Hästar ute i stormen?

Sv: Hästar ute i stormen?

Mina två är inte frusna av sig men när hagelstormen kom över oss idag signalerade bägge töserna att de gärna ville komma innanför stalldörrarna. Jag hörsammade deras önskan;)...och efter en stund kunde de gå ut igen. Sen hotade det nya ovädret så då fick dom gå in lite tidigare ikväll...då såg dom mest förvånade ut, faktiskt för det var torrt och fint fortfarande.

Att jag tog in dom tidigare har med risken för strömavbrott att göra...bor i ett lite mörkt område:cool:

Mina tre var ute hela dagen igar lordag. Dom slapptes ut ca 0900 och togs in ca 2100. Hagar med skog som tar storre delen av vinden.

Idag sondag slapptes dom ut ca 0930 och togs in ca 2200. Timon ( B-ponny) hade sitt regntacke pa pga att det regnade hart och kallt vid utslappet.

Nordsvenskarna dissar begreppet tacke!

/KT

Så du menar att när det finns risk att träden brakar ner på dina hästar så har du dem hellre ute?

Och varför skulle de få hosta i ett stall?
Då är det ju något som är fel.

MEN, hon svarade väl bara på frågan, hur hon gör, nämligen att hästarna går på lösdrift.
Varför blir du trött av det? Du gör väl som du vill med dina hästar...

Men det är bra att det kommer regler om att hästarna måste få gå ut några timmar varje dygn, det är grymt att hålla ett flyktdjur instängt dygnet runt.

Ja, det är inte ovanligt med för dålig luftcirkulation i stall.
Vissa t o m stänger av fläkten när det kallt, så inte hästarna ska frysa...:crazy:

Jag stänger grinden till skogen när det är storm, hästarna får gå på ängen, med stadiga träd! Och så åker täckena på också, när det haglar och blåser på tvären;)

Vill även passa på att säga till er alla som läggar på lager på lagen av täcken, visst, endel är otroligt frysna av sig.. men många mår bara bra av att gå 'fria' tänk er själva :)

Jossan

Ja tänk att ha en klippt häst ute utan täcke i nollgradigt, hård vind och blötsnö. Så.. naturligt och trevligt för den.. Eller inte då..

De flesta hästar fryser i det vädret btw, även de som utan problem går otäckade i 'allt annat' väder och inte är ett dugg extremt frusna. Men nederbörd, kring nollan och i kombination med vind är det värsta väder som existerar för en häst, nedkylningsfaktorn är skyhög i sådant väder. Och blöta och nedkylda fryser de allra flesta hästar förr eller senare.

Och varför skulle de få hosta i ett stall?
Då är det ju något som är fel.

Mitt sto fick akut luftvägs inflammation för två år sedan. Det var en besvärlig vinter, och hagarna på gården höll inte för utevistelse. Alltså var det 23 (!) hästar som fick dela på två gruspaddockar, vilket innebar att hästarna kom ut ca 1 timma/dag. Om stallägaren visste att man skulle komma och rida släppte hon inte ut hästen alls.

Stallet var f ö bra, med öppet upp i nock och stora portar på båda kortsidorna (f d maskinhall). Icke desto mindre blev min häst sjuk av att inte få komma ut mer än max en timma om dagen.
Jag flyttade henne direkt, till ett ställe där hon fick gå ute hela dygnet, och ett halvår senare köpte vi egen gård där vi satte upp uteboxar.
Visserligen bor hästen inne i vårt nya stall sedan en månad, men hon går ute minst halva dygnet eftersom hon numera är att betrakta som hosthäst.

Det har blåst mycket kraftigt här de tre senaste dagarna, men våra hästar går ute precis som vanligt. Det finns dock inga träd som kan välta över dem.

Immer

Får man fråga...Vanliga potatislådor, sådana i trä?
Bor på slätten med vindskydd bara på ett håll så har också samma problem som Sassiball att höet flyger bort.
Mvh Rosenlund

Men om det vore så vanligt, så vore det ju ännud vanligare med hästar som har luftvägsproblem. Eller har jag fel?

Hur stadigt är ett stadigt träd?
När det är som Gudrun var inget träd stadigt.. :crazy:

Våra hästar är ute 24/365 (förlåt att jag nämner det) och vet själva hur dom ska bete sig vid oväder. Dom ställer sig i lä vid en lämplig skogskant, på så långt avstånd att omkullblåsta träd inte når fram. Instinkter/kunskaper sedan generationer innan människan började stänga in dom i hus?

LIA

Trot om ni vill men jag var ute och red igår i hagelstormen. Solen sken när jag red ut och inom två minuter när jag hade kommit en bit så kom haglet. Jag fick ta skydd bakom en gran.:cool: Min häst uppskattade inte direkt mitt tilltag att gå ut och rida just då. :angel:
Förövrigt har jag mina ute i ur och skur, men med lämpligt täcke på. Det är islandshästar varav den ena är klippt, och de kan faktiskt frysa om de blir riktigt blöta. Därför garderar jag ofta med täcke på morgonen när jag vid 5-tiden släpper ut dom. Har det varit skitväder under dagen tar min dotter in dom när hon kommer hem från skolan. Annars går de ute tills jag kvällsfodrar vid 21-tiden. De har ett vindskydd där jag också serverar höt.

Visst kan man det! Vi fick tillverkat två stora "potatisbingar" hos den lokala lådtillverkaren - fungerar jättebra att lägga höet i :)

Immer

Ja, det kanske funkar om man bara behöver ett par stycken, men med ett par surmärrar i hagen måste jag lägga ut minst 10 högar. Så i mitt fall hade det nog inte fungerat.

Jag undrar om ni som bor längre uppåt landet har tänkt på att några av oss faktiskt bor i skåne? Jag är själv född och uppvuxen ganska mycket längre upp i landet och där var det aldrig sådant här väder. Jag minns fortfarande första gången jag var ute i skånsk snöstorm!
Idag blåser det fortfarande hos oss och jag fick nästan kämpa för att inte blåsa ur sadeln när jag var ute och red.

Ja så länge hästen gått hela sitt liv i hagen och har en bra och stor flock, samt en väldigt bra hage är det klart att den kan gå ute även i stormväder.
Men annars är det ganska elakt.

Dagens hästar är faktiskt inte som de en gång varit.

Hur stadigt är ett stadigt träd?
När det är som Gudrun var inget träd stadigt.. :crazy:

En lite notis. Inget illa ment

Ett träd står stadigt. Under gudrun så var marken
jätte vattensjuk. rötterna fick inte fäste.
Det var likadant under stormen pär nu i år. Vattensjuk mark
Skogspartier som stod öppna eftersom gudrun varit där
och skövlat.
Men annars så står träden väldigt stadigt.

Tillbaka till utevistelse.
Mina var ute hela dagen och ville inte komma in.
Jag har backiga hagar en på vart håll:bow: . Så oavsett
från vilket håll det blåser så ha de lä.:banana:

När det är storm tar jag in hästarna.

Jag bor mitt i skogen och det flyger omkring grenar och träd när det blåser som värst.
Så av säkerhetsskäl tar jag in dom.

Nej, hon svarade inte bara. Hon skrev saker som tydde på att hon tror sig veta vad som är bäst.

Men man får ha överseende med någon som bara är 14 år.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka