hästar som klarar vuxna män?

G

gutte

jag har en fråga jag funtar på att skaffa häst men det vore ju roligt att kunna rida den med har ingen stor häst vana men frågan är vilken typp eller ras lämpar sig för en kille på 140 kilo och 2 meter lång tack sam för svar
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Mig veterligen finns det knappt några hästar som kan ta en 140-kilosryttare, tyvärr. Eventuellt - eventuellt - en ordentligt välbyggd, vältränad och välmusklad shire eller liknande, skulle jag kanske kunna tänka mig.

Men om du inte kan så mycket om hästar ska du inte skaffa häst överhuvudtaget. :)
 
Senast ändrad:
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Mig veterligen finns det knappt några hästar som kan ta en 140-kilosryttare, tyvärr. Eventuellt - eventuellt - en ordentligt välbyggd, vältränad och välmusklad shire eller liknande, skulle jag kanske kunna tänka mig.

Men om du inte kan så mycket om hästar ska du inte skaffa häst överhuvudtaget. :)

vad det för jävla svar

vadå man måste väll börja nån stans eller om man vill lära sig om hästar är det bra att fråga :mad:
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Vaddå för jävla svar, det hier skriver är ju helt sant?

140 kilo är det inte många hästar som klarar om man ska rida regelbundet och vill göra lite mer än skritta rakt fram, så är det och det är bara att acceptera.

Att köpa häst när man inte kan så mycket är ingen bra idé alls, det är inte som att köpa en hamster och sen läsa lite i någon bok om vad de ska äta osv, det krävs mycket mycket mer. Tycker du ska börja med att vända dig till en ridskola och börja i den änden.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Du ställde ju en fråga, och jag svarade? Ser inget konstigt alls med mitt svar.

Du har helt rätt, man måste börja någonstans. Enklast är om du hittar något stall där du kan få observera och hjälpa till.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag tror hier menade att det kan gå väldigt illa att på egen hand lista ut rätt och fel med egen häst. Det är alltid bättre att börja på exempelvis ridskola eller liknande. Att fråga när man inte vet är ingen bra grund, om man inte redan har en mycket bra grund att stå på redan. En hästägare måste på något vis redan vara utbildad i foder, hagar, kroppsspråk, rutiner, skador osv för att inse vad det är man ska fråga om.
Om man inte ser att hästen inte mår bra eller har ont, hur ska man kunna ställa en fråga om det till någon?
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det finns såklart hästar som klarar 140-kilosryttare, men en sådan häst måste vara vältränad och den måste hållas väl och korrekt tränad för att hålla. Det är inte det enklaste ens för oss lite mer vana.

Mitt tips är att du kontaktar turridningar/ridskolor i din närhet och hör med dem om att börja ta lektioner. Då kommer du att få träffa på de hästar de har som klarar din vikt, det kommer nog vara lite olika raser osv, det mesta hänger på att hästen är korrekt byggd och välmusklad.

När du ridit på ridskolan ett tag kommer du säkert kunna få hjälp av dem om du sedan vill gå vidare och skaffa en egen, eller kanske ännu hellre börja med att bli medryttare på någon annans häst. Många är så entusiastiska när de börjar att rida/vara medryttare, men ganska snart inser de att ha häst innebär att åka till hästen alla dagar, oavsett om man är trött, sjuk, sur, less, om det regnar eller stormar osv. Då är det många som kommer på attd e nog inte är så sugna på att ha egen häst ändå... Det är både underbart och ett jäkla slit skulle jag vilja påstå. :idea:
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Exakt, brittiska militärens hästar under 1 världskriget kånkade runt på 140-150 kg dagarna i ända. Haken är att de var just vältränade, byggda och vana vid vikten (och så dog de som inte klarade det, å andra sidan var det krig). Dessutom vägde ju inte själva ryttaren 140 kg utan det var 80 kg ryttare i genomsnitt har jag för mig och så packning, sadel o utrustning för resten av vikten.

http://klassiskridning.blogspot.se/2011/07/skenbenets-omkrets-indikerar-hastens.html

Har sett det på andra ställen men de verkar beskriva det bra här. Kort sagt så är det inte nödvändigtvis så att en tung, hög häst orkar en tung ryttare, den har ju så mycket egen vikt att bära. En stabil, lagom hög, smärt häst med kort rygg kanske kan bära mer.

En häst som väger mer är 660 kg är inte designad att bära någon vikt utöver sin egen utan att riskera hållbarhetsproblem. Hästar över 167,62 cm kan också ha problem att ha tillräckligt starkt skelett för att klara den extra vikt som ryttare och utrustning innebär att bära.

Ju lägre hästens egen tyngdpunkt ligger desto mer vikt kan den bära. En häst som är 147,32 cm, väger 454 kg, har ett skenbensmått på 20 cm, har en kort, stark ländrygg och bra vinklar i benen kan bära upp till 30-35% av sin egen vikt (136-158 kg) utan hållbarhetsproblem.Det förklarar varför islandshästar kan klara av att bära fullvuxna män som garanterat väger närmare 80 än 60 kg.

I övrigt håller jag med om att ts absolut inte ska skaffa häst! Man ska inte skaffa något djur alls som man inte vet ngt om.
 
Senast ändrad:
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Skaffa en körhäst skulle ju kunna vara något, men har du ingen erfarenhet så vänd dig till en ridskola först och främst.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Kruxet är väl att väldigt få ridskolor tar emot så tunga ryttare, ridskolehästar är ju inte mer viktbärande än andra, och så tunga ryttare sliter oerhört på hästarna. På min ridskola har vi ingen häst som skulle kunna bära upp en så tung ryttare, allrahelst inte en lite obalanserad nybörjare.

Tyvärr TS, men jag tror att det kan bli svårt iom att du är så tung. Längden är inget problem, men vikten är det, dessvärre.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

jag har en fråga jag funtar på att skaffa häst men det vore ju roligt att kunna rida den med har ingen stor häst vana men frågan är vilken typp eller ras lämpar sig för en kille på 140 kilo och 2 meter lång tack sam för svar

Som många redan skrivit är 140 kilo för mkt för de flesta hästar, och för mkt för alla om du är nybörjare. Dock ser jag eg inget problem med att du skaffar häst, under vissa förutsättningar:

-Hästen måste vara snäll, tålig och inkörd så att du kan köra istället för rida en del dagar i veckan.
-Hästen måste vara vältränad, ingen "söndagsridning" utan den måste tränas för att hålla.
-Du måste sätta dig in i alla kostnader, så att du vet att du har råd. En häst är dyrare än vad man tror.
-Du bör ha hästen i fullservice-stall där en kunnig person sköter foder och daglig skötsel. Sedan se till att vara med och fråga och lära dig om foder, täcken, skötsel etc.
-Du måste ha tillgång till bra tränare minst en gång i veckan. Och ha en kunnig person med dig till vardags hela tiden.
-Börja lära dig sköta, longera, tömköra och köra hästen.
-Du måste gå ner i vikt för att rida, men om du är i stallet varje dag ett par timmar och grejar, och tänker någotsånär på vad du äter, så kommer kilona rasa av rätt fort. Särskilt tömkörning och promenader i skogen är jättebra motion! Och du lär känna hästen och lär dig under tiden.

Vill du ha häst så går det, men du får vara beredd på att det är dyrt, särskilt all hjälp och träning kommer kosta om du inte har fruktansvärt snälla hästvana kompisar som ställer upp. Sedan kommer det att vara slitigt, innan du kan sköta dig själv och ta en skogstur i solen får du nog räkna med iaf ett års hårt slit. Att gå ner i vikt är heller inte en dans på rosor.

Annars finns ju alternativet att helt ge upp ridningen i nuläget, ta dig till närmsta travbana och börja ta körlektioner. Då är varken vikt, längd eller vad du kan från början viktigt. Du får hjälp med allt, och det kostar inte i närheten så mycket som en egen häst.

Lycka till!
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag väger över 130 kg och skulle aldrig sätta mig på en häst förrän jag gått ner ca 30 kg minst. För hästens skull...
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

vadå man måste väll börja nån stans eller om man vill lära sig om hästar är det bra att fråga :mad:
Jo, klart man måste fråga - och om man inte har några känningar, kompisar eller bekanta som håller på med hästar så är ett forum som detta förstås en jättebra källa till kunskap. :)

Några har reagerat på att du skrev att du funderar på att skaffa häst även om du inte har stor hästvana. Vill man börja köra motorcykel, segla, spela saxofon eller fotografera så kan det ofta vara kul, praktiskt och inspirerande att skaffa prylen först och lära sig efter hand. Med häst är det litet svårare. Dels behöver man ha bra koll på vad hästen behöver i form av omgivning och föda för att inte må dåligt. Dels behöver man ha koll på hur man själv beter sig med, och på, hästen för att umgänget med den inte skall bli farligt, jobbigt eller tråkigt. Och vill man lära sig och/eller hästen att bli bättre på någonting så behöver man ha åtminstone hyfsad koll på både hästens och sina egna inlärningsprocesser, plus koll på skillnaderna mellan bra och inte-så-bra teknik.
Trivs man inte med lektioner i grupp så kan enskilda lektioner vara kul, det hittar du inom alla discipliner och inriktningar. Nästa steg på väg till en egen häst kan, som redan föreslagits, vara att bli medryttare på någon häst som du gillar. I den bästa av världar med en ägare som du också känner förtroende för, och som du kan lära dig av.

Eller litet kortare - klart du kan köpa en häst och lära dig själv mer eller mindre från scratch. Men det brukar inte bli så lätt, eller bra.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag vägde 130 kg för 3 år sedan! Ville inget hellre än att börja med hästar igen! Men skulle absolut inte få för mig att sätta mig på en sålänge jag vägde så mycket. Däremot finns det massor att göra från marken!

Idag väger jag 73 kg och har äntligen börjat med ridningen igen :)
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

jag har en fråga jag funtar på att skaffa häst men det vore ju roligt att kunna rida den med har ingen stor häst vana men frågan är vilken typp eller ras lämpar sig för en kille på 140 kilo och 2 meter lång tack sam för svar

FLOHÄST !! :rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

En mycket van ryttare med din vikt skulle kanske kunna rida en stor och väl musklad häst av halvblodstyp som är avlad för ridning. Man ska inte tro att shire, ardenner, NSV och andra "stora, starka" raser kan bära dessa tyngder utan problem. De är avlade till framför allt körning och deras kroppsbyggnad lämpar sig inte alltid för tunga ryttare. Är man nybörjare (och därmed vinglig) med den vikten vore det oansvarigt att rida överhuvudtaget! Den tuffa verkligheten är att du bör gå ned i vikt först! Min man är 1.95 lång och väger 98 kg och han är inte jättesmal utan ganska normal, vill jag påstå. Du skulle kunna väga några kilo mer och då kunna rida på de flesta väl musklade, större hästar.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det är inte bara att skaffa.. som en kul pryl som man testar o sen är det inget roligt mer.

Börja med att gå till en ridskola o se om de har ngn som passar o avgör sen om det var en hit.

Det krävs en jäkla massa innan man bör köpa EGEN häst.

Bantningen borde vara det minsta problemet.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Vaddå för jävla svar, det hier skriver är ju helt sant?

140 kilo är det inte många hästar som klarar om man ska rida regelbundet och vill göra lite mer än skritta rakt fram, så är det och det är bara att acceptera.

Att köpa häst när man inte kan så mycket är ingen bra idé alls, det är inte som att köpa en hamster och sen läsa lite i någon bok om vad de ska äta osv, det krävs mycket mycket mer. Tycker du ska börja med att vända dig till en ridskola och börja i den änden.

Man måste faktiskt inte svara så otrevligt :( Nu tycker jag synd om TS! Men det är så typiskt buke att det blir såhär. Många är på denna sidan för att LÄRA sig och då tycker jag att vi just kan lära varanndra. Och även om man berättar sanningen kan man göra det snällt!
Men jag säger som många andra. Vänd dig till ett stall som har lite grövre hästar. Dom kanske har någon häst som är vältränad och som klarar detta. Dom i det stallet kan ju avgöra det. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp