Hästarna ute många timmar..

Sv: Hästarna ute många timmar..

nocki skrev:
Men ni som släpper ut era hästar igen efter ridning, vilken typ av ridning sysslar ni med?
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att tex efter ett träningspass släppa ut en trött varm häst i hagen igen. Men sen vill jag ju aldrig ha hästen ute efter att det blivit mörkt...
Enda gången jag släpper ut hästen igen , är om jag ridit mitt på dagen och hästen inte blivit varm och det är över 3 timmar till insläpp.

âr det så att ni rider era långhåriga hästar så lätt att de inte blir svettiga? då kan jag förstå om nisläpper ut de igen.. men en svättig varm häst.. nej
jag rider i skogen med våra hästar o släpper ut dom i hagen med täcke på efteråt .
varför vill du inte ha hästen ute när det är mörkt??? det är en häst inte människa!:eek:

våra hästar (säger våra fast bara en av dom är min) går ut mellan 7-9 beroende på vem som släpper ut. sen går dom in mellan 16-18 beroende på vem som släpper in. jag får dåligt samvete om min häst får vara ute mindre än typ 6 timmar per dag..
det är oftast bara fjordingen som vill in.. våra hästar utnyttjar hela hagen (inte så stor, 1-2 ha kanske). Det finns ett vindskydd, lite träd, lite stenar o så.. lite kuperad men ej mkt. hästarna får hö på mornarna och ibland vid lunch om det är extremt kallt! dom verkar trivas ganska bra!

Hej!

Min tjej ute från kl. 8 till antingen 16 eller 20-21 beroende på väder... står för det mest still och vilar, eller vandrar runt med kompisen eller slåss lite med honom, vintertid. När hon står ute själv på kvällen, äter hon i ca 1,5 h och går sen runt och pillar i resterna, vilar och står och tittar om det är någon som rider på ridbanan. Superskoj, det händer nåt!
Sommartid har hon huvudet mer eller mindre konstant i backen och bryr sej inte särkilt om nåt (ja om det inte är nåt nytt kul som kan innebära godis). Hon brukar dra en repa då och då.

Jag anser att det trots att hon mest står och hänger är bättre för henne att göra det ute än inne, eftersom ute finns iaf möjlighet till rörelse när hon känner för det, det händer mer, och ffa luften är enormt mycket bättre ute än i stallet. Hon trivs också bättre ute och brukar inte vilja gå in ens om det är dåligt väder, jag har testat flera gånger..

/ Lavinia, som vill ha pållan ute dygnet runt, men inte har möjlighet till det just nu..

ps. hon har täcke vid dåligt väder, inte för att hon fryser eller blir stel, utanför att hon visat att hon inte gillar att bli kall över ryggen, hon är stelare när hon stått inne i stallet.ds

Min häst vill gärna komma in efter ca 4 timmar ute. Han tycker det är mysigt att stå i stallet. Och är riktigt förbannad om han får vara ute tills efter det har blivit mörkt. Jag har ändå stora kuperade hagar på ca 4 hektar med utsikt över nejden. Med andra ord skulle många hästar se dessa hagar som närmare ett paradis. Men han står och huttrar vid grinden redan vid lunchtid. Han är mer av en bohem i sättet tror jag. :p Han värderar en filosofisk diskussion med katterna i stallet, för att sedan avnjuta sin middag tillsammans med vänner som kommit in från den yttre världen. Han har faktiskt aldrig varit särkskilt atletisk heller.

De får hö i hagen och kraftfoder inne.

På morgonen får de kraftfoder och hö inne ca kl 8.00 sedan tar jag ut dem vid ca 10 tiden. De får lunchhö och vatten i hagen omkring 13-tiden (räcker hela dan, de brukar gå en runda i hagen ca 14.30 och äta bark och annat uppe i träddungen, för att sedan ta resten av höt) Sedan kommer de in i skymningen omkring kl 17.30 då får de kraftfoder och hö. Ibland slänger jag till dem lite hö innan jag går och lägger mig, men för de mesta får de tillräckligt då vid 18.00 så att de har över natten. De står på spån men jag lägger in ca två kakor halm varannan dag också, så de har nåt att pilla med precis på morgonen när de vaknar.

I princip har de fri tillgång på hö. De kanske är lite runda men jag tycker det är bättre än att de är för smala. Jag har täcke på min ridhäst men de andra har inte täcke. Mitt stall är kallt. Om jag rider gör jag det för det mesta på morgonen vid 10-tiden, då kommer den hästen senare ut i hagen så klart.

*kl*
Hehehe det här var en rolig tråd!
Experterna har talat...

Folk är väl inte dummare än att de fattar att även hästar är individer? Det finns lika många bra lösningar som hästägare, och inget sätt är det bästa!

Mina hästar (både tävlingshästar och "prommisar") har fått sitt kraftfoder runt 8, sedan ut i hagen där hö/hösilage väntat, sedan har de fått all övrig fodring i hagen, utom kvällsmaten då som ätits inne.
De hästar som ridits under em har fått stanna kvar inne. De övriga får stå inne tills de varit helt torra, sedan täckade (vintertid).

De promenadhästar (dvs ej tävling eller hård träning) jag haft har för det mesta gått otäckade om det varit varmare än -15.
Utevistelse för ALLA hästar oavsett antal minusgrader. Men har det varit -35 har ute-tiden kortats ner.

Ingen har dött av friskluft! Men precis som vi människor finns det frusna och härdade hästar...
Men tyvärr är det ju folket det har att göra med...som alltid.

jajemän ,jag JOBBAR nämligen med mina hästar hela dagarna med andra ord 8timmar per dag. det där med täcke är bara stallflicke fasoner inget för medvetna hästägare med välmående och välpälsade hästar. tyvärr ser man alltför många som ej får en chans att leva ett naturligt liv utan täcke men med tjock vinterpäls som är naturens eget vintertäcke,så tänk om vad det gäller täcke.

acisej skrev:
jajemän ,jag JOBBAR nämligen med mina hästar hela dagarna med andra ord 8timmar per dag. det där med täcke är bara stallflicke fasoner inget för medvetna hästägare med välmående och välpälsade hästar. tyvärr ser man alltför många som ej får en chans att leva ett naturligt liv utan täcke men med tjock vinterpäls som är naturens eget vintertäcke,så tänk om vad det gäller täcke.

Standarsvar från Alex:

Välkommen hit och förklara för mig hur jag ska få valacken att INTE frysa så in åt helvete utan täcke. Jag kommer vara dig evigt tacksam om du lyckas..

Uppväxt på lösdrift, fullpälsad, möjlighet att gå in i hagen samt fri tillgång på stråfoder. Och fryser så han hackar tänder om han inte har varmt täcke. Vi talar om hästen som fryser i ihållande sommarregn till och med.

Hans stallkompis behöver du inte bry dig om, hon fixar snöstorm och drivis utan täcke.. Samma ras, exakt samma yttre parametrar etc. Men OLIKA INDIVIDER...

Vill du ha en vägbeskrivning?

acisej skrev:

om jag inte klipper min häst om vintrarna får hon en fruktansvärd päls och blir svettig bara man travar ett par meter med henne. :crazy:
jag anser det mycket bättre att klippa henne så jag kan rida ordentligt utan att ha en utmattad, sjöblöt häst efter 30 min, trots att jag då får lov att täcka henne varje dag.
de år hon gått orakad har jag i vilket fall som hellst vart tvungen att täcka henne vissa dagar då det kan bli väldigt kallt här jag bor.

men hade jag haft en häst som fick lagomt med päls (så pass mycket så hon inte fryser, men inte så mycket så hon får värmeslag då jag rider) hade jag ju självklart valt att inte klippa henne. skulle ju bli billigare att slippa köpa täcken :smirk:

men sen vet ju inte jag om det var några speciella hästar du tänkte på men ioch med att du skrev "välpälsade" tog jag åt mej för min blir som en stor hårboll om hon får ha all sin päls som växer ut snabbare än blixten :smirk:

Min arabtös går ute 8-16.30 med tjockt täcke på sig.

Varj egång jag komemr med bilen ser jag henne ståendes väldigt fridfull. Brukar jämt säga: "Är hon aldrig vaken?" :P

Springer till grinden när jag kommer för att hämat henne och är oerhört pigg på ridturen. Hoppig och sprallig. (Skulle önska att hon gkorde av med lite av sin energi i hagen).

Hon har stått på lösdrift men det är inget hon trivs med. Hon får ont i magen. Hon är även frusen av sig. Om hon inte har täcke på sig och det regnar springer hon fram och tillbaks gnäggandes vid grinden.

Hemskt roligt att läsa om alla hästar.

I hjärtat vill jag ha mina ute dygnet runt på schysst lösdrift men Neffi skulle bli rent av förolämpad om inte hon hade en egen box med "prinsessan på ärten"-mängd med strö.

Ska betäcka i år, kanske får lite mer "naturliga" instinkter då. Har nämligen sätt ut en björkhage åt henne och fölet på nya gården och den ska kopplas ihop med lösdriften. Iofs får jag väl stalla upp henne igen sedan när fölis är avvand men ändå.

(Och jo jag är bra på att gå händelserna i förväg men ni skulle se hagen!)

Jag blir så trött!!!!!!!!!!!!!
självklart mår hästar bäst av att få vara ute så mkt som möjligt och fritt fram att antingen röra på sig eller att stå still och "såsa"!
Att stänga in dom i en box på ca 10 kvm är väl inte speciellt nyttigt i flertalet av dygnets timmar????

Sedan är det självklart så att dom måste ha stor yta ute att röra sig på och ngt att sysselsätta sig med så som ex träd/grenar / valet att äta när dom vill dvs fri tillgång på hö/hösilage/halm !

Visst sedan är vissa mer frusna och rör sig mindre än andra och står och hänger vid grinden! Men jag "lovar" er att om hästen hade box med hage i direkt anslutning meed öppen dörr så står den inte inne lång stund..............

Jag har själv både lösdrift och "innehästar" i mitt stall(av bekvämlighet) och har "innehästarna" ute till ca 20.00.

Arbetsmyran

Vinterhagarna i stallet där min häst står är ca 100*100 meter utan något egentligen roligt för dom att göra (:() men tittar man på spåren i hagen efter nysnö så är det spår och bortsparkad snö över hela hagen. Det är två hästar i varje hage. Så jag måste nog säga att hästarna i mitt stall rör sig en del, fast så fort det kommer människor till stallet parkerar dom sig vid öppningen :smirk:

Visserligen kan det vara just min häst som hade gjort 80% av dom där spåren :p han 21åriga kompis är en liten latis och måste alltid knuffas ut ur stallet på mornarna (på riktigt).

Intressant tråd.
Jag tycker också att hästarna skall vara ute så mycket som möjligt...jag tycker det är synd att de lösdrift alternativen som erbjuds alltid har som standard, fri tillgång på hösilage. På grund av detta tvingas jag välja uppstallning där hästarna oftast går in vid 15-16 tiden.
Jag har en lättfödd ponny som aldrig skulle kunna gå på fri tillgång på hösilage utan att bli sjuk, skulle önska att det fanns lösdrift med fri tillgång på halm , där hösilage utportionerades eller en bestämd mängd som var utblandat med halm. Min 450 kg ponny äter 6 kg normalvärdigt hö och 1 kg fibergi låg ( 10 MJ) per dag, allt som allt ca 50 MJ per dag. Han är rund och fin i hullet och på gränsen till för pigg.....

Ingen annan av "fullblods" ryttarna i stallet kan förstå detta....de tycker jag svälter min häst....
Det är bara Islands folk som förstår sig på detta med lättfödda hästar, och som inte proppar sina hästar fulla med aldeles för mycket kraftfoder.

kanske gick lite i från ämnet, men ja ja...

