Sv: Hästarna ute många timmar..
Djurjouren skrev:
Du har stpr skogshage med massor att göra? Ingen skånsk lerplätt?
Jag har varierande hage ja. Vinterhagen är kuperad och med 'skog' (i skånska ögon är dte nog skog, i mina ögon är det ett taskigt substitut för skog, eftersom det är löv och således kalt på vintern, dessutom är det bara dungar). Men det finns bark att knapra på, fri eller nästan fri tillgång till hösilage, plan vall (med örtinsådd, när det är grönsäsong alltså) samt brant slänt (med en massa stock och sten). De ståtar dessutom med tre egna äppelträd i hagen den säsong det är äppelsäsong.
JAG tycker hagen är ganska trist, men jag är van med riktig skogshage (dvs inte dungar utan skog).
Betet är modell 'skåneplatt' (gammal vall), men med skogsdel (gran och lövskog) samt en liten kulle.
Kal lerplätt skulle jag vägra acceptera som hage, tack och lov är Skåne det sista ställe jag skulle kunna tänka mig att flytta till (jag skulle frysa ihjäl första vintern, jag har aldrig frusit så hemskt som tre dygn i april i Skåne, det var minus fem och jag tinade inte upp förrän jag kom hem till minus femton) så jag har ganska lätt att slippa undan kala plättar till hagar *bortskämd*
Hagarna är btw utslagsgivande när jag står inackorderad. Jag accepterar inte små trista fyrkanter, stallet må vara hur perfekt som helst i alla andra avseenden, men är inte hagarna bra faller det. Så jag är himla kinkig med det (och bor som sagt så att man kan vara så kinkig, även om det finns mycket små platta leriga hagar här med, men om man letar/åker längre så går det att hitta det jag vill ha).
Om det var skånsk lerplätt skulle nog hästarna vara både mindre aktiva och mer benägna att gå in misstänker jag. Förutom att valacken skulle frysa ihjäl då
Unghästens mamma kom från Blekinge när hon kom, med hyfsat stor hage, men leeera (såpass att under värsta perioden fick de stå inne varannan dag för att slippa klafsa i eländet). Hon var dessutom enligt uppgift inte speciellt aktiv i hagen utan stod mest, även under säsongen med bra underlag och väder.
När hon kom hit var hon likadan, gick sällan mer än 20 meter från grinden, stod mest still och trots idoga försök från valacken att få med henne på bus så var hon svårflirtad. Ville jättegärna gå in klockan fyra och all tid efter fyra tillbringades vid grinden (trots att intag här inte skedde förrän 20.00 tidigast). Hon såg ut att stortrivas med att 'bara hänga' ska tilläggas!
Men efter kanske någon månad (minns ärligt talat inte riktigt) så var hon likadan som mina. Dvs använde hela hagen, och trots stoor dräktig mage så lyckades hon busa så det stod härliga till, började själv ta initiativ till bus med etc. Och inte en skymt av någon grå tjockis vid grinden vid varken 16 eller 20 inte, utan hon kom i full fart när man ropade vid intag.
Så där visar ju helt klart att hur hagen är utformad (och även vad för kompisar de har, hur lekglada de är) spelar STOR roll för hur hästarna vill/inte vill vara inne! Och det är ju fullt förståeligt, jämför själv med ett jalt rum med en pinnstol och ett ombonat rum med myshörna, soffa, utsikt etc. Och man kan ju inte alltid erbjuda idealet tyvärr =/
Sen, om jag hade platt hage och 'inget att göra' samt inget vindskydd etc så skulle JAG nog inte fixa att i ösregn elelr halv snöstorm ha dem ute 18 h/dygn t ex. Just för jag visste att de har ingenstans att gå undan och ingenting att göra.