hästars sömn-

A

Anja586

Någon som kan detta med hästars sömn? hur mycket sömn behöver dem på ett dygn? vi människor behöver ju 10 timmar, ungefär. men vad behöver pållarna?

jag menar appropå detta med fri tillgång till hö - om de ska äta ca 8 kilo under en natt så får dom ju mindre tid till att sova än dom hde fått om de äter ca 4 kilo. Det borde ju då vara bättre om de får fri tillgång till hö under dagen? det verkar ju i allafall mer logiskt? eller är det bara jag som tycker så,?`har jag fel? eller de kanske äter det så fort så att det inte spelar någon roll. Men min häst äter ganska sakta.. hmm.. är det någon som kan detta med deras sömn?

Sv: hästars sömn-

En hästs sömn är inte som människans, de sover ung 4 tim/dygn och dessa timmar delar de upp över hela dygnet, inte bara på natten.
Anledningen är ju för att kunna vara på vakt mer mott faror.
Samma sak som när de dricker vatten, deta gör de gärna bara en gång om dagen och snbbt går det för att inte vara utsatta mer än nördvändgt för faror.

Sv: hästars sömn-

Hästen sover i korta perioder om typ 2-5 min ståendes (kommer inte ihåg exakt) och behöver ligga helt på sidan och sova djupt 15 min/dygn. Således kan den ha fri tillgång överallt då den vilar från maten om den behöver sova. Blir ju inte något stressmoment med mat heller om den vet att den har maten hela tiden och kan äta när den vill.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka