Hästar ute i stormen?

Sv: Hästar ute i stormen?

Runt 3 av 4 hästar har alltså magsår, beroende på hur vi låter dom leva. Är inte det anmärkningsvärt? Undrar om det är någon här (förutom du och jag ;) ) som bryr sig?
Men det är väl antagligen viktigare med foderstater och färg på grimman? :(

LIA

Översittarattityd igen. :crazy: :crazy: Hur ska man då kunna diskutera. :confused:

Att som du rycka ord ur sitt sammanhang och sedan vrida dom till en helt annan betydelse, och att göra detta för att trakassera folk, det är påhopp! Om inte värre.

Vad slags person är du som finner nöje i det?

LIA
När andra inte håller med dig eller vill göra som du-låter det såhär:idea:
Kommentarer, åsikter och mothugg får du stå ut med om du deltar i trådar på Buke. Det är själva grunden för diskussioner.
:rofl: :rofl: Skrevs igår:cool:

*KL*
Den enda svenska "vildhästen" är ju Russet.
Huruvida de fick dispens om att slippa ligghall är jag inte uppdaterad med.
Ngn som vet?

Ang argumenteringen från lösdriftsivrare:

Och vi är "vildmänniskor" allihop från början men hur många vill återgå till att sitta i grottan och tugga på ett ben:confused:

Man ska väl vara lite sansad och förnuftig i allt tycker jag. Klart hästar ska vara ute mycket, men börja prata om vildhästar blir bara patetiskt. :crazy:

Ja och så förstår man översittarattityden bättre är man läser citatet. Förklarar ju en del.

Japp, det är en lång artikel, så därför var jag tvungen att klippa kort. :)
En rekommendation för att minska stressen var bl a just att låta hästarna gå fritt och detta kopplat till 0% magsår för betesgående hästar, tyckte jag var väsentligt just i denna tråd.

Runt 3 av 4 hästar har alltså magsår, beroende på hur vi låter dom leva. Är inte det anmärkningsvärt? Undrar om det är någon här (förutom du och jag ;) ) som bryr sig?
Men det är väl antagligen viktigare med foderstater och färg på grimman? :(

LIA

Fast foderstater ÄR enormt viktigt i sammanhanget, eftersom de löper otroligt mindre risk för magsår även stallade om de får sitt TSbehov och ätbehov tillgodosett. Föär de får inte mindre magsår av att gå utan mat i en hage än av att stå utan mat i en box ju.

Även om man får bort stressmomentet alltså. Ta bort stressen men ha kvar en felaktig utfodring läker inte magsår i samma omfattning som att stressen är kvar men utfodringen är korrekt. Även om absolut bästa resultat såklart är av kombinationen - ta bort stressen oms ådan finns, och erbjud mat dygnet om.

Litens pinoff från ursprungsämnet dock, där jag är enig. Men just magsår är OTROLIGT utfodringsrelaterat.

Min häst får gå in när det är storm/övrigt dåligt väder. Ska hon stå och hänga vid grinden i samma ställning i fler timmar kan hon lika gärna göra det i boxen anser jag.
Bryr mig inte om hur andra gör så länge hästarna inte far illa.

Jag har ingen annan åsikt än du när det gäller vikten av rätt utfodring, fr a grovfoderdelen (vilken också tas upp i artikeln). Men det var ju utevistelse tråden handlade om, så därför höll jag mig till det. Förutom inne/utevistelse och foder finns även hantering mm som påverkande faktorer när det gäller magsår.

Det här med "betesgående" hästar är lite luddigt, tycker jag. Jag tog upp ordet i en tråd en gång för att få någon slags definition på det, utan större framgång.
Artikelns "betegående" tyder jag självsvåldigt till att hästarna går ute 24/365, med ordentlig utfordring under ej vegetativ årstid. Den som har annan info här får gärna rätta mig.

Citerar Violator: "Bryr mig inte om hur andra gör så länge hästarna inte far illa."
Det är ju just det som 3/4 av alla hästar gör! Bevisligen!! Och det är vår hästhållning som orsakar det!!!

LIA

Kl*

Jag tar in mina hästar när det blåser storm och det gör jag bara för att jag inte vill att hästarna skall hitta det stället där eventuelt staketet har gått sönder före mej
(det är så :devil: jobbigt att leta lösa hästar när det blåser mycket och för att inte tala om dom grässmator som man måste göra i ordning efter att hästara har varit lösa.)

Kram

Jag vet flera som ej bryr sig att kolla staketen efter oväder o då har deras hästar ibland fastnat i banden- supernonchalant.

våra går ute jämt, men dom har vindskydd å en massa träd etc.

Kul att se att så många har engagerat sig i min tråd! Det är alltid kul med debatt av olika slag men ursprungsfrågan står kvar:

Är det OK att låta hästar gå ute flera timmar i nästan full storm utan att de kan söka skydd?
Dessa hästar är vana vid att vara ute mycket osv.

Jag släpper alltid ut mina egna oavsett om det är snöstorm eller ej och jag lovar i skåne är det snöstorm.Men jag tar in dem igen. Jag håller med om att det är mkt möjligt att maten inne lockar mer än att vara ute osv men tror ändå inte att mina hästar vill vara ute i sådant väder. Även om de har en hage som ger skydd. De är också vana vid att vara ute och söker gärna skydd men inte när det stormar.

Kul att se att så många har engagerat sig i min tråd! Det är alltid kul med debatt av olika slag men ursprungsfrågan står kvar:

Är det OK att låta hästar gå ute flera timmar i nästan full storm utan att de kan söka skydd?
Dessa hästar är vana vid att vara ute mycket osv.

Ja jag anser det är okej om hästen tycks trivas med att vara ute.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka