Hästar ute i stormen?

Sv: Hästar ute i stormen?

*KL
Blir så trött på de som jmf med vildhästarna hela tiden.

På prärien finns inga takplåtar,diverse bråte, staket som blåser sönder som de kan fastna i, ej heller trafikerade vägar som utgör hot mot våra ridhästar.
Vi har ett ansvar gentemot våra nära o kära, men en del verkar strunta fullkomligt i det.

Jag har skogen utanför knuten, och vågar inte ens gå där med hunden. Det är väldigt vått i markerna och träden sitter löst!

Immer

Ja jag vet juh inte hur det ser ut uppe hos dej. men jag tycker ändå
attdet har torkat upp mycket.
Hemma där det en liten mosse och den har varit mycket översvämmad men nu har det trokat upp. Även hos mor och far
nedanför åsen.

Hoppas att det inte trillade några träd vid knuten

Är man lite vettig i huvudet så släpper man dem inte första dagen när det ösregnar och är stormväder.
Menar du att man inte släpper dom dygnet runt första dagen, om det blir busväder? Det håller jag i så fall med om, men det var väl inte det saken gällde? :confused:
Du skrev att det är elakt om man låter hästen vara ute i stormväder, om den inte varit ute i hela sitt liv. Det är det jag protesterar mot. Förstår inte varför det skulle vara elakt!

Visst, om hästen är van att gå i en sandpaddock två-och-två så är det ganska korkat att släppa ut dem 20 stycken i en beteshage, men det förstår väl vem som helst?
Det här fattar jag inte alls. Hur kommer det in i diskussionen???

Det känns som att du itne redigt läser det jag skriver. Om du kände till hästens historia så skulle du mycket väl förstå vad jag menar.
Jag tror mig vara hyfsat insatt i hästens historia, men det verkar inte hjälpa mig här. Kan du inte svara på mina frågor, så kanske det klarnar?

LIA

jo, vi har jättemånga träd som står kvar efter gudrun.
är nog ingen risk att någon annan storm tar dom!

man får ha överseende med personer som tror att 14-åringar inte kan nåt också....

det är intressant att många så gärna vill ha "rätt", och inte förstår att vi väljer att göra olika, det ena är inte mer eller mindre rätt än det andra, det är bara olika.

så länge våra hästar mår bra, så är allt rätt eller?:banana:

och då är det bra att vi enas om den minsta tid en häst måste vara ute per dygn (hästens naturliga behov), så kan vissa ha dom ute dygnet runt, om de väljer det, och hästarna mår bra.

Så ni behöver inte övertyga varandra om att den andre har fel....:p

Snälla du, försök komma ihåg vad vi diskuterar om så vet du säkert mycket väl varför jag skriver som jag gör.

Menar du att man inte släpper dom dygnet runt första dagen, om det blir busväder? Det håller jag i så fall med om, men det var väl inte det saken gällde? :confused:
Du skrev att det är elakt om man låter hästen vara ute i stormväder, om den inte varit ute i hela sitt liv. Det är det jag protesterar mot. Förstår inte varför det skulle vara elakt!
Det var heller inte den enda "faktorn" jag skrev!!

Visst, om hästen är van att gå i en sandpaddock två-och-två så är det ganska korkat att släppa ut dem 20 stycken i en beteshage, men det förstår väl vem som helst?
Det här fattar jag inte alls. Hur kommer det in i diskussionen???
Som sagt. Om hästen inte är van att gå ute är det dumt att släppa ut den, precis som jag skrev som svar på det du skrev.

Ni kanske inte var i det svåra området då. ?

Det finns massa träd här som också stod kvar. Men även betydligt fler träd som föll.
Om det blir en till likadan storm så kommer inte de kvarvarande träden ha samma skydd, så de kan mycket väl falla den gången.

Det var heller inte den enda "faktorn" jag skrev!!
Nej, men det är alltså den jag protesterar emot!

Om hästen inte är van att gå ute är det dumt att släppa ut den,
??? Men någon gång måste man ju börja, om man vill ha dom gå ute.

Nej, jag förstår sannerligen inte varför du skriver som du gör. Jag hänger inte alls med i hoppen.

LIA

Hmm. Ska väl försöka skriva lite snabbt så du förstår vad jag menar.

1. OM hästen inte varit ute hela sit liv så har den inte samma förutsättningar att klara sig som en häst som varit ute hela sitt liv.

2. Man kan vänja dem vid att gå ute dygnet runt,

...MEN bör då inte släppa ut dem första dagen om det är storm, eller dåligt väder

...och/eller om de är vana att gå i sandpadock, och/eller stå inne väldigt mycket så bör man vänja dem sakta vid att gå ute.

3. Om hästen varit ute hela sitt liv, men har stallats in en kortare period så borde det inte vara några problem att släppa ut den "direkt".

Hoppas du förstår vad jag vill få fram.

Tycke ni att det är OK att låta hästarna vara ute länge när det stormar? Jag tycker att hästar alltid ska vara ute så mycket som möjligt. Men jag tycker samtidigt att ibland måste man göra undantag. Igår blåste det jättemycket (storm eller nästan storm) hela dagen. Det regnade inte och det var några grader varmt. Jag hade mina hästar ute mellan 8 och 14. De går i en stor hage med många möjligheter att söka skydd. Jag vet andra hästar som var ute mycket längre. De gick i en liten rasthage helt utan lä från vinden. De hade mat hela tiden men ändå? Hästar som går ute i naturen kan ju söka skydd.

Min foderpålle går ute dygnet runt på lösdrift, men vid storm/snöoväder/åska tar vi alltid in honom i stallet :)

1. OM hästen inte varit ute hela sit liv så har den inte samma förutsättningar att klara sig som en häst som varit ute hela sitt liv.
Varför inte?

...MEN bör då inte släppa ut dem första dagen om det är storm, eller dåligt väder
Det köper jag.

...och/eller om de är vana att gå i sandpadock, och/eller stå inne väldigt mycket så bör man vänja dem sakta vid att gå ute.
Varför det?

Vita_N_6520,
jag försöker inte vara obstinat och tjafsa emot, utan jag undrar ärligt vad du har för fakta/saklighet bakom dina påståenden.

Jag tror dom flesta här släpper sina hästar på bete (som det brukar kallas) under sommaren. Så gjorde även vi tidigare. Men jag har inte upplevt att man tillämpar något slags tillvänjningsperiod innan.

LIA

Jag tror dom flesta här släpper sina hästar på bete (som det brukar kallas) under sommaren. Så gjorde även vi tidigare. Men jag har inte upplevt att man tillämpar något slags tillvänjningsperiod innan.

LIA

De flesta vänjer ju in på gräs iaf, så viss tillvänjning sker.

Jag har gräs i vinterhagen med, men vänjer in på betet ändå. Dock påverkar ju inte detta med betesinvänjningen själva utetiderna. För de förlänger jag ändå. Mitt i vintern går de ute till 21 - 22, på våren går de ute till 22 - 23, och strax innan betessläpp går de ute till 23 - 24. Dessutom i början så går de ute vissa nätter när det är fint väder, men går in andra när det hällregnar eller liknande. Så visst sjutton vänjs de in. Första nätterna ute när det fortfarande är/kan vara kallt och blött i backen nattetid får de ha tunna regntäcken på sig nattetid med, även om/fast de går nakna dagtid.

Samtidigt, jag är en elak matte ibland, och om det inte verkligen är så att de MÅSTE tas in för att exempelvis medicineras eller liknande, så alla hästar som inte pallrat sig till grinden inom 5 - 10 minuter när jag ropar, de får sova ute. Oavsett om det är midvinter och minus 10 grader. Ingen av dem har dött än (de står iofs i kallstall, och är täckade vid den temperaturen)

Varför inte?

Det är ju självklart. En häst som inte gått ute hela sitt liv HAR inte samma förutsättningar. Dels för att den eventuellt(!) inte har fått lärt sig hur en flock fungerar på det sättet, och dels för att den kanske inte då är van att klara sig helt enkelt.
Det finns säkert fler saker som kan gälla där, men jag kommer inte på något just nu,.

Det köper jag.

Bra! ;)

Varför det?

Det är för mig också en självklarhet, förstår inte att det inte är det för dig? :confused:
På sommaren finns det risk för fång och andra otäcka saker om man släpper dem i en beteshage. På vintern finns det risk att den kan frysa mer. Bland annat.

Vita_N_6520,
jag försöker inte vara obstinat och tjafsa emot, utan jag undrar ärligt vad du har för fakta/saklighet bakom dina påståenden.

Jag vet av egen erfarenhet, och av det man lärt sig under åren.

Om man är mån om sin häst så har man väl åtminstonde en vänjningsperiod på bete???
Annars är man nog inte direkt rädd om den.. :crazy:

Sen är det ju självklart en annan sak för de hästar som går i stora hagar året runt, de vänjer sig ju när gräset börjar växa. Men jag syftade främst på dem som går ute lite, och/eller står i ex sandhagar.

Om man är mån om sin häst så har man väl åtminstonde en vänjningsperiod på bete???
Annars är man nog inte direkt rädd om den..
Lia anser inte att hästar behöver ha ngt vindskydd resten av året.
KL
Tur att vi behöver detaljstyra allt med nya lagar, annars skulle folk hitta på det mest tokiga- för att det är "naturligt".

alla domesticerade djur som har fått smaka på komforten att få vara inne när vädrets makter är horribla- vill vara där.

Varken katterna, hundarna, hästarna eller vildkatten för den delen tycker om busväder. De stoppar knappt ut näsan, utan sover- stugsittarväder:idea: .
Men det är klart, man kan ju sparka ut dem- barnen o gubben oxå.
Själv sitter man inne o myser.

Lia anser inte att hästar behöver ha ngt vindskydd resten av året.
KL
Tur att vi behöver detaljstyra allt med nya lagar, annars skulle folk hitta på det mest tokiga- för att det är "naturligt".

alla domesticerade djur som har fått smaka på komforten att få vara inne när vädrets makter är horribla- vill vara där.

Varken katterna, hundarna, hästarna eller vildkatten för den delen tycker om busväder. De stoppar knappt ut näsan, utan sover- stugsittarväder:idea: .
Men det är klart, man kan ju sparka ut dem- barnen o gubben oxå.
Själv sitter man inne o myser.

Inget att invända i stort mot ditt inlägg, mer att de där extremerna finns även vad gäller ut i busväder. Mitt ena sto t ex är ju totalt befriad från den gen som gör att de gärna vill vara inne när det är busväder. och både vill och ska prompt ut även i full snöstorm. Och är sen larvigt nöjd med att fjolla runt därute. Ena katten är likadan, vet inte hur många ggr hon envist jamat vid dörren när vädret varit rent ut sagt skit, och man tyckt att 'men jag lovar du vill inte vara ute nu'. släppt ut katten och förväntat sig att så släppa in den 15 minuter senare. 5 h senare kommer katten in..

Samma var ju sist när jag resignerade och släppte ut nämnda sto i full snöstorm, jag var helt säker på att en halvtimme senare ha en häst som stod vid grinden och ynkade och som hade 'kommit på' att det inte var ett dugg kul att vara ute i snöstorm, och definitivt inte själv. Efter 2 h hade jag inte sett till henne och gick ut och letade efter henne, för jag tänkte att hon troligen stod och tyckte synd om sig själv i skogen. Mitt på fältet hittade jag en häst som gick och skrapade i snön och letade mat. Hon såg ut som en snögubbe men var så nöjd så. Efter 5 h gick jag och HÄMTADE in henne till de andra. Som hade VÄGRAT att ens gå utanför stalldörren i det vädret, de hade vänt i dörren och tyckte 'nehe du, du kan ju gå ut själv och du tycker det verkr kul'

Så, undantag finns åt alla håll..

Det blev i slutstycket av ditt inlägg uppenbart, att vi har haft olika utgångspunkter för våra respektive resonemang.
Du talar om hästar som inte får uppleva något som liknar normalt hästliv mellan betesperioderna, jag talar om hästar som är ute i någorlunda vettiga hagar året om, även om dom hålls instängda nattetid övrig årstid.

Fast även med det sagt, har jag högre tilltro till hästarnas förmåga att anpassa sig till uteliv. Fr a förstår jag inte varför hästar plötsligt skulle ha problem med det sociala, bara för att man lämnar "betesperioden".

Även jag lutar mig mot erfarenhet och det jag lärt mig. Gissar att skillnaden mellan oss är dom förutsättningar vi haft hästar under. Eller vad tror du?

LIA

Inlägg i din nivå förtjänar ingen uppmärksamhet, långt mindre ett svar.
Jag uppmanar dig att sluta komma med osanna påståenden om mig! Nästa gång blir det rapport till Moderatorn.

LIA

Trist att du instämmer med Alex och t o m anser mig vara extremist. Trodde faktiskt du var seriösare och klokare än så.

Vad gäller dina konstanteranden betr djurs önskan att vara ute även i det vi människor kallar busväder, förstår jag inte din förvåning.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka