Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariavanamnet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

35435_403805687476_707427476_4917565_4765855_n.jpg

Är det inte det där som kallas splash? (Ser ut som om hästen doppats i vit färg så fötterna och mulen blivit vita). :D

KL

Men finns det någon forskning i det ämnet, just vita tecken på huvud och ben och deras ärftlighet? Vore jätteintressant med resultat svart på vitt så man inte behöver spekulera.

Jag har bara fått refererat från tyska forskare, som menade att det är mängden vitt, inte "formen" eller "platsen" som nedärvs.

Den italienska haflingeravelsföreningen ANACRHAI ger varje år ut sin HaflIndex, med BLUP och genetiska index för olika egenskaper hos de italienska haflingerna. Enligt uppgifterna i HaflIndex har "Tecknens utbredning" en arvbarhet på 0,48, vilket ju är rätt högt, men inte lika högt som mankhöjden, vilken enligt samma källa har en arvbarhet på 0,75.

Att både tecknens form och utbredning inte enbart beror på generna visar väl ändå allra tydligast Prometea, världens första klonade häst (by the way en haflinger från Italien ;) ) som var en exakt genetisk kopia av sin mamma, men de hade ändå olika tecken. Se andra bilden uppifrån räknat i den här artikeln: http://sports.espn.go.com/sports/horse/news/story?id=1645338

Mycket intressant!
Jag är intresserad av sånt just för att min godkända hingst hann med sitt godkännande innan de nya reglerna med förbud mot stjärn och bläs mm kom. han har en stjärn. Jag har hört och läst från olika källor att dessa tecken kan ploppa upp hur som helst i princip även efter x antal generationer utan vita tecken.
Därför det vore kul med en "riktig" forskning som bekräftar eller motsäger detta...

Känner/kände till två hästar med samma pappa: den ena hästen, eller båda(?) är numera död, den ena hästen var lite större och något mörkare i färgen men dom hade likadan bläs, sen vet jag inte om det kanske skiljde sig ytterst lite någonstans, tecken på benen vet jag dock inte om dom hade lika men huvudet såg likadan ut!

Vet inte om det är ärftligt eller bara ett kul sammanträffande?

Jag har bara fått refererat från tyska forskare, som menade att det är mängden vitt, inte "formen" eller "platsen" som nedärvs.

Den italienska haflingeravelsföreningen ANACRHAI ger varje år ut sin HaflIndex, med BLUP och genetiska index för olika egenskaper hos de italienska haflingerna. Enligt uppgifterna i HaflIndex har "Tecknens utbredning" en arvbarhet på 0,48, vilket ju är rätt högt, men inte lika högt som mankhöjden, vilken enligt samma källa har en arvbarhet på 0,75.

Att både tecknens form och utbredning inte enbart beror på generna visar väl ändå allra tydligast Prometea, världens första klonade häst (by the way en haflinger från Italien ;) ) som var en exakt genetisk kopia av sin mamma, men de hade ändå olika tecken. Se andra bilden uppifrån räknat i den här artikeln: http://sports.espn.go.com/sports/horse/news/story?id=1645338

Om man ser till de ryska rävuppfödarna så har vita tecken ett samband med adrenalin och andra hormoner att göra ( http://www.youtube.com/watch?v=enrLSfxTqZ0 http://www.youtube.com/watch?v=PRQbSdMXBk0 )

Samma mönster uppkommer ju på andra djur än hundar och rävar. Tex katter, kaniner och marsvin. Kanske har något liknande att göra med hästar också.

Vill minnas att den första katten som klonades inte heller såg ut som sin föregångare. Då trodde de att det berodde på hur ungen låg i livmodern.

Gud va roligt med alla svar! Tack!! :D

Intressant tråd! Jag har en ettåring e. Elcatero vars mamma har liten stjärn och snopp och en vit kota. Elcatero har inte heller några jättetecken. Så föddes vår lille Mirza:

19051_102465149785057_100000647171720_70857_4982486_s.jpg

*kl*

Intressant läsning detta.
Min egen häst har nästintill exakt identiskt likadana tecken som hennes pappa.
Har därför trott att de vita tecknen verkligen kan ärvas från fäderna.

Men vad har deras föräldrar för tecken?

Mitt sto e Ceylon, bläs o strumpor har sabinoanlag, med sin dotter e Szkopul, liten stjärn 3 vita fötter

DSC00364.jpg

Fölets "extrastjärn";) kommer från mitt stos morfar.

Gulligt tecken på din lille!

Ja, Mirzas mormor har liiiten stjärn och snopp, en halv vit kota. Morfar hade inga tecken alls, några vita hår kanske.

Farmor och farfar vet jag inte, men det måste väl nästan komma därifrån. Elcatero kan ju ge spännande färger och tecken.

Mirzas färg är också annorlunda. Han föddes som fux, fick snart svart man och svans och är nu fux på kroppen (helt ljusa ben) och har svart tagel.

35684_129866113711627_100000647171720_194761_6156566_s.jpg

Är taglet verkligen svart då, även om du jämför med taglet från en brun häst? Min ponny (som nämns tidigare i tråden) föddes normalfux, blev brungul i pälsen och fick mörkt tagel efter något år. Benen ljusa och hon hade en ål som var några toner mörkare än pälsen. Taglet såg dock bara svart ut, det var mörkbrunt och hon föddes och förblev fux. ;)

dressyr6.jpg

Bild på min ponny. Hittar inga bra bilder för tillfället, verkar som att photobucket raderat mina äldsta bilder. :mad: Vita pricken syns bak iaf.

Vacker häst!

Ja, delvis är taglet helt svart. Men han har också ganska mycket vita och ljusa strån i det. Han har också en ål som är lite mörkare än resten av pälsen. Har ännu aldrig sett någon häst med samma färg som han (finns förstås ...:)) men tror kanske att han är "wild bay", som det skrevs om i nån annan tråd här.

Någon genetisk påverkan känns det som fäderna borde ha. Min donna är efter Briar, och hon har i princip fått precis samma tecken som honom. Hon har bred bläs, vit underläpp och tre höga vita ben. Så bortsett från att hon har lite vitt på sitt fjärde ben så har hon och briar samma typ av tecken. Sedan om det bara är mängden vitt som går i arv eller något annat skulle jag gärna vilja veta.

Kimbi:

Bild på Briar hittar ni här.

Fast mitt sto har inte samma tecken som sin pappa utan som sin mamma.

Din häst har anlag från Gakenda 2218 http://www.sporthorse-data.com/d?i=10283040 som i sin tur blev mormorsmor till Ganesco http://www.sporthorse-data.com/d?i=665937 som blev morfarsfar till Briar. Många av Ganescos ättlingar i flera generationer efter har stora bläsar, höga strumpor, bukfläckar och stickelhår. Samma anlag har Ceylon som mitt eget sto är efter.

När jag korsade båda anlagen genom att betäcka mitt sto med en sonson till Ganesco http://www.sporthorse-data.com/d?i=10424197 trodde jag att det skulle bli en skäck;) men det blev denna!

Bild-1.jpg

Undrar vad anledningen till blåa ögon är. Dom finns ju oftast på hästar som mycket vitt på huvudet

Senast ändrad av en moderator:

Fan va roligt med alla svar! Tacka alla!! :)

Till och med kloner får ju inte identiska tecken. Det är rätt intressant.

Mina hästar har också lite skumt med sina tecken. När vi skulle få första fölet trodde vi att den skulle få stjärn och nån vit fot eftersom både mamma och pappa har det. Nä, hon fick inga tecken alls!

Sedan nästa föl efter samma sto och samma hingst fick både stjärn och den klassiska vita foten med svarta prickar i som 'alla' i släkten har.

Fölet som stoet utan tecken sedan fick är e. en hingst som brukar lämna vita tecken. Men hon fick ingenting hon heller, antagligen nedärvdes benägenheten att inte ha tecken ifrån mamman, eller så var det en slump. Vi märker väl när hon får föl en vacker dag! :D

Delvis KL
Enligt forskare på SLU så nedärvs inte teckningen. Ett hästfoster är helt vitt från början och infärgningen i den kommande grundfärgen börjar med öronen och "rinner" sedan ut över hästen. Det som kan nedärvas är takten det "rinner" ut i som t ex genom ett sabinoanlag men inte formen på tecknen.

Intressanta funderingar.. Jag trodde faktiskt att det nedärvdes mer efter att ha tittat på en bunke hästar. Vissa lämnar ex. oftare bläs än andra..
Nina, min guling, har sabinoanlag, diskret men dock. Hon har på åtminstånde 2 av 5 avkommor lämnat mer tecken än vad pappan haft. Den e Zuidenwind har liknande teckning som pappan men lite mer..
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka