Hästförsäkring

Cyllene

Trådstartare
Om man säljer häst och försäkringen inte övertas, blir det på samma sätt då som när hästen avlivas? Dvs att man måste fortsätta betala försäkringen året ut?

/C

Sv: Hästförsäkring

När jag avlivade min häst behövde jag inte betala försäkringen året ut. Utan dom avslutade försäkringen den dagen jag uppgav att vi tagit bort hästen.

jag hade agria,jag fick tebax en del av det som var kvar på årspremien,min avlivades dock

Om du inte fått ersättning av försäkringen går det alltid bra att säga upp den mitt i en period.

Det är när du börjat använda den och få ut pengar som bolagen börjar krångla.

nu har de dock bättrat sig, vet att bla agria infört att man betalar för en uppsägningsperiod på ca 2 mån i stället för hela året.

Det är skillnad på att ex. säga upp försäkringen för att byta bolag eftersom det tidigare försäkringsbolaget naturligtvis inte vill "ge bort" sina kunder till ngn annan och debiterar dörför hela året ut eftersom det är vad du gått med på när du teckanade försäkringen. Dör hästen får du pengarna tillbaka, det är ju inget du som hästägare ska fortsätta betala eftersom hästen helt enkelt inte finns mer...

vart kommer de uppgifterna ifrån?

att man inte får bryta mitt i en försäkringsperiod stämmer men nej, de debiterar inte för ett helt år längre.

och nej, avlider hästen kommer de betala ut livdelen men avräkna årspremien.

När jag köpte min nya häst så tog jag inte över den gamla försäkring och ägarna behövde inte betala för resten av försäkringsperioden.

Eftersom det som försäkrades inte längre "fanns" i försäkringstagarens ägo längre så försvinner ju således risken att försäkringsbolaget måste betala ut något.

Detta var ju 1,5 år sedan men lättast är ju att ringa försäkringsbolaget i fråga och kolla upp

det finns olika situationer
1, du har inte utnyttjat din försäkring, vil byta bolag så säger upp den = helt ok
2, du har använt försäkringen och vill säga upp den= betala 2mån eller hela årspremien
3, du säljer hästen= försäkring sägs upp direkt
4, hästen dör = du får betala 2 mån eller årspremie

Nej du behöver inte betala resten av året när hästen säljs utan är det inbetalt så får du tillbaka det.
Har bara varit drabbad av akutavlivning en gång och den gången hände det 3 dagar in på nytt försäkringsår och då fick man inte tillbaka en krona av den premien (var alltså inbetald för hela året). Surt när man skaffade ny häst 1 månad senare och därmed fick så att säga betala försäkring för 2 hästar det året (var på den tiden jag bara hade en häst).

Nej du behöver inte betala resten av året när hästen säljs utan är det inbetalt så får du tillbaka det.
Har bara varit drabbad av akutavlivning en gång och den gången hände det 3 dagar in på nytt försäkringsår och då fick man inte tillbaka en krona av den premien (var alltså inbetald för hela året). Surt när man skaffade ny häst 1 månad senare och därmed fick så att säga betala försäkring för 2 hästar det året (var på den tiden jag bara hade en häst).

låter som en konstig policy från bolagets sida att inte betala tillbaka vid akutavlivning.... får man fråga vilket bolag det var? känns lite som att strö salt i såren från deras sida...

Mig veterligen har alla bolag det så. man måste dra gränsen någonstans ju.
Själv hade jag "turen" att när vår ena ponny för några år sedan skadades så svårt att en akut avlivning på plats var enda alternativ, hade jag 5 dagar kvar till huvudförfallodagen.

Att kräva få tillbaka premien i sånt fall är ju som att både äta kakan och ha den kvar. Oavsett när på året i förhållande till förfallodagen det händer. Jämför med att köpa en vara, ojdå den gick sönder för jag tappade den -går till affären och vill ha pengarna åter.....

Gira

Eftersom du betalar försökringen i FÖRSKOTT så kan du aldrig bli betalningskyldig..Det är lätt.. betala inte och försäkringen upphör;)

Jag betalar månadsvis och när jag sålde min valack så ringde jag bara och förde över försäkringen på den nya ägaren..

Om inte så hade jag bara meddelat att hästen är såld och inte vill ha försökringen så hade den upphört.

Har man dock betalat årsvis så får amn väl höra med sitt försäkringsbolag om man får tillbaks premien.

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet:
Häst 1, försäkrad i Agria, använt försäkringen mycket till veterinärvård. Häst avlivades - fick tillbaka resterande av årspremien (detta var 2004)

Häst 2, försäkrad i Folksam, använt försäkringen till veterinärvård, dock ytterst lite. Häst avlivades - fick inte tillbaka nånting av årspremien (avlivades en månad efter huvudförfallodagen)

Slutsats; Kan det möjligen vara så att det är olika för olika bolag? :angel:

Samma erfarenhet som du av Folksam. Min avlivades också nästan exakt en månad efter huvudförfallodatum, fick inte tillbaka något. Hade ej nyttjat försäkringen sedan huvudförfallodatumet (väntade på avlivningsbesked och så). De drog av det som var kvar att betala (autogiro).

Min erfarenhet av:
- Folksam är att vid akut avlivning så stryks försäkringen direkt från mitt månadskonto och hela livvärdessumman betalas ut. Inga avdrag.
- Agria fick vänta väldigt länge på utbetalning av livvärdet men premien ströks ganska snabbt. Detta är nu ganska mycket längre sedan som detta hände.
- Sveland fick snabb utbetlaning men resterande årspremie var avdragen från livvärdet vid utbetalning plus att de drog av moms från livvärdet. Blev inte mycket kvar till mig där inte.

*nyfiken* När avlivade du din häst och inte fick pengarna tillbaka från Folksam? Jag blev tvungen att ta bort ett sto i förra veckan pga en hovbensfraktur och då frågade Folksam mig hur jag ville ha tillbaka pengarna! Jag fick välja avdrag på de andra hästarnas försäkringar eller en utbetalning!

Nä det var just det! Men inte är det lätt att få rätt mot ett "stort" försäkringsbolag heller. Så det blev billigare att byta bolag än att försöka driva igenom en ändring av deras beslut. Var inte så väldigt högt livvärde på den här hästen som det gällde.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 209
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 052
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 764
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 992
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka