Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

Sämre skulle jag inte säga. Däremot högre blod och därmed ofta närmre stress och spänning.
Vilket gärna ger en mer orolig mage vilket jag inte tror funkar ihop med havre.

Det du skriver har tio tidigare skrivit och vi har redan svarat på det.

Ja, och?
Tror du inte att det kan vara så och även på hur mycket de får stå still i box?

En vänlig undran bara.

/Rolle
IpL

Jag tycker det är ett försök att förminska kunskapen hos oss som har en häst som inte funkar nåt vidare på havre.

Hästar som fodras eller hanteras fel finns det helt klart men det förklarar inte alla som får problem av havre. Sen är självklart "vild och pigg" ett vitt begrepp.
Jag har fortfarande inte sett en enda isis som kan mäta sig ens halvvägs med ett fullblod. Det finns inte samma explosivitet eller fart i deras kropp.

På vilket sätt förminskade inlägget kunskapen? Du kan ha god kunskap men vill ha en lugn (slö) häst.
Försökte bara säga att man får ta det i beräkningen också och att det kanske är så att hästarna blir mer "normala" när de får rätt mängd energi. Jag tror inte benämningen vild häst är detsamma utan det är beroende på vem man frågar.

Rolle

Sämre skulle jag inte säga. Däremot högre blod och därmed ofta närmre stress och spänning.

Jag har en sådan häst själv. Mycket fullblod i stammen, lättstressad och mycket kvick i reaktionen. MEN, hon funkar utmärkt på havre. Behöver dock inga jättemängder.
Däremot är hon känslig för temperatur, varmt väder gör henne slöare oavsett mängd havre. På samma sätt blir hon "piggare" i kyla.

Vaddå rätt mängd energi? Finns väl ingen normal hästägare som inte räknar ut en ordentlig foderstat till sin häst och därmed vet man exakt hur mycket energi hästen behöver för att kunna göra det jobbet den ska göra.

Personligen tycker jag det är oseriöst hästägarskap att skicka i hästen mer mat än vad den behöver.

Och alla är normala ;)

Med tanke på inläggen här på BUKE där många inte ens analyserar grovfodret så är det nog en hel del som inte är vad du kallar "normal"

Vänligen
Rolle
IpL

Nä det är sant men jag råkar veta att Ponte definitivt räknar foderstat, har väl t.o.m skrivit det i denna tråd, och att du säger att hennes häst kanske är het på rätt energi är ju inte sant. Den är ju uppenbarligen lugn på rätt energi men blir het när den får för mycket.

Kan man inte räkna foderstat så borde man inte uttala sig på foderforumet utan endast läsa och lära. Därför förutsätter jag att alla som skriver i denna tråd har koll på energiintaget.

Men för att ta min gamla häst, en dressyr och hopphäst som var ett halvblod, som exempel, alltså den enda jag har kommit i kontakt med som varit överkänslig mot havre:

Han hade uträknad foderstat. Hade havre, hästen var helt crazy. Inte bara lite pigg utan fullt ut livsfarlig. Så pass galen att folk inte ville vara i ridhuset tillsammans med mig. Bytte ut hans MJ från havren till exakt samma MJ men havrefritt. Hästen blev normal. Gick att rida och mådde uppenbarligen bättre.
Jag anser att det är ett ganska tydligt exempel på en häst som uppenbarligen var känslig för havre.

*kl*

Har bara stött på en häst som inte klarade havre och det var min kompis Briaravkomma. Han var alltid piggelin som unghäst men det blev rena rama rodeon på nån dl ren havre - andra kraftfoder fungerade utmärkt.

Han verkar dock ha växt ifrån det numera.

Jag gjorde bara en generell bedömning som definitivt inte var riktad till någon speciell då det var *KL*

Rolle
IpL

Tack for filmen. Du för kalla det "HAPPY HORSES" :bump:
Helt normal att må bra i höst solen.

Jaså, bli hon lös i magen av havrekoss? Släng in lite kli, se om det binder ihopp skiten.

Och alla är normala ;)

Med tanke på inläggen här på BUKE där många inte ens analyserar grovfodret så är det nog en hel del som inte är vad du kallar "normal"

Vänligen
Rolle
IpL

Vad är normal i det här livet nu för tiden?
As long as what you are doing works......that´s all that matters.

Hej, kom på ett nytt häst ord från Over There Rolle:
KISS..........no it´s not the rock band!
it´s
Keep It Simple Sister

Tack :)

Det handlar inte om att inte vilja ha en "het" häst.
Jag ger min olja för att ge henne mer energi i arbetet, så att hon blir mer framåt och mer het.

Däremot rädd för sina egna fötter och fisig och flyktig som hon blir på havre, den skiten slipper jag gärna.

Som inackorderad har jag varken tillgång till en kross eller till att stå och laga eget foder.
Därför köper jag färdigt foder på säck.

Ditt inlägg andas att du tycker att vi försöker göra hästarna snälla, att vi bara skyller på havren.
Och det stör mig.

Hästar som inte rids tillräckligt ska inte boostas med havre.
Just galoppörer äter som bekant en väldig massa kraftfoder o i alla fall förr med många kg havre. På tårna- ja.

Själva diskussionen låter samma som- min häst "kan" inte ridas med bett.

In the Eyes of the beholder.

Hästar har olika mentaliteter o jag tror att i de allra flesta fallen är det yttre påverkan som ger symptomen, för att man letar efter dem. Notera att det alltid finns undantag!!

Får den ont i magen av några nävar är det troligen ngn defekt som visar sig.

Några nävar har jag aldrig pratat om.
förstår inte meningen med att ge ett par nävar havre när hon behöver 2 kg av nåt annat kraftfoder också.
Varför stå och dutta med några nävar?
Nån defekt är jag inte rädd för, det hade jag dock varit vid brunster endast i november.

Anledningen till att min häst rids bettlöst är pga gamla tandproblem så vet inte vart du vill komma med den piken? Jag har älskat och vårdat fuxan i 11 år så fula små pikar kommer inte bita, hon är 19 år och friskare och piggare än de flesta 10åringar så jag är bara stolt över min häst.

Vad fint att du safear med att det finns undantag. Om det finns undantag så har vi ingen diskussion, ingen här säger att alla hästar är havrekänsliga utan att de finns.

Senast ändrad:

Det är lite detta jag menar. Att en person som fodrar med havre kanske uppfattar hästen som galen och drar parallellen till havre. Medan en annan person fodrar samma häst med havre och inte uppfattar något problem.
Men jag säger inte ATT det är såhär, jag spekulerar bara lite.

Skulle kunna vara så i vissa fall. Skulle också kunna vara att hästens fysik också ändrar sig med ny ägare?

Jag är försiktig med havre eftersom jag rider för lite, inte tränar tillräckligt hårt, för att kunna säga att hästen inte blir understimulerad.
Hade t ex en varmblodstravare som reds kanske 4ggr/vecka, inte alls hårt för den men nog kunde det bli 1-2 timmars turer ibland. På en näve havre per dag blev den jättetittig och kunde kasta sig åt sidan för inbillade saker. Utan havre var det mer den coola typen.

Nuförtiden går jag mer på vad som behövs i foderstaten, men ändrar såklart om det inte verkar funka för hästen ifråga.
Det har aldrig hänt att det är just havre som passar bäst in i foderstaten.
Kan som sagt vara för att jag inte tränar så hårt och att man försöker täcka det mesta med grovfodret, hellre ge lite för mycket hö än riskera att hästarnas mage mår dåligt av för lite tuggtid.
Då brukar det bara vara lite mineraler och eventuellt protein (beroende på höet) som saknas.

Tycker det är lite synd om man (som jag upplever många hästmänniskor) lägger till havre för att det är så man brukar göra om hästen ska jobba hårdare. Istället för att utgå ifrån vad som faktiskt behövs.
Som när vi länge haft hösilage på kvot under 5 och många stått på fri tillgång på det. Förmodligen har dom då redan fått alldeles för mycket energi från höet för att det ska vara någon idé att lägga till havre. Om så bara någon deciliter.

Hur skulle jag kunna veta att du rider bettlöst:banghead:

Jag gjorde bara en liknelse....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama