Din stora hage är 0,8 ha, vilket enligt min åsikt inte är en stor hage. Min minsta är ungefär så stor.
Det borde vara olagligt att ha hästar inhysta i mindre hagar än det, nu är det tyvärr inte det och man hittar hästar och ponnies i många villaträdgårdar och på lerplättar som inte är mer än 15x15 meter. Jag vet ett inhyrningstall som har så och de har mage att ta 2500kr i månaden per häst!
Jag önskar verkligen att djurskyddsmyndigheten kunde öppna sina ögon och ta sitt förnuft tillfånga. 15x15 meter! Möjligtvis en sjukhage...
Stora kuperade hagar (med träd och naturliga "lekplatser" som nedfallna träd mm) och mycket utevistelse, ger hållbara och harmoniska hästar!
Sluta förmänskliga hästarna försjutton! Att ha en hästhållning med små kvadratiska hagar, stora kraftfodergivor och små (inte tillräckligt ofta) stråfodergivor är inte intelligent - det bäddar för hovledinflammationer, pålagringar och förslitningsskador och är bara ett mänskligt påhitt.
Jag är ofta ute på tävlingsbanor och har mycket kontakt med ryttare på ganska hög nivå och varenda en klagar på att deras hästar inte är hållbara - de har skador hit och dit, nej oj - vilken överrasking!