Hästens normala värden?

B

Buffalo_brud

Jag vill veta vilka hästen "normala värden är". Tex. Puls, andning m.m Och sen vill jag veta vad ni kollar på först när ni ska se om era hästar är sjuka?

Min sköthäst som är 5år hade en stor "knöl" precis där nosgrimman späns på höger sida. Den var lite mjuk med hårdare inuti. Den var ca 10cm lång och 3cm bred. Vad kan det vara? Norgrimman späns inte för hårt utan alldeles lagom. Kan det vara ett bett av något slag? Vad har ni för funderingar? Snälla hjälp mig...

hej när det gäller de olika värderna på hästar han det diffa lite men tex tempen bör ligga runt 37.5.Vilopulsen ligger på 40(slag per minut)
Vad din häst har för arbetspuls och max puls e svårt att säga.arbetspulsen ligger på min(travare)på ca 80 och när han går lopp på ca 95-100 ...är det över 110 e nått tokfel.

När det gäller såret kan det vara allt från ett litetskav som blivit inflammerat till ett insekts bett. :confused:
Ta tempen och håll såret rent...går det inte ner om ett par dagar kont. vet. :bow:

är det alltså en knöll inuti med hud runt om, kan vara en tand som växer åt fel hål, pascal på grs har det problemet, och får ganska lät skavsår där.

Vilopulsen på ston ligger mellan 25 och 40 slag/min. ungefär (alla mina ligger mellan 32 och 35), hingstar och valacker har aningen hörre normalpuls har jag läst någonstans, 30-45 har jag för mig...

/// ghost

hej!
Det är inte en knöl utan tre fasst i samma svullnad? Kan det då vara Tre insektsbett eller tre tänder som växer fel? Det är som först lite mjukt och sen känner man 3 knölar.:crazy: :confused:

Första gången vi märkte det (igår) svettades hon och kunde inte stå still. Hon åt och drack så det var det inga problem med. Men hon visade tydliga tecken på att hon hade ont. Hon sprang runt som en tok och så.

Idag red jag utan nosgrimman och svullnaden hade gått ner. Och det var inga andra problem. Hon stog still och så.

Vad ska man göra åt det? :confused:

vad har veterinären sagt då ???
om du nu har vart i kontakt med en ..
kanske inte är så smart att rida på hästen om denne visar smärta.. Och var försiktig med nosgrimma då unghästarnas tänder utvecklas ...
Lycka till

Vi har inte kontaktat vetrinären än för det "dåliga" gick över över natten. För hästen verkade som vanligt idag. Och det gick bra att rida utan nosgrimman. Men blir det några andra problem så får vi nog kontakta en.

isåfall verkar det inte som om att den är en tand som har vuxit fel, dom brukar bara normalt göra ont när dom har kommit åt en nerv på fel sätt eller att det har uppståt ett skavsår på den.
om hon som du säger har lungat ner sig nu så verkar det ju defenitivt som om att det var ett insektsbett från en irretterande jäkla sak. fortsätt rid utan nosgrimma tills dess att det har läkt ut ordenrtligt och håll koll på det så att det inte blir någon infektion om det, varar det ur det eller ser lite ireterat ut så sköt om det med någon form av antiinflamatoriskt medel tills dess att det har gått över.

okej.. så allt är borta ??
vilekn tur då..
men se till att hålla koll i falla tt det skulle koma tilbaka .

Nej, själva svullnaden har gått ner och hästen är sitt normala jag. Men det är fortfarande lite knöligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Här kommer en fråga till er där ute! Har en fundering, och det gäller hästar som blivit "hårt" hanterade (slagna, piskade...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Riley
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 162
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 979
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland...
2
Svar
28
· Visningar
3 640
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar