Hästar tål inte havre????!!!!

Sv: Hästar tål inte havre????!!!!

Tänk om det kunde "sätta sig på huvudet" på människor med, då skulle jag genast byta ut morgonkaffet mot havregröt! :D

Enda hispiga jag har märkt med att fodra med havre är att hästarna tycker det är sjukt gott och mer än gärna kastar sig över krubban och slabbar i sig varenda liten smula. Helt galna :p
Ger visserligen den enorma mängden 100 g kross, kanske för lite för att se någon annan effekt.

Jag håller med om att det är onödigt att fodra med havre om det går. Själv har jag en äldre ponny där 3/4 av givan måste vara havre annars äter han inte. Jag har provat det mesta för att få i honom hans behov, men havre är det enda han vill äta och då skulle jag gärna undvika det även för tändernas skull. Lusern totalt vägrar han att äta. Så trist nog består hans foderstat av havre och soja och lite betfor. Jag har inte provat att hälla på melass än för det känns sämre än havre. Han fungerar utmärkt på havre, pigg och glad och jobbar hårt och gärna. När havren tar slut så rör han inte maten alls.

Till frågan.
Jag har haft en annan ponny som inte kunde äta havre. Problemet var inte att han blev galen utan han blev aggressiv, antagligen för att han fick ont i magen. Han fick enbart fri tillgång på grovfoder och presterade bland Sveriges och nordens bästa ponnys på det. Var han tvungen att äta något kraftfoder fick han alltid utan havre, varför ens chansa? En ponny som hanteras av barn tar man inte ens chansen att få aggressiv.

Silver Hajdi var en cool häst med hög arbetsmoral. Så fort körgrejorna kom på var hon på, hög energi och jag hade lätt kunnat köra ihjäl henne för hon gav inte upp. Hon fick bra hö och korn och soja och vitaminer och det stod hon bra på. Havre förvandlade henne till en ohanterbar bulldozer, gick inte att få kontakt med henne alls. Med tanke på hur svår hon blev så laborerade vi inte mer utan hon fick den mat hon funkade på.

Bli hon så innan hom fick havre?

hitta den har från Svenska Foder, se om det går. sid.10
www.e-pages.dk/maskinbladet/638/

Havre bryts ner i tuntarmen forter än korn, majs och vete.
Den höger tuntarmsmaltbarheten innabär att stärkelsen bryts ner och tas upp i tarmen och omvandlas till glukos i blodet som tros vara orsaken till "heta hästar".

Havre innahåller mindra stärkelsen an dom andra sädesslag.
Du få mer socker med korn och soja än havre.

Tänk om det kunde "sätta sig på huvudet" på människor med, då skulle jag genast byta ut morgonkaffet mot havregröt! :D

Enda hispiga jag har märkt med att fodra med havre är att hästarna tycker det är sjukt gott och mer än gärna kastar sig över krubban och slabbar i sig varenda liten smula. Helt galna :p
Ger visserligen den enorma mängden 100 g kross, kanske för lite för att se någon annan effekt.

jo men tänk vad magen skulle må bra.

Bli hon så innan hom fick havre?

hitta den har från Svenska Foder, se om det går. sid.10
www.e-pages.dk/maskinbladet/638/

Havre bryts ner i tuntarmen forter än korn, majs och vete.
Den höger tuntarmsmaltbarheten innabär att stärkelsen bryts ner och tas upp i tarmen och omvandlas till glukos i blodet som tros vara orsaken till "heta hästar".

Havre innahåller mindra stärkelsen an dom andra sädesslag.
Du få mer socker med korn och soja än havre.

Hon var aktiv från födseln ;) ... men med korn, soja och vitaminer var hon hanterbar. Lugn men med nordsvenskens explosivitet när det var dags att dra. Suverän körhäst och ridhäst, hanterades av min då 11-åriga dotter...med havre blev hon en ohanterbar bulldozer! Gubben som körde henne i timmerskogen sa bestämt ifrån, ge f*n i havren!!!...Läs gärna SpaderÄss inlägg i tråden ;)

Hon var aktiv från födseln ;) ... men med korn, soja och vitaminer var hon hanterbar. Lugn men med nordsvenskens explosivitet när det var dags att dra. Suverän körhäst och ridhäst, hanterades av min då 11-åriga dotter...med havre blev hon en ohanterbar bulldozer! Gubben som körde henne i timmerskogen sa bestämt ifrån, ge f*n i havren!!!...Läs gärna SpaderÄss inlägg i tråden ;)

Ja I read Spads letter, Cemical Reaction.
Right, the horses brain is out of wack so it cain´t take the emzynes.

Jag måste skratta P. den ena inlägg varar an den andra, "vem är värst":)

Where do you people get these horses?:crazy:

Ja I read Spads letter, Cemical Reaction.
Right, the horses brain is out of wack so it cain´t take the emzynes.

Jag måste skratta P. den ena inlägg varar an den andra, "vem är värst":)

Where do you people get these horses?:crazy:

Åh, hon var en ängel i övrigt ju ;) ...en slump som visade att hon inte kunde käka havre då jag tyckte hon jobbade så hårt att hon kunde behöva det :o ... och det gick alltså inte bra. Ingen av de andra hästarna jag haft genom livet (bl.a. nordsvensk brukshäst, arab, fullblod, halvblod o.s.v.) har reagerat på havre överhuvudtaget.

Kanske är nåt med vissa kallblod? Min nordis/fjord blir lite lätt paranoid om hon får mer havre än en näve. Har provat flera gånger så det är inte inbillning. Hon överreagerar på allt möjligt och skyggar ungefär tio gånger varje pass, även på ridbana. Har även problem med baksskygghet som blir värre med havre. :meh: Ibland ger jag henne lite periodvis för att hon ska hålla igång lite mer i hagen och trimma sig själv :P

Holländska importponnyn blire ingen större skillnad på om man ger lite havre. Möjligen lite piggare men inga konstigheter.

Måste säga att jag har haft hästar i 30 år och jag har aldrig haft någon häst som inte har tålt havre.
Fodrar med havre, betfor, mineraler och morötter. Och hösilage förstås.
Det handlar nog om ca 15-20 hästar.

A

Min förra häst tålde inte havre eller betfor. Av så lite som 1 dl blev hästen tokig... Åt havrefri müsli som funkade kanon!

ang studier på det så finns det studier som visar på att vissa hästar inte tål havre, men man har inte kommit fram till varför vissa inte tål havre. det är det senaste jag hört/läst. :)

Måste säga att jag har haft hästar i 30 år och jag har aldrig haft någon häst som inte har tålt havre.
Fodrar med havre, betfor, mineraler och morötter. Och hösilage förstås.
Det handlar nog om ca 15-20 hästar.

A

Vad säger det egentligen? Att du inte träffat på den känsliga individen, kanske? Jag har hållit på i över 40 år och plötsligt står man där med en häst som "bekräftar regeln"...

Vi hade våra travare på lite havre när de gick turridningar hela sommaren, nästan varje dag och det är turer från 2timmar och ibland 2dagars turer. Då gjorde de av med den energin. Sedan fick vi in en som inte ens kunde gå på våran blandning. Det var typ 10% havre i det vi blandade så väldigt lite, men han fick fri spel så han fick en egen blandning och blev då lugn igen. Så visst finns det hästar som inte tål det och vissa som gör det. :)

Vad jag hört från min foderförsäljare, förklarat med mina ord nu.

Ca 1 av 1000 kan reagera på havre. Hästar har enzymer i salivet som bryter ner stärkelse eller ja i detta fall havre. Men där är någon liten del i uppsättningen i detta enzym som skiljer sig från det vanliga och gör då att när det kommer ner i magen blir en liten reaktion. Vilket dels gör att hästen blir i obalans i systemet. Det behöver dock inte synas på avföringen. Och en reaktion blir att de blir "heta". Var hon har sin källa ifån ifrågasatte jag inte, luddig förklaring men jag tror inte att det är helt omöjligt :)

När jag köpte min häst för 1,5 år sedan så var det enda han sa till mig att jag inte skulle fodra med havre. Idag fodrar jag med 1,7 kg havre och dynavena 20. Hästen får inte längre fettdepåer sol hon kunde få innan. Hon är ett halvblod på 160cm och tävlas och tränas regelbundet 120- 130 klasser. :)

Senast ändrad:

Min häst tål absolut havre, men den energi han får från den blir ingen arbetsenergi. Den sätter sig i huvudet så han blir tittig, skvättig osv... och rätt spänd rent generellt. Jag testade nyss för han var bra igång och jag ville testa att lägga på mer energi i form av havren. Men jag tog bort den efter några dagar och sedan blev han normal igen... knepigt, men ren havre går inte. Inte krafft med för mkt havre heller.

Åh, hon var en ängel i övrigt ju ;) ...en slump som visade att hon inte kunde käka havre då jag tyckte hon jobbade så hårt att hon kunde behöva det :o ... och det gick alltså inte bra. Ingen av de andra hästarna jag haft genom livet (bl.a. nordsvensk brukshäst, arab, fullblod, halvblod o.s.v.) har reagerat på havre överhuvudtaget.

När så många påstå att deras häst tål inte havre då bli man lite fundersom.
Vad det berör på??
Vad är det för häst?
Vad få den för foder?
Är det en arvs gräj?

Av alla ridskol hästar som jag har varit med om som hovslager har jag aldrig kom på en som inte tål havre.
Varför är det så många privat buka hästar som inte tål?
Skulle gärna se ena av dessa hästar.

För några år sedan hade vi en dressyrvalack i stallet jag jobbade som enligt ägaren blev knäpp av havre. En morgon när de skulle de iväg på tävling och trött som jag var råkade jag ta fel i foderkärran och slängde till hästen en skopa havre av bara farten. Insåg snabbt mitt misstag men hästen fick i sig några munnar havre.
När ägaren kom så berättade jag vad som hänt och hon blev jättestressad men förstod att det var ett mänskligt misstag. När hon kom tillbaka på eftermiddagen kom hon fram till mig och berättade att de hade vunnit och att hästen aldrig hade känts bättre. Efter det fick han alltid lite havre precis innan tävling och han placerade sig varje gång;):D

Vad det berör på??
Vad är det för häst?
Vad få den för foder?
Är det en arvs gräj?

Av alla ridskol hästar som jag har varit med om som hovslager har jag aldrig kom på en som inte tål havre.
Jag har också träffat ett väldigt stort antal hästar genom åren, både privat och i mitt yrke, både privathästar och ridskolehästar. EN av dessa hästar har visat sig inte tåla havre.
Jag har haft häst som tränat och tävlat, som varit svårfödda och fått upp till 6 kg havre utan minsta problem. Men den som inte tålde havre var komplett livsfarlig att rida efter bara några dl havre i två dagar. Och jobbade lugnt och bra och tävlade utmärkt om han slapp havre. Han tränades ganska hårt, då han fungerade bäst då.

Kl

Min ena häst tappar hull och muskler av havre.

En av alla tänkbara förklaringar jag fått till det var att det kunde feljäsa i tarmen och ge ett alkoholpåslag som påverkade upptaget.

Om det nu ligger nåt i det vet jag inte. Men man skulle kunna tänka sig att han i såna fall skulle bli alkis och får abstinens lika som en mänsklig alkis kan få av bara en lättöl om det vill sig illa.

Det får vara hur det vill med det, grovfoderätare som han är så får han i så fall gärna vara nykter alkoholist om det är så, husse behöver inte ge sin älskling nån havre!

Får väl tillägga att de klarar sig bra på hösilage även i perioder när de arbetar med timmerkörning och harvning.

Finns studier att läsa men har inte läst eller vet var källorna är, det hör till "ska bli för det är intressant" listan.

Ptr

Vad det berör på??
Vad är det för häst?
Vad få den för foder?
Är det en arvs gräj?

Alltså det är väl väldigt få ridskolehästar i dag som får havre? Dom flesta får ju typ krafft eller något annat färdigfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama