Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

Sv: Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

Vad är det för svårt med att avtala att hästen ska komma tillbaka i samma skick som när den åkte?? För att förtydliga så; var hästen u a i vet bes vid avfärd så ska den vara precis detta också innan återlämnandet till ägaren.

Skulle den inte vara det så följer man de åtgärder som finns inskrivna i avtalet - förhoppningsvis då.

Skulle den inte vara det så följer man de åtgärder som finns inskrivna i avtalet - förhoppningsvis då.

Det är ju det som är så svårt! Hur kan man förutse vad som ska hända?

Engradig hälta, 10 000:-
Tvågradig hälta, 20 000:-

Tandköttsinflammation, 10 000:-

Buköppnad, 25 000:-

Ärrbildning på höger bak, 5000:-

...eller hur ska man skriva? Jag vill gärna ha goda exempel inför framtiden.

Bra skrivet!

Dessutom, hur skall "straffskalan" för brott mot kontraktet vara?

I ett kontrakt jag haft är inskrivet att hästen ej får lånas ut till annan person. Hur värderas brott mot detta? Kanppast något som står inskrivet ens om man använder Deckemans. Bara att ev tvist löses i tingsrätt, om man kryssar i den rutan.

Bra skrivet!

Dessutom, hur skall "straffskalan" för brott mot kontraktet vara?

I ett kontrakt jag haft är inskrivet att hästen ej får lånas ut till annan person. Hur värderas brott mot detta? Kanppast något som står inskrivet ens om man använder Deckemans. Bara att ev tvist löses i tingsrätt, om man kryssar i den rutan.

Det är ingen annan än du och den du lånar ut hästen som kan bestämma en rimlig straffskala som passar er, utan en precisering på "mjuka värden" så lär inte någon ersättning utdömas från en domstol så länge hästen inte bevisligen tagit skada av det, om man nu inte avtalat om det.

Det är ingen annan än du och den du lånar ut hästen som kan bestämma en rimlig straffskala som passar er, utan en precisering på "mjuka värden" så lär inte någon ersättning utdömas från en domstol så länge hästen inte bevisligen tagit skada av det, om man nu inte avtalat om det.

Det förstår jag också. MEN vilket jättekontrakt om precis alla scenarier skall nedtecknas. Det blir lååångt.

Helgardera verkar ej gå att göra ens med skriftligt kontrakt :crazy:

Fast i Deckermans kontrakt står det att FV ska ersätta ägaren vid värdeminskning och att ägaren inte ska ersätta FV för ev värdeökning under foderperioden. Sedan står det förstås parterna fritt att stryka eller ändra de delar av kontraktet som man vill avvika från.
Om man skriver ett eget avtal, är risken större att man förstås glömmer sådana saker.
Och även om man avtalat om sådan ersättning kan det bli knepigt att avgöra hur stor värdeminskningen varit - om individen inte varit saluvärderad av oberoende person varken före eller efter FV-perioden.

Knepigt med juridiken och har man inte avtalat något om ersättning vid värdeminskning, är det hästägaren som får stå med lång näsa och sämre ekonomiska förutsättningar.

Samma skick kan ju vara svårt. :angel:

Jag är fodervärd och fick hem en trevlig men dock både tjock och väldigt otränad häst som nu efter 4-5 månader börjar arta sig. Skulle jag säga upp kontraktet nu så skulle ägaren få hem en häst i mycket bättre kondition än vad hon lämnade ifrån sig.

Sen kan det ju finnas andra aspekter att räkna med också. Min foderhäst är 16 år och han blir ju äldre. Beroende på hur länge jag har honom så kan vissa normala ålderstecken dyka upp som påverkar hästens skick så man bör använda en nypa sunt förnuft. :)

Ser det dock som självklart att behandla och betala för eventuella skador som, förhoppningsvis inte, dyker upp under tiden jag har honom. Jag ser ingen skillnad på foderhäst och egen häst i det sammanhanget. Det är ett ansvar jag har tagit på mig.

Jag har haft med i mina fodervärdskontrakt (både som fv själv och när jag lämnat ut) att:

"Veterinärkostnader, löpande så som nödvändiga på grund av sjukdom eller skada, betalas av fodervärden. För sjukdom, skada eller andra dolda fel som kan påvisas funnits innan avtalets början står ägaren. Ägaren skall alltid underrättats om veterinär har kontaktats gällande hästen.

Hästen skall ges vård i den omfattning som veterinär anser skälig. Större ingrepp och vård som kan medföra mycket höga kostnader för fodervärden skall diskuteras innan åtgärd. Hästen får ej utsättas för onödigt lidande.

Fodervärden kan ej hållas ansvarig för skada där det är uppenbart att en olycka skett och försummelse ej kan påvisas. Fodervärden är skyldig att hålla hästens vistelseplats fri från föremål den kan skada sig på."

"Hästen skall vid återlämnande till ägaren vara i minst likvärdigt skick som när den anlände hos fodervärden. Detta gäller ej om hästen är i sämre skick på grund ålder eller av skada/sjukdom som fodervärden ej kan ställas ansvarig för."

"I det fall hästen är skadad eller sjuk vid avtalets utgång och ej kan transporteras skall hästen stå kvar hos fodervärden tills transport är lämplig och godkänd av veterinär. Ägaren skall då ersätta fodervärden för kostnader gällande hästens vistelse hos denne, så som foder, medicinering, stallplats och liknande. Ett särskilt avtal skall i det fallet upprättas."

Och en hel del annat. Givetvis är det fortfarande en hel del som är tolkningsbart, men det är lite mer på fötterna än många fodervärdskontrakt i alla fall. Det finns även med ett stycke om att hästen inte kan återlämnas på grund av sjukdom eller skada som inte funnits där vid avtalets början.

Efter att ha läst tråden är jag rätt glad att mitt sto "bara" kom hem med fula hovar och var mager...

OM hästen får en sjukdom som ingen varken fodervärden eller ägaren kan rå för, ska då fodervärden inte kunna lämna tillbaka hästen?

Frågan är väl snarast om fodervärden då är skyldig att ersätta ägaren för dennes (ekonomiska) skada.

Det är en risk med att låna andras prylar. Om jag kör sönder någon annans bil är jag skyldig att reparera. Om jag kör sönder min egen bil kan jag välja att sälja den som den är, skrota den eller ställa av den. Om jag inte har pengar att reparera, menar jag.

Ja, du frågade ju om det var så att fodervärden inte skulle få återlämna en skadad häst. Och det är ju egentligen en fråga om ekonomisk ersättning till ägaren.

Själv hade jag inte velat ha tillbaka en skadad häst som är mindre värd/oanvändbar. Att stå med månadskostnader på en sådan häst som kanske dessutom är osäljbar - det är en stor ekonomisk förlust för mig som ägare. Både förlust vad gäller investeringen och vad gäller månadskostnad som löper på.

OM hästen får en sjukdom som ingen varken fodervärden eller ägaren kan rå för, ska då fodervärden inte kunna lämna tillbaka hästen?

Jo det är väl klart!
Men avtalet kan inte sägas upp på grund av att hästen blir sjuk eller skadad. Om ägare och fodervärd kommer överens om att hästen ska hem ändå så är ju inte det svårt att lösa.

Jag ser det så här: Som fodervärd är det som att ha en egen häst, med allt vad både nöje och risker innebär. Skillnaden är förstås att någon annan äger hästen i realiteten, och att man har hästen på förutbestämd tid, t.ex. 1 år. En häst som man äger kan man inte bara lämna tillbaka om den bkir sjuk eller skadad, därför vill jag inte att fodervärd ska kunna göra det heller... och skulle inte kunna med att göra det som fodervärd heller. Visar det sig att hästen har en kronisk sjukdom, en komplicerad skada med lång konvalescens och liten möjlighet till att bli 100% igen osv, ja då får man ju givetvis ta en dialog med ägaren. Ska den hem för långtidsrehabilitering, ska den få somna in osv.

Vanligtvis är man ju inte fodervärd på obegränsad tid heller, så oavsett vad så löper ju fodervärdsavtalet ut förr eller senare. Jag har haft det så att det är på ett år till att börja med, och därefter förlängs ett år/sex månader i taget beroende på häst osv.

Senast ändrad:

Så länge det gäller "normala" skador och sjukdomar kan jag hålla med, men det kan vara att göra det enkelt för ägaren om hästen blir allvarligt skadad. Om man äger hästen så har man alltid valet att ta bort den om man anser lidandet för svårt eller helt enkelt inte harr råd. Det är bra surt att ha ett tillstånd som kräver mycket tillsyn, man anser att hästen lider i onödan och/eller det kostar orimligt mycket. För vissa är det himla lätt att kräva att andra ska fixa fast man valt att ta bort hästen om man inte haft ute den på foder.

Man bör att specificera i kontraktet ett max belopp som fodervärden förväntas lägga ut för att få hästen frisk (typ max självrisken) inklusive kostnader för eftervård såsom bandage, betala extra tillsyn, transport och mediciner samt att ägaren är skyldig att ta hem hem hästen om denne vill rehabiltera en häst där prognosen är dålig (inte förväntas bli fullt frisk). Det är i sådana lägen många väljer att ta bort sin häst.

Man måste även kunna säga upp hästen enligt avtal även om den inte är frisk, har en häst en kronisk sjukdom som fång, pålagringar eller allergi så omvandlas fodertiden till livstid annars.

Senast ändrad:

Nej det är så jag tänker också. Sen är det ju så att om avtalet är uppsagt sedan innan, eller har gått ut och hästen är sjuk - ja då tar jag som ägare hem den förstås - om det inte finns medicinska hinder. Om det skulle vara så att den är sjuk eller skadad på grund av fodervärdens agerande - då skulle jag gå vidare och kräva ersättning för dess vidare behandling. Inte annars.

*kl*

En fråga, det är många i "min" hästkrets som hävdar att fång går att se att hästen är påväg att få. Bla på nacken.
Är detta något de hittat på?

Oavsett så är min erfarenhet av de som har hästar som fått fång (som jag haft kontakt med) att de varit för oförsiktiga vid tex betessläpp.

TS. Vad fick din ponny fång utav?

*kl*

En fråga, det är många i "min" hästkrets som hävdar att fång går att se att hästen är påväg att få. Bla på nacken.
Är detta något de hittat på?

Oavsett så är min erfarenhet av de som har hästar som fått fång (som jag haft kontakt med) att de varit för oförsiktiga vid tex betessläpp.

TS. Vad fick din ponny fång utav?

Nej det är inte hittepå. Hästar som har tjock mankam ligger i riskzonen för fång men det kan också vara så att mankammen fylls på i direkt samband med att fången "löser ut".
För att minimera risken för fång ska man se till att hästen är i normalt hull. Absolut inga överflödiga kilon. Man ska ha koll så att hästen inte börjar lägga på sig fettdepåer. Många hästar har fettdepåer som ägaren anser är muskler...
Regelbunden motion är också viktigt.
Man ska vara noggrann vid alla foderbyten och se till att byta grovfoder succesivt under minst två veckor, gärna tre. Detta gäller också när man vänjer in på bete och ifrån bete till annat grovfoder på hösten.
Man ska ha koll på magen och genast sätta in magstabiliserande medel om hästen är dålig i magen på något sätt. Vanlig bakjäst är det enda man har kommit fram till på SLU som verkligen är effektivt och kan motverka fång.
Om hästen blir skadad ska man ha stenkoll på att hästen inte går upp i vikt under boxvilan/konvalescensen. Hellre dra ned på fodret (kraftfodret i första hand även om proteinbehovet givetvis ska vara uppfyllt) och ge pinnar att gnaga på som tidsfördriv. Självklart ska hästen fortfarande ha minst 1,5 kg Ts/100 kg häst men man kan byta ut en del hö mot halm så att ättiden blir längre än vanligt om hästen har lätt för att lägga på sig.
Att hästar får fång efter en annan skada är inte så ovanligt.
Man ska undvika att ge stärkelserika foder och minimera sockret.
Man ska vara mycket försiktig med att släppa hästar på bete innan midsommar och överviktiga hästar bör inte gå på bete alls och defenitivt inte utan munkorg och motion. Frostgräs är en riktig fångfälla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar