Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariavanamnet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

Jag har nämligen en häst som har en liten stjärn/stjärnämne-liknar en tunn halvmåne, och 2 vita kotor där bak.... hans pappa ser exakt lika dan ut!! precis verkligen, eller den ända skillnaden är att han har en lite lite mörkare brun nyans än vad min häst har! Mkt skumt... Tror ni att förmen på hästen ärfts ochså eller???

*kl*

Orkar inte gå och slå upp det nu, men det ska finnas en gen som bromsar det vita. Min kompis sto hade det garanterat, inga vita tecken på henne, mamman eller mormorn (sen vet jag inte längre bak), sonen e.Turban Rose (mycket vitt) fick en pyttestjärn. Mitt sto helt utan vita tecken, mamman helt utan vita tecken, visseligen pappan till fölet bara vit liten stjärn men fölet inget vitt alls.

Men visst borde mängden vitt vara lite ärftligt i vissa fall.

Som hingsten Pentagon som hade lykta, i stort sett alla avkommor jag har sett efter honom har antingen haft en jättebläs eller en lykta.

Briar tycker jag också verkar nedärva sin bläs, men inte lika tydligt som Pentagon.

Just de två exemplena har de kända sabinonedärvarna Ceylon och Ganesco i stammen.

Min islänning har ärvt sitt utseende av sin pappa.Mamman är mörkbrun utan tecken. Han har strumpor på alla benen , en lykta + 2 blåa ögon även om pappan bara har 1.

Hilmir från Önegård
31286948.jpg

31287083.jpg

Jarl frá Budardal (pappan)
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31280000-31289999/640x480/31286961.jpg?0

Blåa ögon orsakas väldigt ofra av Splash-genen, vilket också är anledningen till att man ofta hittar det hos hästar med mycket vitt i ansiktet. Splash kan komma i olika utbreningsgrader av det vita, och i vissa fall kan hästen inte ha ett enda vitt hår och ha blåa ögon då de är bärare av Splash.

*KL*

Lite almänt vill jag bara inflika lite om sabino. Ofta när man kommer in på tecken och utbrening av dessa kommer ofta namnet Sabino upp. Dock är det ofta lite oklart i vad sabino egentligen är.
Sabino i sin "äkta" form kallas även SB1, och är en gen som orsakar en väldigt specifik typ av teckning som även nedärvs på ett sätt där man kan se ett visst mönster. Det är en gen som går att testa hästen för, och et finns ett flertal raser som efter vad forskning man har gjort inte verkar bära på SB1.
Många gånger verkar folk missförstå sabino, och man kan peka på en häst med någorlunda stora tecken och konstatera att "Den där är nog sabino!" - vilket inte riktigt stämmer. Inte om man ska vara riktigt nitiskt korrekt iaf!;) En häst kan alltså ha tecken som ser ut som klassiska sabino-tecken utan att faktiskt bära SB1. Exempel på hästar som man länge kallat sabino men som genetiskt sett inte är det är tex araben och clydesdalen, där man inte hittat SB1.
Sen att "höga vita" hästar i gemene folkmun kallas sabino då de faktiskt ser ut som en sådan kan jag ju förstå - det är ju inte en lätt grej att testa var och varannan häst för sabino bara för att vara nitiskt korrekt direkt!:P

Mkt intressant! :) Men om man vill ha ett föl med mkt tecken- kan ni rekomendera någon speciell hingst isf??? ;)

Säger som Görel - Vad ska det vara för ras? Specifika egenskaper, exteriör och inrikting?

Halvblod / holsteiner / trakhenner mm-ridhästar! :) Inriktning ska vara Alround mot Dressyr, mellan 160-170 mkh-hyfsat "snäll" i tempramentet, ja hmm... ungifär så! :) inte för tung att rida!*

Det finns flera hingstar av halvblodsraserna från olika linjer som ofta lämnar mycket vitt. Har ditt sto få tecken så verkar det ofta (egen reflektion) dämpande på avkommans tecken. Ska du leta hingst till ditt sto så hade jag valt att gå andra vägen. Kolla vad du har för sto, kolla vilka hingstar som kan passa, har någon av dem en sabinogen så kan det vara att han får ett extra plus i kanten.
Vad har du för ett sto?
/U

Lambourghini och Briar lämnar ofta mycket vitt, vet inte om Chirlon också gör det? Annars kan man titta i stammen efter Ceylon och Ganesco vilka ofta ger mycket tecken. Men som pasteja skriver, det beror även på stoets gener.
För att anknyta till det är min erfarenhet att Master inte har anlag för det trots sin far, men jag har kanske träffat fel avkommor?

Lillan på min avatar har Ceylon till morfar, e Szkopul (liten jämn stjärn) u sto med små flikiga tecken och stickelhår. Näsfläcken är ett arv från morfar:)

KL

Mitt sto är fux med stjärn, snopp, höger fram vit kota samt flaxanlag.

Avkomma nr 1, e: Tornesch blev fux med stjärn, vänster fram vit kota och flaxanlag. (alltså kopia av sin mor, bortsett från "fel" ben som har vit kota)

Avkomma nr 2, e: Niveau blev brun med STOR bläs, ett brunt framben, en helstrumpa fram, en halvstrumpa bak satm helstrumpa på andra bak med sån spets uppåt just som hans far har. Alltså väldigt lik Niveau. Han har dessutom vita stänk i sin svarta svans, kan det hänga något ihop med flaxet på mamman ?

Det känns väldigt otroligt att det inte skulle ligga mer arvbarhet i tecknen.

Det vita i svansen har inte med flaxanlaget att göra. Just flax inverkar och bleker enbart på röda manar och svansar, vilket innebär att det anbart ger effekt på hästar som är fuxar eller har fux som grundfärg.
En brun häst däremot är i genetiskt sett svart, men agouti-anlaget har blekt kroppen i viss utsträckning. Men flax "biter" alltså inte på svarta manar och svansar;)
Vitt i svansen beror mer ofta på exempelvis rabicano-anlag, som kan ge stickelhår och "skunksvansar".

KL

Är detta då en splash...sabino?

white1.jpg

Fux med mycket vitt, har även en stor vit fläck på insidan av höger fram som ej syns på bild, blå glimt i ögat etc. Hon blir ljusare röd på vintern och kan delvis få djupare svettfuxfärg på sommaren.

åh, mums rent ut sagt!;) Vilken snygging!
Är det ren arab? Vill minnas att det är araber du har (förutsatt att det är din häst vill säga!)

I araber hittar man inte den "äkta" sabinogenen. De har testats för det, men man har i nuläget inte hittat SB1 hos araber. Dock kallas gärna hästar med en sabino-liknande teckning sabino i alla fall i gemene folkmun, vilket jag kan förstå. Det är ju stor skillnad på Genotyp och Fenotyp, men att samtliga hstar ska testas för att säga vad de är känns lite orealistiskt. Tanken är ju dessutom att man eftehand som man hittar generna bakom sabino-liknande markeringar hos andra raser än de som bär SB1 ska kunna kalla dessa SB2, SB3 osv med.
Personligen tror jag mer på teorin om att det hos araber, och även innom en hel del andra raster, rör sig om en uppsättning olika gener (polygenetisk) istället för en enda gen som orsakar sabino-liknande tecken och stora markeringar. Tittar du tex på hästa med SB1 så ser man ett tydligt mönster i hur det nedärvs, medans man innom tex araber ser at det gärna nedärvs lite pö om pö, utan några riktiga mönster vilket skulle kunna tyda på att det inte är en specifik gen som styr vita markeringar som påminner om sabino. Detta gör det rätt svårt att förutspå hur det vita kommer neärvas, så vill man ha mycket tecken bör man välja en hingst och ett sto som båda bär på mycket vitt och på så vis få ett större "utbud" av gener som ökar det vita.

Hurvida man har testat araber för splash och fått ett positivt svar vet jag faktiskt inte, men däremot finns det en uppsjö av hästar som verkligen ser ut som om de vore splash, med vita "doppade" huvuden och blåa ögon. Jag skulle inte bli förvånad om det finns i araber.
Men som sagt - hurvida man faktiskt testat araber för det vet jag inte...

KL

En kompis berättade för flera år sedna om en interssant iaktagelse eom hon gjort; islandshästar har väldigt sällan både tecken på huvudet och benen utan antigen eller...

Kanske finns det någon "dold" koppling även där?

knapp

Hästen är helt utan tecken
Pappa har lite vitt på ena bak
Farfar hade en liiiiten vit fläck i pannan
Mamma har tydlig stjärn och två vita bakfötter
Morfar hittar jag tyvärr inga bilder på

Verkar som pappas sida har slagit igenom mestadels om man ska gå på att det är "mängden" vitt som ärvs. Av de fem avkommor till mamman jag hittar bilder på har 2 exakt samma stjän, 4 har tecken i huvudet och 3 har vita ben.

Coolt! Tack Itz för den utförliga förklaringen! :bow: Skulle vara rätt roligt att använda lilla Vitnos som försökskanin för färgtester ;)

Hon är renrasig arab ja, och hon är min :) En salig blandning av olika linjer, de närmaste känner jag inte till alls trots att jag är arabnörd... men längre bak hittar jag iallafall några trevliga godbitar :) Bilden är tagen när hon var föl, numera är hon fyra år, bara hälften så sockersöt och många centimeter större ;)

åh, ingen fara! haha, jag tyckte det blev väldigt luddigt själv, men så är min hjärna inte i ordentligt skick vid den här tiden heller...:P

Ja just det, jag tror att jag någon gång sett en bil på den där Vitnos som stor med - vacker som attan! Behöver hon någon gång nytt boende har så fixar jag gärna ny box åt henne!;)

Nu var det ett tag sedan jag kollade efter, men senast jag fördjupade mig i arabens färger tror jag att det höll på att forskas om Splash, och man höll på att lokalisera att det som påverkar splash i araber verkar sitta på ungefär samma ställe som den "klassiska" splashen - så det verkar iaf lovande att splash även finns hos arab, även om många uppfödare inte är helt förstjusta i idén om att det skulle finnas sk skäckfärger hos araben (för splash är ju en undergrupp till Overo-gruppen)

Just Niveau har lite gener för rolig teckning. Hans mormorsfar Castello var stickelhårig fux med strumpor och något vitt på huvudet. Har sett honom men det var över 25 år sen. Castello i sin tur hade hingsten Ganymed i fjärde led som har gett stora tecken och bukfläckar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023