Hästar och får?

C

Carrick

Kan man ha hästar och får tillsammans?
Tanken är att ha hästarna på lösdrift, vilket kan innebära att de i så fall periodvis kommer att gå tillsammans med får.

Tänker på parasiter, mask mm.
Har för mig att jag läst någonstans att det är helt okej att växla mellan hästar och får år från år på bete eftersom de inte ska ha samma typer av "parasiter".
Stämmer det?:confused:
Funkar det i så fall även att ha dem tillsammans, i samma ligghall och hage?
Ngt man ska tänka på?
X-tra noga med avmaskningar?

Har för mig att jag läst om ngn här inne som har häst och får tillsammans..... men hittar inte tråden igen.:crazy:

Tacksam för svar.

/Carrick

Sv: Hästar och får?

det går utmärkt att ha häst och får tillsammans.
som du säger så har de olika parasiter, så det blir bra och fräscha beten. de äter ju dessutom olika nivåer på gräset, så det är även bra på det sättet.

de brukar dessutom gilla varann.

Hej! Det är bra för betena om man växlar under sommaren, för det äter en del olika växter o betar lite olika.Det stämmer att det även är bra ur parasit synpunkt . En del växlar vartannat år i stället o det är oxå bra.
Sen om man kan ha dem tillsammans är nog olika vad man har för hästar och får, jag har tex aldrig unghästarna med dräktiga får eller lamm, för det kan bli lite väl busigt o risk för skador. men lugna hästar med "gammtackor" är inga problem.
prillan

Hej!
Ur betessynpunkt är det ju bra att det betas av båda delarna under samma sommar, men ur parasitsynpunkt så ska man växla får/häst vartannat år. Ialla fall vad jag har lärt mig..
Hade fåren i samma hage som två hästar i somras och det gick bra. I början var en häst själv med fåren och då blev hon kompis med en tacka och hennes lamm. Och så försökte hon (hästen) få ihop flocken en gång när fåren delade upp sig och gick åt olika håll! :)
Nu har jag dem i olika hagar med lösdrifter.
//Camilla

Vi har Får och Hästar tillsammans i 3stora hagar som vi kan öppna o stänga som vi vill typ så dan bara kan gå i en lr kanske i 2 eller i alla 3.. Men inte nångånga under de år vi har haft de i samma hage har det varit något problem.. så det ska nog gå bra.. men som sagt.. du måste va väldigt noga med avmaskningen ;)

Va bra att det går!
Ni menar alltså att det inte ska vara/är några problem att ha dem
tillsammans hela tiden?

Mackan & Prillan:
Självklart är det ju olika individer som passar ihop... en del hästar
har ju fårskräck:D
Fast fåren kanske har häst skräck? Det märker vi ;)

Roxanne:
Precis det där med att växla år från år är ju vad jag var ganska
säker på stämde. Det är också vad jag lärt mig....

Men verkar det funka att ha dem tillsammans, så varför inte....

Tack för svaren.
/Carrick

På vilket sätt måste man vara noga/nogare med
avmaskningen?:confused:
Avmaskar du oftare när de går ihop med fåren?
/Carrick

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar