Hästen gör alltid sitt bästa

Mattsson

Trådstartare
Jag o hästis har varit igenom om en hel del o hon har haft ont på olika ställen, men hur ont hon än har haft så har hon alltid försökt göra sitt bästa. Givetvis betyder ju detta att det tar ett tag innan dumma matte fattar vad som inte stämmer. Idag hade jag ute en massör som gick igenom henne o vi diskuterade just detta. Massören talade då om att det beror på att hästen är ett flockdjur o att de aldrig vill visa sig svaga, eftersom det då betyder att de blir ett lättare byte för rovdjuren. Har inte hört detta innan, så ville bara lägga in en tråd om det.

Sv: Hästen gör alltid sitt bästa

Det stämmer bra. Men det har nog mer med flyktintinkten att göra... Får ett rovdjur syn på en häst som är svagare än de andra i flocken så siktar den så klart in sig på den svaga hästen. Din hästs instinkter säger den att det är farligt att visa sig svag, därför visar den inte att det gör ont. :idea:

Hästar vill inte visa sig svaga eftersom de riskerar att bli utstötta ur flocken. De andra hästarna kan stöta ut en sjuk eller skadad individ eftersom den drar till sig rovdjur. Hemskt men en överlevnads strategi som till viss del lever kvar.

På tal om det här med att stöta ut skadade djur.
Min kompis häst är 29 år, och då han var 28 ramlade han (troligtvis) i hagen och blev liggande i nerförsbacke och kom inte upp. De andra hästarna i hagen gick då fram och började sparka i huvudet på honom :confused: :(
Som tur var såg några detta och hjälte honom upp och ut därifrån.
Hästen var djupt chockad men annars helt ok.
Var det då för att han var gammal och svag?

Intressant när man sätter det i samband med att man som ryttare är ledaren o vem vill visa sig svag/sjuk för ledaren........

stämmer bra det din massör säger. Min hästmassör säger precis samma sak, att det oftast går VÄLDIGT långt innan hästen säger ifrån pga obehag/smärta, eller visar det utåt tillräckligt tydligt för att människan reagerar.
hemskt och verkligen en tankeställare att man ska vara väldigt uppmärksam på sitt djurs beteende och uppförande.

Intressant diskussion.
Detta visa ju på hur viktigt det är att man känner sin häst och på så vis kan upptäcka då något är fel.
Många förmänskligar tyvärr ofta sina djur och säger att de gör si elle så för att de är bråkiga och vill jävlas.
Men hästar tänker inte på det sättet.
Något för oss människor att tänka på...

Tack för alla svar! Det var just detta jag ville få fram att det är viktigt att lyssana på sin häst o försöka tolka/tyda de små signaler de ger. Därmed inte sagt att det är lätt...men med erfarenhet blir man vis så det är bara att fortsätta försöka. Jag blir däremot oerhört ledsen när man hör talas om hästar som slänger av sina ryttare till höger o vänster o enbart avfärdas som bråkiga o farliga. Tydligare än så kan de ju knappast visa att något är fel. Sedan finns det säkert undantagsfall också som faktiskt är farliga, men jag har inte träffat någon sådan häst ännu. Bara hästar som är missförstådda o förgäves försöker tala om att något är fel.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar