Sv: Hästar ute i stormen?
Under så extrema väder som Gudrun har man störst chans att klara sig om man håller sig i ett stabilt hus och har hästarna i stabilt stall. Åtminstone här for takplåtar och takpannor genom luften som giljotiner...inne i stallet var det lugnt. Stressen dom upplevde i den stormen var oerhörd då dom själva upplevde det som att dom inte hade en chans att höra/se ev. rovdjur. Hästarna formligen skenade runt runt innan syrran fick dom att lyssna och komma fram...hela tiden med risk för livet att en takplåt skull komma genom luften...
När Per dundrade in var det, för oss som bor här, inte en tvekan om att hästarna skulle in
Vi slapp Gudrun, men när Per kom så höll jag hela em ett vakande öga på vinden. För att kunna ha hästarna ute så länge som möjligt, men hinna få in dem innan det tog i så hårt att det blev för farligt. Tyvärr gick det från 'hård vind' till full storm på under 30 minuter, samtidigt gick strömmen.
Det var ett helvete ute i hagarna, jag höll på att få stora lossbrutna trädgrenar i huvudet flera ggr, och springa i beckmörkret och leta hästar med pannlampa, för att få in dem i ett kolsvart stall, tja låt oss säga att det inte var helt enkelt nä man inte ens kunde gå upprätt och med jämna mellanrum blåste ikull och iväg.
Hästarna var lugna tills jag kom blåsandes runt med pannlampan, de stod och studerade spektaklet i en skogsdunge. Det är liksom själva problemet med att ha dem ute i storm, de söker skydd i skogen, som inte är direkt säker i det läget.
Hursom, fick in dem iaf. 2 av 3 hästar var tämligen nöjda och belåtna med att ha kommit in, men den tredje - som hade varit lugn i hagen - var VÄLDIGt orolig och rastlös och uppstressad inne, när hon hörde stormen utanför, det knakade i hela stallet och med jämna mellanrum hördes braken när träden blåste omkull. Så, hon hade faktiskt föredragit att vara ute i det läget.
Hade jag haft en trädfri hage att erbjuda henne, på tillräckligt avstånd från övriga lösflygande grejer, så hade hon faktiskt fått vara ute.
Mao, det finns inget rätt eller fel anser jag, utan det beror på hästen och omständigheterna. Var trivs hästen bäst? Var kan man erbjuda en säker miljö? etc