Hästen sprider ut höt i hela boxen..

Sv: Hästen sprider ut höt i hela boxen..

Var det knapplån eller frågade du om mina? =)

Om frågan var till mig så nix. Ponnyn däremot är en sådan som gillar att 'mörda' sitt silage, dvs krafsa i det.

Fbl får så stora givor att han väldigt lätt drar runt det, och han är fiiin i kanten, och vägrar äta om det beblandat sig med spånet.

(Tidigare hästar som behövt 'behållare' för grovfodret så de har varit endera 'krafsare' eller fått stora givor de med)

De var mest riktat till TS :) Tänkte att om hästen är orolig och springer runt i boxen så kan det ju se ut som ett litet bombnedslag :)

Mitt sto gör också så, sprider runt höet i boxen. Dessutom vill fölis mer än gära kissa i just höet. Jag har funderat på hur jag ska lösa det också, men efter alla tips som kommit in här så har jag iallafall några lösningar! :D

klockrent! jag har gjort samma med ikea-kassen hos min tills han kom på att man kunde pajja den.

Mm, gick ett antal IKEA-kassar på Keles tid, iofs billigt byta ut. Sen fick jag en sån där 'corner feeder' i julklapp, den från Professional choice. HIMLA behändig, och hållbar, så kan rekommenderas om man vill uppgradera från IKEA-kasse. Å andra sidan får man rätt många IKEA-kassar för 349 kr eller vad den kostar..

Jag har IKEA-kasse som 'hösegel' i släpet med.

*kl*

Intressant tråd, och många fiffiga lösningar! Min 3-åring älskar att attackera höet så fort han kommer in i boxen, krafsar ut det med framhovarna och trampar ned det med en gång... och är självklart för fin i kanten för att äta det sen... Diva:devil:

Provade Ikea-kassemetoden, men den rymmer tyvärr inte så mycket och var tom på morgonen, mina får fri tillgång.

Ni som har en tunna/balja att lägga höet i, har ni aldrig råkat ut för att hästen kraffsar i höet med framhovarna ändå? Jag vill gärna ha en säker hållbar lösning som inte ger så mycket spill...

Om din häst är har svårt att lägga på hullet och drar omkring höet i boxen rekomenderar jag dej att åka till en tandklinik med din häst. de kan bli frustrerade om det gör ont och drar därför omkring det. har de hakar på tänderna kan de heller inte mala ner maten så bra lycka till, hoppas din häst snart blir fin i hullet

Jag har letat vart man kan köpa såna där Haybar men hittar det inte nånstans, nåt i Sverige, letat på t.ex www.jaba.se och under stallinredningar men hittar inte (såg den adressen under en gammal tråd, kanske för gammalt?) Är det nån som har nån ide´vart jag kan hitta Haybar eller liknande? Vårt fullblod drar också runt och det minsta det kommer torv på så äter han inte, hönät som vi prova slet han i småbitar + att vi vill att han ska äta lågt inte för högt.

Min 3-åring är precis som din. Men min dotter kom på att skruva fast en halv stor plast tunna i hörnet på hans box (hon hade tröttnat på att mocka hö blandat spån:p) och det funger jätte bra. Han har hö kvar på morgonen och verkar inte försöka krafsa i tunnan. Funkar jätte bra för mig.

Har för mig att jag sett att det finns tre kantiga sådana där "murar" baljor. Det måste ju funger bra. Men kan inte komma på var jag såg det?

MVH Russin8

Hur många kg hö rymmer den? Min har fri tillgång inne i boxen, runt 15 kg per natt. Har nu 2 hönät + 1 höpåse.

Alldeles riktigt!
Jag har HayBars i alla fyra inneboxarna. De kostade en del, men sparar mycket hö och många svordomar vid mockningen :D

Hej
Vet du vart man kan få tag på såna här i Sverige? Har Googlat men hittar inte nånstans men data är ju inte min starka sida, kanske inte sökt rätt?

Om din häst är har svårt att lägga på hullet och drar omkring höet i boxen rekomenderar jag dej att åka till en tandklinik med din häst. de kan bli frustrerade om det gör ont och drar därför omkring det. har de hakar på tänderna kan de heller inte mala ner maten så bra lycka till, hoppas din häst snart blir fin i hullet

Han har jättesvårt o lägga på hullet och jag har gjort allt jag kan, givetvis är han kollad i munnen.
Hela hästen är genomsökt på strömsholm men de hittar inget fel på honom, han är sådan helt enkelt.
Han har oxå väldigt dåliga hovar så vi yänkte att det kanske hängde ihop med hullet men veterinärerna hittar inget fel på honom.

jag gör som du och det funkar riktigt bra.. Hade hö i hela boxen sen åkte höpåsen upp (gillar det inte då hästen är gjord för att äta på marken) men lägger även hö under och det äter han med och jag har inte hö i hela boxen

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar