Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

As I said earlier, I have had one and she was not under worked. Pulling timber 4 hours a day and one hour under saddle. A hand full oat was enough to make her crazy hot headed...nothing else gave that effect...

Ya I read that P:
Och Amio och Bewildered som vi har inte hört från på länge.
Dom hästar som jag har haft och arbetet med var alltid lika Cool el Ding oavsätt om dom fick havre eller ej, från ståenda i hagen till 12 timmer skogs körning el distans och lång rytt.

Har en häst som blir tydligt förändrad på havre. Från att vara en pigg men trygg häst att rida, till att hoppa över staket utan annan orsak än att hon ville springa mer än hagen kunde erbjuda, till att förvandlas till ett bockande, stegrande monster på ridbanan. Kom i samband med insättning av havre, och försvann i samband med utsättning av havre. Pratar mängder under kilot. Detta testat vid flera olika tillfällen, även längre perioder, oavsett årstid även om hästen tydligare visar symtom om det sker vintertid. För mycket energi helt enkelt.

Har en annan häst som enbart blir tjock på havre. Ingen skillnad i skallen där inte, bortsett från bredden.

..im not talking hot headed or energetic... im taking suicide fucked up stupid. To the point they became a danger to themselves.. and not talking any 3 kgs of the damn thing either, maybe 5-6 handfulls. Maybe. Sry for the colorful language.

Det är sant. Har haft två hästar (mor o dotter) som inte fungerat på havre. Testade flera gånger men de blev superstressade och blev väldigt "kinkiga av det. Dottern lånade jag dessutom ut under min graviditet, h*n som lånade henne ville (trots att jag varnat för de) testa med havre och fick samma upplevelse som jag. H*n var innan detta säkert på att detta med att inte tåla havre var en myt men fick tänka om. Däremot så fungerade båda på foder som innehöll behandlad havre, då blev de inte "prilliga" på samma sätt.

Skall väl skriva att även jag inte trodde på det för, visst att vissa blev hetta och pigga på det men inte tokiga sedan träffade jag en häst som riktigt sned tände på havre genom att galoppera i boxen, blev rädd för att gå när underlaget byte färg, drog söder kedjor när man körde förbi mej skottkärran mm denna häst hade innan jobbat på ridskola och gått mycket på handikapp lektioner

Men det jag undrar är om det är så på riktigt. Finns det studier på detta, eller är det en känsla som folk får.

För min del är det en erfarenhet. Inte träffat många hästar som blir hysteriska av havre, men några stycken. Då ger man dem något annat. Inte konstigare än så.

Då väcks en ny fråga i mitt huvud.
Hur många har provat att ge färdigfoder som innehåller behandlad havre och sett skillnad på det och att ge vanlig havre.
Och/eller har ni provat att ge hel resp krossad havre och sett skillnad?

..im not talking hot headed or energetic... im taking suicide fucked up stupid. To the point they became a danger to themselves.. and not talking any 3 kgs of the damn thing either, maybe 5-6 handfulls. Maybe. Sry for the colorful language.

Sounds like theres more than an oat problem.
I´v heard of mental cases that could not handle the suger spike.

Ya I read that P:
Och Amio och Bewildered som vi har inte hört från på länge.
Dom hästar som jag har haft och arbetet med var alltid lika Cool el Ding oavsätt om dom fick havre eller ej, från ståenda i hagen till 12 timmer skogs körning el distans och lång rytt.

Silver Hajdi var en cool häst med hög arbetsmoral. Så fort körgrejorna kom på var hon på, hög energi och jag hade lätt kunnat köra ihjäl henne för hon gav inte upp. Hon fick bra hö och korn och soja och vitaminer och det stod hon bra på. Havre förvandlade henne till en ohanterbar bulldozer, gick inte att få kontakt med henne alls. Med tanke på hur svår hon blev så laborerade vi inte mer utan hon fick den mat hon funkade på.

KL

Havren sätter sig ju inte huvudet på så sätt, utan det sker förändringar i magen som påverkar hästen negativt ofta genom att de blir stissiga.

Har haft en sån häst som absolut inte kunde äta havre ens i dl form utan att hästen flippade ur, en knäppskalle kom på den briljanta idénatt ge denna häst havre i samband med att jag skulle tävla pass/lopp. För dra mig på en tallpinne hur hon blev, det gick med nöd och näppe att få stopp på henne när hon väl fått fart på påkarna.

Jag åkte in med henne på klinik för att kolla om det var fel i magen, typ katarr eller magsår vilket är ett av skälen till att en del hästar flippar ur.
Nej inget fel i kistan där, utan veterinären förklarade att hon förmodligen var känslig mot den typen av foder och inget hon alls skulle äta då.

Alltså, alla hästar kan inte äta havre så är det. Personligen tycker jag att havre är ett bra foder, innehåller bl a lysin vilket kan vara svårt att få i hästen med andra foder om man inte ger regelrätt lysin.

Hel och krossad havre var lika illa på mina, men behandlad i foder gick bra. Men då har jag aldrig gett mina några mängder av kraftfoder.

Om du inte gav några mängder, så var nog havreintaget än mindre, eftersom det fodret du gav även innehöll annat? Eller missförstod jag? Hursomhelst så verkar det ju som att en endaste näve havre kan ställa till det. Undrar varför behandlad havre fungerar? Någon teori?

Havren sätter sig ju inte huvudet på så sätt

Jo, det är precis det som den gör.

Signalsubstanser i det centrala nervsystemet kan stimulera nervceller i hjärnan och påverka hästens humör och beteende.

Glutamat är en signalsubstans som har en ”exitatorisk” funktion. Kemiska aktiviteter i hjärnan kan vara väldigt individuella men den höga halten glutamat i havre kan vara orsaken till att en häst blir pigg och exalterad. Samtidigt är halten av aminosyran tryptofan låg i havre. Tryptofan är ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin. Serotonin är en signalsubstans som har motsatt effekt till glutamat, dvs. en lugnande effekt.

Kombinationen hög halt glutamat och låg halt tryptofan kan mycket väl ge de effekter som beskrivs här hos vissa hästar.

Jag har skrivit om detta flera gånger tidigare i andra trådar, t.ex denna:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1132218

Jo, men enligt veterinär så är orsaken till detta just förändringar i magen.

Om jag utgår från den ras vi själva har så har flera hästar faktiskt fått magsår, hudproblem osv av just havren som kan härröras till magen.

Tack för ett mycket informativt svar!!!
Precis vad jag letade efter!
Vet du om det finns någon teori om varför hästar som äter behandlad havre inte reagerar på samma sätt som om de äter "vanlig" havre?

Klart att hästar påverkas av havre annars kan man ju strunta i att ge de överhuvudtaget :-P

Vissa blir inte piggare än på något annat kraftfoder men en energiboost är det ju med havre

Klart att hästar påverkas av havre annars kan man ju strunta i att ge de överhuvudtaget :-P

Vissa blir inte piggare än på något annat kraftfoder men en energiboost är det ju med havre

Jo, fast det var ju inte riktigt det som jag frågade :p
Undrar om det finns belägg för att vissa hästar blir tokiga av havre och framförallt varför!

Oja kan säga att en av mina visade enorm skillnad av att gå på havre. Hon kunde inte äta ett korn havre och de gånger hon fick det (innan man förstod sammanhanget) så blev hon som en annan häst, det var svårt att få kontakt med henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama