Hästar och ekonomi?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur skall det fungera?
Man får inte utnyttja hästar för pengar samtidigt som hästskötare skriker att de skall ha en normal lön.
Varifrån skall pengarna komma då?

Hästverksamhet är ju att utnyttja hästar för egen vinnings skull.
Hästarna måste antingen arbeta eller föröka sig.
Och så måste man få lönsamhet i det hela.

Måste det inte då vara okej att tjäna pengar på hästar?

Sv: Hästar och ekonomi?

Jag tycker det är okej att tjäna pengar på hästar! :)
Tyvärr har jag själv inga hästar som kan generera i några större summor. Kanske vinner de något ponnytravlopp eller går lite ponnyridning. Men det skulle jag knappast känt mig skyldig för.

Varför får man inte använda hästar för att tjäna pengar?:confused:
Det är hela mitt mål med min hästverksamhet.

Oj, jag vet inte vilka du diskuterar med här på forumet men antagligen såna som bara har 1-2 hästar & inte alls jobbar på professionell nivå när det gäller hästar, om de gjorde det skulle de inte säga att det var fel att tjäna pengar på hästar.:smirk:

En stor del av hästvärlden tjänar pengar på hästar, annars skulle det inte finnas hästjobb, det borde till & med "hästar får inte användas till att tjäna pengar"människorna veta.

Förstår inte alls varför det skulle vara omoraliskt? Säg att jag köper en häst utbildad lb vi säger för enkelhetens skull att jag betalade 50 000:-. Jag utbildar och tävlar den upp till MSV tex. Sen vill jag sälja, är det inte ok då att ta mer betalt än vad jag betalade från början? Ska ine mitt arbete inte vara värt ngt? Självklart måste ju hästens pris öka, är det omoraliskt? Om hästsporten ska ses som seriös måste det gå att tjäna pengar på den så är det bara. Annars får vi helt enkelt acceptera att bli betraktade som löjliga tjejer med My little ponnys som vi bara slänger ut pengar på. Oavsett om man har företag eller inte så måste det vara rimligt att kunna tjäna pengar på hästar. Sen att alla inte håller på med det för att tjäna pengar utan bara för att det är kul är en annan sak. Men jag kan tänka mig att de du pratat med tänker på att tjäna pengar på hästar på ett oärligt sätt, typ köper skadade hästar och säljer som tävlingshästar eller liknande?

Det anses oetiskt och omoraliskt enligt vissa.

det är ju mest "jag har min häst för att det är världens underbaraste och den går på lösdrift och bomlös sadel och tränar nh och har inget bett och inga skor"-folket som tycker så?

hästnäringen omsätter mycket pengar, och är en av sveriges snabbast växande näringar. det är även den näst (tror jag det var) största folkidrotten.

sinnessjukt att folk då tycker det är fel att tjäna pengar på hästar!

självklart ska hästskötare få vit, godtagbar lön (fick jag när jag jobbade som groom) och självklart ska man kunna sälja hästar med profit.
var skulle annars alla negativa människors hästar födas upp? var finns alla som vill ge bort hästar gratis?

iom att det finns stora pengar i hästsport och hästverksamhet garanteras hästarnas välbefinnande, inte tvärtom.

i övrigt verkar det mest vara folk med väldigt billiga och dessutom rätt dåliga hästar som inte har några pengar som tycker det är omoraliskt med profit i hästnäringen, och varför det är så kan man ju undra.

*hukar mig för stenkastningen*

Jag ser inget fel med att folk tjänar pengar på djur, så länge som det inte går ut över djurets hälsa och välmående.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 845
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV