Hästen, med stort H i fokus!

A

Aijlin

Är det någon mer än jag som reagerar på hur illa vi egentligen behandlar våra underbara hästar, helt omedvetet, och utan att dom själva vet det i många fall?
En häst som i naturligt tillstånd vandrar efter nya betesmarker flera mil per dag, som går i en flock på kanske 10 individer och uppåt. En fungerande rangordning, och som sagt, fria att röra sig var dom än vill. Se då till hur otroligt mycket vi har begränsat deras naturliga beteende. Det är tyvärr alltför ofta man ser hästar i minimala hagar, med benskydd, och boots och allt vad fan man nu kan hitta på, med täcke på trots 15 plusgrader. Inga hagkamrater, ingenting att pyssla med. Enda gången dom blir stimulerade är när dom blir ridna, och då många gånger ska dom gå med nosen i backen på en volt i en timme.
Värst av allt är ju att vi tar för givet att stirra in i en boxvägg, grindstolpe och eltråd ska räcka för att en häst ska vara sådär lagom nöjd med livet! I detta fallet kan man inte försvara sig med att "dom vänjer sig", eller "dom vet inte om något annat, det man inte vet om, det lider man inte av".

Varför tycker vissa människor att det är ok att göra så?

Tar man på sig ansvaret för att ta hand om en individ, en egen personlighet, så måste man väl kunna uppfylla så många utav deras naturliga behov som möjligt? Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar, tillsammans med många hästkompisar, fri tillgång till hö/ensilage, och aktivering! Stora, rymliga boxar Har man inte dom pengarna för att betala allt detta bör man verkligen fundera på om det man gör är sjyst!
Alla som har barn vet hur noga man är med att uppfylla sina barns behov, dom ska ha rena kläder, få gränslöst med kärlek, fasta rutiner, motion, bra mat etc.

Bör inte det gälla för alla våra fyrbenta älsklingar på 500 kg också tycker man då? Eller skiter man i det, enbart för att det bara är djur?

När vi tappar respekten för djur, tappar vi även respekten för naturen omkring oss. I slutändan tappar vi repsekten för varandra.

Detta gäller inte bara hästar, utan alla tamdjur vi har omkring oss, kaniner, marsvin, akvariefiskar, slaktgrisar, köttkor, listan är lång. Om man skaffar sig djur, oavsett ras, så ska man se till att djuren kan få bete sig så naturligt som möjligt, har jag fel...?

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

du menar att man inte ska ha hästar nån annanstans än ute på landet med hagar som är obegränsade stora?
börjar man tänka på de sättet..eller skulle jag börja tänka på de sättet så skulle ja aldrig kunna ha häst ens för här finns de inte hagar som är så stora..och börjar man tänka på vad som är naturligt o inte så kan man ju inte göra någonting med hästen.

boxarna bryr sej min häst inte om storleken på sålänge dom inte är för små och vad ja vet så verkar min häst gilla att bli riden i dressyren o så..så för honom är de inte att bara gå i manegen en timma..

och dom flesta hästar får väl rena kläder, gränslöst med kärlek, fasta rutiner, motion osv? många får de iallafall..rena kläder är väl ganska så omöjligt att ge hästen eftersom dom rullar sej en del o de är jobbigt att tvätta täcken varje dag.
men ja tror dom flesta hästägare gör allt för att göra de så bra för hästarna som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

Din tanke är god..
Och låt oss nu säga att vi bestämmer oss för att uppfylla dessa kriterier. Allt detta med stora hagar med upp o nerfösbackar osv...

I års skiftet ska detta vara en lag.

Småland kan glömma häst;).
Sthlm o andra städer kan glömma häst.
Alla som inte bor på landet kan glömma häst.
Jag själv kan glömma häst som bor på landet med har små hagar på vintern. Min får inte heller gå med andra. (letar dock efter rätt häst som kan funka).
Nu försöker vi fundera ut hur otroligt många hästar detta gäller!!!!!

Massavlivning nästa!!!!!:crazy:

Hästar som MÅSTE ha skydd måste avlivass. Så de som fyller upp kriterierna med dröm gården får se till så deras djur är hela så de slipper krimskrams!!!!!

Seriöst...... :cool: Tanken är god. Men den håller inte.

Hur många reflekterar alls över hur vi behandlar våra hästar..? Vad gör vi för att de ska ha det så bra som möjligt, och vad är det som är bra för dem?

Vare sig det gäller hästar, hamstrar, katter eller vad det än må vara för djur, så kan jag bara svara för min egen del. Jag försöker göra så gott jag kan för mina djur. Om de mår bra ökar chanserna till att de lever ett långt liv och det vill jag ju. Mina djur avser jag att ha på livstid, de är familjemedlemmar för mig och därför är jag självklart angelägen om att de ska ha det så bra de kan.

I Danmark har det faktiskt blivit lag på att alla hästar ska få vistas i en minst 1 hektar stor hage varje dag. Det tycker inte jag är ett alldeles orimligt krav. Var ska man dra gränsen för hagens minsta storlek om man tar hänsyn till hur mycket hästen strövar i det fria? Här kan man också fundera på hur hamstrar, marsvin och kaniner har det, vissa som sitter instängda i sina burar dygnet runt.

Rörelse är ett grundbehov för hästen, likaså tillgång till mat och vatten. Om vi ska ta oss rätten att rida på hästen, då tycker jag att vi i sanningens namn också ska ge den det bästa liv vi kan uppbåda.

Det är lätt att avfärda det hela med fnysa åt folk som breder ut obekväma sanningar framför en, liksom vissa väljer att ta miljöhoten med en axelryckning och bortförklara dem. :grin:

Vacker tanke .... kanske. Men det verkar för mig en orimlighet.

Vad har du tänkt att vi ska göra med alla hästar som inte har stora hagar osv. Släppa ut dem i frihet? Var då någonstans?

Alla vi som har hundar och katter. Hur ska vi göra med dem. Ska vi föda upp "mat" till dem eller hur ska de kunna äta på ett naturligt sätt?

jag tycker att detta är en viktig fråga som helt klart behöver diskuteras. Men jag vet inte om jag tror på någon lösning. Var ska vi ex dra gränsen för när ett djur har det bra och vem ska göra det?

Jag håller med ts helt och fullt.
Det viktiga är att vi reflekterar över vad vi gör med våra hästar och hur vi kan ge dem ett så bra liv med så naturliga förutsättningar som är möjligt.
Det är inte alltid möjligt att ge hästarna stora kuperade hagar att gå i, men man kan alltid göra det bästa av det man har. Lägga ut lite stockar och stenar, placera vatten och mat på olika ställen, låta dem vara ute MYCKET, inte bara sex timmar per dag, ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt med täcke osv.
Man kan rida mycket i naturen, långa lugna promenader då både häst och ryttare kan njuta av naturen och av att få röra sig.
Man kan göra gigantiska ansträngningar för att låta hästen få gå tillsammans med andra hästar, det funkar i de allra flesta fall utom då man har en hingst (som faktiskt kan gå med dräktiga ston eller med valacker om det inte finns ston i närheten!)
Man kan se till att hästen får äta mycket grovfoder, även om jag ibland ifrågasätter det där med fri tillgång, eftersom våra tamhästar rör sig för lite.
Man behöver inte vara en flummig nörd för att försöka ge hästen ett mer hästigt liv, med mer utlopp för sitt medfödda beteende.

Vad har benskydd o boots med det hela att göra?

Minimala hagar? Är det allt som är mindre är stäppen?

Gå med nosen i backe på en volt? Vem rider så?

Stirra in i en boxvägg, grindstolpe eller eltråd? Eftersom det skulle bli jättekomlicerat att låta hästen stöva fritt måste man ju begränsa ytan med nåt, hagen och boxen tar ju slut någonstans

Din tanke är god..
Och låt oss nu säga att vi bestämmer oss för att uppfylla dessa kriterier. Allt detta med stora hagar med upp o nerfösbackar osv...
I års skiftet ska detta vara en lag.

Småland kan glömma häst.
Varför det? Jag vet flera ställen i Småland där hästarna lever just så.

Sthlm o andra städer kan glömma häst.
Inte nödvändigtvis, men folket där får ta sig besväret att åka utanför tätorterna.

Alla som inte bor på landet kan glömma häst.
Som sagt, det stämmer inte alls. Vilket är viktigast- stadsbornas bekvämlighet eller hästarnas välfärd?

Jag själv kan glömma häst som bor på landet med har små hagar på vintern. Min får inte heller gå med andra. (letar dock efter rätt häst som kan funka).
Varför inte använda alla hagar året runt? Behovet av "hästflock" har väl inget med detta att göra?

Nu försöker vi fundera ut hur otroligt många hästar detta gäller!!!!!
För min del, är detta ett solklart argument för hästtillvänjd hästhållning!

Massavlivning nästa!!!!!
Skitsnack! (ursäkta franskan). Det där är så korkat så jag inte bevärdigar det med något svar. Du borde vara seriösare än skriva såna dumheter.

Hästar som MÅSTE ha skydd måste avlivass. Så de som fyller upp kriterierna med dröm gården får se till så deras djur är hela så de slipper krimskrams!!!!!
Förstår inte?

Seriöst...... Tanken är god. Men den håller inte
Varför inte det? Om man "tvingar" ut hästarna till sådana miljöer som passar dom så mår dom bra och människorna kan fortfarande använda dom för att tillgodose sina olika hästintressen. Dom som inte ids transportera sig till och från hästen får helt enkelt hitta sig en annan hobby. För det är faktiskt ingen mänsklig rättighet vi talar om!
Varför bemöts dom som vill ha bättre levnadsvillkor för hästarna med hånfullhet och överlägset trams? Är det för att man egoistiskt inte vill acceptera att hästar är levande varelser och att dom faktiskt har sina specifika behov? Är det för att den egna bekvämligheten och tillgodoseendet av dom egna intressena kommer i första hand och att detta försvarar nonchalant djurhållning?

Nu svarar jag på just ditt inlägg för att det andas åtminstone visst tänkande.

LIA

Varför bemöts dom som vill ha bättre levnadsvillkor för hästarna med hånfullhet och överlägset trams? Är det för att man egoistiskt inte vill acceptera att hästar är levande varelser och att dom faktiskt har sina specifika behov? Är det för att den egna bekvämligheten och tillgodoseendet av dom egna intressena kommer i första hand och att detta försvarar nonchalant djurhållning?

Nu svarar jag på just ditt inlägg för att det andas åtminstone visst tänkande.

LIA

Därför att TS inlägg redan från rad ett generalliserar o fördömmer. Det blir extremexempel från båda håll och det tycker jag inte konstruktivt.

Självklart ska hästar få sina behov tillgodosedda, men att mena att man per automatik inte gör det för att man tex har boots, rider på volt och har hästen i box på natten tycker jag är att ta i.

Jag håller med båda sidor; jag gillar inte de stallar där hästarna står på box dygnen runt eller får vistas i små sandpaddockar nån timme. Jag gillar heller inte att man rider hästen i ridhus eller paddock varje dag eller packar in den i olika täcken hela tiden utan att egentligen undersökt om det verkligen behövs, eller har specialutrustning bara för man ser "ball" ut.

Men å andra sidan funkar det inte att ha superstora perfekt kuperade hagar överallt - men visst vore det härligt!
Lösdrift (för att slippa den "lilla" boxen) är jag heller inte så mycket för - en häst i hård träning bör få komma in och torka ordentligt innan den släpps ut i kyla.
Fri tillgång på strå - jo visst, om hästen klarar av det.

Ett mellanting vore väl bra!

Jag håller med båda sidor; jag gillar inte de stallar där hästarna står på box dygnen runt eller får vistas i små sandpaddockar nån timme. Jag gillar heller inte att man rider hästen i ridhus eller paddock varje dag eller packar in den i olika täcken hela tiden utan att egentligen undersökt om det verkligen behövs, eller har specialutrustning bara för man ser "ball" ut.

Men å andra sidan funkar det inte att ha superstora perfekt kuperade hagar överallt - men visst vore det härligt!
Lösdrift (för att slippa den "lilla" boxen) är jag heller inte så mycket för - en häst i hård träning bör få komma in och torka ordentligt innan den släpps ut i kyla.
Fri tillgång på strå - jo visst, om hästen klarar av det.

Ett mellanting vore väl bra!

Håller helt med dig!!

Allt behöver inte vara svart eller vitt. Alla hästar klarar inte av att gå i en liten sandpaddock, likväl som att alla hästar tyvärr inte kan gå i en stor flock med andra hästar i en kuperad hage.

Jag håller med dig.

Men jag tror att det kan vara så att det finns många som helt enkelt inte kan erbjuda sin häst allt det där, men de vill ändå desperat ha häst. Då kanske man jämkar lite på vad man tycker är ok. Medvetet eller omedvetet.

Om någon sa till mig att hästar måste hållas på ett visst sätt som jag helt enkelt inte kan erbjuda, och att jag isf måste sälja mina hästar... ja, då skulle jag kalla den personen en idiot, och att jag nog vet bäst hur mina hästar ska ha det. För jag kan inte tänka mig att vara utan dem. Och så är det nog för många.

Det är ett väldigt känsligt ämne detta, man tar ju säkert åt sig och hamnar i försvarsställning om man känner sig träffad...

Men det behöver inte vara så märkvärdigt! Det behöver inte vara stora kuperade perfekta hagar för att man ska kunna förbättra miljön för hästarna! Det behöver inte heller vara en stor flock, ett par hästkompisar räcker bra.

Som du skriver, allt är inte svart eller vitt, det måste inte vara antingen eller.

Mycket är vunnet om någon som av ren gammal vana släpper hästen i en liten paddock några timmar varje dag börjar tänka efter lite och försöka ordna det lite hästvänligare för den.

Mycket är vunnet om det alls blir en diskussion om detta, så att folk börjar reflektera lite över vad de håller på med.

Jag tycker också att tanken är jättefin!
Men..här i sverige tror jag att det blir svårt att genomföra, tyvärr.
Ja, hästens rörelse behov är a och o men det går att lösa på annat sätt..det är därför de får motion för att åtminstonne kunna tillgodose behovet av att få röra sig.
Jag och säkert många andra vill mer än gärna att hästen ska kunna få en hage med massor av hästkompisar och säkert några hektar att röra sig på. Men då finns det några faktorer som gör det lite svårt:

- brist på mark, det finns jättemycket åkrar osv men de används oftast som odlingsvallar så att våra gräsätande djur ska kunna ha mat om vintern
- alla hästar kan inte gå tillsammans, de finns de som slåss direkt de kommer in i hage tillsammans med andra
- det funkar inte att släppa ihop en massa hingstar hur som helst då det är lätt att de blir rivaler och börjar slåss om rangen, i värsta fall om sitt eget liv
-vi har inte den rätta miljön eller klimatet alltid. efter vintern så är markerna sköra och kommer att trampas upp till lerhögar
-problem att ge hästarna vatten om de står på jättestora ytor och vi har heller inte så mycket vattendrag som de kan dricka från
- att hästen har täcke på har sin orsak. alla hästar kommer inte från norden och har inte förutsättningen att klara värmen bra i minusgrader, det är inviduellt.

ungefär så tänker jag och jag skulle jättegärna villa ha min pålle i en hektar stor hage året om, men såna här faktorer gör det omöjligt för mig iallafall.
Sen måste jag få hålla med om att en häst som föds i fångenskap och lever i fångenskap hela sitt liv, ja den vet inte av något annat. Hästar försöker inte hitta orsaker som vi människor gör.
Det hade varit en annan sak om man plockade in en vildhäst och begränsade allt som den levt innan.

Det här är en bra diskussion dock svårt att få fram vad som är rätt och fel då man har dåliga jämförelser och en dålig balansgång.

Självklart ska hästar få sina behov tillgodosedda, men att mena att man per automatik inte gör det för att man tex har boots, rider på volt och har hästen i box på natten tycker jag är att ta i.
Nävisst, allt det som TS tar är inte av ondo, men varför fokusera på det i st f väsentligheterna? Bemötandet gäller som sagt inte bara för TS, utan för alla som försöker ställa krav på hästarnas livsmiljö.

LIA

Jag ser inte omöjligheten i att göra det så bra för hästarna som möjligt.

Jag bor i Småland och har 10 min in till city, jönköping. MEN ändå har mina hästar i vinter gått i en hage på 1,5 ha (minst) med både berg, backar, "stäpp", skog och en bäck. Nu går de 3 st i den.
Sommarbete blir i våra övriga hagar (7 st) som varierar mellan 1-3 hektar. OCH vi kan ta hö på en vall, på vilken hästarna sedan får beta.

Vi skulle kunna ha plats för lösdrift men har inte riktigt råd att bygga det. Istället har vi så lång utevistelse det bara går. Alla ska få gå i flock - det som sätter stopp är människors åsikter eller när hästar verkligen inte fungerar ihop och skadar varandra.

Det går, man måste inte stå på en stor anläggning. Vi har också träningsmöjligheter, och underbara ridvägar. Man måste inte kompromissa på sina egna krav och hästens krav. Sen benskydd och täcken, det är en helt annan diskussion, men även sådant hålls till ett minimum i vårt stall och alla delar den synvinkeln.

Nävisst, allt det som TS tar är inte av ondo, men varför fokusera på det i st f väsentligheterna? Bemötandet gäller som sagt inte bara för TS, utan för alla som försöker ställa krav på hästarnas livsmiljö.

LIA

Därför att det oftast inte hålls på en nivå som är sann. Det pratas alltid om MINIMALA hagar, TVÅ tim om dagen, resterande tid i TRÅNG box med TREDUBBLA täcken i 20 graders värme med en foderstat som består av 20 kg havre och 2 kg hö.

Jag tycker också att tanken är jättefin!
Men..här i sverige tror jag att det blir svårt att genomföra, tyvärr.
Är det någonstans det borde gå att genomföra, så är det väl här i Sverige?

Ja, hästens rörelse behov är a och o men det går att lösa på annat sätt..det är därför de får motion för att åtminstonne kunna tillgodose behovet av att få röra sig.
Vad hästar behöver är fysisk och mental motion i tillräckliga och varierande mängder. Den etablerade hästhållningen ger varken eller.

Jag och säkert många andra vill mer än gärna att hästen ska kunna få en hage med massor av hästkompisar och säkert några hektar att röra sig på. Men då finns det några faktorer som gör det lite svårt:

- brist på mark, det finns jättemycket åkrar osv men de används oftast som odlingsvallar så att våra gräsätande djur ska kunna ha mat om vintern
Vallfoder råder ingen brist på numera tack vare ensileringen, så det är inget argument för att hålla hästar instängda. Dessutom är det gott om annan mark, lämplig för ändamålet.

- alla hästar kan inte gå tillsammans, de finns de som slåss direkt de kommer in i hage tillsammans med andra
Klarar man inte av att sätta ihop flockar som fungerar, ska man kanske fundera över vad man håller på med.

- det funkar inte att släppa ihop en massa hingstar hur som helst då det är lätt att de blir rivaler och börjar slåss om rangen, i värsta fall om sitt eget liv
Hur vanligt är det med en massa hingstar?

-vi har inte den rätta miljön eller klimatet alltid. efter vintern så är markerna sköra och kommer att trampas upp till lerhögar
Det händer endast om marken är för liten i förhållande till antalet hästar.

-problem att ge hästarna vatten om de står på jättestora ytor och vi har heller inte så mycket vattendrag som de kan dricka från
Vari ligger det problemet? Hästarna vet var vattnet finns och går dit för att dricka.

- att hästen har täcke på har sin orsak. alla hästar kommer inte från norden och har inte förutsättningen att klara värmen bra i minusgrader, det är inviduellt.
Så får man ha dom täckade då, fr a dom stackare som rakas. Hästar som får behålla pälsen och ges ordentligt med grovfoder klarar vanligen vintern bra.

ungefär så tänker jag och jag skulle jättegärna villa ha min pålle i en hektar stor hage året om, men såna här faktorer gör det omöjligt för mig iallafall.
Det finns hagar även till din häst. Frågan är vad du prioriterar?

Sen måste jag få hålla med om att en häst som föds i fångenskap och lever i fångenskap hela sitt liv, ja den vet inte av något annat.
Jo, den vet vad som saknas. Det finns i generna.

Hästar försöker inte hitta orsaker som vi människor gör.
Det hade varit en annan sak om man plockade in en vildhäst och begränsade allt som den levt innan.

Det här är en bra diskussion dock svårt att få fram vad som är rätt och fel då man har dåliga jämförelser och en dålig balansgång.
Vad? :confused:
........
LIA

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar