Hästar ute i stormen?

Sv: Hästar ute i stormen?

Trist att du instämmer med Alex och t o m anser mig vara extremist. Trodde faktiskt du var seriösare och klokare än så.

Hey, var har jag kallat dig extremist eller ens extrem? Kan inte ens se att vi varit oense i det stora hela i tråden?

"Inget att invända i stort mot ditt inlägg, mer att de där extremerna finns även vad gäller ut i busväder."

Som svar på Axels påhopp på mig.

LIA

"Inget att invända i stort mot ditt inlägg, mer att de där extremerna finns även vad gäller ut i busväder."

Som svar på Axels påhopp på mig.

LIA

Ah, du menar så. Då har du helt misstolkat! 'Extemen' i frågan var alltså stoet som prompt skulle ut i stormen. :)

Axel skrev ju att:

alla domesticerade djur som har fått smaka på komforten att få vara inne när vädrets makter är horribla- vill vara där.

Varken katterna, hundarna, hästarna eller vildkatten för den delen tycker om busväder. De stoppar knappt ut näsan, utan sover- stugsittarväder .

Dvs menade att om de får välja så väljer de att vara inne. Och de flesta exvis hästar jag mött är inte ntresserade av att vara ute i full snöstorm. Men att det finns 'extremer'. Då exemplevis nämnda sto.

Och det är också anledningen till att jag skrivit att man inte kan säga de ska vara inne eller de ska vara ute, för det beror på individen och omständigheterna. Hade jag haft en hage som varit mindre träd i, och som legat längre från saker som flög omkring i stormen hade K fått gå ute hela stormen och de andra två fått stå inne hela stormen, och alla hade fått som de ville. För det är lika elakt att slänga ut V (som är otroligt pipig vad gäller vidrigt väder där nederbörd är inblandad) i fll snöstorm och tycka 'du ska vara ute och hör sen', som det är att tycka till K som alltså vill gå ut oavsett väder och är helt nöjd med att vara ute även i full storm att tycka att 'det är storm, du ska stå inne'.

Men det var alltså stoet som var extremen, och inte du!

När det är storm/väldigt hårda vindar för alla mina hästar stå inne. De uppskattar verkligen inte det värdet och absolut inte om det skulle regna också (hemska tanke) :smirk:
Sen känner jag min säkrare om det skulle vara oväder att de står trygga och torra inne i stallet istället för att behöva passa dom så dom ej skadar sig på ngt.

Annars vid bra väder är mina hästar ute mellan 8-18.
Då kan jag passa in mattider med mitt jobb.

Jag släpper mina hästar på bete varje sommar, i en stor hage på ca 3hektar. Jag vänjer dom inte lite innan utan dom åker ut när det är tillräckligt varmt och skönt för att klara nätterna.
Har inte heller ngn gång hört talas om att man har en tillvänjningsperiod innan.

Puhhh (suck av lättnad ;) ), då är jag med.

"Dvs menade att om de får välja så väljer de att vara inne."
Här har jag en annan uppfattning. Våra djur, som varit vana vid både inne och ute-vistelse, väljer inte att vara inne p g av vädret. Undantag hönsen när det snöar, för det gillar dom inte. Och så katten förståss, som ligger inne och gosar dagarna i ända oavsett väder.

Håller med dig om att hästarna bör få bestämma själva. Våra väljer "vildhästlösningar" när det gäller vädret, däremot att gå in i storboxen eller stallet när sommarens flygande ohyra blir för besvärlig.

LIA

Håller med dig om att hästarna bör få bestämma själva. Våra väljer "vildhästlösningar" när det gäller vädret, däremot att gå in i storboxen eller stallet när sommarens flygande ohyra blir för besvärlig.

K, som ju vill vara ute även i full storm, är faktiskt den av de som allra helst går IN för insekterna. Så, precis som jag sagt i andra trådar, helt horribelt att det inte är krav på skydd i hagarna på sommaren. För insektsplågan är värre än både storm och drivis på samma gång..

Men de flesta hästar jag mött är ganska tacksamma att få komma in i stallet när vädret blir extremt, även om de inte lider ute heller (vilket inte ska glömmas bort!).

K har vi ju avhandlat, sen har jag V som är en fjomp vad gäller nederbörd och inte ens vill gå ut i snöstorm, han är extremt åt andra hållet jmf med K. Sen har vi B, som i november när jag köpte henne var van att övertäckad gå ute 4 h/dygn, och inte i dåligt väder.. Hon hade btw INGA problem med att från en dag till en annan vara ute 12 - 15 h/dygn, med mindre täcken än innan dessutom. Hon tycker det är trevligt att komma in i boxen på kvällen, men hon skulle nog inte gråta ute heller, förutom då t ex vid snöstormen (då hon var både uppjagad och frös så tänderna skallrade. Ge henne ett år till och jag är inte alls förvånad om hon gör gemensam sak med K och larvar kvar ute om hon får välja. Dvs hon är högst normal =)

Det är inget påhopp, utan en reaktion på dina tidigare inlägg. Du har skrivit tidigare att det är onödigt med människouppförda vindskydd vintertid, att det räckte med skog.

Kan leta rätt på det inlägget om du har glömt bort det.

DSM tyckte uppenbarligen inte så o la till en lag om det iom att folk uppenbarligen bara struntar i det.

Att hästar skulle lägga sig i blötan är heller inget de generellt skulle välja om de hade en bra välskött ligghall- en där det inte regnar in i o som hålls ren o torr, som inte är fylld med bajs. ( såg din variant av djupströbädd:crazy: )
Att man fjantar för mkt med hästarna- ditt citat.

Att de flesta av oss månar om hästarna behöver inte betyda att man fjantar med dem.

Såg att du inte heller tyckte att transportskydd var nödvändigt o att man kunde binda hästen i trailern utan att stänga för bak o sen gå in o fika.:mad:

Såna tips får mig att se rött.:devil:
Hästar som vänjs vid skydd tidigt, reagerar knappt på dem.
Man kan stänga dem så att hästen har lite rörelsefrihet runt bakkotorna, så slipper man sprattlet med bak.

Att som du rycka ord ur sitt sammanhang och sedan vrida dom till en helt annan betydelse, och att göra detta för att trakassera folk, det är påhopp! Om inte värre.

Vad slags person är du som finner nöje i det?

LIA

Senast ändrad:

Att som du rycka ord ur sitt sammanhang och sedan vrida dom till en helt annan betydelse, och att göra detta för att trakassera folk, det är påhopp! Om inte värre.

Vad slags person är du som finner nöje i det?

LIA

Det är väll inget påhopp utan bara någon som kommer ihåg vad som sägs.....att du faktist har uttalat dig får du väll stå för.

Förstår faktist inte vad som är problemet....står du inte för vad du tidigare sagt ?

Det är ju många aspekter att ta hänsyn till. Om en häst gör si eller så, varför gör den det?
Gammal vana? Osäkerhet? Värk eller smärta? Går dit där maten serveras? Hålla sig till speciellt sällskap? Hålla sig undan speciellt sällskap? Andar? Currylinjer? Lukter? Listan kan göras lång, och det är ändå inte säkert att vi träffar rätt orsak varje gång vi söker förklaringar. För att ytterligare krångla till det, så påverkar ju vi människor hästen genom klippning, täckning osv.
Vårt gammla sto var fruset av sig på den tid vi idkade instängning. Hon började lätt frysa när det blev kallt och regnigt, och då måste täcket fram. Nu, sedan vi infört utedrift, har den känsligheten försvunnit.
Jag har själv iakttagit de mest skumma reaktioner hos hästar, utan att begripa varför dom tagit beslutet att agera som dom gjort. Det är nog mycket med djurvärlden vi inte ser och förstår.

Jag har en absolut övertygelse, när det gäller inne/ute-vistelse. Den är att hästen väljer att vara ute, om den får välja. Om förutsättningarna är neutrala, hästen frisk etc. Bortser då från "udda" undantag. Att vara ute i storm, som tråden handlar om, kanske fordrar en viss ute-vana innan hästen lärt sig vad som gäller, men när den lärt sig att söka lä mm så bryr den sig inte mer.

Lite OT, så finns en vet-artikel i senaste Ridsport om stress.
Där uppges bl a att "80-100% av kapplöpningshästarna och 60-70% av ridsporthästarna har problem med magsår." ... "De preliminära resultaten visar att minst 30-40% av dem (avels och fritidshästar) har magsårsförändringar. I Sverige har har en undersökning av hästar och ponnyer som kom till klinik för andra sjukdomar, visat att 50% hade magsår."
Skrämmande siffror, inte sant?

I slutet av artikeln så står det så här, betr hur man kan minska stressen: "... (hästar på bete har aldrig magsår) ..."
För min del räcker det som skäl till att aldrig mer stänga in en häst.

LIA

Jag har en absolut övertygelse, när det gäller inne/ute-vistelse. Den är att hästen väljer att vara ute, om den får välja. Om förutsättningarna är neutrala, hästen frisk etc. Bortser då från "udda" undantag. Att vara ute i storm, som tråden handlar om, kanske fordrar en viss ute-vana innan hästen lärt sig vad som gäller, men när den lärt sig att söka lä mm så bryr den sig inte mer.

Men du har inte träffat alla hästar heller.

Jag har haft hästar som stannat i dörren och vägrat gå ut vid regn. Som verkligen lidit av storm o regn och skrikit vid grinden för att komma in trots bra täcken och MYCKET vana vid att vara ute i alla väder. Som har takta in i värmen när man väl kommer.

Eller som frusit så dom skakat av regn och blöta, även med täcke, t o m en new forestponny som väl borde vara robust tycker man.

Vi har hästar som är födda och uppvuxna sen generationer med stallvistelse. Människan bodde i grottor på stenåldern men det är inget jag längtar efter idag:crazy: Jag är förklenad modern människa.
Kastade du ut mej i grotta för att jag är människa och dom har levt så naturligt skulle du leva farligt:cool:

Ang storm så varför skulle inte en häst tycka det är skönare inne och slippa stå i stormen och frysa?

Jag förstår fortfarande inte vad som skulle hindra "dagens tama hästar" att gå ute i oväder? Våra kan och gör det, så varför inte andra? Jag tror inte alls på att hästar blivit så känsliga och sköra som många vill göra dom till. Får dom vettiga förutsättningar, så klarar dom sig galant.

LIA

Själv då? Satt du inne eller stod du ute i stormen? Människor är inte heller födda med hus som snigeln.

Vårt gammla sto var fruset av sig på den tid vi idkade instängning. Hon började lätt frysa när det blev kallt och regnigt, och då måste täcket fram. Nu, sedan vi infört utedrift, har den känsligheten försvunnit.

Mm, och valacken har jag mer än en gång försökt 'härda', utan minsta framgång. Tvärtom blir han bara mer frusen med åren. Jag räknar dock honom som ett undantagsfall/extremfall. Dvs han är inte 'mall' för hur jag anser/räknar med att hästar normalt beter sig.

K och B är tämligen normala vad gäller kyla etc dock, de bekoms inte speciellt, utan om de fryser är det vid nederbörd, temp kring noll och vind. Och då fryser de flesta hästar.

V blir ju dessutom förståndshandikappad när han börjar frysa, han äter inte, rör sig inte, går inte in i skydd, utan står som ett hjon och tycker synd om sig själv. Flickorna gör vad de kan för att hjälpa upp situationen om de fryser, dvs söker skydd, äter mer etc.

Jag har själv iakttagit de mest skumma reaktioner hos hästar, utan att begripa varför dom tagit beslutet att agera som dom gjort. Det är nog mycket med djurvärlden vi inte ser och förstår.

O ja, definitivt, därför jag anser att man ska försöka 'fråga hästen' och låta hästen välja så långt det är möjligt och rimligt.

Ingeting alls att invända mot det.

Lite OT, så finns en vet-artikel i senaste Ridsport om stress.
Där uppges bl a att "80-100% av kapplöpningshästarna och 60-70% av ridsporthästarna har problem med magsår." ... "De preliminära resultaten visar att minst 30-40% av dem (avels och fritidshästar) har magsårsförändringar. I Sverige har har en undersökning av hästar och ponnyer som kom till klinik för andra sjukdomar, visat att 50% hade magsår."
Skrämmande siffror, inte sant?

I slutet av artikeln så står det så här, betr hur man kan minska stressen: "... (hästar på bete har aldrig magsår) ..."

Fast om du läser artikeln igen är det starkt kopplat till foderstaten och grovfodertillgången med. Det är en lika stor bov med begränsat stråfoder som med stress. Hästar på bete kan mkt väl stressas av dåligt sammansatt flock, insekter etc. Men de har alltid, alltid tillgång till mat. Och de har aldrig magsår. Dvs magsår kan ofta 'fodras bort', och är ofta mer kopplat till dieten än stress, även om de ju går hand i hand såtillvida att fel diet ofta ger mer stress, och en stressad häst ofta äter sämre.

Men jag är helt enig med dig att det knappast finns en häst som INTE skulle välja fritt grovfoder samt valfrihet ang att vara inne/ute. Dvs väl fungerande lösdriftslösning. Det handlar bara om att erbjuda tillräckigt bra alternativ för dem. Och då kan de där frusna stå och hänga i lösdriften om/när de vill, och de frihetsälskande kan låta bli att nånsin sätta sin fot där om de vill.

För grejen är ju eg att hästar absolut inte vill vara inne oftast, men de vill inte vara INSTÄNGDA. Och får de välja vill de ha 'svängdörr'.

Dock anser jag att man måste se till hästägarens möjlighet både praktiskt och ekonomiskt att erbjuda exvis lösdrift. Det finns en hel rad legitima anledningar till varför man kan tycka lösdrift är det optimala, men inte kan erbjuda det. Och det innebär inte per automatik att hästen far illa eller att man är en dålig djurägare som inte bryr sig.

Dock anser jag att man måste se till hästägarens möjlighet både praktiskt och ekonomiskt att erbjuda exvis lösdrift. Det finns en hel rad legitima anledningar till varför man kan tycka lösdrift är det optimala, men inte kan erbjuda det. Och det innebär inte per automatik att hästen far illa eller att man är en dålig djurägare som inte bryr sig.

:bow: detta inlägg borde nålas !

kl

Min stora pålle gillar INTE när det snöar eller regnar. Han ser tom ut att må dåligt. Får han går han in, och ska han ut så får jag släpa ut hästen. Shettisen verkar däremot inte bry sig.

Det går knappt att rida storen när det snöar/regnar, han blir väldigt irriterad och besvärad.

Häromdagen när jag var på väg hem på en tur, så började det att blåsa rejält o regnet övergick i hagel. hästen som avskyr sånt väder sänkte huvudet o knallade på. Det blir långt ner till backen framför sadeln när hon gör så, men hon försökte inte att vända rumpan mot vinden en enda gång, o så fick hon beröm oxå- duktig tjej:love

Vi lyckades pricka in den enda hagelskuren det här året:crazy:

Är annars alldeles för gammal o bekväm för att ge mig ut i hundväder:cool:

Ang storm så varför skulle inte en häst tycka det är skönare inne och slippa stå i stormen och frysa?
Jag ska fråga hästarna imorgon.

Själv då? Satt du inne eller stod du ute i stormen? Människor är inte heller födda med hus som snigeln.
Jag har faktiskt också varit ute några gånger under alla dom kraftiga ovädren vi haft, om det har någon betydelse i sammanhanget. Jag tycker såna där jämförelser är barnsliga och fåniga.

LIA

Fast om du läser artikeln igen är det starkt kopplat till foderstaten och grovfodertillgången med.
Japp, det är en lång artikel, så därför var jag tvungen att klippa kort. :)
En rekommendation för att minska stressen var bl a just att låta hästarna gå fritt och detta kopplat till 0% magsår för betesgående hästar, tyckte jag var väsentligt just i denna tråd.

Runt 3 av 4 hästar har alltså magsår, beroende på hur vi låter dom leva. Är inte det anmärkningsvärt? Undrar om det är någon här (förutom du och jag ;) ) som bryr sig?
Men det är väl antagligen viktigare med foderstater och färg på grimman? :(

LIA

Jag har faktiskt också varit ute några gånger under alla dom kraftiga ovädren vi haft, om det har någon betydelse i sammanhanget. Jag tycker såna där jämförelser är barnsliga och fåniga.

LIA

Jaså. Av vilken anledning tycker du det? Är du inte i grunden en varelse som lever i naturen du också? Lätt att kalla folk "barnsliga" och komma undan sakfrågan. Lite översittaraktigt sätt att diskutera.

Går du helst in i värmen eller ej? Går du ut och lägger dej och sover i kylan?

Dina hästar frös i början (eller om det var en av dem?) när du släppte dem på lösdrift, skrev du, men "vande sej". Vad säger att inte du skulle vänja dej? Varför flyttar du då inte ut i grotta? Vill du inte?

Jag tycker inte alls det är barnsligt utan säger en del om inställningen som du har.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka