Hästens värde

Ickapeltz

Trådstartare
Detta har jag funderat på ganska länge och undrar om detta är generellt i alla stall. Jag har min häst i ett stall m 11 boxar. Flera tävlingshästar och ponnier. Jag har en Haflinger och min kompis har ett Varmblod. Men det känns hela tiden som att våra hästar inte är lika mycket värda som de andra (halvblod, arab mm). Ska ge exempel:

Vi hoppade i paddocken en dag och min kompis hoppade 90 med varmblodet och jag tyckte det såg jättebra ut! En annan i stallet kom och jag sa kolla vad häftigt när hon hoppade och kvinnan sa då : ja hon hoppar ju bättre än din iallafall (med undermening att hennes dotters två hästar givetvis är bättre)

Ett annat exempel:
min kompis påpekade att hon tyckte att varmblodet liknade ett utav halvbloden i stallet litegrann och fick då till svar att : hon minsan inte skulle dra hela halvblodsstammen i smutsen!

Är det så det är? Är kallblod och varmblod mindre värda i hästögon? Isf VARFÖR????:confused::confused::confused:

Sv: Hästens värde

Väldigt intressant fråga!
Har mött många som ser ner på visa hästar (raser) och säger att den hästen kan minsann inte hoppa, etc.
Så jag undrar också varför är det såhär?

Hej!

Det gäller inte bara varm- och kallblod, även ponnyer och araber brukar få sej törnar hos dom som bara gillar halvblod.

Hos vissa folk är bara en ras bra och ingen annan duger. Det beror npg mest på okunskap och fördomar. Kanske har man träffat 4 travare som alla sett hemska ut, alltså är alla dåliga..

/ Lavinia, som gillar de flesta raser, är mer negativ till vissa individer

Vi hoppade i paddocken en dag och min kompis hoppade 90 med varmblodet och jag tyckte det såg jättebra ut! En annan i stallet kom och jag sa kolla vad häftigt när hon hoppade och kvinnan sa då : ja hon hoppar ju bättre än din iallafall (med undermening att hennes dotters två hästar givetvis är bättre)

Ett annat exempel:
min kompis påpekade att hon tyckte att varmblodet liknade ett utav halvbloden i stallet litegrann och fick då till svar att : hon minsan inte skulle dra hela halvblodsstammen i smutsen!

Är det så det är? Är kallblod och varmblod mindre värda i hästögon? Isf VARFÖR????:confused::confused::confused:
Även om du tycker det såg bra ut så gör det nödvändigtvis inte det om man säger så. Många tycker ju sitt eget varmblod(travare) eller kompisens hoppar bar men i en kunnigs ögon är det inte så.
Kvinnan sa väl inte att hennes dotters är bättre? Varför tolkar du det så då?
Och om dotterns hästar nu är halvblod så är det väl rätt självklart (oftast iaf) att de hoppar bättre eftersom de är avlade för ändamålet.

Jag skulle inte vilja höra att mitt halvblod ser ut som en varmblodstravare eftersom jag inte gillar hur de (oftast) ser ut.

Men självklart är det tråkigt när folk ser ner på olika hästar, men alla har vi olika intressen och inriktningar. Jag har nordsvensk, vet mycket väl vad folk kan säga ibland. Men varför bry sig?
Jag vet vad hon kan och för mig är hon värd ALLT, andras hästar är inte lika värda som mina heller för den delen. Man älskar ju sin egen mest och värderar den högst.

Men om man ska snacka ekonomisk värdering är det en annan sak.

det är inte ekonomiskt värde jag pratar om.

underliggande hör till att denna kvinna är en riktig besservisser.
jo givetvis är halvbloden avlade för vissa ändamål men det gör väl inte att det inte finns varmblod som inte har teknik???
Hatar verkligen när alla dras över en gräns.

Men det är ju precis det du gör också, drar alla med "snobbhästar" över en kam. Det låter dessutom väldigt bittert.

Jag gillar inte varmblod. Jag skulle aldrig skaffa ett själv. Lik förbannat står det en supergullig och jättetrevlig travare i stallet som är är väldigt förtjust i att arbeta med (från marken, jag vågar inte rida hon är för hög haha). Men jag tycker inte att det är någon bra hästavel, det som travarna (och golden retrivers, hopphästar och perserkatter) råkat ut för. Rent generellt sett för givetvis finns det undantag överallt.

Kallblod älskar jag, så där är jag väldigt partisk :p Har själv en fjord/islandskorsning (tro inte att man blir tagen seriöst någonstans förutom inom bruksvärden med en sån!) och syrran har minishettis och nordsvensk.
Och visst kan kallblod hoppa, men är man intresserad av att tävla är det kanske inte ett första handsalternativ att skaffa kallblod. Därmed inte sagt att de inte kan hoppa, bara att det finns en anledning till varför du aldrig ser dem på hög nivå. Tror dock att ffa nordsvensken skulle haft bra möjligheter på dressyrbanan (om inte dressyrfolk vore så insnöat, fördomar fördomar :D).

Jag lämnade engelska ridningen för ett antal år sen till förmån för westernridningen och har aldrig ångrat mej en sekund! Istället för att folk bara ler och säger att vi är gulliga får jag höra att vi rent av har potential att arbeta med! Att min häst faktiskt är bra, att han kan och går att utveckla. Tävlar dock inte pga ointresse och sommareksem.
Är aktiv inom bruksridning/körning sedan flera år. Där är stämningen väldigt gemytlig och så gott som alla är mycket trevliga.

Det kanske beror på vad man vill ha ut av sitt hästeri och om människor runt om en förstår det. Och om man själv förstår dem.

kul att du får höra något positivt om din häst!
lite snålt med sånt här....

klart att det beror på vad man vill med hästen. jag ville ha en jag kunde träna och ev tävla lättare cr med och min häst passar utmärkt för det men eftersom hon är ett kallblod så skall hon inte "passa" för det eftersom kallblod ska "vara skogsmulle och arbeta"

jag är inte bitter på någon utan mer fundersam varför man rankar raserna på detta vis och varför det yttrar sig på ett så bittert sätt...

Varför bry sig?
Klart att hästar har olika värde för olika människor.

En människa som är ute efteratt tävla och utvecklas till en hög nivå lägger säkerligen större värde i att ha ett tex. Halvblod som är avlad för ridning på hög nivå.
Medens en ryttare som inte vill tävla mer än LB-LA och är ute efter en läromästare lägger större värde i att ha en häst som är säker, välutbildad och är just en läromästare.
En skogsulleryttare letar antagligen efter en "bombsäker" pålle att skumpa runt med i skogen och skutta lite stockar i skogen med. Så länge hästen kan dessa saker så är dess
värde större än hos hästen som är rädd för allt och kräver sin ryttare.

Så JA, hästar är olika mycket värda i olika människors ögon, precis som allt annat.

Jag tycker ibland det verkar som att många med dyrare tävlande halvblod får lite panik när dom ser en billig travhäst kunna mäta sej med halvblodet i lättare klasser. Då måste folk slänga ur sej dumma kommentarer och se ner lite på travarna för att intala sej att deras halvblod är bättre än dens andres travare.

Det finns många travhästar som kan mäta sej med halvbloden iallafall i klasser upp till 120cm, dom är bra hopphästar många av dom upp till den nivån.

Jag hade nog också blivit lite avundsjuk om jag köpt ett dyrt halvblod för att sen inte kunna mäta mej med en billigare gammal travhäst.

Säger inte att alla är sånna men det verkar nästan så ibland. Blir väldigt trött på folk med tävlingshästar som måste snacka skit om travhästarna.

Men jag tycker det är många av travhästarna och araberna och alla andra raser som inte är halvblod som klagar på halvbloden, hör ofta folk berätta om hur knäppa halvblod är, stirriga och allt det här. Så jag tror det är lika illa åt båda håll faktiskt.

Som en tex i stallet med en arab som var lugn när dom klippte den sa sen "så här lugn skulle minsann aldrig ett halvblod vara, det är det som är bra med araber, dom är sååå lugna jämt"..sånt är jag också väldigt trött på.

Folk har så mycket åsikter! Det är bara att försöka att inte bry sig och vara glad åt sin fina häst!

Jag tycker ibland det verkar som att många med dyrare tävlande halvblod får lite panik när dom ser en billig travhäst kunna mäta sej med halvblodet i lättare klasser. Då måste folk slänga ur sej dumma kommentarer och se ner lite på travarna för att intala sej att deras halvblod är bättre än dens andres travare.

Det finns många travhästar som kan mäta sej med halvbloden iallafall i klasser upp till 120cm, dom är bra hopphästar många av dom upp till den nivån.

Kan dem? Det visste jag inte, och jag är ändå ute på en del tävlingar och kikar ibland.
Och att många av dem är bra hopphästar upp till den nivån stämmer inte.

En bra hopphäst innebär inte bara att kunna kasta sig runt en bana, vilket de flesta travare gör. (inte alla! De flesta) Det kan älgar också göra.
De har varken exteriör eller gångarter för ändamålet.
Alla fyrbenta djur (utom elefanter) kan hoppa, det är inget speciellt.
Men det krävs också en bra galopp, vilket många travare saknar.

Så visst kan en travare vinna genom att skena runt banan, inget märkligt med det. Frågan är också hur det ser ut, och hur hållbart det är för hästen :crazy:

Så visst kan en travare vinna genom att skena runt banan, inget märkligt med det. Frågan är också hur det ser ut, och hur hållbart det är för hästen :crazy:

Dra nu inte alla över en kant, snälla.

För övrigt så tycker jag inte att det är något konstigt med olika att människor föredrar olika raser. Själv är jag halvblodsfrälst. ;) Det jag tycker känns trist är människor som inte kan respektera och acceptera att andra människor gillar andra slags hästar.

Till TS: Bry dig inte om kommentarerna. Kör erat egen race och motbevisa deras fördommar.

Jag skrev en travare, det är inte alla!
Jag vet att alla travare inte skenar runt banan, men jäkligt många faktiskt!
Jag har iaf aldrig sett en travare som tar sig runt banan på ett snyggt sätt, men självklart finns det allt några stycken.

Kan dem? Det visste jag inte, och jag är ändå ute på en del tävlingar och kikar ibland.
Och att många av dem är bra hopphästar upp till den nivån stämmer inte.

En bra hopphäst innebär inte bara att kunna kasta sig runt en bana, vilket de flesta travare gör. (inte alla! De flesta) Det kan älgar också göra.
De har varken exteriör eller gångarter för ändamålet.
Alla fyrbenta djur (utom elefanter) kan hoppa, det är inget speciellt.
Men det krävs också en bra galopp, vilket många travare saknar.

Jag har hoppat en hel del travhästar så jo dom är bra hopphästar trots att dom inte har en supergalopp. Dom har då inte skenat genom banan. Bara dumma okunniga fördommar. Visst är det många travhästar inte är underbara hopp eller dressyrhästar direkt men många är duktiga på lättare nivå.

Men förstår du inte?
En bra hopphäst innebär inte bara att ta sig över hinder, det ska även vara hållbart och balanserat, och det saknar många travare! Att ta sig över hinder är inget märkvärdigt.

Jag skrev en travare, det är inte alla!
Jag vet att alla travare inte skenar runt banan, men jäkligt många faktiskt!

Och jag har sett halvblod ute på tävlingar där man undrar om dom ens har hoppat förut ibland. Det handlar oftast om ryttaren och om hur skolningen av travhästen sett ut. Inte om hästen i sej. Tror faktiskt att dom flesta hästar som hoppar bra, kan skolas till att klara av lättare klasser med bra ryttare.

Men förstår du inte?
En bra hopphäst innebär inte bara att ta sig över hinder, det ska även vara hållbart och balanserat, och det saknar många travare! Att ta sig över hinder är inget märkvärdigt.

En sån bra hopphäst du pratar om krävs när det är på högre nivåer, där det är viktigt med bra galopp och allt de här, men jag pratar lättare klasser här.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar