Hästarna ute många timmar..

Sv: Hästarna ute många timmar..

tja..först och främst är det vad man vänjer hästarna till..mina hästar skulle inte trivas med att komma in på lunch för att äta och vila, de vill vara ute !
Mina är ute mellan 06.00 och 20.00 i en hage som är något större än 1 hektar, där finns skjul, träddungar på två ställen lite uppför och nedförbacke och planmark..hagen erbjuder alltså en hel del.
Och jag har koll! De leker mycket, äter, vilar i solen och busar.

Att hästarna skulle vilja vara inne mer tror jag beror på om man har VANT dem till att ha det så.

Jag har fördelen att ha min häst uppstallad på en gård där bägge ägarna jobbar hemifrån (och mestadels utomhus) så hästarna är under stort sätt konstant tillsyn.

Hästarna går i stora kuperade hagar med blandad terräng och det busas ganska friskt dagligen. Vi har också alltid en rundbal havrehalm i hagen för pyssel och bukfylla utöver lunchfodringen med hösilage.

De flesta hästarna rids dagligen och tränas för instruktör regelbundet. Ett par tävlar hoppning och fälttävlan också. De flesta i stallet lämnar dock hästen inne för resten av kvällen om den blivit ordentligt svettig. Vi är många med udda arbetstider i stallet så många rider dagtid/em

Annars är de ute 8-18 ungefär men är det blåsigt och nederbörd så kommer de in vid 17 senast.

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
Men en följdfråga, ni som har era hästar ut så mkt, på hur hög nivå tränar ni?

Hobbynivå. Se mitt senaste inlägg.

Djurjouren skrev:
Men visst är det så att de mesta tiden står stilla?

Nej, inte i mitt fall.

Alexandra_W skrev:
Så, de rör sig MER om de är ute mer. En annan, ganska fascinerande sak, är att de blir 'livligare' när de är ute dygnet runt i vinterväder, än om de går in.

Så upplever jag det för mina hästar också! :)
Destu mer utevistelse (i deras fall), destu piggare och gladare blir de.

nocki skrev:
âr det så att ni rider era långhåriga hästar så lätt att de inte blir svettiga? då kan jag förstå om nisläpper ut de igen.. men en svättig varm häst.. nej

Att man sätter ut sin häst igen efter ridning behöver ju inte betyda att man sätter ut den varm o svettig. Min häst är klippt och skrittas tills hon blir torr, sedan får hon stå inne en stund medans jag fixar i stallet o så.

Djurjouren skrev:
Du har stpr skogshage med massor att göra? Ingen skånsk lerplätt?

Jag har varierande hage ja. Vinterhagen är kuperad och med 'skog' (i skånska ögon är dte nog skog, i mina ögon är det ett taskigt substitut för skog, eftersom det är löv och således kalt på vintern, dessutom är det bara dungar). Men det finns bark att knapra på, fri eller nästan fri tillgång till hösilage, plan vall (med örtinsådd, när det är grönsäsong alltså) samt brant slänt (med en massa stock och sten). De ståtar dessutom med tre egna äppelträd i hagen den säsong det är äppelsäsong.

JAG tycker hagen är ganska trist, men jag är van med riktig skogshage (dvs inte dungar utan skog).

Betet är modell 'skåneplatt' (gammal vall), men med skogsdel (gran och lövskog) samt en liten kulle.

Kal lerplätt skulle jag vägra acceptera som hage, tack och lov är Skåne det sista ställe jag skulle kunna tänka mig att flytta till (jag skulle frysa ihjäl första vintern, jag har aldrig frusit så hemskt som tre dygn i april i Skåne, det var minus fem och jag tinade inte upp förrän jag kom hem till minus femton) så jag har ganska lätt att slippa undan kala plättar till hagar *bortskämd*

Hagarna är btw utslagsgivande när jag står inackorderad. Jag accepterar inte små trista fyrkanter, stallet må vara hur perfekt som helst i alla andra avseenden, men är inte hagarna bra faller det. Så jag är himla kinkig med det (och bor som sagt så att man kan vara så kinkig, även om det finns mycket små platta leriga hagar här med, men om man letar/åker längre så går det att hitta det jag vill ha).

Om det var skånsk lerplätt skulle nog hästarna vara både mindre aktiva och mer benägna att gå in misstänker jag. Förutom att valacken skulle frysa ihjäl då ;)

Unghästens mamma kom från Blekinge när hon kom, med hyfsat stor hage, men leeera (såpass att under värsta perioden fick de stå inne varannan dag för att slippa klafsa i eländet). Hon var dessutom enligt uppgift inte speciellt aktiv i hagen utan stod mest, även under säsongen med bra underlag och väder.

När hon kom hit var hon likadan, gick sällan mer än 20 meter från grinden, stod mest still och trots idoga försök från valacken att få med henne på bus så var hon svårflirtad. Ville jättegärna gå in klockan fyra och all tid efter fyra tillbringades vid grinden (trots att intag här inte skedde förrän 20.00 tidigast). Hon såg ut att stortrivas med att 'bara hänga' ska tilläggas!

Men efter kanske någon månad (minns ärligt talat inte riktigt) så var hon likadan som mina. Dvs använde hela hagen, och trots stoor dräktig mage så lyckades hon busa så det stod härliga till, började själv ta initiativ till bus med etc. Och inte en skymt av någon grå tjockis vid grinden vid varken 16 eller 20 inte, utan hon kom i full fart när man ropade vid intag.

Så där visar ju helt klart att hur hagen är utformad (och även vad för kompisar de har, hur lekglada de är) spelar STOR roll för hur hästarna vill/inte vill vara inne! Och det är ju fullt förståeligt, jämför själv med ett jalt rum med en pinnstol och ett ombonat rum med myshörna, soffa, utsikt etc. Och man kan ju inte alltid erbjuda idealet tyvärr =/

Sen, om jag hade platt hage och 'inget att göra' samt inget vindskydd etc så skulle JAG nog inte fixa att i ösregn elelr halv snöstorm ha dem ute 18 h/dygn t ex. Just för jag visste att de har ingenstans att gå undan och ingenting att göra.

Djurjouren skrev:

Hästen är i tävlingskondition o ska ut på B tävlingar i år. (western)

Djurjouren skrev:
Är det kanske rentav så att om man hästarna ute mindre så rör de sig lite mer jämfört med om man har de ute mkt så rör de sig mindre?

Nej, hon rör sig mkt. På morgonen brukar hon inte ens alltid äta upp sitt foder eftersom hon vill ut på engång. Hon har fritillgång på hö ute. O om hon skulle vara den som står stilla mkt så har hon ju iaf ett val. I en box finns ju inte mkt att välja på.

Djurjouren skrev:
Så alla ni som hävdar att hästen ska vara ute mkt utan täcke, har ni nån aning om vad era hästar gör på dagarna?

Faktiskt! Han rör mycket på sig eftersom han har en hagkompis som vill leka hela tiden. Så några timmars lek blir det, minst. Men jag predikar visserligen inte om att hästar inte ska ha täcke :p

Djurjouren skrev:
Noterar att väldigt många av er som skriver att era hästar vill vara ute så länge har skogshagar. Då har jag full försåelse för att hästarna trivs bättre ut.
Är det kanske rentav så att om man hästarna ute mindre så rör de sig lite mer jämfört med om man har de ute mkt så rör de sig mindre? Jag spekulerar bara nu.
Jag tävlar dressyr på msv nivå.
Min tävl häst är klippt på halsen, har täcke inne, och täcke ute, vid blåst och eller regn med hals på.
På vintern åker jag inte till ridhus pga av att min väg är så dålig utan jag tränar hemma.
Han rids sällan svettig, utan pass på ca 45 min till 65 min i snitt.
Jag är ingen utehuligan, utan gör det som hästen trivs bäst med.

Övriga årstider så släpper jag ut efter hårda pass eller träningar/tävlingar. Om det är bra väder och flera utetimmar kvar, har han varit svettig och torkat har han täcke, även på sommaren annars inte.
Han är en aktiv och energisk häst som gör bäst i från sig på tävling om han även fått vara ute i hage en stund på morgonen.

Det är lätt att skämma bort sina hästar när man har dem hemma och man har möjlighet att serva dem i parti och minut.

Visst blir min "raggsocka" svettig på ett arbetspass. Igår var vi på clinic och hon fick slita rätt duktigt. Men efter att ha skrittat av henne, haft täcke på i transporten så var hon torr när vi kom hem...släppte ut henne och hon började leka med unghästen:idea: (så hon var långt ifrån trött;))...mina har fri tillgång på hö.

Har stor hage som går i ett L...där ena delen följer vägen och där finns det äppelträd och den andra delen sluttar ner mot stallet. Nej, mina står aldrig vid grinden och "vill in" men när jag går till stallet och börjar göra färdigt för insläpp kommer dom så sakta ner dit och väntar på själva insläppet. Mina är ute före 8.00 och sällan in före 22.00. Hästarna rör sig hela tiden omkring i hagen efter en invand rutin som man nästan kan ställa klockan efter;)

Rider 5 ggr/vecka ca 1,5-2 timmar per gång.

Mina går ute 8 - 21 ungfär.
Är det skitväder får dom täcke på sej (bushällregn eller blötsnö).
Nu när det är runt 20 minus oxå täcke. Fast tinkern skulle egentligen inte behöva...
Dom gnager på träden, i backen, äter, vilar och busar lite smått.
Kommer till grinden när man går ut dit, annars står dom sällan där trots att solen brukar lysa där.

Ena rids inte mycket alls just nu, men den andra ca 1 timme varannan dag ungefär (kan ju skifta lite). Är han svettig så åker han ut med fleecetäcke och mat efter jag mockat klart vilket ofta blir minst ½ timme. Är det många minus så får han stå inne längre innan han åker ut.
Jag "fritidsrider" men har inge mindre hästvett för det...

:confused: vad menar du? Är det bättre hästarna står i stall 23 timmar om dygnet istället?

Jag jobbar deltid och är sjukskriven halva pga olycka, så jag är hemma mycket. Jag har två hagar som är väl ungefär som dina, en vinter o en sommar o så en mindre på framsidan. Så vitt jag vet mår mina hästar bra, de leker o busar, äter o vilar. Går ut nån gång mellan 06-7.30 beror på om jag jobbar el ej o in mellan 20-21.30 beroende på om jag sak jobba nästa dag el ej.

Täcke får de bara om det är skitväder, dvs blåst o spöregn. Bor på öppna östgötaslätten, blåsigt o bra på sommaren med tanke på knott o sånt, men inte så trevligt på vintern. Funderar försöka bygga en sorts lösdrift så de kan ska skydd iaf när det regnar - men det hänger på brist på pengar o arbetskraft för det jobbet. Dock kan de gå bak ladan om de vill. Där finns lite sly o smått att käka på.

Jag, jag är en vanlig enkel fritidsryttare som kräver samspel o bra balans o kommunikation med mina hästar. Mår de bra i hagen, mår de bra för övrigt. Mina skulle få fnatt att behöva stå inne till kl 09. Ena valacken rev faktiskt en box han stod tillfälligt i en sommar då han ej släpptes ut exakt kl 07 för några år sedan. Nu har han lärt sej vänta till kl 8 innan han far i taket.

*kl*

Ja just, ska tillägga jag oxå att mina vandrar runt runt inne om dom inte får komma ut i tid eller måste in tidigt.
Möjligen skulle dom vara hyffsat nöjd om dom hade varsin rundbal i boxen;)

Delar två hästar med en annan tjej som bor precis bredvid hagen,just nu står de bara två i en hage på ca 1ha m vindskydd,skog o fri tillgång på hö dygnet runt.När det är kallare än -20 står de mest o äter annars springer de mest runt o drar i kvistar,skitar ner ligghallen o småbråkar m varandra.De håller sig sysselsatta hela dagarna o man ser aldrig att de står o hänger vid grinden.Ska tilläggas att ingen av dem är stel,en har dessutom brutit ärtbenet för 2,5år sedan o han har aldrig varit så bra som nu när han kan röra sig fritt dygnet runt

:bow:

Jag har inte läst igenom hela tråden men:

Ja vissa hästar i viss hagar verkar ju nästan värre än att ha dom inne :crazy: Att gå och trampa runt i en liten lerig minihage kan ju inte vara särskilt kul från morgon till kväll..

Jag har en vinterhage på drygt 2 ha. Det mesta är ängsmark men ca 1/4 av hagen är skog och kuperat.

Trots det står hästarna OFTA vid grinden och ser mot stallat! :confused:

Ja , jag vet ungefär vad dom gör. Jag har lösdrift med knappt 1/2 ha hage varierat med skog och lite öppnare mark, så här ser mina hästar dag ut:

Kl 7-1/2 8 Går jag ut och fyller på hö, visiterar, byter ev. täcken o.s.v. Då ligger de och sover i ligghallen och stiger i allmänhet upp:p . Kallblodet ställer sig och kissar utanför ligghallen. Sedan äter de hö 1-2 timmar. Efter de brukar de gå upp i skogen och pula med kvistar, gräva fram gräs o.s.v. Sen går de ut på den öppnare ytan och springer lite:bump: :bump: , leker "pinnleken" (dragkramp med pinnar) i ca 1 timme. Sen ställer de sig och sover, äter lite igen o.s.v. Kl 17-18 går jag ut igen, då brukar de stå och vänta på mig vid grinden, för då vet de att jag brukar rida (1 häst/dag). Efter ridningen ges kraftfoder, den hästen som inte rids visiteras och kratsas hovar, den som ridits får andastäcke på och går ut i hagen igen. Jag mockar ligghallen och fyller på hö, och hästarna står oftast och äter hö när jag går in. Jag kan ju inte vara 100 på vad de gör under natten, men eftersom höet oftast är nästan slut, så gissar jag på att de äter och sover:) .
Och nej, mina hästar är varken stela eller trötta, inte ens 22-åringen (som dock har tjockt vintertäcke vid behov).

Men ni som släpper ut era hästar igen efter ridning, vilken typ av ridning sysslar ni med?
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att tex efter ett träningspass släppa ut en trött varm häst i hagen igen. Men sen vill jag ju aldrig ha hästen ute efter att det blivit mörkt...
Enda gången jag släpper ut hästen igen , är om jag ridit mitt på dagen och hästen inte blivit varm och det är över 3 timmar till insläpp.

âr det så att ni rider era långhåriga hästar så lätt att de inte blir svettiga? då kan jag förstå om nisläpper ut de igen.. men en svättig varm häst.. nej

Halvblodet har ganska lite päls, så han blir sällan svettig, men blir hand et så får han på sig vinter täcket, vid behov fleecetäcke under och går ut igen. De torkar nästan snabbare när de äter och rör sig lite. Kallblodet har tjock päls, han blir alltid svettig. Är han dyngsur får han stå inne i skötselboxen med ylletäcke tills det värsta har torkat, sedan andastäcke på och ut. Jag rider lättare dressyr och i skogen i alla gångarter, även klättring och kondition i ca 1 timme.

Så härligt det låter :) nästan som vi har det... Har fakriskt oxå börjat fundera på ligghall just av den anledningen...pållarna står ju ändå bara inne och väntar på att få komma ut igen.

Jag förstår inte vad du menar med att hästarna blir stela av att gå ute... Blir de mindre stela av att stå i en box hela dagarna? I en hage har de i alla fall möjlighet att röra sig ifall de vill...

Att hästar står vid grinden BEHÖVER inte betyda att dom vill in för att få stå i boxen/spiltan.

Dom vet väl att det är där "oftast" maten kommer in, ägaren/ryttaren kommer den vägen, genom den går man för att få mer mat och bli ompysslad...

Även om hagen är liten och tråkig så är det bättre luft, mer att se och jag tror att det ändå är bättre för hästen.

En granne till mej har sina hästar i egna platta tråkiga hagar i ur och skur, fast inne på natten. Jag tycker synd om dom men tycker att det skulle vara ännu värre om dom fick stå inne och stirra in i väggen. Nu så ser dom ju folk och djur i rörelse och brukar springa med när jag rider förbi :-)

Nu menar jag inte det exemplet på hästen som fick stå utan mat bara för att den skulle stå ute länge.
Mat måste dom få vare sej dom är ute eller inne!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?