Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

Sv: Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

Då undrar jag.... hur "oskyldig" är fodervärden i TS fall?

Visst kan fång uppstå utan att man sett det men borde man inte vara extra noggrann när man lånar någons häst? Se till att foderbyterna sker mkt långsamt, att hästen inte är tjock, och om man får låna en tjock häst att se till att banta den?

Genom tråden så har folk skrivit att TS ska vara glad (?) över att hon nu vet om att hon har en fånghäst men... Kunde fången ha undvikits om fodervärden varit uppmärksam på tecken?

Peppar peppar ta i trä... ingen av mina hästar har Någonsin haft fång, eller ens fångkänningar och jag har ändå haft mestadels kallblod...
Ett varmblod, ett halvblod, resten har varit raser som sägs ha lättare för fång. (shettisar, kallblodstravare, islandshästar...)

Nu har TS inte skrivit hur hästen fick fång, så det kanske var ren och skär otur. Och det kan ju vara så att TS inte vet för att fodervärden inte vill berätta heller.

Men skulle tecknen varit där så är fodervärden lika "oskyldig" som om denna hade ridit sönder hästen pga oförsiktighet.
Jag kan ha uppfattat det fel men genom tråden har några skrivit och fått det att låta som att fång är något som man inte kan veta om innan det händer. Som om det vore en omöjlighet att förvänta sig att fodervärden ska ta ansvar för att det hänt. Per automatik.

Senast ändrad:

Det är inte så enkelt. Jag har träffat på hästar som synbart legat på gränsen till fång där det aldrig brutit ut och jag har sett slimmade hästar i toppform drabbats utan minsta lilla förvarning. Hos vissa raser är fång orsak till att kassera hingstar...dock har jag inte tagit del av någon vetenskaplig forskning att fång är ärftligt...men det kan alltså vara så.

Då undrar jag.... hur "oskyldig" är fodervärden i TS fall?

Visst kan fång uppstå utan att man sett det men borde man inte vara extra noggrann när man lånar någons häst? Se till att foderbyterna sker mkt långsamt, att hästen inte är tjock, och om man får låna en tjock häst att se till att banta den?

Genom tråden så har folk skrivit att TS ska vara glad (?) över att hon nu vet om att hon har en fånghäst men... Kunde fången ha undvikits om fodervärden varit uppmärksam på tecken?

Peppar peppar ta i trä... ingen av mina hästar har Någonsin haft fång, eller ens fångkänningar och jag har ändå haft mestadels kallblod...
Ett varmblod, ett halvblod, resten har varit raser som sägs ha lättare för fång. (shettisar, kallblodstravare, islandshästar...)

Nu har TS inte skrivit hur hästen fick fång, så det kanske var ren och skär otur. Och det kan ju vara så att TS inte vet för att fodervärden inte vill berätta heller.

Men skulle tecknen varit där så är fodervärden lika "oskyldig" som om denna hade ridit sönder hästen pga oförsiktighet.
Jag kan ha uppfattat det fel men genom tråden har några skrivit och fått det att låta som att fång är något som man inte kan veta om innan det händer. Som om det vore en omöjlighet att förvänta sig att fodervärden ska ta ansvar för att det hänt. Per automatik.

Problemet är att folk i gemen inte vet hur de ska förebygga fång. Möjligtvis försiktig invänjning på bete men i övrigt är kunskapen väldigt dålig.
Hade jag t.ex vetat att rinniga ögon utan annan yttre orsak kunde var tecken på IR så kunde jag kanske förhindrat att våra häst fick fång. Om jag hade vetat att en häst kunde gå ifrån svårfödd till lättfödd på bara några veckor och bli IR så hade jag kanske kunnat förhindra att han fick fång.
Våran häst skadade sig och fick stå på boxvila i två veckor och eftersom han har lätt att falla ur så gav jag lite mer hö så att han inte skulle vantrivas för mycket. Han fick sedan gå i liten hage i ytterligare tre veckor innan han skulle börja skrittas och när vi skulle sätta igång honom så fick han fång.
Jag tog in dem för att hovslagaren skulle komma och tyckte då att han inte gick på riktigt likadant som vanligt. Kände igenom honom men hittade inget. En timme senare när hovslagaren kom så hade han fyllt i mankammen, gick med dubbelslag och var jättedålig.
Jag vet inte om jag har sämre kunskap än hästägaren i gemen men jag tror inte det. Jag vet inte om jag hade kunnat förebygga att han fick fång (som han tack och lov blev bra ifrån. Idag rids han som vanligt.) Kanske om jag hade haft den kunskapen jag har om fång idag men inte med den kunskapen som jag skrev i förra inlägget vilket var vad jag kunde innan. Med den kunskapen hade jag inte kunnat förhindra det. Hade jag varit Ts fodervärd och vår häst hade varit hennes så anser jag att fodervärden är oskyldig (även om jag anklagade och anklagar mig själv för att han blev sjuk) men jag har ju ingen aning om hur Ts häst är eller vad som har föregått fånganfallet.

Usch vad ledsen jag blev av att läsa ditt inlägg.

Min häst har nyligen fått fång och jag har fruktansvärt dåligt samvete redan som det är.
Han har inte ätit kraftfoder på 10 år och jag har kämpat som ett djur för att hålla honom i fin form och gott humör vilket jag tycker han varit på sista tiden.
Saker som funkat ypperligt alla tidigare år funkade inte i år helt enkelt.

Nej det var det jag försökte skriva men kanske inte lyckades få fram.

Fanns det tecken på TS häst att den var påväg att få fång?

Vad jag menade var att fråga "Kan fodervärden per automatik avsäga sig ansvaret för fången?"
För att fodervärden per automatik ska kunna avsäga sig allt ansvar övht så ska det alltså aldrig gå att se att hästen är påväg att få fång. lite som när man får cancer, det ska inte kunna synas utifrån innan det är ett faktum att man har cancer... Dvs att fång uppför sig på det sättet Alltid, aldrig några varningar hos någon häst övht.
Jag uppfattar det iallafall som att vissa fånghästar kan det synas på, och vissa har inga tecken alls innan. Så då anser jag att fodervärden per automatik Inte kan avsäga sig ansvaret. Och TS lär aldrig få veta om det faktist fanns några varningstecken gissar jag.

Nej just det att saker som har fungerat i alla år inte fungerar längre gör det ju fång så himla lömskt. Fång är bland de värsta och lömskaste sjukdomarna som finns.
Jag ber om ursäkt att jag gjorde dig ledsen. Det var inte alls menat så. Jag vet precis hur man anklagar sig själv, att man borde sett några tecken som i många fall inte ens finns där. Jag grät så mycket första veckan att jag hade svårt att se. Det enda jag gjorde var att sköta hästarna och gråta och anklaga mig själv. Jag ber verkligen om ursäkt att du blev ledsen. Det var inte alls menat att såra någon.

Det är nog så att det oftast går att se, och kanske är det så att det många gånger är "hästskötaren" (ägare/fv/whatever) som varit oförsiktig osv.

Men jag har på nära håll sett två fånganfall där båda hästarna skötts by the book innan anfallet, och det slutade ändå med fång och avlivning.
Så man behöver inte ha misskött sig/hästen för att den ska få fång.

Nä, ta det inte så!

Du bara beskrev allt så tydligt så det blev så påtagligt för mig. Vad man borde och inte borde ha gjort.

Nästan så man funderar på om försäkringsbolaget verkligen borde ersätta.

Nä, ta det inte så!

Du bara beskrev allt så tydligt så det blev så påtagligt för mig. Vad man borde och inte borde ha gjort.

Nästan så man funderar på om försäkringsbolaget verkligen borde ersätta.

Vad skönt at du inte blev ledsen på det sättet. Jag vill verkligen inte såra någon.

Nej när man raddar upp allting så blir det ju tydligt men hur många går omkring och tänker på allt? Man sköter ju sina hästar som man alltid har gjort och tänker inte på alla om för då hade man väl blivit tokig.

Självklart ska försäkringsbolaget ersätta. De ersätter ju alla andra sjukdomar och olyckor. Nästan alla sjukdomar och olyckor kan man ju i efterhand säga att det borde gått att förhindra men då är det ju enkelt för då vet man ju vad som hände. Men när man står där och tror att man gör det bästa för sin häst och det ändå går åt skogen, ja då är det verkligen inte så enkelt.

Det man kan göra är att lära av sina misstag och sprida den kunskap man har så att fler hästar slipper bli drabbade. Jag menar, om en enda person läser det jag skrev ovan och denne har en konvalescent som börjar bli tjock och den istället börjar bantas så kanske den enda hästen slipper få fång. Då har det ju ändå mitt i allt elände kommit något bra ut av det.
Visserligen får man ju förmodligen aldrig veta om den skulle fått fång men man kan ju ändå glädjas över att ett riskfyllt moment som boxvila är gick bra.

Jag har lärt mig massor om fång, jag hoppas att det är tillräckligt mycket så att våra hästar aldrig kommer i närheten av någon fångdiagnos igen. Ta bara något så simpelt som betfor som var ett fodermedel som jag använde utan att blinka förut. Det kommer inte in i mitt stall längre. Inte ens väl ursköljt klarade våran häst någon betfor. Det var först när jag tog bort den helt som det verkligen vände. Idag väger jag alla fodermedel för och emot på guldvåg om de verkligen behöver det och om det finns något annat som är bättre.
Innan funderade jag väl också men inte på samma sätt.

Hoppas verkligen att din häst blir frisk snabbt igen.

.

Oj så olika man kan läsa.
Jag har inte sett någon skriva att TS ska vara glad att hon vet att hästen är predisponerad för fång!

I övrigt: jag tror som Tinywiny att man som ägare till fånghäst skaffar sig kunskap som gör att man kanske kan se tidiga tecken på att något är på gång. Men om man aldrig haft fånghäst, skaffar man nog inte den kunskapen. Precis som jag inte är särskilt insatt i kissing spines.

Det kan vara knepigt kring fång. Min gamla fånghäst, Betty, är en fjording. Hon fick fång som treåring hos förrförra ägaren när han släppte henne och ett gäng kalvar på en fullväxt klövervall. Inte så bra.
Ägaren däremellan hade henne smälllfet. Hovarna var fula som stryk, den hovslagaren avrådde från att ta hand om henne pga hovarna.
Jag har tränat henne ganska mycket, och hon har gått ner i vikt. Nu är hon, förutom fettdepåerna vid svansroten och i mankammen, snarast mager. Åtminstone har hon mindre hull än jag skulle önskat. Fettet har mjuknat både ovan svansrot och i nacken, nacken har delvis smält ner.
Om jag å andra sidan försöker "fetta upp" henne lite, hårdnar nacken. Så med vissa kval låter jag henne vara tunn. Hon är åtminstone pigg och glad, och hovarna är helt återställda.
Hon får givetvis inte gå på bete. Fodret jag använder till henne är samma råvaror som de andra får; svårigheten är endast att hon är lite svårfödd.
Och det problemet kan jag leva med.
Två år efter att jag tog över henne, var vi med och vann allsvenskan i westernridning. Det är alltså inte en stackars gårdshäst vi pratar om här, utan en före detta fånghäst som fungerar bra i tävling. Hon är nu 13 år gammal.

Vad roligt att det gått så bra för din häst!

Men jag undrar, varför fördelar inte fettdepåerna ut sig om hästen är tunnare på andra ställen på kroppen?

Det där att fettdepåerna inte fördelar sig är ju ett symptom på att hästen är IR om jag har förstått det hela rätt. Våran är likadan. Han måste vara tunn för att inte lägga på sig depåer igen. Det är tråkigt och jag skäms lite ibland eftersom han kan upplevas som lite kantig men hellre det och att han mår bra. Han har en enorm livsglädje, han är med på allt man hittar på. Han har bra kondition och han far absolut inte illa av att vara tunn. Hellre att han är tunn än att han hela tiden ligger och väger på gränsen till fång.

Aha! Då kan man ha det som indikator på att ens häst är IR.

Om jag lyckas banta ner honom ordentligt så man kan se revbenen och han då fortfarande har späcknacke och bullar vid svansen så är han IR.

Det verkar nämligen ganska komplicerat att diagnostisera IR annars.

Ja det kan vara en indikator på att hästen är IR. Våran lägger först och främst depåer nedanför manken och de kommer direkt om jag ökar hö´t med 1 kg. Jag är iallafall glad att jag har fått ned honom såpass att nacken och bullen på rumpan är borta. Depån nedanför manken är knappt skönjbar men jag vet att den kommer så otroligt lätt. På våran känner man revbenen tydligt men det måste vara så för att han inte ska behöva ligga så starkt i fångrisken hela tiden.
Tänk bara på att inte banta din häst för fort för det är inte bra för de inre organen.

Senast ändrad:

Du påstår att det oftast går att se om en häst kommer att få fång eller inte och i samma andetag ger du exempel på två där det inte gick att se. Har du då sett 100 fall där det gick att förutse?

På ridskolan där jag jobbade så släpptes smällfeta ponnyer ut på heltidsbete utan vettig invänjning och det gick alldeles utmärkt. Med över 20 ponnyer borde iaf någon ha fått fång av den behandlingen. Men icke.

Utan att veta alla fakta så är det kanske lite magstarkt att påstå att någon har missat tecken eller för den delen misskött hästen så den fått fång.

Förstår inte vad människor tänker med när dom tar sig an en häst och sen skickar tillbaka hästen skadad , jag hade skämts ögonen ur mig och betalat alla kostnader!!

Har ett exempel på en häst jag tog hand om bara några månader. (ett par år sedan nu)
Där var det tvärt om (tro det eller ej).
Jag fick problem med vikten på denne häst och fick panik eftersom det inte var min , och testade det mesta för att hon skulle gå upp.
Ringde ägaren flera gånger och berättade detta för henne och att jag började bli orolig. Efter ytligare en vecka ringde jag och sa att detta funkar inte och att dom skulle hämta hästen. då berättade hon att hon hade varit på foder hos hennes kompis och gått ner då med (vet inte miljöbyte kanske). Då blev jag rätt irriterad att hon ej berättat det lite tidigare så man ändå vet lite grann om hästen och dess bakrund!!!!!
När dom kommer och hämtar hästen ser jag klart och tydligt att hon tycker hon är något mager men säger inget. Jag visar allt jag gett henne men det hade inte hjälpt, skickar med grejor jag köpt till henne som fodertillskott, utrusning m.m. (var meningen att jag skulle köpa hästen). Mycket mer händer inte förrens efter ett par månader . Känner en tjej som driver ett försäljningsstall och ringde och frågade om hon hade fått in något nytt . Då hade hon fått in en häst jag var och provred och jag gillade hästen. Ägaren ringde min vän och frågade lite om mig och sådär och tillslut gick det ju upp för henne att det var jag som hade lånat hennes gamla fullblodsmärr. Då hade hon sagt att denna märr var så mager när den kom ifrån mig så hon ville inte sälja någon häst till mig.:confused: Fyfan vad jag kände mig krängt i denna stund !! Jag är en sådan person som uppskattar när människor säger grejor till mig och inte bak min rygg, och varför inte klämma ur sig det när hon var i stallet hemma hos oss!!!!! :confused: Jag gjorde verkligen ALLT som stod i min makt för att få denna häst att må bra hade också vet ute men han konstaterade att hon inte var sjuk och att jag skulle fortsätta som vanligt med henne.

Så det finns även oseriösa på andra sidan!!!! Fast oftast ser man att det är fodervärden som inte sköter sina kort rätt!!

Det där att fettdepåerna inte fördelar sig är ju ett symptom på att hästen är IR om jag har förstått det hela rätt. Våran är likadan. Han måste vara tunn för att inte lägga på sig depåer igen. Det är tråkigt och jag skäms lite ibland eftersom han kan upplevas som lite kantig men hellre det och att han mår bra. Han har en enorm livsglädje, han är med på allt man hittar på. Han har bra kondition och han far absolut inte illa av att vara tunn. Hellre att han är tunn än att han hela tiden ligger och väger på gränsen till fång.

Detta skriver jag helt och hållet under på. Ska ha med min tjej på tävling om ett par veckor, och skäms lite inför vet.kontrollen. Men vet att veterinären knappast kommer att klaga med tanke på sjukdomshistorian.
Jaså du har lyckats få bort depåerna...då finns det hopp för Betty också. Inte roligt när späcknacken välter över åt sidan - hindrar hästen lite i arbete.
Hon går C-nivå western sedan några år tillbaka. Pigg och glad, god kondis. Springer lätt 6-7 km i taget.

Jag vet inte om det har med det att göra egentligen men våran var ju relativt svårfödd innan han blev sjuk. Sedan blev han verkligen lättfödd över en natt.
Jag började bantade honom så fort han diagnostiserats med fång och han gick ned ganska fort.
Innan han blev sjuk behövde han ca 75-80 Mj utan tillägg för arbete för att hålla hull över vintern. Idag går han på ca 45-50 Mj inklusive promenadridning och håller hullet på det så det är stor skillnad. Tidigare fick jag lägga på 25% om han bara skulle gå promenadridning.

Kanske är det för att han egentligen aldrig var fet någon längre period utan tappade/omvandlade musklerna till fett, blev sjuk och bantades omgående som det gick att få bort fettdepåerna relativt enkelt? Jag kan tänka mig att det är betydligt svårare att banta en häst som har varit i överhull en längre tid än en som varit fit och har en riktigt bra grundkondition innan?

Jag hoppas att du får bort depåerna på din häst med. Den är en skön känsla att känna på mankammen och den är normal. Som du skriver, även om man skäms ibland så vet man ju att alternativet inte är något alternativ. Hellre kantig och frisk än i "normalhull" och risken är större att de blir sjuka igen för den mardrömmen vill jag verkligen inte vara med om igen :(

Lycka till på tävlingen!

Du påstår att det oftast går att se om en häst kommer att få fång eller inte och i samma andetag ger du exempel på två där det inte gick att se. Har du då sett 100 fall där det gick att förutse?

På ridskolan där jag jobbade så släpptes smällfeta ponnyer ut på heltidsbete utan vettig invänjning och det gick alldeles utmärkt. Med över 20 ponnyer borde iaf någon ha fått fång av den behandlingen. Men icke.

Utan att veta alla fakta så är det kanske lite magstarkt att påstå att någon har missat tecken eller för den delen misskött hästen så den fått fång.

Nej, jag påstår inget. Jag svarade på ett inlägg att det NOG kan vara så att man OFTAST kan se varningstecken(om man läser tex trådar här).
Jag har väl personligen sett fyra fånganfall, och det har varit 50/50 faktiskt. Två helt oförberedda och två som man bara gick och väntade på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar