Hästens rörelsemekanik

kryddan

Trådstartare
Finns det någon som kan hjälpa mig och länka till vetenskapligt utförda studier i hästens rörelsemekanik? Allt ifrån skritt till passage och byten i varje. Inga sidor med "den tycker si och så" utan ren fakta. Alltså BARA tung information baserat på studier som utförts av expertis som inte är självutnämnd.

Sv: Hästens rörelsemekanik

Finns det någon som kan hjälpa mig och länka till vetenskapligt utförda studier i hästens rörelsemekanik? Allt ifrån skritt till passage och byten i varje. Inga sidor med "den tycker si och så" utan ren fakta. Alltså BARA tung information baserat på studier som utförts av expertis som inte är självutnämnd.

Problemet är ju just att det forskas för lite på den här fronten, därav att du inte får några svar... För häst i frihet/eller i trav/galoppsport finns kanske, men inte så detaljerat som du vill ha. Jag antar att du menar vilka muskelgrupper som samverkar mm. Tibblins gamla filmer visar ju lite, men det är ju omtvistat! Dadde Nätterkvist(RIP) skrev om det på sin gamla hemsida, en hel del om rörelsemekanik om jag inte minns fel.
Men eftersom expertisen inte ens vet hur/varför/vad en häst egentligen gör när den arbetar "rätt", och var tyngdpunkten hamnar mm, så blir allt bara gissningar för alla - så och för oss här på Buke ;)
Några miljoner till den forskare som verkligen kan ge oss svaren vore ju roligt!:laugh:

Visst är det konstigt att det inte går att hitta en enda vetenskaplig studie i vilka ligament och vilka muskler som utsätts för extra press när hästen gör si och så. Nu florerar det bara en massa lösa antaganden för att man har fått lära sig att det är på ett visst sätt. Men hur skall man kunna veta det? Jag som står med en häst som har en skada vill veta, vetenskapligt, exakt vad som händer när hästen gör en viss rörelse, det skulle underlätta för mig. Jag har ridit jättemycket för Ted, Daddes son, och då ingick det väldigt mycket teori också. Det var lärorikt och bra. Men men, idag finns det tillgång till så mycket mer avancerad utrustning, värmekameror och allt vad det är, det hade varit väldigt intressant att få möjlighet att sätta sig in i hästens belastningsfaser, vad det gäller mjukdelar, via forskning. På svenska.
Hoppas fortfarande på att någon länkar till pärleporten! :D

Finns en veterinär Mikael Holmström som forskat på exteriör prestation och hållbarhet. Han är själv gammal dressyrryttare och jag vet att han även tittat lite på rörelsemekanik. Tyvärr fanns det inget intresse för denna typ av forskning på ridsidan, så han riktade in sig på galoppsporten istället.
Där har hans forskning rönt stor framgång.

Visst är det konstigt att det inte går att hitta en enda vetenskaplig studie i vilka ligament och vilka muskler som utsätts för extra press när hästen gör si och så. Nu florerar det bara en massa lösa antaganden för att man har fått lära sig att det är på ett visst sätt. Men hur skall man kunna veta det? Jag som står med en häst som har en skada vill veta, vetenskapligt, exakt vad som händer när hästen gör en viss rörelse, det skulle underlätta för mig. Jag har ridit jättemycket för Ted, Daddes son, och då ingick det väldigt mycket teori också. Det var lärorikt och bra. Men men, idag finns det tillgång till så mycket mer avancerad utrustning, värmekameror och allt vad det är, det hade varit väldigt intressant att få möjlighet att sätta sig in i hästens belastningsfaser, vad det gäller mjukdelar, via forskning. På svenska.
Hoppas fortfarande på att någon länkar till pärleporten! :D

Finns ju massor på engelska. Antagligen lika mycket på franska och tyska. På svenska får du väl hålla tillgodo med vad som finns på SLU. Kan kanske finnas sånt som inte är publicerat på nätet också om du ringer och kollar med dom? -- Vad har din häst för skada, och vad säger vet?

Synd att jag inte har en galoppör då :( Skall ändå kolla på nätet vad han har skrivit. Tack för tipset!

True-blue, jag fixar inte att läsa igenom vetenskapliga avhandlingar på annat språk än svenska. Mina språkkunskaper räcker inte till tyvärr.
Hästen fick först (p g a att han halkade till och satte sig en sekund på rumpan); Desmit (ligamentstruptur) Iliosakralligament dorsalt hö sida. Två månader senare blev det, trots en exemplarisk skötsel och behandling; degenerativa/dystrofiska förändringar Iliosakralleden.

Hästen har fått ett exakt schema att hålla sig efter, tillsammans med två behandlingar med chockvågor (800 slag/6 megahertz + kortisonsprutor efter 2 månader i SI-lederna + Metacam i tvåveckorsperioder. Alltså 2 veckor med, sen två veckor utan och så om och om igen. Nu är han inne på sista omgången, sen blir det totalt ca 54 dagar på Metacam. Hästen behandlas av en av sveriges bästa veterinärer på det här området.

Hade jag kunnat plugga på ännu mer om vad som händer i hästens kropp, när den sätter ett ben si och så, i den och den farten, och den och den formen, hade det varit bra. Nu är jag rätt väl påläst ändå, men man kan aldrig lära sig tillräckligt. Har skrivit till en vet som påbörjade en forskning för SLU, men har inte fått något svar ännu. Konstigt att det inte verkar finnas en enda forskningsrapport som på ett rätt exakt sätt kan tala om fakta vad det gäller det jag är ute efter. Det jag vill veta är bland annat t e x hur mycket det exakt påverkar det dorsala ligamentet SI-leden hö sida, vid vissa rörelser.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 172
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 545
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar