Hästen får inte rätt foder vad gör jag??

M

Maxmax

Tjenare!

Jag är medryttare på en fd. travare. Ägaren vägrar ge honom något mer än hö. :mad: Vårt hö har jätte dålig kvalité. Det saknar nästan helt mineraler och proteiner. Stallägaren har erbjudit att ge hästen tillskott gratis med ägare vägrar.

Hästen går ca 3 dagar i veckan relativt hårt för honom sett. Utseendet på honom är typiskt för en häst som får för lite protein. En tjej i stallet har räknat ut foderstaten för honom och där visade det sig att han får mellan 25 och 94 % för lite av allt, om jag minns rätt.

Vi har försökt att prata med ägaren till hästen på ett vänligt sätt och inte anklaga henne, men hon vill inte lyssna på oss. Vi vet att hon gör så här för att hon inte har de kunskaper som behövs för att veta vilket foder han behöver.

Vad tycker ni att jag ska göra?? Jag och alla andra i stallet är oroliga för honom.

Sv: Hästen får inte rätt foder vad gör jag??

Smygmata honom för tusan,så han får kraft att slänga av ägarn!!!!!!
mvhR

Jag sager samma som Rosita. Om du ar medryttare och dar utan att agaren ar dar samtidigt, ge honom mat. Dessutom ska du saga till den som fodrar pa morgonen att ge honom foder.
Kop en sack med havre och en med korn, sa ska du se till att han kommer att ma battre inom kort.

Jag säjer precis samma. :)

Tycker ni att det är "okej" att smygfodra hästen alltså? (jag är den andra tjejen som räknat ut foderstat för honom)

Självklart ! Det är ju SYND om hästen , HAn kommwer ju snart inte att orka mer. Ge honom mycket morötter , Äpplen och nyttiga saker ;)

Självklart ! Det är ju SYND om hästen , HAn kommer ju snart inte att orka mer. Ge honom mycket morötter , Äpplen och nyttiga saker ;)

ramonarunds skrev:
Jag sager samma som Rosita. Om du ar medryttare och dar utan att agaren ar dar samtidigt, ge honom mat. Dessutom ska du saga till den som fodrar pa morgonen att ge honom foder.
Kop en sack med havre och en med korn, sa ska du se till att han kommer att ma battre inom kort.

Stallägaren fodrar alltid och hon vill INTE smygmata honom. Men jag och hans medryttare kan ge honom iaf nästan dagligen. Medryttaren vill gärna betala, bara han FÅR nåt.

Det kommer inte fungera att smygmata för visst kan inte ni var där varje dag och ge samma giva!? Jag tror ni måste prata ordentligt med ägaren annars så får ni anmäla om det är så illa. Kan hon nåt om hästar överhuvudtaget?? Men hur dåligt är höet eg? Är det så pass dåligt att han inte ska klara sig på det (vid fri tilgång eller iaf mycket) då är det väl knappast tjänligt att ge till andra hästar heller!? Har ni någon analys? Vad visade den?

Det är väl knappast äpplen och morötter han behöver ifall de har taskigt proteinvärde!?? Äpplen och morötter är inte nyttigt på samma sätt för hästar som det är för oss människor (absolut inte onyttigt) men det är mer vitaminrikt än proteinrikt. Hästen skulle kanske behöva komplement med protein och mineraltillskott tex. Sen om han ska ridas kan det ju tänkas att det behöver kompletteras med något annat (tex havre) Men det KAN gå på bara hö om höet är av bra kvalitet! HUr ser hästen ut i kroppen?

Capable Case skrev:
Det kommer inte fungera att smygmata för visst kan inte ni var där varje dag och ge samma giva!? Jag tror ni måste prata ordentligt med ägaren annars så får ni anmäla om det är så illa. Kan hon nåt om hästar överhuvudtaget?? Men hur dåligt är höet eg? Är det så pass dåligt att han inte ska klara sig på det (vid fri tilgång eller iaf mycket) då är det väl knappast tjänligt att ge till andra hästar heller!? Har ni någon analys? Vad visade den?

ja det är 7MJ och 16g smbrp/kg foder. Urkasst med protein! Vi andra ger tillskott.
Det går inte med fri tllgång på detta hö, tyvärr... som du kanske förstår... Han måste i vilket fall som helst få protientillskott!
DESSUTOM tycker ägaren att han är lite tjock (pga bukigheten) så hon vill nog inte att han ska få mer... inte ens ett kilo till...

Capable Case skrev:
Det är väl knappast äpplen och morötter han behöver ifall de har taskigt proteinvärde!?? Äpplen och morötter är inte nyttigt på samma sätt för hästar som det är för oss människor (absolut inte onyttigt) men det är mer vitaminrikt än proteinrikt. Hästen skulle kanske behöva komplement med protein och mineraltillskott tex. Sen om han ska ridas kan det ju tänkas att det behöver kompletteras med något annat (tex havre) Men det KAN gå på bara hö om höet är av bra kvalitet! HUr ser hästen ut i kroppen?

jag vet precis vad han skulle behöva. Har räknat ut det! :smirk:
han behöver inte mer energi utan PROTEIN och mineraler...

Tycker ni att jag borde lägga mig i mer eller ska jag inte bry mig längre? Och bara göra så gott jag kan för honom??

Om det är så illa som du beskriver skulle jag skulle vägra rida hästen och försökt övertala stallägaren att hota med uppsägning om hästen inte får en hyfsad foderstat. Försök stämma träff med ägaren + en veterinär (eller annan sakkunnig gärna som hästägaren respekterar) och tala om vikten med en bra foderstat. Ett annat tillvägagångsätt skulle kunna vara att skaffa ett bra hö och ev kompletera med hackad lucern om nu ägaren ogillar kraftfoder.

Ett problem i sammanhanget är att folk har olika syn på vad som är lämpligt foder och lämpligt hull. Ägaren kan se de som om du förstör hennes perfekta foderstat. Utan bilder och sammanställning av vad hästen äterkan folk här egentligen inte ens avgöra om vi håkller med dig angående om att utfodringen ät felaktig..

Kan ni inte kanske försöka ge henne en bok om utfodring?

Om du anser att hästen blir misskött så föreslår jag att du antingen kontaktar djurskyddet i din kommun eller SHV (svenska hästars värn) som har stor erfarenhet av hästars välmående och det motsatta.

Fast med tanke på hur hästen såg ut på bilden såg den ut att må ganska bra.

:bow: Lycka till

Jag håller med Lädernunnan. Det är trots allt inte ni som ägen hästen och därmed har ni inte rätt att ge utfodra hästen på annat sätt än vad som överenskommits med ägaren.

Det är ju ett litet predikament då jag förstår att du som medryttare inte vill stöta dig med ägaren, men jag tror ändå att du bör tala med henne igen och då meddela att du har för avsikt att kontakta djurskydd eller liknande. Det ger henne ju en chans att gära något åt situationen. Väljer hon att avstå har hon ju ändå fått chansen och då får djurskyddet ta ställning.

Det är tragiskt med människor som skaffar häst utan att ha tillräcklig kunskap och sedan inte ens är mottagliga för tips eller hjälp från de som kan mer.

//C

Hur kan man lägga fram till det ägaren på ett snyggt sätt?? Hon är en jätte trevlig människa och vill honom väl. Men det som hindrar henne är att hon inte har kunskap om foder. :confused: Jag vet inte hur jag ska säga det för att inte trampa henne på tårna så hon känner sig förolämpad.

hehe.. Eskilstuna står det att ni bor i.. I så fall kan jag komma dit och tala om det för henne!!! :idea:

Hahaha! Tänk om det skulle vara så enkelt! Men det är nog lite svårt att bara ta dit någon som vaken jag eller hon känner. Jag vill inte bli osams med ägaren.
Jag funderar på att skriva ett litet brev och se vad hon säger. Jag träffar inte henne så ofta. Utan vi brukar komminicera via brev i stallet. Jag har föreslagit saker till henne tidigare, fast det har inte handlat om foder. Jag föreslog att vi skulle testa att longera honom med halsförlängare för att hjälpa honom att gå i rätt form. Det tyckte hon var ett bra förslag. Så det var inga problem.
kanske skulle ett lite brev kanske göra någon skillnad eller??

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 845
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar