Hästarna ute många timmar..

Sv: Hästarna ute många timmar..

Jag är lyckligt lottad som kan ha mina hemma, så jag vet vad de gör större delen av dygnet. När jag var nykläckt stallägare var jag vaken två nätter för att se vad de gör på natten tom... :D

Jag tror mig ha ganska bra koll på vad mina hästar gör,visserligen har jag stora hagar,dvs den lilla hagen jag använder är på ca 2-2,5 hektar och den stora vinterhagen är på ca 3,5 hektar.
Den lilla leder ner till sjön och går utmed sjön,den stora har skog.
Jag varierar hagarna pga att de rör sig mera om jag skiftar då och då.
De har hösilage utlagt varje morgon och det räcker minst 4-5 timmar då de där emellan slår en lov eller två i hagen.Leker lite och race'ar där emellan,nerifrån sjön och upp till grindhålet osv..
Är de i stora hagen så är det lek och hopp i skogen,över begrknallar,stockar å div. diken och naturhinder.Jag brukar kika över spåren nu när snön ligger och de utnyttjar hela hagarna.
Visst händer det att de är hemmavid en hel del utav tiden,men ett par gånger om dan har de tagit sig en runda för att kolla läget..

Dock är det inte ute mer än till max 18 då de absolut senast får en mellis,sen ridning och sen nattamat så runt 22 är det natti natti

Mina hästar är 2x9 år och 2xåringar,blandade storlekar.Dvs Shettis,IC,Fullblod och halvblod

Håller helt med dig.

Det var en bra insändare i Ridsport i "ämnet" för ngt år sedan. En vuxen tjej skrev om sin situation där hon hade hästen uppstallad. De hade rasthagar med grus, det var en ridskola.
Hon var den enda som ansåg att hade man inte rejäla, vettiga gräshagar, då bad man inte om att hästen skulle få gå ute "tills ägaren kommer" vilket var synonymt med att hästen fick mat tidigt på morgonen, lunchen vid 18 och kvällsmaten ett par timmar senare.

Jag vet precis vad mina hästar gör då jag också har möjlighet att studera dom hela dagar. De går ut mellan 6-7 och in mellan 20-21.30. Storhästen har täcke vid behov och shettisen går alltid utan. Det är sällan dom kommer frivilligt när jag ska ta in dom på kvällen, trots att jag ropar så jag får oftast gå och hämta dom. Trots att dom vet att de får kraftfoder inne. De har förövrigt fri tillgång på hö. Det märks tydligt att de trivs bättre ute. Jag hade tänkt flytta upp dom till en liten hage precis utanför stallet när det kom mycket snö för jag trodde inte att de skulle röra sig så mycket. Tji fick jag. De trampar upp hela hagen trots mycket snö och är det riktigt mycket så gör dom små stigar som leder runt i hagen. De har sina rutiner. De äter sitt frukosthö, går till andra änden och vilar, går tillbaka och äter lite till, går till ett annat hörn och vilar, busar lite emellanåt och så håller det på hela dagen. Dom står aldrig och hänger vid grinden.

Japp, ja vet vad mina hästar gör hela dagarna. De har en hage på 5 ha. 3 ha betesmark och 2 ha skog/impediment. Lik förbaskat står de och hänger vid utfodringsstället. Nu på vinterhalvåret rör de sig på ca 1 ha. där det är lövskog, de står och gnager på stammar och rötter. De övriga 4 hektaren rör de sig inte på.

De vill ändå inte komma in i stallet. De vill inte ens äta sitt hö inne, utan står och glor på mig med en blick som säger "snälla släpp ut oss". Så de får vara ute och stå och hänga vid hö-häckarna, för det är det de vill.

Men ni som släpper ut era hästar igen efter ridning, vilken typ av ridning sysslar ni med?
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att tex efter ett träningspass släppa ut en trött varm häst i hagen igen. Men sen vill jag ju aldrig ha hästen ute efter att det blivit mörkt...
Enda gången jag släpper ut hästen igen , är om jag ridit mitt på dagen och hästen inte blivit varm och det är över 3 timmar till insläpp.

âr det så att ni rider era långhåriga hästar så lätt att de inte blir svettiga? då kan jag förstå om nisläpper ut de igen.. men en svättig varm häst.. nej

Jag rider ca 1½-2 h (dressyr eller uteritt) när jag rider, hästen blir ibland svettig men då får han torka med täcke och sedan ut med täcke. Han har aldrig blivit dyblöt när jag ridit, om jag inte typ galoppjobbat (då kan han bli lite halvblöt) och det gör jag inte så ofta och aldrig annat än mitt på dagen då det är sol så att han kan gå ut och slipper stå inne och torka. Jag skrittar alltid av för hand i minst 30-40 minuter (efter behov).

Har inget emot att ha dem ute när det är mörkt. :cool:

Jag rider i snitt en timme varje gång, uteritt och lättare dressyr. Hästen är täckad vid behov men inte klippt så lite päls har han. Blir han svettig och det är kallt så släpper jag ut honom i vilket fall. Han har nämligen ett jättevarmt vintertäcke med andaseffekt. ;) Har inga problem med att ha dom ute när det är mörkt. Finns lite lampor häromkring så becksvart är det inte. Det enda som oroar mig är att älgarna och rådjuren ska dra ner tråden men det har inte hänt än. :cool:

Extrafodringar ingick inte i stallhyran, och hästägaren som ville hästen skulle ha mat hade uppenbarligen inte möjlighet att själv fodra mitt på dagen. Så alternativen var gå in och få mat eller gå kvar ute och inte få mat. De som hade hästarna kvar ute tyckte inte de behövde ha mat förrän så sent.

Många större stall tex ridskolor har ju inte möjlighet till extraservice. Det är ju bara att ta de rutiner de har eller flytta.

va? Har du lagt över din mänskliga syn på mörker på dina hästar eller?

Jag tränar HÅRT, tränar minst 1 timme om dagen med min och hon blir svettig trots att hon är klippt, ullfilten på medans hon får hö inne 1/2, sen ut igen om det är merän 1 timme kvar till insläpp. Varför ska hon stå inne i kallt stall när hon kan äta hö ute?

Vi har alltså kallstall, och det är oftast kallare i stallet än ute då stallet isolerar. kallt för mig är mer än -10. Allt annat räknas numera som vårtecken!

När hästar svettas så värmer de inifrån, då torkar pälsen längst in mot huden jättesnabbt, och kvar blir bara lite blöta hårtoppar som ullfilten tar upp bra. Bara att skaka av sen.

Om mina inte skulle gå ut när det är mörkt, skulle de få stå inne 15.00-10.00 och det känns inte som bra hästhållning!

Noterar att väldigt många av er som skriver att era hästar vill vara ute så länge har skogshagar. Då har jag full försåelse för att hästarna trivs bättre ut.
Men en följdfråga, ni som har era hästar ut så mkt, på hur hög nivå tränar ni?
Men visst är det så att de mesta tiden står stilla?
Är det kanske rentav så att om man hästarna ute mindre så rör de sig lite mer jämfört med om man har de ute mkt så rör de sig mindre? Jag spekulerar bara nu.

De kanske rör sig lika lite som i box, men rörelsen, den lilla, är inte runt runt, vilket ju är skadligt.

Jag tror att de som släpper ut sina långhåriga hästar efter ridning eller bara nån halvtimme efteråt gör det för att de inet har så stora krav på sina hästar.Det är kanske rena fritidshästar som inet behöver vara helt loss för att prestera.
De har inte har en aning om hur lång tid det egentligen tar att kyla av en häst på bästa sätt.
Ju snabbare man får den att sluta svettas desto mer mueklepåverkan. En häst ska kylas av långsamt och länge.
Islandshästar är det ju vanligt att man bara låter en filt ta ytsvetten och sen släpper ut dem i kylan.

Jag tror mer på att stillaståendet i en box är hälosammare då det inte är blåsigt där, inet knagligt, lerigt underlag.
En häst som går runt runt i en box ska inte vara i en box, den mår bäst på lösdrift.

Djurjouren skrev:
Noterar att väldigt många av er som skriver att era hästar vill vara ute så länge har skogshagar. Då har jag full försåelse för att hästarna trivs bättre ut.
Men en följdfråga, ni som har era hästar ut så mkt, på hur hög nivå tränar ni?
Men visst är det så att de mesta tiden står stilla?
Är det kanske rentav så att om man hästarna ute mindre så rör de sig lite mer jämfört med om man har de ute mkt så rör de sig mindre? Jag spekulerar bara nu.

Snön gör det väldigt enkelt att kolla hur mycket de rör sig nattetid, och de rör sig faktiskt lika mycket som under dagtid. Jag kan inte säga om de BUSAR så himla mycket på natten, riktigt så ambitiös har jag inte varit. Men de rör sig över hela hagen och i samma omfattning (sträckor, ställen etc) som dagtid. Jag skulle nästan våga sätta en slant på att de knatar runt MER på natten än på dagen, på dagen står de ju och solar och så också, men kan ha ett högre tempo när de väl larvar runt.

Tilläggas ska att jag 'designat' min hage för maximal rörelse. Maten, vattnet, viloplatsen och favoritutkiksplatsen är på olika ställen och de måste röra sig över hela hagen om de ska gå till alla platser (jag är så taskig att de måste KLÄTTRA för att nå vattnet med.. taskig matte).

Så, de rör sig MER om de är ute mer. En annan, ganska fascinerande sak, är att de blir 'livligare' när de är ute dygnet runt i vinterväder, än om de går in. Mer bus och hopp och studs i hagen än om de kommer in nattetid (22 - 06). Och det då trots att växande unghästen vägrar ligga och vila ute.. (Se annan tråd)

Jag har haft häst i i princip startkondition och tränat därefter med lika lång utevistelse. Jag ägnar mig åt att skritta av ordentligt och sen fick hästen stå inne med täcke och torka en stund och så utetäcke på och ut i hagen. Jag gör fortfarande så fast jag inte tränar lika hårt längre. Stunden inne med täcke är kortare el helt borta beroende på hur svettig hästen är och hur kallt det är ute. Den hästen går täckad hela vintern och har inte så mycket päls.

Ponnyn har full vinterpäls och åtnjuter samma behandling efter träningspass. Hon svettas rätt lite och får för det mesta ett utetäcke på och går direkt ut i hagen. Har hon gått ett hårdare pass med mkt galopp så får hon stå inne med svettäcke innan hon får gå ut med utetäcke.

Jag kompletterar gärna med hö ute när de kommer ut efter träningspass. Då håller de värmen bättre och kyls inte av så fort.

Mina hästar går ute fast det är mörkt. Skulel jag bara ha dem ute i dagsljus så skulle det under den "värsta" perioden bara bli 2-3 timmar mitt på dan som de kunde vara ute. Och så dygnet runt på sommaren. Jag bor nån mil söder om polcirkeln.

Min pålle går ute mellan 8-20 i hage med berg, skog, buskar och gräs som ligger vid vattnet, relativt stora ytor. Skulle gärna ha henne ute längre men har ingen lösdrift ännu. Rör sig mycket (mycket spring i benen) och står aldrig vid grinden. Det finns gott om gräs att knapra på och buskar att gnaga av + fri tillgång på hö. Hon tränas medelhårt nu under vintern, är fälttävlanshäst. Hon svettas under/efter ridning, men jag ser ingen fördel i att ha hästen stillastående i en box efter ett träningspass, utan tycker att långsam nerkylning samt rörelse ger en mer hållbar häst. Ett väl fungerande svettäcke samt ett täcke för att hålla värmen över, samt rörelse utomhus känns som ett bättre alternativ än att ställa in hästen i boxen och förhindra rörelse. Min häst är även utrustad med tillräcklig syn och känsel för att inte gå vilse i hagen när det blir mörkt;)

Fast även en skåns lerplätt borde ju gå att designa om. Jag har en norrländsk lerplätt som vintertid är täckt med snö så jag slipper iaf hård och knölig mark. För att undvika lera på senvår och höst så har jag kört på sand på de mest utsatta ställena och funderar även på dräneringsrör.

Sedan så serveras mat och vatten i varsin del av hagen. Maten dessutom i många högar så att de får traska runt lite. De får halm när det är kallare, från -15 ungefär. Då har de att göra i princip hela dan om de vill. Är det varmare så är inte halmen intressant. Idag när det är -24 så får de halm till varje mål ute. Sen finns det även grenar av olika slag att pyssla med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?