns rätt i maggropen denna gång.

Här är svinkallt, blåsigt och regningt. Har jobbat sen 06.00 i morse och var inte hemma förens efter sextiden så ingen ridning idag heller. :(

Bara söndagen kvar att jobba sen 5 dagar ledigt. Då ska det ridas det lovar jag!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

4 fodringar per dag?? sheeeeesh vad ar fel med frukost och middag och ho om behovs under dagen?? din palla kommer att vara som en bomb vid ridning med allt det foder..fraga om du kan fa kopa och satta en rundbal (som kan tackas over pa kvallen) i hagen sa kan de sta och mumsa nar de vill, inte nar manniskan vill...
men under tva minuter ar bra avstand.. nastan sa du kan cykla nar det blir vader for det.. ar det du och agaren eller ngn annan inhyrd ocksa? och som sagt nar hem, kan till och med springa over och fodra nar maten kokar pa spisen... nu ser vi fram emot pics av detta.. och hoppas du far vila denna veckan.. och rida mkt och solen skiner och ja, allt sant dar.. har regnar det igen forresten..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Hos mig har det varit/är problem med hästarna.Om vi börjar med H.Hon har sedan en tid tillbaka börjat fnysa kraftigt vid ridning,någon gång även hostat.Om jag tänker tillbaka gjorde hon det ev.redan innan sommaren men i så fall inte lika mycket.Nästan samtidigt har hon börjat klia mulen när vi är ute,mot stenar och stockar,ibland mot benet.Detta är just nu bättre, peppar,peppar..F.ö pigg och framåt vid ridning.

Så D.En dag vid ridning var han stel och ovillig,hade inte märkt något innan.Han åt som vanligt och ingen feber.Har sedan bara skrittat honom,han är bättre men inte helt bra.Han hade tidigt i somras erlichia som han blev "bra" ifrån på några veckor.Jag har tidigare haft en fjordhäst med denna sjukdom,hon blev också stel och knepig i perioder så vet inte om det är det som spökar med honom också.Avvaktar lite till sedan måste han kollas upp.

Båda är som vanligt så länge de går i hagen och stallet,ser inte sjuka ut,men ,men:(.

Ovanpå detta har H.haft en spik i hoven och honkatten som steriliserades har infektion i såret.

Vad beträffar H.så blir det ett prov på hur hennes luftvägar klarar en längre ridtur i morgon,vi ska på långritt.Har glatt mig åt den men just nu känns det lite motigt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ajaj, later som problem men har du ringt din lokala vet person? tester ar val det enda som hjalper tyvarr..
och kissen, du kan badda saret med jodopax och sen torka forsiktigt med torr trasa/bomull/liknande. Tyvarr hjalper det endast vad som ar pa utsidan men kanske en kur av piller fran vet for insidan?

Hoppas allt reder upp sig snart.. det ar jobbigt nar det inte gar bra..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ULLARED!!!! nu har jag suttit och last om hur folk har handlat massor av godsaker till fantastiska priser och jag ar helt redo att aka..
Undrar om det ar ngn som kan tanka sig en tur dit efter jul? jag har varken pengar eller tid forranns da. Men smattingarna (som inte ar sa sma langre) behover tacken av ngn sort, och grimmor och sant, och annat godis, och jag behover klader.. och vad mer man kan hitta i butiken, och om ngn ar intresserad som bor mellan har och dar, kanske en tur??
Jag kommer inte utomlands sa ngt skoj maste jag fa val unna mig hoppas jag.. Alskar mitt torp och mina pallar men ibland vore det ju skoj att se ngt annat an algar och radjur och downtown Sunne pa veckohandlingen...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nej,har inte haft ute veterinär men fortsätter detta så blir det ju så.

Katten får antibiotika.Vad gäller sårtvätten,blir det som det blir.Ensam med en sprattlande katt...får dutta så gott det går,det gör ont när jag kommer åt såret.Stackarn har gått med tratt i snart 14 dagar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

4 fodringar per dag?? sheeeeesh vad ar fel med frukost och middag och ho om behovs under dagen??

Jag fodrar också 4 ggr. Morgon, lunch, insläpp och kväll. Men lunchen är ju bara hö, förstås. Vi har lite olika behov på hästarna, så helt fritt hö ute är uteslutet. Då tycker jag det är bättre att ge lite oftare.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är bara två av fodringarna som är kraftfoder på. Kraftfoder till frukost sen utsläpp. Hö till frukost serveras i hagen. Lunchen är hö i hagen. Eftermidagshö i hagen och sen nattmat hö och kraftfoder inne. Hästarna går ut redan halv sex på morgonen under vardagar och lite senare på helger. Sen går de ute till ganska sent på kvällen om de inte vill in själva. Inte så många timmar i box så det känns bra nu när man har en äldre häst som behöver röra lite på benen ute så hon inte får tjocka morgonben. Bra för luftrören också. (utom dina då Kat ;) )

Rundbalar finns men hon var osäker på kvaliten på dem (fjolårshö) men går det så ska de användas. Alla hästar går i samma hage så olika utfodringssätt blir nog svårt. Det är bara hennes häst + ett föl och så min. Hon har även ett sto till (mamman till fölet) men hon har ny ägare efter avvänjning och det är hennes plats jag kommer att få.

Jag valde att köpa till torv på hyran så nu slipper jag det eländet med att hämta hem. Guud...både utsläpp, fodring, strö och nära känns som rena lyxen när jag tänker efter :laugh:

Dock så är vårat gamla stall svårslaget eftersom det som byggnad var så nytt och fint och mysigt. Men ridvägarna...:( de kommer jg INTE att sakna och det ska bli jättekul med ridsällskap. Jag har faktiskt ALDRIG ridit Kelly tillsammans med någon någonsin :eek:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här går båda katterna med dumstrut :D Både Rut och Knut kastrerades förra onsdagen. Ska ta stygnen på måndag. Men här har det läkt fint. Knutte opererades samtidigt för navelbrock så hans operation blev lite extra omfattande. "Bara" 3998 kr kostade de små kurridutterna mig :mad:

Lycka till på din pisse.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mina luftror behover bo i australien har nu min lakare konstaterat.. \Roligt egentligen, under alla de ar jag var i usa, hade jag aldrig dessa problem. jo en gang, jag var i Oregon och det regnade 118 dagar i strack och var ja runt 5-10C. Jag for hem till texas ganska sa snabbt. Och sen inga problem. Det finns i planerna for framtiden om en permanent vinter bostad down under, och sen svenska somrar, for DE kan man inte sla nagonstans..
Dock hostan ar battre och har bara "puffat" nagra ganger idag.. Har hallt mig inne mestadels, mellan algar och pallar inne plus regn har det bara varit skont att sitta i stugvarmen...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oj vilken nedrans otur du har haft:(

Spiken i hoven hur gick de med den den tog inte i några vitala delar hoppas jag..ingen varm hov eller. Spiktramp är väldigt otrevliga svårt o avgöra hur långt in de gick.


Men kissen då...stackaren ... men har den fått en penicillinkur o såret ändå är infekterat , tycke rjag du ska prata med veterinären för så ska de inte vara .. de brukar alltid bli bra efter 10 dagar ...

håller tummarna för alla ...sen slipper du sådant här läänge :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Är de bara bra hygiensik kvalitet på rundbalarna är de ingen fara... bara vitaminerna som försvinner.

Jag köpte fjolårshö för de var de enda som hade de värdena jag ville ha. Har jag gjort flera gånger.

Energin o proteiner o mineraler är ju desamma
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Grattis till nya stallplatsen!! Det blir ju nästan som att ha henne hemma ju. Vet hur det är att ha pållen långt hemmifrån, jag hade ju 2,5 MIL enkel resa till Winnie innan vi byggde iordning här hemma.

Här regnar det på fortfarande och jag tömde regnmätaren tidigare i kväll och då hade det kommit 38 mm. Nu när jag var ner och nattade hästarna så slängde jag in en höbal så dom kan stå inne och mumsa i natt i stället för att gå ute i hagen och frysa i rusket. Men jag antar väl att det inte går nån nöd på dom, det är nog bara som jag tycker det :grin:.

Ponnytant: Din bruna kuse är jättefin :love:!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men vilket elände det var med alla djuren! Håller alla tummar jag har för att det löser sej till det bästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 217
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp