Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

Min tål inte riktigt havre, han blir inte överladdad och crazy...
Men han blir överlag spänd och nervig, har lättare för att, känslig som han är, gå "i lås" i ridningen

Testat med hel havre nu, kommer inte göra det igen. Han gick och sparkade på hagstaket m.m. och var allmänt rastlös, han som egentligen är en otroligt lugn och "hakunamatata" häst i hagen, stallet och hantering.

*kl*

Jag tror att det säkert finns hästar som inte tål havre. Skulle inte förvåna mig om vissa raser eller familjer är överrepresenterade.

Däremot tror jag inte det är så vanligt som man ibland får intryck av när man pratar om detta.

Då jag har jobbat med travhästar, på stuterier, försäljningstall och med rehabhästar så kan jag utan att överdriva kunna säga att det passerat säkert hundratals hästar genom mitt liv. Av alla dessa hästar är det bara en som jag tror att han kanske inte tålde havre.

Dock har jag många gånger stött på folk som säger att deras häst inte tål havre. Några gånger har dessa hästar av misstag fått i sig havre och då har de enligt sin ägare blivit hysteriska att tex leda, rida eller vid andra tillfällen flippat ur.

Tex råkade en häst en gång slicka rent en hink efter en annan häst som åt havre. Så hästen kan ha fått i sig kanske 40 korn som mest.

När ägaren red sedan så sa hon att den var helt tokig att rida för att den fått i sig havre. Jag tänkte snarare att den var stissig för att det blåste så mycket (det hade flera andra hästar varit den dagen).

Eller den ägaren som sa att hästen inte gick att leda från hagen för att den en vecka tidigare fått en skopa havre av misstag (vad kan det vara kanske max 5-6 dl). Jag tänkte att han snarare var stressad för att någon som inte riktigt tänkte sig för lämnade honom ensam kvar i hagen.

Eller min andra egna häst som jag hade. Förra ägaren påstod att den inte kunde äta havre. Men jag tyckte den var lika fjompig vare sig den åt havre eller inte. Bäst funkade den på lösdrift på ganska mycket havre (svårfödd individ).

Så jag tror att många gånger så drar ägaren fel slutsatser av någon anledning. Dock tror jag som sagt att det finns individer som inte tål havre men de är inte så många som man kan tro om man lyssnar på alla dessa som säger att de har en häst som inte tål havre.

Eftersom jag är övertygad om att vissa hästar faktiskt blir nippriga av havre tror jag det även kan vara lite tvärt om i vissa fall. Finns nog en del hästar som går runt stinna på kraftfoder och överskottsenergi utan att kunna göra av med det bara för att hästar "ska " äta havre och den sedan är onödigt het och problematisk för sin ägare. Denna kanske inte alls upplever havren som en bov i dramat utan bara tycker hästen är svår.

Sen undrar jag lite om upplevelserna går isär lite beroende på vilken hästtyp man rör sig kring? Får för mig att det stiger åt huvudet lite lättare på kallblod?

Det vore intressant att veta om det oftare drabbar tex kallblod.
Personligen har jag hört allt från robusta ponnyer till ädla fullblod,
men är ju som sagt inte säker på att det stämt på alla. Dock verkar det som att det faktiskt stämmer på en hel del iaf, efter att tagit del av svaren i tråden.

Mina två var halvblod, ganska säker på att det var magen som inte mådde bra av havren på dom. Båda hade känsliga magar.

Jag har också träffat ett väldigt stort antal hästar genom åren, både privat och i mitt yrke, både privathästar och ridskolehästar. EN av dessa hästar har visat sig inte tåla havre.
Jag har haft häst som tränat och tävlat, som varit svårfödda och fått upp till 6 kg havre utan minsta problem. Men den som inte tålde havre var komplett livsfarlig att rida efter bara några dl havre i två dagar. Och jobbade lugnt och bra och tävlade utmärkt om han slapp havre. Han tränades ganska hårt, då han fungerade bäst då.

Hur så???????????

*kl*

Jag tror att det säkert finns hästar som inte tål havre. Skulle inte förvåna mig om vissa raser eller familjer är överrepresenterade.

Däremot tror jag inte det är så vanligt som man ibland får intryck av när man pratar om detta.

Då jag har jobbat med travhästar, på stuterier, försäljningstall och med rehabhästar så kan jag utan att överdriva kunna säga att det passerat säkert hundratals hästar genom mitt liv. Av alla dessa hästar är det bara en som jag tror att han kanske inte tålde havre.

Dock har jag många gånger stött på folk som säger att deras häst inte tål havre. Några gånger har dessa hästar av misstag fått i sig havre och då har de enligt sin ägare blivit hysteriska att tex leda, rida eller vid andra tillfällen flippat ur.

Tex råkade en häst en gång slicka rent en hink efter en annan häst som åt havre. Så hästen kan ha fått i sig kanske 40 korn som mest.

När ägaren red sedan så sa hon att den var helt tokig att rida för att den fått i sig havre. Jag tänkte snarare att den var stissig för att det blåste så mycket (det hade flera andra hästar varit den dagen).

Eller den ägaren som sa att hästen inte gick att leda från hagen för att den en vecka tidigare fått en skopa havre av misstag (vad kan det vara kanske max 5-6 dl). Jag tänkte att han snarare var stressad för att någon som inte riktigt tänkte sig för lämnade honom ensam kvar i hagen.

Eller min andra egna häst som jag hade. Förra ägaren påstod att den inte kunde äta havre. Men jag tyckte den var lika fjompig vare sig den åt havre eller inte. Bäst funkade den på lösdrift på ganska mycket havre (svårfödd individ).

Så jag tror att många gånger så drar ägaren fel slutsatser av någon anledning. Dock tror jag som sagt att det finns individer som inte tål havre men de är inte så många som man kan tro om man lyssnar på alla dessa som säger att de har en häst som inte tål havre.

Har haft denna känsla också, att månge överregera bara för att som vi säj "the horse is feeling his oats", och stämpla havre som negative.
Jag tro man måste se den stora bild:
ägern och hästen.

*kl*

Mkt tänkvärt.

Jag tycker att det möjligen varit skillnad på hel o krossad, men jag har testat på mina o det finns en gräns när det går över i överladdad/ tittig o då låg det på 3-5 kg. Men visst har även jag dragit ner på havren, men också för att jag inte rider som förr. Har även uteslutit betforen pga sand.

Kan bara utgå från min egen erfarenhet, hade en medryttarhäst som enligt ägaren inte "tålde" havre och blev orididbar - pigg om han fick det. Jag gav honom 1kg havre om dagen och red dagligen. Han var jättetrevlig :D

Mitt halvblod (50% fullblod) får nu ca ½kg havre & 1kg korn, när hon reds mindre så blev hon "tittigare" när hon fick havre så jag bytte till korn. Nu när hon är lite mer igång blir den lite extra energin bara en tillgång.

Eftersom jag är övertygad om att vissa hästar faktiskt blir nippriga av havre tror jag det även kan vara lite tvärt om i vissa fall. Finns nog en del hästar som går runt stinna på kraftfoder och överskottsenergi utan att kunna göra av med det bara för att hästar "ska " äta havre och den sedan är onödigt het och problematisk för sin ägare. Denna kanske inte alls upplever havren som en bov i dramat utan bara tycker hästen är svår.

Sen undrar jag lite om upplevelserna går isär lite beroende på vilken hästtyp man rör sig kring? Får för mig att det stiger åt huvudet lite lättare på kallblod?

Fast jag upplever att de hästar som får för mycket kraftfoder i första hand blir feta och i andra hand kan få problem som tex kolikkänningar och liknande.

Att de blir överpigga av för mycket kraftfoder har jag upplevt att de flesta är medvetna om. Det är dessutom "normal" överpigghet. Den pigghet som folk tar upp här är ju inte riktigt normal.

Det är i alla fall det som jag har förstått att frågeställningen var. Dvs "alla" vet att hästar blir pigga av för mycket havre men det verkar som om det finns en hel del hästar som blir totalt tossiga av bara någon enstaka dl havre.

Den hästen som jag misstänker var havreintolerant var ett fullblod.

Jag har två som aaabsolut inte kunde äta havre. Den ena kunde inte äta kraft öht. Båda går på havre idag. Inga konstigheter.

Jag märker när min häst fått nalla av de andra hästarnas havre på tex betet.
Helt plötsligt är hon stirrig och orolig. Dessutom är skiten lös med hela havrekorn i.

Så nåt händer. Jag har inte problem att varken rida eller hantera henne då men jag ser ingen mening med att ge havre när hon blir nervig och stressig av det.
Vanligt fullfoder funkar mycket bättre för oss båda.

Sen får folk sitta och hävda att de är så bra och att det är mitt fel och allt de vill, jag utgår från vad jag och min häst mår bra av.

Senast ändrad:

Jag ser inte havre som något negativt foder utan hade GÄRNA fodrat med det av flera olika skäl, bla att jag kan köpa billigt hos en granne. Jag testade flera gånger med min gamla häst men hon blev stressad, började springa i hagen och tappade hull (pga springandet). Misstänker även att hon fick havre hos fodervärden (trots att jag sagt till att hon INTE skulle ha det) för där var hon mer vild än tam. Tyvärr tyckte nog fodervärden att det var "häftigt"....
Dottern testade jag också havre på (både krossad och hel) men hon blev "stingslig och dum" att rida. Stoig och tjurig för att sen flippa ur. Också mer rastlös i hagen och började valla de andra hästarna. Tjejen som hade henne då jag var gravid provade ju också och fick precis samma upplevelse. Rätt som det var så var hästen livrädd för bilar och tog alla tillfällen till att bocka järnet... Orolig i hagen även då, hon slutade med havren och vips så var hästen som vanligt igen. Så jag har absolut inget emot havre, bara hästen mår bra av det. :)

Alltså det är väl väldigt få ridskolehästar i dag som får havre? Dom flesta får ju typ krafft eller något annat färdigfoder.

Jag växte upp på 60-talet och då var havre mest gångbart som foder iallafall på den ridskolan jag höll till på. Ingen häst reagerade på det. Dom fick ganska mycket, vill jag minnas. Som jag nämnde tidigare så har jag inte stött på det förrän jag stod med en bruksnordis i mycket hårt arbete som förändrades av havren.

På vår ridskola är det ca 50/50 Vissa ridskolehästar får krafft och andra havre. Beroende på vad de mår bäst på. En del får också müsli som tillskott.

KL
Jag tror inte att det är speciellt vanligt att de inte funkar på havre. Snarare rätt ovanligt, även om det finns några. Tror det är tre hästar som jag stött på sedan mitten av 70-talet så för mig finns de, om än väldigt sällsynta.
(jag har en häst som reagerar på havre och i hennes fall är det enbart positivt. 0,25 kg havre om dagen gör stor skillnad.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama