Hästar som inte tål havre.

S

SessCa

Jag är intresserad av att veta vad detta beror på.
Har i mitt liv endast träffat en häst som inte tål det, denna hade fått vet. utlåtande om detta.fick dock aldrig någon klarhet i varför den inte tål havre.

Ser offta på internet att hästägare säger att deras hästar inte tål havre.

Varför, är det för att de blir för heta? Eller är det något i havren de inte tål? Eftersom denna häst jag känner fått utlåtande från vet. så är jag himla nyfiken på vad det beror på.

Sv: Hästar som inte tål havre.

Jag har haft en sån. Hon tålde inte ens ett par dl. Efter ett par år när hon inte hade ont och dessutom var helt ok i magen så funkade hon på havre igen!

Hon blev inte het, bara helt koko.

Men vad är det som hästen inte tål?
Är det något i den egna kroppen som inte går ihop med havren..? :confused:

Jag är verkligen jätte intresserad av att veta :)

Mig veterligen är det ingen som exakt vet vad det är som hästen "inte tål". Däremot är vi många hästägare som noterat att vissa hästar blir totalflippriga i huvudet, men som sagt, vet inte varför.

/Jane

Jane_Done skrev:
Mig veterligen är det ingen som exakt vet vad det är som hästen "inte tål". Däremot är vi många hästägare som noterat att vissa hästar blir totalflippriga i huvudet, men som sagt, vet inte varför.

/Jane

Såpass, då blir man ju bara mer nyfiken.
Tack för svaret :)

Gjorde en sökning på Hippocampus och hittade det här:

"Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta"."

/Jane

min förra tålde inte stärkelsen, han blev helt tjock i benen, tålde inte korn heller. Det hade jag vet utlåtande på, sen blev han otroligt "stirrig" av det också, hoppade två meter om en lapp fladdrade.... :smirk:

:bow:

YorkWann: låter ju.. spännande :crazy:
Glory kan man peta i vad man vill, inget rubbar humöret på den hästen. :D

När jag köpte min Best för fyra år sedan fick jag höra att jag absolut inte fick ge henne havre, eftersom hon blev tokig av det.
Vi gav annat foder till att börja med, men började så småningom blanda in lite havre. Idag äter hon 2 kg havre om dagen och fungerar hur bra som helst. :)

Immer

min häst tål inte havre. hon blir inte het, men dålig i magen av det. vet inte vad det beror på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 723
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 576
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar