Hästar från Polen?

Sv: Hästar från Polen?

Hade varit superkul att ta en tripp till Polen tillsammans, men nu är det så att jag redan fått tag i en ny pålle (från Sverige), så har ingen egentlig anledning att åka till Polen längre.. Men hör gärna av dig och berätta hur det gick ifall du åker dit och tittar :D

Jag har ridit många hästar som är importerade nyligen.
Dom rekommenderar inte jag!
Hästarna är inte ridna på samma sätt som här i sverige,vissa hästar som påstås vara välutbildade , bockar när jag skulla upp.Visste inte att skänkeln betydde gå frammåt.Och spö, det är det läskigaste som finns!Mycket rädda hästar,oftast med ovanor.Tyvärr så var det så.Men man vet alldrig,alla hästar är ju olika!

Jag kan rekommendera dig polska hästar då det är av min erfarenhet mkt trevliga och väl hanterade hästar. Dock verkar inte alla hästar veta vad elstaket är :angel: men med tanke på vad det kostar att ta över häst tll sverige, och om det sen visar sig att den inte är frisk så ska du betala för att få över den igen, samt ett friskhetsintyg som som får vara max x antal timmar gammalt. Jag anser att ska man importera därifrån så ska man vara medveten att det i slutändan kan kosta mer än det smakar :)

har ett polskt hbl som är 6 år som kom från polen sep förra året. mycket trevlig kille, arbetsvillig o stor personlighet men har gallor i hasen som vi försöker reda ut på klinik pga hälta på ena bak.
Förotom de gillar ja polacker.:)
Hästern ja ev ska köpa heter Maicek.

Hej! köp ej häst från polen. Hade en unghäst på inridning där i från. Fick avlivas som 5 åring pga. en "skada" han fick pga. fel hantering och dåligt foder.

skulle aldrig vågat själv. Visst det kan gå bra.. men det är lite 50/50

Hej! köp ej häst från polen. Hade en unghäst på inridning där i från. Fick avlivas som 5 åring pga. en "skada" han fick pga. fel hantering och dåligt foder.

skulle aldrig vågat själv. Visst det kan gå bra.. men det är lite 50/50

men självklart ska hon inte köpa därifrån då. för självklart är det ju bara hästar från polen som råkar ut för sådana saker :grin:

vad exakt för skada var det där både fodret och hanteringen var orsaken?

min erfarenhet av polska importer är mycket god, har själv en liten polska på 16 månader. hon var ju visserligen ung när hon kom till Sverige (bara drygt två månader)men är en otroligt lugn och trevlig unghäst och i mitt tycke lika fin exteriört som vilket svenskt halvblod som helst.
Har även varit i kontakt med flera vuxna polska hästar som har varit väldigt trevliga och ägare som har varit jättenöjda.

Självklart ska man begära röntgen och veterinärbesiktning, oavsett hur billig än hästen är så ska man få en fullt frisk häst hem om det är det som utlovas.
Men köper man en häst för 10-20 000kr så kan man inte förvänta sig att det ska vara en topphäst, eller ens en tävlingshäst. Men å andra sidan kan man aldrig vara säker på att en svensk häst för 100-200 000kr kommer gå långt heller.
För min del var köpet en ren chansning som jag hittills inte har behövt ångra.

Och om man skulle jämföra tror jag att man skulle hitta mycket skador på hästar i den prisklassen (10-20 000kr) vilket land dom än kom ifrån. det brukar oftast finnas en anledning till ett lågt pris.

Min kompis syster importerade ett halvblod från Polen för .. hm... kanske 2-3 år sen? Minns inte riktigt men.. ;)
Anyway, Kreta(som hon heter) är nu 4år, lite galen :p, sööt och har fin kropp! Jag rekommenderar att improtera därifrån för även om Kreta såg väldigt skör och liten ut på videon dom skickade var hon superfin när hon kom! :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 367
Senast: AW
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka