Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle den inte vara det så följer man de åtgärder som finns inskrivna i avtalet - förhoppningsvis då.
Bra skrivet!
Dessutom, hur skall "straffskalan" för brott mot kontraktet vara?
I ett kontrakt jag haft är inskrivet att hästen ej får lånas ut till annan person. Hur värderas brott mot detta? Kanppast något som står inskrivet ens om man använder Deckemans. Bara att ev tvist löses i tingsrätt, om man kryssar i den rutan.
Det är ingen annan än du och den du lånar ut hästen som kan bestämma en rimlig straffskala som passar er, utan en precisering på "mjuka värden" så lär inte någon ersättning utdömas från en domstol så länge hästen inte bevisligen tagit skada av det, om man nu inte avtalat om det.
Samma skick kan ju vara svårt.
Jag är fodervärd och fick hem en trevlig men dock både tjock och väldigt otränad häst som nu efter 4-5 månader börjar arta sig. Skulle jag säga upp kontraktet nu så skulle ägaren få hem en häst i mycket bättre kondition än vad hon lämnade ifrån sig.
Sen kan det ju finnas andra aspekter att räkna med också. Min foderhäst är 16 år och han blir ju äldre. Beroende på hur länge jag har honom så kan vissa normala ålderstecken dyka upp som påverkar hästens skick så man bör använda en nypa sunt förnuft.
Ser det dock som självklart att behandla och betala för eventuella skador som, förhoppningsvis inte, dyker upp under tiden jag har honom. Jag ser ingen skillnad på foderhäst och egen häst i det sammanhanget. Det är ett ansvar jag har tagit på mig.
OM hästen får en sjukdom som ingen varken fodervärden eller ägaren kan rå för, ska då fodervärden inte kunna lämna tillbaka hästen?
*kl*
En fråga, det är många i "min" hästkrets som hävdar att fång går att se att hästen är påväg att få. Bla på nacken.
Är detta något de hittat på?
Oavsett så är min erfarenhet av de som har hästar som fått fång (som jag haft kontakt med) att de varit för oförsiktiga vid tex betessläpp.
TS. Vad fick din ponny fång utav?