*kl*
Jag tror att det säkert finns hästar som inte tål havre. Skulle inte förvåna mig om vissa raser eller familjer är överrepresenterade.
Däremot tror jag inte det är så vanligt som man ibland får intryck av när man pratar om detta.
Då jag har jobbat med travhästar, på stuterier, försäljningstall och med rehabhästar så kan jag utan att överdriva kunna säga att det passerat säkert hundratals hästar genom mitt liv. Av alla dessa hästar är det bara en som jag tror att han kanske inte tålde havre.
Dock har jag många gånger stött på folk som säger att deras häst inte tål havre. Några gånger har dessa hästar av misstag fått i sig havre och då har de enligt sin ägare blivit hysteriska att tex leda, rida eller vid andra tillfällen flippat ur.
Tex råkade en häst en gång slicka rent en hink efter en annan häst som åt havre. Så hästen kan ha fått i sig kanske 40 korn som mest.
När ägaren red sedan så sa hon att den var helt tokig att rida för att den fått i sig havre. Jag tänkte snarare att den var stissig för att det blåste så mycket (det hade flera andra hästar varit den dagen).
Eller den ägaren som sa att hästen inte gick att leda från hagen för att den en vecka tidigare fått en skopa havre av misstag (vad kan det vara kanske max 5-6 dl). Jag tänkte att han snarare var stressad för att någon som inte riktigt tänkte sig för lämnade honom ensam kvar i hagen.
Eller min andra egna häst som jag hade. Förra ägaren påstod att den inte kunde äta havre. Men jag tyckte den var lika fjompig vare sig den åt havre eller inte. Bäst funkade den på lösdrift på ganska mycket havre (svårfödd individ).
Så jag tror att många gånger så drar ägaren fel slutsatser av någon anledning. Dock tror jag som sagt att det finns individer som inte tål havre men de är inte så många som man kan tro om man lyssnar på alla dessa som säger att de har en häst som inte tål havre.