Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

cutty

Trådstartare
Min häst har blivit sjuk hos fodervärden. Avtalet är uppsagt pga sjukdomen hos hästen. Utgår i morgon. Jag som ägare vill ej ha en sjuk häst tillbaka. Kontaktat advokat som råder mig att vägra ta emot hästen. Fodervärden kräver att bli hästen är borta från stallet i morgon. Från i morgon vägrar hon betala eller sköta om hästen.

Advokaten är solklart på min sida, men vad gör jag? Vi har allt på kontrakt.

Fodervärdens avtal tar ju slut. Vem är då skyldig att sköta hästen?

Tacksam för svar!

Sv: Hästen sjuk hos fodervärden och avtalet utgår

Det beror ju helt på hur ert avtal ser ut. De avtal jag sett brukar inte gå att säga upp för att hästen blivit sjuk. Där brukar också stå vem som ska stå för vad om det händer. Vanligen står det att fodervärden ska stå för kostnaderna fodertiden ut och att hästen ska lämnas i samma som den skick kom. Om hästens skick är sämre brukar det också stå att fodervärden ska stå för kostnaderna för detta.
Så om det är ett sådan avtal ni har är det fodervärden som ska stå för kostnaderna men eftersom avtalet gått ut ska du då ta hand om hästen. Även om du sedan debiterar fodervärden för kostnaderna.

Har ni inte gjort ett sådant avtal så kommer djurskyddslagen gå in som säger att fodervärden har ansvar för hästen men också att de kan debitera dig för kostnaderna de har efter det att avtalet gått ut. Djurskyddslagen kommer i slut ändan att även hålla dig som ägare ansvarig om det nu är så att fodervärden struntar i hästen. Du har det yttersta ansvaret för din häst i det här fallet.

Har ni inte skrivit in något om att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut? Jag tycker det är vettigt att samma veterinärklinik besiktigar när hästen går ut, som när den kommer tillbaka. Är hästen inte i samma skick får fodervärden ansvara för hästen till dess att den kan återlämnas i skick som mottagen.

Å andra sidan, är det värt en tvist i rätten? För det är ju det slutliga resultatet om ni inte kommer överens. Inte billigt, och långt ifrån säkert vem som får rätt. Troligt är väl en förlikning, och det är ju inte heller billigt.

Hästen är kollad av vet. innan den åkte. Mycket goda vitsord!
Naturligtvis skall hästen eligt avtalet åtelämnas i samma skick.

Verkar som att det bästa för hästen är att den får komma hem, och att jag sedan kräver FV på ersättning. I detta fall på minst 20000 kr, beroende på om hästen blir frisk eller ej.

Har sänt faktura till FV, som denne ej betalar. Går jag vidare och sänder ny faktura på uppstallning vet kostnad etc och överlämnar allt till kronofogden?

Övergår kravet på skötsel automatiskt på ägaren då avtalet löpt ut, även då denne ej har hästen hos sig?

Jag vill ha hästen besiktigad innan den kommer tillbaka, eller här hos mig. Kan jag ställa detta krav på FV? Eller måste jag betala detta också, och kräva ersättning i efterhand?

Senast ändrad:

De flesta av dina frågor bör det finnas svar på i ditt avtal, som t ex vem som ska stå för kostnaden för besiktningen. Om det inte finns avtalat om vem som ska betala en besiktning lär det bli den som beställer den som blir betalningsskyldig för den.

Jag från ett annat fall att när ett foderavtal gått ut går också ansvaret över på ägaren.

Du kan välja lite olika vägar med dina fakturor. Det går att skicka direkt till fogden men tänk på att du kommer att få betala en avgift för varje gång du skickar in. Den kostnaden läggs visserligen på vad fodervärden ska betala med du får "lägga ut" den summan först. Du kan också "sälja" dina fakturor och få pengarna direkt själv. Men om det finns oklarheter i avtalet kan det vara klokt att inte göra det.

Stackars fångponny som ingen vill ha.

Om FV har sagt upp avtalet enligt de överenskommelser ni gjort i avtalet, kan du inte göra så mycket annat än att hämta hästen.

Vad gäller kostnader för vård av fång bör du kunna debitera FV - om ni hade avtalat att FV ska bekosta vård av skador som uppstått hos FV. Om ni inte hade avtalat det, faller alla kostnader på dig.

Om ni avtalat att du ska ha ersättning för eventuell värdeminskning, kan du begära det av FV (hur man nu på ett säkert sätt kan värdera det). Om ni inte avtalat det, kan du knappast debitera FV.

Du lär knappast kunna debitera FV för normala kostnader kring foder, uppehälle, utan endast kostnader för vård.
Om det handlar om fång och ponnyn inte har behov av ytterligare veterinärinsatser, kan du inte debitera något alls. Hur det ställer sig med hovvården vet jag inte - det beror väl på hur många extra verkningar som behöver göras direkt relaterat till fång.

Det har sina risker att lämna ut eller att ha häst på foder. Inte roligt när det händer något - sjukdom, skada osv.

Som sagt du har ju redan fått svar i den andra tråden, hur kommer det sej att du startar en till ? För att du vill höra hur synd det är om dej som helt plötsligt har en fångponnny ?

Sluta va så löjlig ! Dessutom hette det väl inte att den verkligen stod på boxvila eller så ? Utan du vet om att din nu tydligen (enligt dej själv) värdelösa fångponny KAN få fång.

Om fodervärden så hade skyllt på att denne hade ont i lilltån så är det DIN ponny. Ta hem och ta hand om !!!

Och tänk om fodervärden ändå va här på Buke, skulle säga till denne att vetbesikta ponnyn på klinik. TÄNK OM den får ett ua papper på hur den ser ut idag ... Du skulle inte ha nåt att säga till om !

Upplysningsvis kan jag meddela att tråden är hypotetisk. Vem har ansvaret vid sjukdom på foderhäst.

Alltså vad som gäller vid värsta scenariet. Borde finnas fler med intresse av denna fråga, jag är ju knappast ensam om att låna ut ;)

I så fall bör du bifoga ett hypotetiskt kontrakt + sjukdomshistorik + veterinärutlåtande om prognos.

Det är helt omöjligt att ge annat än vaga gissningar utifrån din fråga, rent generellt har dock ägaren yttersta ansvaret. Det hypotetiska fallet verkar dock förvillande likt din egen situation.

1Advokaten är solklart på min sida, men vad gör jag? Vi har allt på kontrakt.

2Fodervärdens avtal tar ju slut. Vem är då skyldig att sköta hästen?

Tacksam för svar!

1. Om ni har Allt på kontrakt så är det väl bara att följa det?

2. Om avtalet tar slut så är det väl ingen annan än hästägaren som står med ansvaret att sköta SIN häst?

Det här blir hårda ord, men helt ärligt -Jag skulle skämmas om jag var du. Vill du inte ha ponnyn? Vill du inte ta hand om det du en gång valt att ansvara för när denne var frisk? När man köper häst så ingår risken att den blir dålig, att den kommer stå o bara kosta pengar. Om inte avtalet klart o tydligt säger att FV inte får säga upp avtalet pga sjuk häst, så är det som det är. Hon har sagt upp avtalet och nu får du hem DIN häst. Avtalet bör tala om vem som skall betala medan avtalet gäller, men när avtalet är uppsagt? Då är det DIN häst hur du än vrider o vänder på det.

Och rent hypotetiskt? Så skall frågan omansvar vid uppkomsten av sjukdom under utlåningstiden stå med i kontraktet. Gör det inte det, då är det ägarens ansvar.

I kontraktet står det " FV är ansvarig för alla skador och sjukdomar som uppstår under fodervärdstiden och skall betala för allt"

Man ska nog förtydliga i ett kontrakt att hästen ska återlämnas i samma skick som den var i när foderperioden startade. Alltså hästen ska vet besiktigas i start och slut av avtalsperioden. Sen uppstår ju då ändå frågan om ersättningsnivå och hur denna ska regleras rent praktiskt i det fall att hästen inte går igenom u a vid återlämnandet. Man måste vara noga med att precisera i avtalet vilka åtgärder som sätts in om någon av parterna inte följer det som står där. Det kan vara skadestånd alt en kostnad per dygn eller liknande åtgärder.

Personligen så hade jag velat ta hem min sjuka häst, det är min häst och jag känner ansvar för den. Så hästen ska hem och därefter får man fakturera FV enligt de villkor som finns skrivna i avtalet.

I kontraktet står det " FV är ansvarig för alla skador och sjukdomar som uppstår under fodervärdstiden och skall betala för allt"

Fast att dra en sån paragraf till de extremer som du föreslår är inte rimligt. Det är dessutom en väldigt illa formulerad paragraf.

Grundtanken med såna där paragrafer brukar vara att fodervärden ska stå för veterinärkostnader för akuta skador och sjukdomar under fodervärdstiden. Det har ju uppenbarligen fodervärden gjort och som du skriver i andra tråden har hästen tillfrisknat.

1. Om ni har Allt på kontrakt så är det väl bara att följa det?

2. Om avtalet tar slut så är det väl ingen annan än hästägaren som står med ansvaret att sköta SIN häst?

Det här blir hårda ord, men helt ärligt -Jag skulle skämmas om jag var du. Vill du inte ha ponnyn? Vill du inte ta hand om det du en gång valt att ansvara för när denne var frisk? När man köper häst så ingår risken att den blir dålig, att den kommer stå o bara kosta pengar. Om inte avtalet klart o tydligt säger att FV inte får säga upp avtalet pga sjuk häst, så är det som det är. Hon har sagt upp avtalet och nu får du hem DIN häst. Avtalet bör tala om vem som skall betala medan avtalet gäller, men när avtalet är uppsagt? Då är det DIN häst hur du än vrider o vänder på det.

Och rent hypotetiskt? Så skall frågan omansvar vid uppkomsten av sjukdom under utlåningstiden stå med i kontraktet. Gör det inte det, då är det ägarens ansvar.

Underligt :crazy:

Hur kan man bortse från det kontrakt som skrivits.

Om man vill sälja sin häst skall man väl inte behöva få dåligt samvete för det, eller?

Om ponnyn fått fång hos fodervärden och de säger upp kontraktet(köpekontraktet) pga av detta så tycker jag att det är ganska så klart att fodervärden inte kan stå utan skuld.

Jag tycker det är fodervärdens ansvar fullt ut

Jag var precis i din sits igår. Hästen var vet bes ua när den åkte härifrån i januari. Nu är den halt...

Orkade inte bråka utan hon fick köra hem den hit helt enkelt. Ser det som den bästa möjligheten för att få hästen frisk helt enkelt.

Vi hade inskrivet att hästen skulle besiktas av fodervärden vid återlämnandet. Detta blev nu inte gjort (av förklarliga skäl). Min miss var att inte skriva in konsekvensen av om den inte skulle gå att vet besikta ua... det är kruxet när man skriver avtal, man måste alltid ha med "vad händer om". Annars är det mesta rätt verkningslöst.

Sånt här är skitsvårt... många vill ju inte skriva kontrakt alls när de ska låna enhäst/eller låna ut en häst. Men jag vill alltid skriva kontrakt.
Ett väl skrivet kontrakt skyddar ju bägge parter.

Men jag vet många som hel enkelt trots kontrakt vill dumpa tillbaka en häst som blivit skadad eller sjuk i deras vård... och vad gör man?

Min häst kom hem död i min egen hästtransport för att fodervärden inte ens ville låta han ligga kvar tills dess att kadaverbilen kunde komma förbi och hämta, dvs en 2-3 dagar mitt i vintern- utan risk för förrutting. Nu tror jag iofs att han inte blev sjuk pga av fodervärdens agerande utan pga ren otur. Han hade aldrig haft något liknande förut heller och ingen annan häst på stället blev sjuk. Och när han fortfarande bara var "sjuk" och vi trodde han skulle repa sig så gjorde fodervärden klart att hon inte ville ha honom kvar fodervärdstiden ut ÄVEN OM HAN BLEV FRISK!!! Kontrakt eller ej HEM skulle han. För de ville inte ha en häst som "kanske skulle bli sjuk i samma igen". Och då talar vi om en häst som förut inte haft ett enda sjukdomstillfälle under sitt liv. Dvs definitivt ingen krångelhäst.

Och vi hade deckermankontrakt. (Pga av att jag krävde det annars skulle jag inte ha lånat ut honom.) Där det stod att fodervärden skulle stå för alla veterinärkostnader som inte täcktes av försäkringen.

Iofs kunde han ha blivit sjuk här hemma också. Och behövt avlivas, men samtidigt finns ju ändå den lilla tanken där som en tagg i mitt hjärta att OM han varit hemma så kanske inte han blivit sjuk.

Senast ändrad:

Nu tror jag att du tolkar galet.

Fodervärden är ansvarig för det som UPPSTÅR under fodervärdstiden. Det är inte samma som bara ansvarig under fodervärdstiden.

under fodervärdstiden !!!!

Det står UPPSTÅR under fodervärdstiden, vilket borde innebära att om hästen får fång hos fodervärden så ska fodervärden betala för eftervården- ÄVEN om hästen flyttats hem till ägaren.

Men när det gäller fång kan det ju vara tveksamt eftersom hästen kan få återfall under resten av livet- ska fodervärden då betala om hästen blir sjuk igen i samma tex 5-10 år senare? Jag tror att rent juridiskt så är det väl snarare mer den direkta eftervården som räknas.

Just fång är ju ofta ärftligt disponerad även om det kan utlösas av tex dåligt foder.

Likaså det där om samma skick vid återlämnandet... så om fodervärden lånar en häst som är värd ca 50 000 och den blir skadad och därmed får en kroniskt nedastt funktion och därmed blir värd 10 000 ska fodervärden ersätta hästägaren med mellanskillnaden då?

Ja hästar och juridik är en snårskog...

Man ska nog förtydliga i ett kontrakt att hästen ska återlämnas i samma skick som den var i när foderperioden startade.

Samma skick kan ju vara svårt. :angel:

Jag är fodervärd och fick hem en trevlig men dock både tjock och väldigt otränad häst som nu efter 4-5 månader börjar arta sig. Skulle jag säga upp kontraktet nu så skulle ägaren få hem en häst i mycket bättre kondition än vad hon lämnade ifrån sig.

Sen kan det ju finnas andra aspekter att räkna med också. Min foderhäst är 16 år och han blir ju äldre. Beroende på hur länge jag har honom så kan vissa normala ålderstecken dyka upp som påverkar hästens skick så man bör använda en nypa sunt förnuft. :)

Ser det dock som självklart att behandla och betala för eventuella skador som, förhoppningsvis inte, dyker upp under tiden jag har honom. Jag ser ingen skillnad på foderhäst och egen häst i det sammanhanget. Det är ett ansvar jag har tagit på mig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar