Hästarna sparkar varann i hagen

Harbor

Trådstartare
Vi provade igår att släppa ihop två ponnyer i hagen första gången. Vi har gjort allt enligt konstens regler och de borde vara bekanta med varann. Första 5 minuterna blev ändå sjuhundrandes bakutsparkande och pipande mot varann innan de lugnade sig och sedan gick lugnt.
Väl inne någon timme senare så hittar vi 3 ordentliga sår på vår stackare.
Är nu livrädd att släppa ut dem tillsammans igen. tänk om det upprepar sig? Eller tror ni att kampen nu är gjord och det blir lugnt nu i fortsättningen?:(

Sv: Hästarna sparkar varann i hagen

Det är ju omöjligt att säga utan att prova igen. Men det kan vara hur lugnt som helst. Vissa individer har helt enkelt högljuddare rangsamtal än andra, och det kan vara 'klart' nu. Andra tjafsar om rangen längre, och ytterligare andra funkar ju inte alls. Men eftersom det var lugn efter de inledande fem minuterna så kan de helt enkelt ha talat klart om saken.

Enda sättet att veta är att prova tyvärr.

Ett sto jag hade, när hon släpptes in i en ny flock engång så hon och flockens ledare rök ihop så stickor och strån rök, de i princip matade sparkar på varandra. Jag och den andra hästägaren stod i princip och blundade i väntan på ett avsparkat ben, men det var inte mkt mer att göra än att titta (gå in var liksom inte aktuellt). Efter 10 - 15 minuter så vek fd ledarstoet undan, och det var det. De där två var sen som ler och långhalm och syntes aldrig långt ifrån varandra, men mitt sto var ny flockledare. Aldrig mer något tjafs, och då var det ändå en storflock med ston som gick broddade sen när vintern kom, fodrades i hagen etc.

Åh, det lät hemskt och jag vet hur det känns... Fick de några skador nån av dem? Ja mest är man ju livrädd att de sparkar benen av varann ju för då är det ju liksom kört!
Jag ringde stallet idag och de hade snusat på varann och lyft frambenet en gång. Men sen hade de gått och rullat sig och varit nöjda. Får höra av dottern ikväll när hon tagit in honom hur läget ser ut...

Har du tänkt på att hästarna måste testa varandra för att veta vilken rang dom ska ha i flockn...det du beskriver händer bådde i frihet och hoss oss i fångenskap, d är alltså ett naturligt medfött betende att hitta sin plats.
Men jag skulle ge det ett par veckor och om de inte har löst det själva då så kankse dom helt enkelt inte gillar varandra. Men våga ge dom tid.:)

Som tidigare talare sagt så måste de ju få göra upp sin rang så det är ju inget konstigt alls att det kan bli lite livat i början.

Jag hade nog satt på benskydd ett tag för att få i varje fall benen lite skyddade. De är ju oftast mest utsatta. En spark på rumpan brukar ju inte få samma konsekvenser som en spark på ett ben ;)

Lycka till
/Anna

Båda hästarna går nu tillsammans varje dag utan problem. Den andra hästen är väl ledare förmodar jag. han står framför grinden och vår häst 20 meter längre bort, när de ska hämtas in. Min dotter ifrågasatte att tycker han verkligen det är kul att dela hage med nån som han hela tiden är i underläge mot?

Va skönt att det gick bra:)

Du kan hälsa in dotter att hennes ponny inte tycker illa om att vara lägre rang. I en häst flock är det alltid en viss rang ordning. De hästar som hamnar i läget att dom är lägst i rang, accepterar det och har inga problem med det. Dom blir trygga av att veta var dom står. Oftast är det så att den häst med lägre rang kan ta det lugnare. Den behöver ju inte hålla vakt mot faror. Det är ledarens roll.

Så ponnyn trivs nog alldeles utmärkt med sin hag kompis:laugh:

MVH Russin8

Va skönt att det gick bra:)

Du kan hälsa in dotter att hennes ponny inte tycker illa om att vara lägre rang. I en häst flock är det alltid en viss rang ordning. De hästar som hamnar i läget att dom är lägst i rang, accepterar det och har inga problem med det. Dom blir trygga av att veta var dom står. Oftast är det så att den häst med lägre rang kan ta det lugnare. Den behöver ju inte hålla vakt mot faror. Det är ledarens roll.

Så ponnyn trivs nog alldeles utmärkt med sin hag kompis:laugh:

MVH Russin8

Tack för de orden. Det tröstar lite :)

Det du beskriver är ju ett häst beteende. Att hästen fick sår är bara osis. Antagligen så har de gjort upp vem som är den starkaste av de (även den har blivit flockledare). Och då brukar det oftast inte uppstå några med "allvarliga" slagsmål. Lite skyddande av mat m.m kan förekomma. Men sådant händer ju rätt ofta om det är en häst som vill ha sin höhög själv. Jag tror att det kommer gå jätte bra för de i fortsättningen!

De är nog ingen fara.. dem gjorde antagligen upp om vem som ska vara flockledare. Det är inget konstigt alls! Att hästen fick sår var bara otur.. tvätta såren varje dag tills dem läkt och låt dem gå tillsammans. Det blir nästan alltid lite slagsmål när man släpper ihop hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Litet hemmakontor - inspo sökes