Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

Finns havrekross att köpa.
Förstå inte "laga eget foder???

Du sa till Axel "rida utan bet"..........en het fullblod!!:confused:

Varför skulle man inte kunna rida bettlöst på en het häst? Ligger hela ridningen i handen, är man nog rätt illa ute.:crazy:

Trådens ämne, jag har som sagt haft både ock. En häst kunde jag ge hur mycket havre som helst utan någon större skillnad, med den andra fick man uppleva känslan att vara självmords pilot med endast lite havre i kroppen.

Jag har aldrig varit särskilt rädd för hästar med mycket vilja, då mitt sto var en som på den tiden fick de högre poängen för just vilja på sin visning. En individ som exploderade från 0-100 på 0,5 sekunder, med havre på 0,1 sekund. Bromsen försvann också någonstans på vägen, så för att ens få stopp på henne om hon ätit havre krävdes en husvägg eller annat som stod för.

Så jo då, vissa hästar är bara inte skapta för att äta havre, även fast jag tycker det är ett bra fodermedel bitvis.

Du vet att jag ser isisar som ponnies som de är ;)o att kallblod som inte jobbar hårt inte heller behöver havre.
Inte var det så att arbetshästar i skogen om vintern som åt många kg havre i sina tornistrar drog järnet hem. Det var ett bra bränslekoncentrat.

hästarna handhavdes också av skickliga hästkarlar som hade ordning på hästarna.

*KL*

Hört många som säger att de har hästar som blir galna och vilda om de äter havre?
Då måste man börja med att klargöra vad som är galen och vild. Det ligger helt i betraktarens öga. Vet själv hästar som sägs vara för starka och svåra att hålla men visar sig vara trevliga framåt hästar som lyssnar på ryttaren.

Bara en tanke, har man en häst som är lugn (slö) och känns säker eftersom den inte får tillräckligt med energi. Då ger man energi i form av havre och hästen blir mycket piggare vilket ryttaren inte är van med och upplever den som vild och galen när den egentligen är full av energi som den vill bli av med men får kanske inte eftersom ryttaren håller igen hästen och den blir stressad på grund av det?

Så frågan är hur många av de hästar som sägs bli galna som egentligen bara är det i hästägarens öga ;)

Filosoferar
Rolle
IpL

Ja, och?
Tror du inte att det kan vara så och även på hur mycket de får stå still i box?

En vänlig undran bara.

/Rolle
IpL

På vilket sätt förminskade inlägget kunskapen? Du kan ha god kunskap men vill ha en lugn (slö) häst.
Försökte bara säga att man får ta det i beräkningen också och att det kanske är så att hästarna blir mer "normala" när de får rätt mängd energi. Jag tror inte benämningen vild häst är detsamma utan det är beroende på vem man frågar.

Rolle
citerar några av dina kommentarer och relaterar till den häst jag nämnt tidigare
Han åt i normalfall 3 kg kornkross/dag + betfor och grovfoder, var ute i rymlig hage i flock 8-10 timmar/dag och tränades ordentligt.
Om jag bytte ut 5 dl av hans kornkross mot motsvarande mängd havre så slog det slint i huvudet på honom. Jag provade flera gånger och effekten var densamma varje gång.
Det var en häst som var ganska het på gröten även till vardags, men det slog heltslint om han fick havre. Den gång jag minns speciellt var när han stack från mig i skogen (och jag är ingen nybörjarryttare direkt...) och när jag till sist fick hejd på honom så reste han sig käpprätt upp och sen stack han igen. (på skogsväg med diken så jag kunde inte svänga och på så sätt få kontroll) Han var liksom okontaktbar i detta läge, bara rusade blint och struntade blankt i att jag slet och drog honom i munnen. :arghh:

Min häst är inte het. Däremot väldigt vaken och närvarande.
Hon missar inget av vad som försiggår.
på havre blir hon inte het, hon blir som ett popcorn.

Att köpa havrekross är inte så lätt idag. Jag har inte hittat det i mina foderbutiker.

Axel, eftersom du just tog den liknelsen när jag varit involverad i trådar om bettlöst så var steget till att tro att du inte "råkade" nämna det så långt.

Varför skulle man inte kunna rida bettlöst på en het häst? Ligger hela ridningen i handen, är man nog rätt illa ute.:crazy:

Trådens ämne, jag har som sagt haft både ock. En häst kunde jag ge hur mycket havre som helst utan någon större skillnad, med den andra fick man uppleva känslan att vara självmords pilot med endast lite havre i kroppen.

Jag har aldrig varit särskilt rädd för hästar med mycket vilja, då mitt sto var en som på den tiden fick de högre poängen för just vilja på sin visning. En individ som exploderade från 0-100 på 0,5 sekunder, med havre på 0,1 sekund. Bromsen försvann också någonstans på vägen, så för att ens få stopp på henne om hon ätit havre krävdes en husvägg eller annat som stod för.

Så jo då, vissa hästar är bara inte skapta för att äta havre, även fast jag tycker det är ett bra fodermedel bitvis.

Som jag förstå inte ens DU kör bil utan bröms aven om dom slutar att fungera ;)

Havrekross finns ofta hos kobönder eller spannmålsbönder.
Du har säkert ngn väldigt nära stallet.
Det kostar mindre än 50% än GG ospecificerade näringsinnehåll- dåligt.. för det priset!

jag beställer hos min hösilage/ spannmålsbonde o kan få havregryn om jag så vill. De tillgodogör sig ca 20% bättre av krossen.

Vad är en så kallad het häst..:) Finns nog lika många definitioner på det som de finns hästar o hästägare missstänker jag.

Hästar är individer och därmed finns de skillnader i hur de reagerar. Haft ett antal hästar genom åren , både rid o körhästar . Funnits individer som inte gått att fodra med havre för att de blivit väldigt mycket på " tårna " och har inte haft ett dugg med att göra hur mycket eller hur litet de jobbat

Att hävda att så inte är fallet och att allt passa alla hästar är okunskap. .

Vad är en så kallad het häst..:) Finns nog lika många definitioner på det som de finns hästar o hästägare missstänker jag.

Hästar är individer och därmed finns de skillnader i hur de reagerar. Haft ett antal hästar genom åren , både rid o körhästar . Funnits individer som inte gått att fodra med havre för att de blivit väldigt mycket på " tårna " och har inte haft ett dugg med att göra hur mycket eller hur litet de jobbat

Att hävda att så inte är fallet och att allt passa alla hästar är okunskap. .

Ingen har havda sånt om du har läs tråden! Det är en hel del som har sagt dom har ALDRIG! haft problem med havre giv till sina hästar.
Och jag tro dom som jag är nyfiken nog att vill "se själv dessa hästar som inte tål havre för att dom bli som CRAAAAZY".

Du vet att jag ser isisar som ponnies som de är ;)o att kallblod som inte jobbar hårt inte heller behöver havre.
Inte var det så att arbetshästar i skogen om vintern som åt många kg havre i sina tornistrar drog järnet hem. Det var ett bra bränslekoncentrat.

hästarna handhavdes också av skickliga hästkarlar som hade ordning på hästarna.

Det kvittar hur du ser på islandshästen, men helt klart är att många duktiga ryttare har klivit av med skakiga ben efter en ridtur på en piggare islänning. Hur de jobbar är ju helt individuellt. Den häst jag har hemma nu behöver inte mer än 55 Mj per dag för sitt arbete, medan tidigare omskriven häst krävde betydligt mer för sitt arbete.

En islänning i vila behöver sällan mycket mer än runt 40-45 Mj per dag to m kanske något mindre, allt beror på hull, storlek, installningsätt osv.

Tyvärr åt helt fel håll för mig. Och när jag ska ersätta 50 MJ som saknas från höet ( hon går på ca 120-130 mj) men inte ge 4 kg krafft så är havre för klent.

.

Islandshästar kan också jobba hårt och behöva "extra". Vi har också tävlingshästar, hästar som tränas till visning, avelsston, avelshingstar osv. Eftersom vi har en egen disciplin kan vi inte riktigt jämföras med ex en fjording eller haflinger; för de kommer aldrig upp på den nivån som ex våra topptävlingshästar som går vm

Ja Sara vad ska man säga:banghead: Kunskapen om vår sport är okänd för de flesta även om vi har Sveriges näst största ridhästras ;)
Kom själv från storhästsidan för 15 år sedan och en helt ny värld öppnade sig för mig när jag satte mig på en Islandshäst för första gången.
Så jag har överseende med den okunskap om vår sport som många har:meh:

Hälsar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrif

*KL*

Hört många som säger att de har hästar som blir galna och vilda om de äter havre?
Då måste man börja med att klargöra vad som är galen och vild. Det ligger helt i betraktarens öga. Vet själv hästar som sägs vara för starka och svåra att hålla men visar sig vara trevliga framåt hästar som lyssnar på ryttaren.

Bara en tanke, har man en häst som är lugn (slö) och känns säker eftersom den inte får tillräckligt med energi. Då ger man energi i form av havre och hästen blir mycket piggare vilket ryttaren inte är van med och upplever den som vild och galen när den egentligen är full av energi som den vill bli av med men får kanske inte eftersom ryttaren håller igen hästen och den blir stressad på grund av det?

Så frågan är hur många av de hästar som sägs bli galna som egentligen bara är det i hästägarens öga ;)

Filosoferar
Rolle
IpL

Pigga och framåt har nog inte många så ont av men många blir sådana att dom har svårare att fokusera på arbetet... lite ADHD- varning faktiskt. Inte alls jämförbart med pigg skulle jag säga.

Jag har en sådan.. gått mkt fälttävlan dock bara hoppning i år. Han får inget kraftfoder alls längre utan bara hö.. nu i sommar när han gått ute dygnet runt (han går fortfarande ute dygnet runt) är han bra balanserad. Jag vill inte ha in honom på stall helst överhuvudtaget, finns dock inga bra lösdrifter här.

Tilläggas.. inte så mkt fullblod i hans stam ;)

Senast ändrad:

Tyvärr åt helt fel håll för mig. Och när jag ska ersätta 50 MJ som saknas från höet ( hon går på ca 120-130 mj) men inte ge 4 kg krafft så är havre för klent.

ett par sätt att biffa upp havre är med korn, men då måsta man har tillgång till kross, eller blanda med majs.....men du sa hästen inte tål havre så........

Du för prova dig fram med Processed Krafft Foder, KRAFFT, GRANNGÅRD, eller nån av dom andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama