Hästarna ute många timmar..

Sv: Hästarna ute många timmar..

en häst skulle aldrig välja att gå in i ett stall å stå inne massor av timmar om det inte visste att den får mat när den kommer in.

_86a_ skrev:
Som att hästarna tycker det är speciellt mycket roligare att stå o glo i stallet? Min häst tycker kanske inte det är speciellt kul i hagen. Den är ganska liten o tråkig. Men där har han i alla fall en kompis som han kan vara lite social med, och han har betydligt mer att se på. Jag lover han är mycket hellre i hagen än inne. Vill inte komma in om kvällarna... Han är ute från 7 till 21..

Du har säkerligen en mycket gladare och nöjdare häst oxå!!:)
Har våra hästar ute från 8 till 20...får lunchen ute istället för att ta in dom mitt på dagen...+ en rundbal med hö ute...mycket träd att ta skydd från regn,blåst och snö..... Min dam är så harmonisk och lugn att rida oxå för att hon får vara häst om dagarna!!:banana:

Lord Owen skrev:
Jag har ju turen att ha väldigt kuperad vinterhage, den är på ca 1ha med granskog, en bit med sand och en bit med lite gräs. Riktig skogshage. Den ligger vid havet, storhästen står ofta och tittar ut över havet och solar sig när han vilar. :D Hagen ligger precis nedanför vårt hus, man ser rätt ner i hagen från köket och alla sovrum....

....De rör sig väldigt mkt eftersom hagen är så pass kuperad, de rör sig runt och letar små grästrån här och var, vilar, letar igen, blir fodrade, vilar, letar mat, busar och så vidare. Hagen inbjuder till att leta mat. :cool: Eftersom det är så pass mkt träd i den så "skövlar" de skogen också, äter granskott och så vidare.

Åhh... dina hästar har enligt min åsikt en dröm tillvaro i hagen. Vad mysigt med havet så nära.
Ser på min foderhäst att han också tycker om att stå och titta ut/ner på utsikten. Han har en stor flat stenhäll i sommarhagen som han gärna kliver upp på (ca 20 cm hög) för att kollar på utsikten. :smirk:

Hästar är ju ganska stillsamma, dom rusar ju inte omkring som vildar hela tiden. (det finns ju undantag :D ) Utan dom varvar ju bete med förflyttning och oftast så letar dom ju (med mulen i backen) bete under förflyttnigen. På vintern så finns det ju inget/inte lika mycket bete som under resten av året, så då är det ju kanske inte så konstigt att dom står och "hänger" lite mera, bla så är det ju energisparande.

Hästars magar är ju byggda för att äta lite, många gånger under hela dygnet och det hör ju ihop med detta med utevistelsen. Från början så var ju hästen tvugen att flytta sig hela tiden för att få mera mat, idag så fodrar vi ju hästarna när dom kommer in och det vet dom ju om. Dessutom så läggs ju stråfodret ut i kanske 1 hög per häst, om man istället lägger ut fodret i flera högar per häst och över större ytor så måste hästen flytta mer på sig och det tar lite längre tid att få i sig fodret.
En anledning till att hästarna gärna lägger sig inne och inte ute är ju pga att det är ju mjukt och skönt inne. Om hästen dessutom har en tjock och mjuk halmbädd så borde det ju göra det lättare för hästen att ligga längre stunder eftersom det inte blir samma press mot lungorna. Detta är dock bara en teori.
Om hästen som står inne mycket får överskottsenergi, så beror inte det nödvändigtvis på mängden fysiskrörelse utan mycket kan vara psykiskt. Även fast hästen ser ut som om den bara står och sover i hagen så både ser och hör den (nästan) allt omkring sig. Den registrera fåglarna i luften och bilarna på vägen, allt som händer är ju sinnesintryck som får hjärnan att arbeta.

Det blev visst lite långt...:o ...

Senast ändrad:

Det går att torka sin häst efter ett ridpass och lägga ett värmande täcke inunder det vanliga...

Vilken nivå har väl ingen betydelse? Jag tycker att det är mycket konstigt att det faktiskt är så - ju högre nivå man tävlar desto mindre utevistelse. Men har du tänkt på att ju högre nivå man tävlar desto mer använder man skrittmaskin och andra träningsredskap till sina hästar.

En tävlingsryttare på elitnivå har en mardröm och det är att hästen ska bli skadad, därför vill de inte att hästen vistas ute tillsammans med andra i en stor kuperad hage - de använder skrittmaskiner mm istället och visst har man råd med en skrittmaskin så är ju det ok.

Din stora hage är 0,8 ha, vilket enligt min åsikt inte är en stor hage. Min minsta är ungefär så stor.

Det borde vara olagligt att ha hästar inhysta i mindre hagar än det, nu är det tyvärr inte det och man hittar hästar och ponnies i många villaträdgårdar och på lerplättar som inte är mer än 15x15 meter. Jag vet ett inhyrningstall som har så och de har mage att ta 2500kr i månaden per häst!

Jag önskar verkligen att djurskyddsmyndigheten kunde öppna sina ögon och ta sitt förnuft tillfånga. 15x15 meter! Möjligtvis en sjukhage...

Stora kuperade hagar (med träd och naturliga "lekplatser" som nedfallna träd mm) och mycket utevistelse, ger hållbara och harmoniska hästar!
Sluta förmänskliga hästarna försjutton! Att ha en hästhållning med små kvadratiska hagar, stora kraftfodergivor och små (inte tillräckligt ofta) stråfodergivor är inte intelligent - det bäddar för hovledinflammationer, pålagringar och förslitningsskador och är bara ett mänskligt påhitt.

Jag är ofta ute på tävlingsbanor och har mycket kontakt med ryttare på ganska hög nivå och varenda en klagar på att deras hästar inte är hållbara - de har skador hit och dit, nej oj - vilken överrasking!:confused: :confused:

Flipzon89 skrev:
Din stora hage är 0,8 ha, vilket enligt min åsikt inte är en stor hage. Min minsta är ungefär så stor.

Det borde vara olagligt att ha hästar inhysta i mindre hagar än det, nu är det tyvärr inte det och man hittar hästar och ponnies i många villaträdgårdar och på lerplättar som inte är mer än 15x15 meter. Jag vet ett inhyrningstall som har så och de har mage att ta 2500kr i månaden per häst!

Jag önskar verkligen att djurskyddsmyndigheten kunde öppna sina ögon och ta sitt förnuft tillfånga. 15x15 meter! Möjligtvis en sjukhage...

Stora kuperade hagar (med träd och naturliga "lekplatser" som nedfallna träd mm) och mycket utevistelse, ger hållbara och harmoniska hästar!
Sluta förmänskliga hästarna försjutton! Att ha en hästhållning med små kvadratiska hagar, stora kraftfodergivor och små (inte tillräckligt ofta) stråfodergivor är inte intelligent - det bäddar för hovledinflammationer, pålagringar och förslitningsskador och är bara ett mänskligt påhitt.

Jag är ofta ute på tävlingsbanor och har mycket kontakt med ryttare på ganska hög nivå och varenda en klagar på att deras hästar inte är hållbara - de har skador hit och dit, nej oj - vilken överrasking!:confused: :confused:

Du och jag har samma teori...skönt att fler tycker så här...
Låt hästen vara häst...annars så kan man lika gärna skaffa leksakshästar... inte konstigt att många av ryttarna som tävlar sina hästar på högre nivåer har mycket skador på dom...

Men det måste väl även i någon mån spela roll hur hästarna är vana att ha det? Vi bor i södra Spanien och har två hästar i familjen, ett fullblod som vi fått från kapplöpningsbanan, en spansk häst som vi fått från en ridskola som skulle läggas ned. Bägge hästarna skulle alltså avlivats om vi inte tagit hand om dem. Problemet är bara att här i Spanien så FINNS det nästan inga hästhagar. Här står hästarna inne och så är det bara. Vi rider våra hästar minst 2 tim/dag plus att vi släpper ut dem på ridbanan under siestatid så att de kan rulla sig i sanden och stå och svansa varandra under olivträdens skugga och det verkar som de är nöjda med livet. När vi förra sommaren tog dem till Sverige där de (naturligtvis efter invänjning vid foder och bete) fick tillgång till en kuperad jättehage med både bete, hösilage och ligghall - ingen succe kan jag säga! Dom var ju helt enkelt inte vana vid denna utevistelse och krävde högljutt att få komma in efter bara ett par timmar i "paradiset". Det tog 4 månader innan de slutade rasera staketen för att få komma in efter 2 timmar!:mad: Sådär framåt september började de även inse att det där gröna "håret" på marken faktiskt var riktigt gott att äta...

Vilken liten solskenshistoria, hoppas dina hästar förstår det :)

På Malta (dit många säljer sina travare som är för gamla) står hästarna på andra våningen i lägenheterna :)

hast_tittar_ut_ur_hus.jpg

Vilken fin bild! Malta.. hmm, den kunde gott ha varit tagen här i Spanien..
Ja, jag undrar ibland om våra hästar faktiskt inte förstår att dom fått det hyfsat bra, dom är alltid så snälla och bussiga. Här är det ju en annan syn på djuren, många hästar står instängda i garage eller skjul i folks trädgårdar och att hästarna är flockdjur, det är det inte många som tar hänsyn till:mad:

Då blir det lite olyckligt när djurskyddsmyndigehten talar om lidande att stå i spilta på en ridskola. Olika villkor, och klart ska Sverige ha världens strängaste djurskydslag, men ibland förundras man över olikheterna.

Många har spanjorernas hantering av hästar och hingstar som förebild, men allt är inte rosenrött...

Nää, inte är det rosenrött alltid - snarare blodrött ibland måste jag säga:cry: Visst, man kanske måste hantera hingstar så att de lär sig respektera människor (har ingen erfarenhet) men jag tycker ofta de går för långt här, och ridningen, i många fall obalanserade lite överviktiga herrar som rider med långa stjärnsporrar och skarpa stångbett - suck. Sen finns det ju naturligtvis motsatsen, härliga hästmänniskor med erfarenhet och omtanke om djuren. Som tur är så tillhör de som äger stallet där vi hyr boxar sådana personer som alltid sätter hästens bästa i första rummet!:bow:

Min hage är nog ca 3ha. Har så stor som det går. (Väg runt hagen) Hade gärna haft dubbelt så stor! För övrigt :bow: till ditt inlägg!

Även jag har haft förmånen att ha koll på vad mina hästar gör hela dagarna. De står ibland stilla, ibland traskar de runt och knaprar på lite mat ibland springer de. Så ja, de rör sig! Jag har väl inte några överdrivet roliga hagar, för tillfället har jag två st hagar hopakopplade. För tillfället går de på ca 1.5 hektar där det är en del åkermark, lite skog och lite variation i underlaget. Det är fyra hästar, fjordhäst, korsningsponny och två shettisar.

De har inte täcke, shettisarna kryper ur sina täcken och har optimala pälsar för oväder. Fjordingen blir förbannad om man sätter på han ett täcke, annars hade han nog fått ha ett täcke så ridning är möjligt även vid dåligt väder samt för att skona hans kropp som börjar bli till åren. Ponnyn är inte min och jag bestämmer inte om den ska ha täcke eller ej.

De går ute från ca 7.00 till 22.00. Får alla högivor i hagen, förutom nattamaten som serveras i boxarna.

Nu har vi inga högpresterande hästar, för tillfället rids ingen pga underlaget. Skulle egentligen,av bekvämlighetsskäl, gärna ta in dom redan vid 17-18tiden för att sen kunna somna i vettig tid. Då kunde sambon gett nattmat. Men nu visar dom tydligt att dom vill vara ute och därför låter jag dom vara det. Flera kvällar i veckan protesterar fjordhästen och vill INTE in.

Jag håller med dig i att står de bara på samma ställe hela dagarna och stelnar till så kan de hellre vara inne. Absolut! Hade två inhyrningar här innan som bara stod och glodde hela dagarna. Ibland flyttade dom inte ens sig :eek: Dom fick komma in tidigt.

Jacksson_95 skrev:
en häst skulle aldrig välja att gå in i ett stall å stå inne massor av timmar om det inte visste att den får mat när den kommer in.

Två av mina har fri tillgång både ute och inne och de vill ändå in på kvällen samt då vädret är kass. Så det stämmer inte alls.

Ja det har jag..
Mina rullar sig och busar en stund direkt de kommer ut, sedan äter de ett tag, för att när de fått i sig tillräckligt gå och kolla vad fåren i hagen bredvid hittar på för någonting och om de går att busa i gång. Sedan är det dags för lite mat igen och vandring i hagens alla hörn för att snusa på alla rävspår som tillkommit under natten.
När det är klart, så brukar de mysa i solen (de dagar den är framme) någon timme eller två. Efter det är de lite hungriga igen och går ner till balen och äter, för att sedan strutta omkring och busa lite eller bara för att de tycker om att springa och bralla en stund. När det sedan skymmer och blir mörkt, så står de i regel och äter ett bra tag, för att sedan knalla upp till fåren igen. Där står de med matpauser ibland tills det är dags för insläpp. Och då får man gå och hämta dem, för de har Inte någon panik att komma in direkt.
Så jag tror mina hästar trivis rätt så bra i sin vinterhage faktiskt..De har i af rätt så bråttom ner dit varje morgon.
Utsläpp ca 08:00 och insläpp mellan 21-22:00.

Japp, han skulle bli fullständigt knäpp om han inte fick vara ute ordentligt på dagarna! Är rätt vild som det är redan :angel: Vi ger hästarna både "lunch" och "middag" ute. De har en stor gran som de kan söka skydd under när det regnar. Annars är hagen egentligen alldeles för lite och tråkig tyvärr. Min häst är van vid STORA hagar med mycket skog och varierande terräng. Han tycker det är rätt trist i denna hagen. MEN, alltid bättre ute än inne!!

jag säger bara, stackars alla hästar som inte får vara hästar. gå med täcke, stå inne, stå i för små hagar osv.
Om dom vill gå in och äta beror det väl på att dom vet att dom inte behöver kämpa om maten hela tiden eftersom dom flyttar varandra, rangordning osv.
Får dom stå inne slipper dom ju det, sen är det väl individen som inbjuder till att leka, inte hagarnas strl, har haft häst i olika stora hagar och åtminstone leker mina iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II