Mina hästar blir heltokiga om de får gå ute MER än 7 timmar dom älskar att komma in!
Jag är hemma hela dagarna de får gå ut vid 8.30 och vid 14.00 börjar dom vanka framför grinden, de är inte hungriga för de äter lunchhö 11.30 men do är riktiga stallgrisar.

jag skulle inte kunna tänka mej att ha dem ute 7-22 eller dygnet om mitt i vintern.
Däremot på sommaren vill de vara ute mer men de vill in och sova på nätterna.

Jag har aldrig behövt göra annat än att visa mej vid hagen utan att de vill in, det är bara om jag kommer på förmiddagen tidigt som de inte kommer lullandes o vill umgås.

Jag kan åxå tillägga att de rids på e.m och pysslas med på kvällarna så de står inte inlåsta i boxarna och har tråkigt. De trivs jättebra med det här.
Mycket mockande men jag vill inte ha det på nåt annat vis!
P.s de går med täcke ute och har innetäcke inne åxå...uhhh nu kommer lösdriftsmaffian och skäller ut mej!

tack för ordet!:banana:

Till alla.

Har någon läst artikeln om varmblod i senaste Hästfokus? Väldigt bra!
Står mkt intressant om lösdrift.
Killen i fråga har ett trettiotal varmblod på lösdrift. (Norrland) Fri tillgång på hö och stor ligghall med uppvärmda vattenkar. Hästarna går utan täcke året om. Han har aldrig haft en förkyld eller sjuk häst. Trots att dom kommer hem svettiga efter ridturerna i 15-20 minus och ibland mer. Hästarna släpps ut svettiga och rullar sig antingen i snön eller i halmen. Äter och dricker och är torra i pälsen efter 20min. Han säger också att hästar är gjorda för att vistas ute. Med tillgång till mat hela tiden.

Ju mer man lindar in sina hästar desto mer ömtåliga blir dom...Hästar är inga "innekatter"...Visst ska dom ha ett bra utetäcke på sej om det krävs och kanske även ett innetäcke i fall man har kallt lr fuktigt i stallet...men glöm inte att hästen är ett djur med päls...
Hästar som får vistas ute så mycket som möjligt håller sej oftast friskare än hästar som går in på stall mitt på dagen... Hästen mår väl kanske inte direkt dåligt av att gå in om det är ordentligt kallt eller riktigt ruskigt väder ute...men tycker ändå att 8 timmar ute om dagen gör dom gott!!

Finns exempel på hästägare som ger sina hästar mängder med kraftfoder,allt möjligt ihopmixat utan att egentligen veta varför man ger hästen det!! Hästarna släpps ut i tråkiga,platta hagar utan minsta terräng fullt påpällsade med alla täcken som finns...benskydd,lindor mm..där går dom i några timmar för att sedan ställas in på stall...få sin lunch o vänta på sin husse/matte som skall komma och rida på sin pålle...Rids i någon timma(oftast i ridhus eller paddock) ställs in i boxen igen,på med alla nattens skydd och täcken.. får sedan sin enorma mängd kvällsmat...Står sen natten igenom för att vänta på att återigen nästa dag behandlas som en porslinshäst!!
Nu säger jag inte att alla gör så men det finns exempel!!

Får väl nu en massa påhopp...men säkert bara från dom som känner sej träffade;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Har visserligen mina två på lösdrift. Shettis och varmblod. Kan bara säga att det är inte många timmar dom är i boxen. Den används men brukar bara va där ca en timme åt gången. Och under natten ligger dom även där men tror inte det är långa stunder.

Som att hästarna tycker det är speciellt mycket roligare att stå o glo i stallet? Min häst tycker kanske inte det är speciellt kul i hagen. Den är ganska liten o tråkig. Men där har han i alla fall en kompis som han kan vara lite social med, och han har betydligt mer att se på. Jag lover han är mycket hellre i hagen än inne. Vill inte komma in om kvällarna... Han är ute från 7 till 21..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar