Sv: Hästar ute i stormen?
Vårt gammla sto var fruset av sig på den tid vi idkade instängning. Hon började lätt frysa när det blev kallt och regnigt, och då måste täcket fram. Nu, sedan vi infört utedrift, har den känsligheten försvunnit.
Mm, och valacken har jag mer än en gång försökt 'härda', utan minsta framgång. Tvärtom blir han bara mer frusen med åren. Jag räknar dock honom som ett undantagsfall/extremfall. Dvs han är inte 'mall' för hur jag anser/räknar med att hästar normalt beter sig.
K och B är tämligen normala vad gäller kyla etc dock, de bekoms inte speciellt, utan om de fryser är det vid nederbörd, temp kring noll och vind. Och då fryser de flesta hästar.
V blir ju dessutom förståndshandikappad när han börjar frysa, han äter inte, rör sig inte, går inte in i skydd, utan står som ett hjon och tycker synd om sig själv. Flickorna gör vad de kan för att hjälpa upp situationen om de fryser, dvs söker skydd, äter mer etc.
Jag har själv iakttagit de mest skumma reaktioner hos hästar, utan att begripa varför dom tagit beslutet att agera som dom gjort. Det är nog mycket med djurvärlden vi inte ser och förstår.
O ja, definitivt, därför jag anser att man ska försöka 'fråga hästen' och låta hästen välja så långt det är möjligt och rimligt.
Jag har en absolut övertygelse, när det gäller inne/ute-vistelse. Den är att hästen väljer att vara ute, om den får välja. Om förutsättningarna är neutrala, hästen frisk etc. Bortser då från "udda" undantag. Att vara ute i storm, som tråden handlar om, kanske fordrar en viss ute-vana innan hästen lärt sig vad som gäller, men när den lärt sig att söka lä mm så bryr den sig inte mer.
Ingeting alls att invända mot det.
Lite OT, så finns en vet-artikel i senaste Ridsport om stress.
Där uppges bl a att "80-100% av kapplöpningshästarna och 60-70% av ridsporthästarna har problem med magsår." ... "De preliminära resultaten visar att minst 30-40% av dem (avels och fritidshästar) har magsårsförändringar. I Sverige har har en undersökning av hästar och ponnyer som kom till klinik för andra sjukdomar, visat att 50% hade magsår."
Skrämmande siffror, inte sant?
I slutet av artikeln så står det så här, betr hur man kan minska stressen: "... (hästar på bete har aldrig magsår) ..."
Fast om du läser artikeln igen är det starkt kopplat till foderstaten och grovfodertillgången med. Det är en lika stor bov med begränsat stråfoder som med stress. Hästar på bete kan mkt väl stressas av dåligt sammansatt flock, insekter etc. Men de har alltid, alltid tillgång till mat. Och de har aldrig magsår. Dvs magsår kan ofta 'fodras bort', och är ofta mer kopplat till dieten än stress, även om de ju går hand i hand såtillvida att fel diet ofta ger mer stress, och en stressad häst ofta äter sämre.
Men jag är helt enig med dig att det knappast finns en häst som INTE skulle välja fritt grovfoder samt valfrihet ang att vara inne/ute. Dvs väl fungerande lösdriftslösning. Det handlar bara om att erbjuda tillräckigt bra alternativ för dem. Och då kan de där frusna stå och hänga i lösdriften om/när de vill, och de frihetsälskande kan låta bli att nånsin sätta sin fot där om de vill.
För grejen är ju eg att hästar absolut inte vill vara inne oftast, men de vill inte vara INSTÄNGDA. Och får de välja vill de ha 'svängdörr'.
Dock anser jag att man måste se till hästägarens möjlighet både praktiskt och ekonomiskt att erbjuda exvis lösdrift. Det finns en hel rad legitima anledningar till varför man kan tycka lösdrift är det optimala, men inte kan erbjuda det. Och det innebär inte per automatik att hästen far illa eller att man är en dålig djurägare som inte bryr sig.