Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

*kl*

Har bara varit med om en som inte tål havre under alla min år på ridskola, 2 av de största i Sthlm, som tävlingsgroom i England och Schweiz och som hästägare.

Han var verkligen banans på havre men utan havre var han normal.

Min nuvarande tål havre men jag väljer att inte ge det då jag inte vill kasta pengar i sjön utan bara har henne på bra grovfoder samt mineraler.
Fattar fortfarande inte att folk envisas att proppa sina hästar fulla med dyrt kraftfoder.... men man får ju göra som man själv vill :D

Vill också tillägga att jag tycker att Leafhillranch har en otroligt tråkig översittar attityd i alla sina inlägg. Som att vi andra är helt dumma i huvudet och inte kan någonting om hästar. Inte bara i denna tråd. Språkbarriärer eller inte.

Mina två var halvblod, ganska säker på att det var magen som inte mådde bra av havren på dom. Båda hade känsliga magar.

Ang känslig mage är något jag har funderat över, kan det ha ett samband?
Att de blir stissiga men uppfattas som överpigga pga magproblem om man ger havre till de som "inte tål havre"? Det är ju mycket stärkelse som en del kanske kan ha väldigt svårt att bryta ner.

Vid närmare eftertanke så tål min nämligen havre som är ångbehandlat då det ingår eller ingått i de fodermedel jag använt mig av dock i mindre mängder, men hel havre eller krossad havre dvs färskt går inte.

Föreställ er ett gäng kuskar vars hästar får ändrade foderstater, + och - på energi.

ALLA kunde känna skillnad på hästarna, piggare eller latare.

Tänk om man gör om samma sak, men inte talar om det den här gången.

INGEN märker någon direkt skillnad på hästarna.

Jag tror att vi i många fall inbillar och att den överutfodring som sker ger fler och fler välfärdssjukdomar hos våra hästar.

Måste vara dyr att driva en sån verksomhet.

Tvärtom tror jag.. dom behöver inte pytsa med mineraler osv.. tidsbesparande.. och stora anläggningar har väl typ en silo som dom fyller på i.. alltså beställer dom en stor mängd vilket blir billigare. OCH så tror jag krafft sponsrar många större anläggningar med billigare foder.

*kl*

Jag har under alla år bara träffat på två havrekänsliga hästar. De blev inte "galna", men det liksom kröp i dem, "myror i byxorna".

Precis, tex Krafft Rider & Grund är billiga foder på bulk!

Om Ni tittar på priserna på Granngården tex så är Krafft Rider och Grund oftast billigare än havre även på säck!

Köper man havre direkt av en bonde är det förstås billigare!

Ridskolorna har idag oftast färdigfoder av praktiska skäl precis som fio skriver!

Vet också ridskolor som inte kan ha något på säck för folk stjäl då, det är svårare att stjäla ur en silo!

Det håller jag helt med om.

Har en i mitt stall nu som tycker hästen är lite slö så den behöver nog mer mat....
Min syrra red den hästen i lördags med mig och min häst på banvallen och den hästen var helt död när vi var klara. Min dressyrhäst var fortfarande pigg och glad.
Skulle säga att den inte behöver mer mat utan mer kondition. Den har definitivt behoven täckta med det den får nu, 9 kg silage, 2 kg hö och 3 kg kraftfoder.

Många fodrar upp hästarna för att de ska bli pigga när lite bättre kondition hade gjort dem piggare.
Många har heta hästar som skulle bli lugnare om de bara fick det de behövde och inte 12 kg hö och 3 kg kraft.

Men det är ju en helt annan diskussion :p

KL

Jag har faktiskt aldrig träffat på någon häst som inte har tålt havre, har jobbat på ridskola, travstuteri samt dressyrstall och haft egen häst i mer än 30 år. Jag har i alla år fodrat med havre, har dock aldrig haft någon häst som behövt några stora mängder kraftfoder.

Säkerligen finns det överkänsliga hästar, men de torde vara väldigt få. Däremot har jag hört talas om hästar som "snedtänder" på betfor.

Jag tror att i många fall där hästen sägs inte klara av havre så får den egentligen för lite motion i förhållande till det kraftfoder den får. Har sett de mest mysko utfodringar på senare år...

Tvärtom tror jag.. dom behöver inte pytsa med mineraler osv.. tidsbesparande.. och stora anläggningar har väl typ en silo som dom fyller på i.. alltså beställer dom en stor mängd vilket blir billigare. OCH så tror jag krafft sponsrar många större anläggningar med billigare foder.

Jag vet att många trav stall i början fick krafft pellets som var sponsrard så att dom kunde slå sig in i marknaden.
Av bekvämlighet kan jag tänka att en del ridskol gick över till pellets......billigare? eeej, jag för kålla priserna nästa gång jag är in och köpa havre.

*kl*

Har bara varit med om en som inte tål havre under alla min år på ridskola, 2 av de största i Sthlm, som tävlingsgroom i England och Schweiz och som hästägare.

Han var verkligen banans på havre men utan havre var han normal.

Min nuvarande tål havre men jag väljer att inte ge det då jag inte vill kasta pengar i sjön utan bara har henne på bra grovfoder samt mineraler.
Fattar fortfarande inte att folk envisas att proppa sina hästar fulla med dyrt kraftfoder.... men man får ju göra som man själv vill :D

Vill också tillägga att jag tycker att Leafhillranch har en otroligt tråkig översittar attityd i alla sina inlägg. Som att vi andra är helt dumma i huvudet och inte kan någonting om hästar. Inte bara i denna tråd. Språkbarriärer eller inte.

Finns dom som är bra med hästar;
Dom som kan bli bra;
Och sen dom som börda inte vara i närheten av en häst.

Ingen tvya dig att läsa andras inlägg.

det många skriver av oss är att jo, vi märker skillnad.
Min donna blev prillig och nervös på betet, jag fattade ingenting. På betet brukar hon vara en filbunke.
Tills jag pratade med beteskompisarna som sa "och din häst älskar havren som vi ger våra hästar, hon äter alltid upp den". Åhå..

Och bara för att jag inte fodrar med havre så betyder det inte att jag inte stämmer in i den diskussionen.

Fan, jag hatar kraftfoder. Så jävla trött jag är på att handla det efter 11 år ihop med mitt fullblod.
men få inackorderingsstall erbjuder tillräckligt bra hö för att slippa det. I snitt får hon 60-70% av sitt behov från höet och jag tycker inte att ett fullblod ska vara mager bara för att.

Nä självklart så måste man se till att behovet blir täckt och går det inte med grovfoder så går det inte. Det är inte alltid helt lätt att få tag i bra grovfoder, speciellt inte om man står inackorderad och stallet köper in och man inte har något att säga till om.

Nä ingen tvingar mig att läsa inläggen från vissa personer. Men när det är flera som säger att de märkt skillnaden så kommer du ändå in och säger att de har fel. Du har ju ingen aning om vad det är för människor som sitter bakom användarnamnen. Lite ödmjukhet över att du kanske inte har träffat på precis allt som kan hända med hästar vore på sin plats.

Du kanske inte har träffat någon havrekänslig häst men uppenbart har många gjort det och det finns ju t.o.m forskning som bevisar detta. Men forskarna kanske också har fel.

Nu finns det ju andra foder än hö, min ena häst kan heller inte äta endast hö pga att han är svårfödd. Men för den delen behöver man inte ge kraftfoder! Betfiber är ett ypperligt foder, lättsmält, bra för magen och ungefär samma MJ som havre!

3-4 kg betfiber och lite linfröolja på det så håller även de riktigt svårfödda hästarna sig bra, helt utan kraftfoder. :)

Ang att tåla havre så är min ena häst faktisk allergisk mot havre. Får nässelfeber av 100 g havrekross.

Då väcks en ny fråga i mitt huvud.
Hur många har provat att ge färdigfoder som innehåller behandlad havre och sett skillnad på det och att ge vanlig havre.
Och/eller har ni provat att ge hel resp krossad havre och sett skillnad?

Provade med fibergi, resulterade i att hästen hoppade över staketet, i vad det såg ut som att vara i syfte att galoppera järnet på grusvägen utan större mål eller anledning än så...O_o

Det blir lite mer lattjo lajbans, svårare att hålla fokus på ryttaren under sadel, tänk lite "ADHD". Fullblod med nerv men till vardags den supersnälla barntrygga hästen.

Senast ändrad:

Jag märker när min häst fått nalla av de andra hästarnas havre på tex betet.
Helt plötsligt är hon stirrig och orolig. Dessutom är skiten lös med hela havrekorn i.

Så nåt händer. Jag har inte problem att varken rida eller hantera henne då men jag ser ingen mening med att ge havre när hon blir nervig och stressig av det.
Vanligt fullfoder funkar mycket bättre för oss båda.

Sen får folk sitta och hävda att de är så bra och att det är mitt fel och allt de vill, jag utgår från vad jag och min häst mår bra av.

Att hon blir lös i magen kan ha att göra med foderbytet (hon äter ju inte havre i vanliga fall och vissa hästar har väldigt känsliga magar). Däremot är det fullt normalt att ha hela havrekorn kvar i skiten när hästen äter havre.

Faktum är att en av anledningarna till att jag undviker att ge havre är för att fåglarna sitter och pillar isär hästskiten i jakt på havrekornen. Helt hopplöst när man mockar hagen och varje hästskit är utspridd på flera kvadratmeter. :crazy:

Dock kan din häst fortfarande vara havreintolerant för det.

Det blir lite mer lattjo lajbans, svårare att hålla fokus på ryttaren under sadel, tänk lite "ADHD". Fullblod med nerv men till vardags den supersnälla barntrygga hästen.

Helt OT*
Men va kul att vi använde samma benämning på "Havrestinna" hästar...

ADHD

Jag lite svårt att se det där ang omedveten kontra medveten utfodring du reflekterar till.

Det som skedde min medryttare är ett tydligt exempel för mig/oss i alla fall när det kommer till känslighet mot havre då min häst i annat fall inte är känslig mot foderbyten utan i hans fall blev det uppenbart igen att han inte klarar av färsk havre och det oavsett mängd.

Jag tror visst att man kan märka skillnad på hästarna om du skiftar foderstater, laborerar med kraftfodersorter samt mängder.
Större mängder kraftfoder är ju dock aldrig bra och det finns forskning som visar att större mängder kraftfoder helt klart försämrar de flesta hästars prestation.

Jag har inte heller stött på många hästar som inte tål havre, men när man väl märkt det så är det så när skillnaden varit så uppenbar när man plockat bort havren och bytt ut den mot annat fodermedel där hästen inte är stissig längre. Då kan man se ett samband och det behöver inte handla om kilovis med mängder alls utan just det att man åstadkommer exakt samma behov av annat fodermedel men att hästen bli harmonisk. Då är det ju givetvis märkligt att hästen inte funkat på havre men andra fodermedel går utmärkt trots liknande egenskaper.

Sen exakt varför det är så kan väl någon kanske ge svar på men jag är lite inne på att det kan ha att göra med magproblem och den stora andel stärkelse som spannmål överlag innehåller, främst havren som de känsliga då kanske har problem att bryta ner. De individerna kanske helt enkelt får magproblem och blir i själva verket nervösa men upplevs som heta/inte tål havre?

Senast ändrad:

Betfiber har jag inte testat men jag vill inte behöva ge 3-4kg plus olja, då kommer hon inte äta ordentligt med hö.

Bättre att ge energitäta medel och komma ned i 2 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama